Zieke minister kwam niet naar Zwolle

Zieke minister kwam niet naar Zwolle

Zwolle – Minister Cora van Nieuwenhuizen zou maandag naar Zwolle komen, maar heeft wegens ziekte moeten afzeggen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat zou op het Stadhuis te Zwolle in gesprek gaan met regionale bestuurders en vertegenwoordigers van inwoners over de uitbreiding van Lelystad Airport, de resultaten van de gecorrigeerde milieu effect rapportage en over de lage vliegroutes over Oost Nederland. Ze wilde persoonlijk horen hoe hierover wordt gedacht in dit deel van het land. Ook zou waarschijnlijk de herindeling van het luchtruim en de opening van het vliegveld voor vakantievluchten vanaf april 2019 aan de orde komen.

Ondanks de ziekte van de minister waren wel haar ambtenaren naar Zwolle gekomen, die een luisterende en vragende houding aannamen. Diverse wethouders uit de regio waren aanwezig; ook wethouder Michiel van Willigen van Zwolle. De Zwolse wijken Stadshagen en Berkum werden vertegenwoordigd door de voorzitters van hun wijkverenigingen. Stadshagen en Berkum zullen naar verwachting de meeste geluidshinder ondervinden van de laag overkomende vakantievliegtuigen.

De ambtenaren uit Den Haag namen kennis van de meningen en bezwaren van de bestuurders en bewonersvertegenwoordigers, maar lieten zich niet uit over het mogelijke standpunt van de minister over dit onderwerp. Ze namen de informatie uit Zwolle mee naar het ministerie als voorbereiding voor het Tweede Kamerdebat in februari over vliegveld Lelystad. Dan zal de minister haar standpunt kenbaar maken aan de volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer. De meningen van de lokale bestuurders en inwoners van Oost Nederland zijn inmiddels genoegzaam bekend.

Eerst moet het luchtruim opnieuw worden ingedeeld en alleen als de vliegtuigen hoger gaan vliegen kan Lelystad Airport worden opengesteld voor de vakantievluchten, die nu nog starten en landen op Schiphol. In februari wordt duidelijk in hoeverre de minister rekening zal houden met de bezwaren en zorgen van Oost Nederland. Dan zullen ook de verschillende politieke partijen in de Tweede Kamer hun definitieve standpunt over dit lastige dossier moeten innemen. Vanuit de regio wordt met grote interesse naar dit overleg in de Tweede Kamer uitgekeken.

Artikel delen:
Reacties 20
  1. Weer een horde genomen. Beetje comedy voor de buhne…rest de vraag "wanneer en hoe laat gaan we open?"

    Kamer verdeeld over uitbreiding Lelystad, actiegroepen voelen zich 'geschiphold' – http://nos.nl/l/2227939

    Vind de toon van de CU al behoorlijk gematigder dan voor de verkiezingen.

    1. Tuurlijk vindt de VVD het allemaal prachtig. Meer asfalt, 130 sleuren. Meer grote vliegvelden in klein-NL.
      Schijt aan het milieu als de patser op weg gaat. Ze hebben in Zwolle ook nog niet gereageerd op mijn mail over stinkend, vervuilende overlast in onze mooie binnenstad. Frustrerend voor oa terrasbezoekers EN Horecamensen.
      Als het individu maar de vrijheid heeft zijn of haar ego en welvaart te etaleren.

      Vooral altijd skijt aan de medemens. Waarin ze zich toch al nooit konden inleven. Lekker belangrijk, ze wilden het ook nooit. Nu niet en nooit niet.

    2. Dick, maak je toch niet zo druk een een paar vliegtuigen per dag. Plant gewoon wat bomen, dat helpt de luchtkwaliteit, is goed voor de fijnstof, goed voor de waterhuishouding in de wijk en tot slot helpt de temperatuur te verlagen tijdens warme dagen. Stadshagen is al zo’n beton dorp. Een paar vliegtuigen per dag brengt wat leven in de wijk🤔.

  2. Je begint vaker over "compensatie-bomen planten". Is een goed punt. Zou er geen ruimte voor zijn?
    Toen ze in 2000 hier opleverden, hielden ze overigens wel rekening met bomen.
    Haha;: slot.

