Wijkvereniging Berkum is blij met onderwerp trajectcontrole A28 op Zwolse agenda

Zwolle – De Wijkvereniging Berkum is blij dat het onderwerp “trajectcontrole A28 ” bij het Zwolse College op de agenda komt. De politiek begint in te zien dat de A28, maar eigenlijk ook andere grote wegen in Zwolle, voor steeds meer overlast zorgen. Het gaat daarbij om lawaai maar ook om schadelijke gassen en fijnstof.

Het is eigenlijk niet meer te verkopen, twee grote en heel drukke (snel)wegen dwars door een stad. In Maastricht hebben ze de snelweg in een tunnel weggewerkt en dat verbetert de doorstroming maar vermindert ook de overlast enorm.

In Zwolle zal hopelijk op de A28 trajectcontrole worden ingevoerd. Er wordt daar structureel door veel automobilisten te hard gereden en dat geeft veel overlast. Hoe harder er gereden wordt, hoe meer fijnstof er over de omliggende wijken wordt uitgestort en hoe groter de overlast door herrie is.

Vooral bij een noord- westenwind, en die waait vaak uit deze richting, hebben mensen aan de zuidkant van de A28 steeds meer overlast.

De wijkvereniging hopen dat het College van Burgemeester en Wethouders daadkrachtig op de situatie inspeelt en de nodig stappen zal zetten om de gewenste trajectcontrole ingevoerd te krijgen om daarmee de situatie voor veel bewoners van de stad te verbeteren.

Het bestuur van de Wijkvereniging heeft het college per brief laten weten achter het voorstel te staan om op de A28 een trajectcontrole in te voeren.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

23 gedachten over “Wijkvereniging Berkum is blij met onderwerp trajectcontrole A28 op Zwolse agenda”

  1. Misschien wat voor 21 maart? De ego-partij voor meer asfalt, vliegvelden etc., ziet dit soort acties vast als “automobilistje pesten” en “belemmering van functioneren infrastructureel-knooppunt Zwolle”.
    Zouden die VVD-ers van nu eigenlijk ook opgetreden hebben in de musical “Snel weg met die Snelweg”.
    In de 6e klas van de Basisschool in mooi-Zwolle als opstap naar het Voortgezet Onderwijs?
    Of zijn ze eigenlijk nog niet eens “droog achter de oren”?

  2. Goede zaak, vandaag ook weer een flink aantal mafkezen die vol op de rem moesten voor het vele invoegende verkeer. Best bijzonder dat men zoveel risico wil nemen om een paar minuten eerder thuis te zijn. Behoorlijk asociaal!!

  3. Groot nadeel van trajectcontrole is dat iedereen die te hard de trajectcontrole binnen rijdt, enkel onder een boete kan uitraken door abnormaal traag te gaan rijden.
    Dit zorgt voor vertragingen voor het opvolgend verkeer want (vrachtwagen-) chauffeurs blijven op hun begrenzer/cruisecontrol rijden!

    Gevolg beste Wijkvereniging Berkum: verhoogde filedruk!!!

  4. ’t Is dan ook de bedoeling dat IEDEREEN zich aan de snelheid houdt. Als iedereen zich netjes aan 80, 90 of 100 houdt loopt het allemaal probleemloos door.

  5. De wijkvereniging juicht naar mijn mening, zonder echt iets van de materie af te weten. Ook de initiatiefnemer, de heer Leo Elfers, heeft volgens mij ergens een bel horen luiden en poneert iets zonder echt in de materie gedoken te zijn. De reden voor het voorstel van Elfers voor trajectcontrole is milieu. Zijn gedachte achter het voorstel is dat door een strenge handhaving, de rijsnelheid omlaag gaat en snelheid verschillen grotendeels opgeheven zouden moeten worden. Hierdoor zou in theorie het verkeersbeeld het verkeersbeeld rustiger moeten worden.

    Wat de heer Elfers en het CDA even vergeten, is dat doorstroming!, het belangrijkste is om betere milieu effecten te behalen. De relatie tussen snelheid en emissies is het laatste decennium steeds complexer geworden. In het verleden hingen de lucht verontreinig van voertuigen primair samen met het brandstofverbruik en snelheid. Sinds het begin van de jaren negentig is er echter Europese regelgeving die de emissies van voertuigen in fasen terugbrengt. Deze Euro normen hebben geleid tot de introductie en verdere verbetering van de katalysator en soortgelijke systemen in voertuigen. Hierdoor zijn de verkeersemissies in de afgelopen 10 jaar flink gedaald en dalen overigens nog steeds. Niet alleen door betere motoren, maar ook door de introductie van electrische auto’s. Vergeet niet dat 70 % van het personen wagenpark benzine is en prima aan de milieu eisen voldoet.

