Bouw Lelystad Airport gaat 'gewoon' door

Bouw Lelystad Airport gaat 'gewoon' door

Zwolle – Het hoogste punt van de terminal op Lelystad Airport is bereikt. Dit werd vrijdag  met het schenken van 'pannenbier' gevierd. De opening van het vliegveld mag dan uitgesteld zijn van april 2019 tot ergens in 2020, de bouw gaat door.

De bouwwerkzaamheden worden niet uitgesteld nu het vliegveld later opengaat. Het kost geld om de gemaakte afspraken met de bouwers te wijzigen. De terminal zal dan ook volgens planning in september casco opgeleverd worden. Na september moet de inrichting van de terminal nog gerealiseerd worden. De verwachting is dat de oplevering eind 2018 is.

De gesprekken met de vliegtuigmaatschappijen en de personeelswerving zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Inmiddels hebben 15 actiegroepen uit de provincies Overijssel, Gelderland, Friesland, Drenthe en Noord-Holland zich verenigd onder de naam Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegroutes (SATL).  De verschillende groepen gaan samenwerken met elkaar om sterker te staan in de strijd tegen laagvliegroutes. De actiegroepen blijven wel zelfstandig opereren, maar komen voor een maandelijks overleg bij elkaar. Ook Stichting Hoog Overijssel, Hoog over Zwolle, Vereniging Dorpsbelangen Wilsum, Wijkstichting Stadshagen Totaal en Wijkvereniging Berkum maken deel uit van dat overleg.

Op woensdag 30 mei wordt, als het weer goed is, een belevingsvlucht van en naar Lelystad Airport gemaakt. Er zal dan gevlogen worden met een Boeing 737 van Transavia.

Artikel delen:
Reacties 12
    1. Is dat echt moeilijk/vrijwel onmogelijk: Eerlijk en direct communiceren met degene die op je hebben gestemd?

      Wordt bijvoorbeeld, terecht, van loon"slaven" wel verwacht.

      Als ze nieuws hebben weten ze de media ZELF wel te vinden!

  1. Wel, dat zullen we nog wel eens zien,
    of Lelystad Airport 'gewoon' doorgaat.

    Onze samenleving begint meer en meer te begrijpen dat je de aarde
    niet zomaar kan 'uitleven', zonder dat er ernstige gevolgen gaan
    plaatsvinden.

    Een vliegveld erbij, meer vliegen erbij, da's echt het slechtste wat
    we kunnen doen, milieu wise gezien.

    Vliegtuigen zijn namelijk VERSCHRIKKELIJK vervuilend, als de groei
    van 't vliegverkeer doorgaat is er helemaal geen helpen aan, dweilen
    met de kraan open. Alle andere pogingen met zonnepanelen, aardwarmte,
    en wat al niet ten spijt.

    Als de luchtvaartindustrie NIET de spreekwoordelijke PIN op de neus krijgt
    de milieu kosten in rekening te brengen op een ticket gaan we eraan.

    Gaan we eraan? nouja niet jij en ik. Duurt nog een jaartje of wat.
    Ik overleef 't wel.

    Bedenk, de organisatie die vliegverkeer bevordert is uitgevonden
    in een tijd dat het een goed idee was om de wereld een beetje
    kleiner te maken op die manier. Destijds niet zo slecht bedacht.
    Zoek maar na, is zelfs een onderdeel van de VN als ik me niet vergis.
    Heden ten dage totaal misplaatst. Internet maakt de wereld kleiner,
    veel beter dan hoe 't vliegen destijds bedacht was.

    En terugkomend op 'dat zullen we nog wel eens zien'. Al loopt een guppie
    zich 't vuur uit de sloffen. Kan zijn dat we dat toch gaan zien.

    Maarja, toen Tsjernobyl ontplofte dacht ik ook, had nou maar wat meer
    gedaan dan alleen maar met de ME knokken bij Borselle en Petten.

    Dus, op de nieuwe manier, begrijp me hopelijk.

  2. Uiteraard gaat de bouw gewoon door, het vliegveld is namelijk al jaren in gebruik. Het gaat alleen om een uitbreiding van het vliegveld en die is 1 jaar uitgesteld, er moet eerst nog even worden afgesproken dat de aanvliegroute een paar meter hoger gaat worden dus het is wel zaak dat alles op tijd klaar is. Dan kunnen we begin 2020, dat is over anderhalf jaar al, een stuk sneller in het zuiden van Europa zijn. Zit ik minder lang met mijn auto op de snelweg, is ook beter voor het milieu.

    1. Die heb ik niet, in plaats van 8000 Euro uitgeven voor een 2e hands auto ga ik liever 8 jaar lang 2 weken op vakantie naar Portugal.

    2. Typisch een keuze van iemand die geen kinderen heeft. Nee, is niet beter voor het milieu. Als je daarom gaf bleef je thuis.

Reageer