Sloop schakelgebouw HC60 Centrale Harculo stuit op problemen - Foto: Ellen la Faille
Foto: Ellen la Faille

Sloop schakelgebouw HC60 Centrale Harculo stuit op problemen

Zwolle – Op vrijdag 2 februari zou het schakelgebouw HC60 van Centrale Harculo om 11.00 uur worden neergehaald. Dit betrof het smalle nog staande gedeelte aan de noordwestzijde van de centrale. Op de dijk had het nodige publiek en de pers zich verzameld om te zien hoe het stalen skelet omgetrokken zou worden. Het staal was in de twee weken ervoor zorgvuldig op verschillende plaatsen doorgesneden, waardoor het nu vrij gemakkelijk om zou moeten vallen. Zou, want door de nodige problemen, liet het valmoment op zich wachten.

Vooraf bleek dat een van de kranen al de nodige problemen had en dus werd met een andere kraan de spankabels op spanning gebracht. Rond 11.00 weerklonk hoopvol gekraak vanuit de centrale. Hierop zochten de toezichthouders van Engie, die op de dijk stonden, contact met medewerkers op de bouwgrond. Zo bereikte het eerste bericht over de  porto dat een van de spankabels geknapt was en dat er eerst een nieuwe moest worden bevestigd.

Ruim een kwartier later werd alles weer in gereedheid gebracht. De kraan en de spankabels stonden in positie, er werd kracht uitgeoefend, maar er gebeurde niets. De staalconstructie van het schakelgebouw is in de jaren vijftig zo in elkaar gezet dat het zich staande moest kunnen houden in tijden van oorlog en aanvallen.

Zelfs nadat een extra kraan en meer spankabels werden bevestigd, lukte het alsnog niet om het schakelgebouw omver te krijgen. De medewerkers kregen het sein "ho", wat inhield dat zij terug met z'n allen om tafel moesten om te bepalen wat hun volgende tactiek wordt.

Het is niet de eerste keer dat ze er bij de sloop van Centrale Harculo tegenaan lopen dat de constructie zeer sterk is. Tijdens het vorige moment op 1 december 2017 moest het ook al worden uitgesteld naar de middag.

De sloop van de centrale moet in oktober zijn voltooid. Wanneer de stalen constructie bovengronds is verwijderd, zal de fundering ook nog moeten worden verwijderd. Evenals de koelwaterleidingen. Ook hierbij wordt geen gebruik gemaakt van explosieven. De slopers moeten hier steeds rekening houden met de materialen die ze tegen komen, zo was er eerder al geconstateerd dat er asbest in het gebouw aanwezig is.

Artikel delen:
Foto's 3
Sloop schakelgebouw HC60 Centrale Harculo stuit op problemen - Foto: Ellen la Faille
Foto: Ellen la Faille
Sloop schakelgebouw HC60 Centrale Harculo stuit op problemen - Foto: Ellen la Faille
Foto: Ellen la Faille
Reacties 6
  1. Tja men dacht natuurlijk zo dat doen we wel ff maar zo zie je maar dat men vroeger de berekening mbt de constructies beter voor elkaar was dan tegenwoordig. (Parkeerdek vliegveld eindhoven) mooi voorbeeld

Reageer