    Waar het in Zwolle om draait is de doorstroming. Volgens de theorie van Elfers is deze prima en behoeft geen enkele verbetering. De grote dynamiek van het verkeer is volgens hem de grote boosdoener. Dit is naar mijn idee klinkklare onzin! De A28 is verbreed, maar de weg is niet echt goed aangepast op het grote aantal verkeersbewegingen. In het zuiden van Zwolle komen de A28 en de A50 samen om zich in het noorden bij Meppel weer te splitsen in de A32 richting Friesland en de A28 naar Drenthe en Groningen. Het aantal auto’s is gegroeid en er zijn meer forensen. Daarnaast heeft er door de invoering van tol op vrachtwagens in Duitsland een verplaatsing van de routes plaats gevonden, wat overigens al was voorspeld in een rapport van 2003 van NEA (NEA transportonderzoek en –opleiding). Stilstaande vrachtwagens, veelal oude Oost Europese trucks, zorgen voor “overlast”. Een truck stoot meer uit dan een auto. Men heeft het laten gebeuren en er is niet op geanticipeerd! De toevoer stroken in Zwolle zijn kort en er is geen dosering. Dit is mede een oorzaak voor files, waardoor vrachtwagens stil komen te staan.

    Kortom, naar mijn idee past men het verkeerde middel toe. Trajectcontroles is niet veel anders dan een ordinaire boete generator. De milieu effecten zijn er niet gegarandeerd mee gebaat en komen de inkomsten nog geen eens aan Zwolle toe? Gezien de leeftijd van de heer Elfers kan ik mij voorstellen dat het verkeer allemaal wat moeilijker wordt. Gelukkig zijn er periodieke keuren. Zijn mede partij leden hebben wel een taak om elkaars handelen te controleren, cq te behoeden voor rare acties. Een complete FAIL voor het CDA als je het mij vraagt.

  6. Toch haal ik meer kilometers op een tank als ik 80 rijdt dan als ik 100 rijdt. Ik rijdt in een benzine auto van 7 jaar oud. Dat geeft aan dat 80 kilometer boven een stad beter is dan 100. Ook de fijnstof die van de banden afkomt zal hoger worden naarmate de snelheid toeneemt. Maar ben het met je eens dat het gepruts in de marge is. Die weg moet onder de grond.

  7. Bernard, het blijft gerommel in de marge. Of de weg onder de grond zou moeten weet ik niet, Ik denk dat een aftakking beter zou zijn, net als men doet met rivieren. Een betere optie zou zijn om de route met 2 hoogtes (Dublex) te maken. Al met al, men moet met de route aan de slag! Dit is echt achterstallig onderhoud en dit moest overigens ook al jaren geleden. De Zwolse partij leiding heeft dat na gelaten en komt nu met niets anders dan een gunst voor de landelijke partij leiding, een boete generator waarbij niemand gebaad is en de privacy verder wordt aangetast. Elfers laat zich fijn voor dit karretje spannen en kwispelt met z’n staart en hoopt wellicht op een senaats functie in Den Haag.

  8. Kunnen ze ook trajectcontrole op de Campherbeeklaan houden 1 persoon hebben ze dan al te pakken,
    Namelijk oud-politicus Willem Lucht van de Lwl.
    Deze man rijdt als een dolle door ons mooie tuindorp,het lijkt wel een circuit.

  9. Goed te lezen dat het schijnbaar goed met Willem gaat. En dat hij zich nog niet heeft laten wegpesten door laffe, anonieme en (soms) overjarige infantiele pubers.

  10. Wordt Willem gepest dan Dick leg eens uit?
    Nog nooit wat van gehoord.
    Volgens mij zit zijn grootste aanhang in Berkum en Stadshagen.

  11. Onder welke steen heb jij gelegen? Of pest jijzelf Willem ook al vele jaren onder foute nicknames onder andere op zijn site? Heb jij hem toen ook zo in de maling genomen, toen hij heel veel mensen in De Weyenbelt verwachtte?

  12. Deze anoniempjes opereerden veelvuldig onder verschillende nicknames. Hier ook. Natuurlijk weet een ander zodoende niet wie ze zijn. Heb eens de achternaam “Stoel” gehoord. Maar het is toch al uitrrst triest als je aan dat “digitaal verstoppertje spelen” mee moet doen omdat een afzender perse niet wil laten weten wie hij/zij is?
    Het is als een zender die tijdens het zenden al ruis meespuwd richting ontvanger.

    Heb hierover, lang geleden, ook diverse mailwisselingen met Willem gevoerd. Over hoe hij hier zelf in stond.

  13. Ben je al zo verstrikt in nicknames, dat je je niet eens voor kunt stellen dat iemand alleen (hier en elders) post onder zijn eigen naam?
    Dat je er met je verstand al helemaal niet bij kunt dat iemand enkel eerlijke postings tikt?

Reacties zijn gesloten.