Formatieproces nieuwe coalitie Zwolle van start - Foto: Eigen foto
Foto: Eigen foto

Formatieproces nieuwe coalitie Zwolle van start

Zwolle – De afgelopen week is onder leiding van Janco Cnossen het formatieproces voor de nieuwe coalitie in Zwolle begonnen met de onderhandelaars van ChristenUnie, GroenLinks, Swollwacht en VVD. De eerste stap was een teamsessie buiten het stadhuis om elkaar beter te leren kennen en werkafspraken te maken over het proces voor de komende weken.

Inmiddels zijn er twee inhoudelijke bijeenkomsten geweest. Afgelopen dinsdag hebben de teams een inhoudelijke verkenning gedaan van de ontwikkelingen en opgaven voor de stad “Op weg naar Zwolle 2030”.

Vanmorgen hebben de teams zich laten voeden met informatie over het sociaal domein en is stilgestaan bij de betrokkenheid van inwoners bij het formatieproces. Er is onder andere afgesproken dat er wekelijks een persmoment plaatsvindt, waarin de formateur verslag doet van de stand van zaken. De inwoners worden – op nog uit te werken wijze – uitgenodigd en in de gelegenheid gesteld om te reageren op ideeën van de formerende fracties voor de toekomst van de stad, Zwolle in 2030. Ook zullen de fracties die nu niet aan tafel zitten worden geconsulteerd.

Morgen, zaterdag 14 april, wordt de agenda voor de komende tijd besproken en volgt er een verdere inhoudelijke verdieping van de verkenning “Op weg naar Zwolle 2030”.

De formateur is tevreden over het proces tot nu toe: “Er is door iedereen hard gewerkt in een goede en constructieve sfeer. Daarbij is er naast een serieuze blik op de opgaven voor de komende vier jaar en verder ook de nodige humor en ruimte voor ontspannen momenten.”

 

Artikel delen:
Foto 1
Reacties 23
  1. Moet er wel bij zeggen dat ik een zeer bevredigend antwoordde op mijn mail "Vervuiling historische binnenstad".
    Mooi op tijd ook, zijn antwoord.
    Wat dit betreft bleven de andere formerende partijen:
    VVD
    CDA
    CU
    en de partij waarop ikzelf stem, in gebreke.

    Nog geen begin van een antwoord op mijn mail van afgelopen zondag.
    Gebrek aan lef?
    Angstig de kaarten op de borst drukkend?

    Nee toch?
    Kom op "strijd met open vizier". Wij willen (in grote getale) transparantie.
    Loop niet "de gewilde geliefde" uit te hangen van voor de verkiezingen"!

    Beantwoorden van berichten van mensen die geïnteresseerd in jou en je standpunten zijn, is sowieso een kwestie van fatsoen toch! Of alleen voor de verkiezingen?

    1. Inhoud van de mails, wat bij alle 5 net iets anders. Maar dit was de aanleiding tot mijn bezorgdheid:

      We zaten gister (afgelopen zaterdag) met vrienden op de bomvolle terrassen op De Nieuwe Markt.
      We zijn echt geen zeurzakken, maar wat werd er veel (vlak) langs onze terrassen geronkt.
      Scooters, motoren, oldtimers, gewone auto’s. En waarom?
      Als je ergens hoeft te zijn in de binnenstad kun je je “nogal-vervuilend vervoermiddel” toch gewoon parkeren?
      Of ben je te krenterig voor een parkeerkaartje, maar zéker niet voor onderhoud of aanschaf van je “stink-ding”….
      Die mensen in de binnenstad voegen absoluut niets toe.
      Roepen slechts énorm veel irritatie en frustratie op.
      Kan dat niet anders?
      Zéker in een tijd dat roken op terrassen misschien verboden gaat worden en Paasvuur nogal kritisch onder de loep ligt.

      Wat zou er op zo’n zaterdagmiddag vervuild worden? Ook nog eens récht in het gezicht van de zonnegenieters.

      Als onderdeel van nog een aantal "meer op maat gesneden episodes".

    2. VVD, CU & PvdA falen: Uiterst zwak dat 3 van de 5 politieke partijen schijnbaar niet eens de moeite nemen een nette mail van een betrokken burger te beantwoorden!
      Terwijl ze in verkiezingstijd allemaal nog op de kop gaan staan als dat een stem oplevert.
      De kwestie is bekend… “Vervuiling door verkeer in onze mooie binnenstad”.
      Groen Links en Swollwacht antwoordden. Ben het ook roerend met beiden eens. En met mij héél veel Zwollenaren!
      VVD, CU en PvdA bleven ernstig in gebreken…. Kunnen we toch wel 12 dagen na de verzonden mail stellen.
      Zo’n hele moeilijke vraag was het immers ook niet?

    3. Dick, ze hebben er geen zin in. Wel treurig om te constateren overigens. Ik sta er iets anders in, de auto in de binnenstad moet gewoon kunnen. Ik stoor mij mateloos aan die pollers en het afsluiten van de weg voor auto’s op de Kerkstraat. De controle met de camera, nutteloos. De oude bussluis was prima, mijn auto kon erover.

    4. Zucht KJ, misschien is dat wel een typische VVD-reactie. "De oude bussluis was prima, mijn bezienswaardige bolide kon erover". De rest zal mij jeuken.

      Heb jij daar wel eens in de stinkende dampen omringd door bulderend gebrom gezeten?
      Nog nutteloos ook. Het enige nut dat het dient is "ego-strelend gezien worden".
      Wederom zal de rest die selfkickers jeuken.

