Opening vliegveld Lelystad minimaal een jaar uitgesteld

|   Laatste wijziging

Zwolle – Vandaag maakte minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bekend dat zij de uitbreiding van Lelystad Airport tot vakantievliegveld wil uitstellen. Ze heeft na inspraak van bewoners, bestuurders, ondernemers en gebruikers van het luchtruim besloten meer tijd te nemen voor het proces tot aan de opening van de luchthaven. Ze vindt het niet verantwoord alles op alles te zetten om de opening per 1 april 2019 mogelijk te maken en wil het proces zorgvuldig doen. Ze denkt dat het realistisch is om uit te gaan van opening in 2020.

De minister heeft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer haar besluit over Lelystad Airport bekendgemaakt. Ze heeft op basis van de consultaties van mensen in de betrokken regio’s en luchtruimgebruikers en een advies van een bewonersdelegatie verbeteringen aangebracht aan de tijdelijke vliegroutes van en naar het vliegveld. De gemeente Zwolle heeft – net als omliggende gemeenten en de provincie Overijssel – kennis genomen van het besluit van de minister van IenW over Lelystad Airport.

Het gemeentebestuur zegt in reactie daarop: “Wij vinden het verstandig om meer tijd te nemen om de gevolgen voor milieu en de geluidsbelasting zorgvuldig in beeld te brengen. We zien dat de minister de reacties van inwoners en bestuurders serieus neemt, wij blijven pleiten voor een transparant proces en betrokkenheid van de regio bij de besluitvorming. Op dit moment analyseren en beoordelen wij de consequenties van de nieuwe voorstellen voor Zwolle.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Opening vliegveld Lelystad minimaal een jaar uitgesteld”

  1. Wassen neus dat geneuzel, nu schuiven ze het een jaar op…..en dan?
    Dan zijn al die activisten weer net zo ver als nu.
    al denken ze nu dat ze gewonnen hebben.
    Die arme don quichottes denken dat ze het gaan winnen van die ambtelijke windmolens, maar ze komen bedrogen uit.
    Het plan ligt al lang klaar, en daar verandert niks meer aan, dat geef ik je op een briefje.
    Ik zeg… laat ze maar komen die jets, zomers lekker achter in de tuin met de verrekijker vliegtuigen spotten, da’s weer eens wat anders.✈️

  2. Het is niet een kwestie van het tegenhouden, ze zijn ook niet tegen het vliegveld. Alleen de manier waarop het gegaan is dat is het probleem. Nu is er tenminste tijd om alle fouten correct te behandelen

  3. Blij dat het met een jaar word uitgesteld. Ook blij dat de minimale vlieghoogte mogelijk toch hoger kan waardoor het grootste struikel blok de verwachte geluidshinder haast verdwijnt. De ambtenaartjes van Lelystad die klagen steen en been maar ja, die wonen met hun luxe huisjes dan ook niet onder de vliegroutes, daar hebben ze wel voor gezorgd.

    Tevens een extra jaar woonpunten sparen, als het dan toch te lawaaierig is voor me kan ik in elk geval makkelijker een alternatief woonplekje vinden. Dat het vliegveld er komt is een feit daar kan je niet omheen. Enige wat je kan doen is je er op voorbereiden naar het beste van je mogelijkheden

  4. Blij in ieder geval dat er een jaar uitstel is mbt de besluitvorming. Eerst een goede analyse maken en niet de ondernemers/oooverheden obv van onjuiste verwachtingen vrij spel te geven.
    Wat nu dus wel helder is: het aantal vliegbewegingen boven zwolle is toegenomen tot 18500 @>4km hoogte.
    Daarkomen dus rond de 10000 vliegtuigbewegingen bij tussen de 2-4km hoogte (en halve hoogte is dubbele geluidsdruk).
    Daar is echt nog wel wat werk te verzetten: met het metertje hoger los je het niet op in ieder geval.

  5. Is nog helemaal zo zeker dat het er komt. Het vliegverkeer moet in verband met de klimaatdoelstellingen zoveel verminderd worden dat Schiphol het alleen makkelijk af kan.

  6. ‘Wassen neus dat geneuzel, nu schuiven ze het een jaar op…..en dan?’

    Met een jaar bedoelt men, we weten ’t niet, misschien wel nooit als we beter weten.

    En we gaan beter leren weten, reken daar maar echt goed op.

Reacties zijn gesloten.