Binnenstadbewonersvereniging en D66 Zwolle willen Milieuzone in de Zwolse binnenstad

|   Laatste wijziging

Zwolle – In juni 2017 heeft Zwolle de Green Deal Zero Emissie Stadsvervoer ondertekend. Als het aan het stadsbestuur ligt, wordt de binnenstad van Zwolle vanaf 2025 emissievrij beleverd. Het vraagt om samenwerking tussen gemeente, grote en kleine ondernemers, leveranciers en binnenstadbewoners. Maar concrete acties blijven vooralsnog uit. ‘En dat is doodzonde’ zeggen Bart Dikkeschei namens de binnenstadbewonersvereniging (bbZ) en Claudia van Bruggen van D66 Zwolle. Zij willen daarom een Milieuzone binnen de grachten van de Zwolse binnenstad en roepen andere partijen op zich aan te sluiten bij hun oproep aan het stadsbestuur.

Namens de bbZ schuift voorzitter Bart Dikkeschei aan bij de overleggen over de Green Deal. Dikkeschei: ’We zijn erg blij dat Zwolle de Green Deal heeft ondertekend. Onze historische binnenstad is niet ingericht op grote vrachtauto’s, de straten zijn daarvoor gewoonweg te smal. Alle partijen onderkennen daarnaast het belang van schone lucht in de binnenstad van Zwolle en slaan de handen ineen voor duurzame distributie. Maar als we echt stappen willen zetten naar een schone en veilige stad, dan moeten er ook concreet maatregelen worden getroffen. Zo’n stap is wat ons betreft een Milieuzone voor grote voertuigen die niet aan de Euro 6 norm voldoen.’

De bbZ vindt aan haar zijde D66 Zwolle die al jaren pleit voor alternatieve vormen van transport en minder overlast. Claudia van Bruggen (D66): ‘We zien de urgentie van de klimaatopgave. Zeker in onze binnenstad is de lucht niet schoon. Stinkende oude joekels van vrachtauto’s veroorzaken veel overlast voor ondernemers die hun pand geblokkeerd zien worden, maar ook voor de mensen die er wonen of de binnenstad bezoeken.

Onnodig, want er zijn genoeg alternatieve vormen van vervoer. Ook de transporteurs zelf willen verduurzamen. Tevens bleek onlangs uit een enquête van RTV Oost dat een meerderheid van de Zwollenaren echt werk wil maken van schonere lucht in de binnenstad. Daarnaast moet onze stad veilig zijn om je kinderen te laten fietsen en lopen, dat is het met die grote vrachtauto’s vaak niet.’

D66 en bbZ roepen dan ook andere partijen op zich aan te sluiten bij de oproep aan de gemeente om een Milieuzone binnen de grachten in te stellen voor grote voertuigen. ‘In steden als Rotterdam, Utrecht en Arnhem gebeurt dit allang, laten we niet achterop raken in de ontwikkelingen die er zijn, maar laten zien dat Zwolle écht aan de slag wil met een schonere binnenstad en duurzame distributie.’

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

24 gedachten over “Binnenstadbewonersvereniging en D66 Zwolle willen Milieuzone in de Zwolse binnenstad”

  1. Weg dat vervelende stinkende autoverkeer in de binnenstad. Neem een voorbeeld aan Stadshagen. Maak het autoluw. Kies je voor de auto, prima maar dan rij je maar om de woningen heen. Niemand wil zo n stink diesel in de straat hebben staan. Pak de fiets. Gezond en schoon. De ontwerpers van Stadshagen waren hun tijd ver vooruit. Was destijds een PVDA wethouder. Margriet Meindertsma. Topwijf.

  2. En zo gaat @D66Zwolle in samenwerking met BBZ-voorzitter Bart Dikkeschei (D66) er verder voor zorgen dat de afbraak van de binnenstad als winkelcentrum versneld wordt ingevoerd. En wat denk D66 van de zwaar vervuilende pleziervaartboten bij het Maagjesbolwerk?

  3. Nou, weet ik zonet nog niet. Is er een groenlabel voor pleziervaartuigen?
    Smerige diesel dingen zijn dat toch ?

    volgens mij zijn die jachten nog smeriger en vervuilender dan de stadsbussen
    in de zestiger jaren. Dikke vette diesel walm.

    Moet denk ik niet in onze stad.

  4. Klopt wel, ik heb ook niks met de dingetjes van die club. Te lange verhalen, zonder to the point te zijn op issues. Is voor de hoogopgeleiden heb ik wel eens gelezen.

  5. Hallo?! Er loopt een snelweg midden door Zwolle heen plus nog een aantal rondwegen er om heen. Met andere woorden: dit idee is alleen maar voor de bühne.

  6. Goed plan. De binnenstad is niet berekend op dit soort voertuigen en op termijn gaan voertuigen met verbrandingsmotoren er toch uit. Ik snap trouwens niet helemaal waarom D66 hier in de reacties de wind van voren krijgt terwijl de hele gemeenteraad zich al aan het plan voor om de binnenstad emissievrij te maken heeft geconformeerd. Zo’n milieuzone is daar een verwezenlijking van.

  7. Voordelen:
    -De lucht in de binnenstad wordt ietsje schoner terwijl die al schoner is dan ooit tevoren.
    -Rijke binnenstadbewoners hebben meer kans op een parkeerplaats dich bij hun huisje.
    Nadelen:
    -Kleine ondernemers worden belemmerd in hun levering.
    -De markt moet stoppen.
    -Mensen met kleine inkomens worden met een milieuzone onevenredig zwaar benadeeld.
    -De binnenstad ligt al op sterven, dan moet je niet (nog) minder verkeer nastreven.
    -Het doet weinig voor de algehele luchtkwaliteit in Zwolle, zeker niet met een snelweg die dwars door de stad loopt. (Daar kan je ook wat aan doen, helpt een stuk meer)

  8. Als we eens beginnen met alle snorfietsen en bromscooters te weren uit de binnenstad dan hoeven we ons niet te concentreren op vrachtwagens die goederen komen leveren bij bedrijven en dat slechts alleen in de ochtenduren doen. We trappen niet in de verkiezingsretoriek van D66. Afspraken gelden voor de gehele stad en niet alleen voor het centrum.

  9. @ikke, brom en snorfietsers weren schiet je niks mee op, de vervuiling van brommers is minimaal en zo veel brommers zijn er niet eens in Zwolle.
    Je kunt luchtproblematiek niet alleen in de binnenstad aanpakken, daar heeft niemand profijt van. Als je schone lucht wil moet je iets aan de A28 doen.

  10. Zwolle wil ook ergens bij horen. En waarom altijd in het centrum? Beter bij dichtbevolkte woonwijk want daar zijn continu mensen en savonds en ook op zondag is er toch niks te doen in het centrum

  11. Ik ben het met geen van de punten die je als nadeel noemt eens Frits. 1 en 2 gaan gewoon niet gebeuren. 3 is gebaseerd op een aanname die niet klopt. 4 is erg overdreven en een eventuele terugloop van winkelbezoek (als je dat bedoeld) komt niet omdat mensen iets verder van het centrum moeten parkeren (wat ze toch al meer en meer doen). En 5 heeft helemaal geen relatie met het plan want dat gaat enkel over de binnenstad.

Reacties zijn gesloten.