    1. Die bomen zijn hard nodig, Dick. Wil je economisch blijven groeien, dan moet je er wel iets tegenover zetten. Bomen zie ik al jaren als de meest geschikte oplossing. Het is goed voor de biodiversiteit, maar ook voor de leefbaarheid. Vergeet niet dat er in Zwolle al jaren lang een kaalslag aan de gang is. Dat is niet goed, voor mens en dier. De remedie die veel mensen opperen is om de auto te laten staan en het bannen van de openhaard. Dat kan ook anders, plant gewoon weer terug naar het geschatte aantal van 1900. Ik weet het, dan hebben we nog een lange weg te gaan😀. Een boom is daarnaast niet duur, het is een goedkoop compensatie middel.

    2. Bomencompensatie is een zoethoudertje. Om bomen te kunnen planten worden er vaak eerst andere bomen gekapt. De consument wil bedrogen worden.
      En verder: Ik wil helemaal niet economisch groeien. Ik wil een planeet waar mensen gelukkig zijn en dus geen oorlog is.

    3. Bernard, wat is dat voor commentaar? 90% van de statushouders heeft nog steeds geen baan, ondanks dat er voldoende banen zijn. Er staan nog steeds heel veel mensen naast de zijlijn. We gaan in Nederland van het gas af en willen het ook niet meer exporteren. We hebben te maken met een vergrijzingsgolf, een groep die veel te weinig in de pensioenpot heeft gelegd in de pensioenpot en er te weinig heeft bijgespaard. De Bres wordt gesloten wanneer er geen gemeente geld bij komt. Zonder economische groei kunnen we dit alles niet opvangen, laat staan betalen. Wanneer je gepensioneerd bent, heb je de luxe op dit commentaar. Maar als 30’er met opgroeiende kinderen, kijk je toch met een andere bril naar de zaak.
      Daarnaast vind er in Nederland een enorme ontbossing plaats. Bomen zijn noodzakelijk voor schone lucht en CO2 opname, naast de eerder genoemde voordelen. https://www.wur.nl/nl/nieuws/Ook-in-Nederland-vindt-ontbossing-plaats.htm Compensatie bomen of niet, er moet bij geplant worden.

  3. De problemen die jij opnoemt zijn de gevolgen van verkeerde politieke keuzes. Niet van het gebrek aan economische groei.
    De groei van de rijkdom gaat vooral naar de allerrijksten op aarde. De gewone man ziet er niks van.

    1. Dat kan wel zijn, ik krijg het bonnetje van die keuzes. Daar pas ik voor. Al jaren is er een kaalslag gaande, dat moeten we veranderen. Wat ik probeer te zeggen is, laten we gewoon doorgroeien en repareer pragmatisch. Plaats meer duurzaam groen waardoor de negatieve effecten fors verminderd kunnen worden. Daarnaast heeft het plaatsen van groen ook andere positieve bij effecten. In de Zwolse politiek is er geen oog voor groen, enkel wil men bestraffend bezig zijn. Aangezien een mens niet masochistisch ingesteld, genereer je enkel wrevel.

    1. Dan heb ik nog heel wat tegoed. In 1992 was mijn laatste vliegreis.
      Maar nee. Voor mij geen vliegreizen meer. Kan ik al heel lang niet meer met mijn geweten verenigen.

    2. Onzin. Ik zou niet weten wat. We wonen nog steeds in het mooiste land van de wereld. En daarvan weer in de mooiste provincie. (Overijssel, de tuin van Nederland)

    3. Verandering van spijs doet eten, Bernard. Natuurlijk wonen we prachtig, maar cultuur snuiven in verre streken verrijkt je en laat je soms dingen beter begrijpen. Waarom ging Van Gogh naar Zuid Frankrijk? Johan Cele deed kennis op in Parijs en Praag en paste dit later toe. Zo kan ik wel door blijven gaan. Doordat reizen nu bereikbaarder is geworden, kunnen gelukkig veel mensen dit ervaren en ervan genieten.

  4. Ach zolang Zwolle geen windmolens wil plaatsen op bedrijventerreinen moeten diezelfde figuren ook hun mond houden over een eventuele uitbreiding van Lelystad Airport.

    1. Windmolens op land zijn een totaal achterhaald concept en volstrekt onnodig, temeer omdat wij in Zwolle slechts 10% van het beschikbare dak hebben belegd met zonnepanelen. Maar wat heeft een windmolen met een enkel vliegtuig per dag te maken?

  5. Ik vind het geen probleem dat Lelystad airport het drukker krijgt, ik heb ook geen problemen met windmolens. Het punt is Klaas Jan dat de mensen die tegen het plaatsen van die windmolens op bedrijventerreinen zijn, vaak ook tegenstanders van Lelystad airport zijn.

Reageer