    5. Hahaha Dick😀 Je bent scherp! Even zonder gekheid, het zou verkeerd zijn om de auto geheel in de stad te weren. Vooral met de vergrijzingsgolf. Niet iedereen kan zo ver lopen. Zoals het nu is gaat het prima. Ik zie geen enkel voordeel om van wille een paar terras dagen de stad volledig voetganger vrij te maken. De stad moet geld verdienen en dan moet ie wel toegankelijk zijn.
      Met betrekking tot de bussluis bij kerkbrugje, dit is irritant. Net als die speciale bus/fiets tunnel bij het station. Wekt enkel wrevel en is een dure inefficiënte oplossing.

    6. Nog even over die benzine dampen. In Groningen was er een kroeg met de benzinebar. Vroeger heel wat leuke avonden daar gehad…

    7. Altijd wat te snuiven met KJ. Geen wulpse dames of andere geestverruimende en -verrijkende middelen voor handen, geen bijzondere bloem of opwindend damesgeurtje, geen cultuur om te snuiven, kun je altijd nog in de benzinedampen gaan hangen.
      Genoeg te snuiven zo in deze inderhaast ontluikende lente. Alleen nog zorgen dat je niet verkouden wordt.

    8. Vergrijzingsgolf? Ouderen die nog autorijden kunnen toch parkeren en met de rollator verder? Per scootmobiel komen en/of onder begeleiding onze mooie binnenstad bezoeken. Op zeer beperkte tijdstippen zou er gelaad en gelost mogen worden. Kijk ook eens hoe andere gemeenten de auto uit de binnenstad weren. Waar een wil is, is weldegelijk een autovrije weg.

    9. Was een leuke tent, Dick. Een gemêleerd publiek. De stad is al behoorlijk auto vrij. Begrijp ik nu goed dat je voorsteld ook het plein bij De Hetebrij autovrij te krijgen of wil je de auto volledig weren binnen de grachten?

    10. Geen stinkend, vervuilend en nutteloos lawaaierig en irriterend, frustrerend, gemotoriseerd verkeer meer op plekken waar het kan worden uitgebannen. Waar mensen willen bijpraten na (vaak) drukke perioden en dit in een relatief rustige setting willen doen.
      Te beginnen rond De Nieuwe Markt; rond het Elles Heetebrij Plantsoen. Die terug doet denken aan het Willy Dobbe Plantsoen. Het tot de verbeelding sprekende tv-plekje van de ongeévenaarde Wim T.Schippers. In De Lachende Scheerkwast, Op zoek naar Yolanda en Plafond over de vloer. Maar dat terzijde.
      Vent de vraag "stoppen of doorgaan" maar eens uit in Zwolle. Er zijn enorm veel mensen die dit zinloze "kijk mij eens, dikke ik, poeha-tragedie". Wie heeft de grootste; wat willen ze compenseren?
      Die 3 motoren ook, die (in een paar uur tijd) nog even extra gasten voor ze de bocht om gingen.
      Daar waar e.e.a. schijnbaar niet meer onder woorden kan worden gebracht, maar je toch indruk wilt maken….
      Toeristisch gezien zou Zwolle juist scoren als het niet meer werd toegestaan.
      Economisch gezien, zie ik geen bezwaar als op zeer beperkte tijdstippen af en toe geladen en gelost zou mogen worden. autovrije weg.

      Wat vind jij trouwens van "autodelen"? Wethouder Michiel van Willigen kwam er vorig jaar eens mee https://www.weblogzwolle.nl/nieuws/55019/auto-delen-met-wethouder-van-willigen.html
      Of gaat het je puur om "bezit" om "status-symbool"?

      Hou eens rekening met elkaar, de gemotoriseerde profileerders hoeven daar niet te zijn.
      De terrasbezoekers hebben geen andere plek in de machtig mooie binnenstad van Zwolle.
      Probeer eens wat empathie?

    11. Dick, ik begrijp het. Het plein bij het oude postkantoor kan best autovrij, de sassenstraat zou ik houden als het nu is.
      In het auto delen plan zie ik niet zo veel. Mijn auto zie ik als een stuk gereedschap, zoals een computer en een telefoon, waarmee ik mijn geld verdien. Natuurlijk heb ik ook wel wat “eisen” aan een auto. Goede stoelen, voldoende ruimte, goed weggedrag, voldoende vermogen, degelijkheid en herkomst van het product. Het is fijn wanneer de auto er dan ook nog aantrekkelijk uit ziet. Een status symbool is het niet echt. Status verdien je met andere dingen, een auto hoort daar voor mij niet echt bij. In Nederland is er nog steeds wat gedoe wanneer je ergens met een te grote auto aankomt. Daar moet ik in het werk rekening mee houden.

    12. Dat is een goed begin dan KJ. Vond het wel een goed plan, maar jij en ik zouden de auto dan anders gebruiken.

  2. Wel Dick, je gaat los begrijp ik, goedzo. Graag en beetje puntiger. Geen Zondagse beperkingen, vanwege religie enzo. Of anders een beter plan met al die doodstille ruimte op zondag graag.

    1. Dank voor de constatering.
      Doe alles wat je doet met hart en ziel….
      of niet. Hou niet van half zacht gepruts. Van een slappe hap.

      Weet je nog wie die 2e regel zong?

    2. Al verkracht deze volgorde eigenlijk het hele lied:

      En doe het
      Een voor het geld
      Twee voor de show
      En drie voor het publiek
      Een voor het geld
      Twee voor de show
      En hou van de muziek

      Vind "geld/status/aanzien/macht" een trieste drive.

Reageer