Brug over IJsselallee oplossing studentenverkeer

Een brug tussen de Hanzelaan en Van Walsumlaan is dé oplossing om de grote studentenstroom in goede banen te leiden.

Dat denkt een werkgroep in de wijk rondom Hogeschool Windesheim, die haar plannen aan de gemeente heeft gepresenteerd. Nu ligt er voor de studenten een tunnel in de wijk, maar daar ontstaan dikwijls opstoppingen. Een brug ontlast volgens de werkgroep de tunnel, waardoor al het verkeer goed kan doorstromen. De brug gaat ongeveer 2 miljoen kosten, zegt de werkgroep. Zwolle heeft dat geld nog over uit een potje voor Zwolle-Zuid. De gemeente gaat de plannen bekijken.

Bron: RTV Oost

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

17 gedachten over “Brug over IJsselallee oplossing studentenverkeer”

  1. De reactie van de wethouder was zeer behoudend op de aangedragen oplossing. Dat vond ik nogal teleurstellend aangezien de werkgroep zelf wel erg enthousiast was. Ik hoop dat ze voor een goede oplossing kiezen en niet voor een lapmiddel op korte termijn.

  2. Eens ghehe, maar sig’s reactie klinkt of er geen behoefte voor is :-* Zoals die busman die van de week op het NOS-journaal zei “burka’s in het openbaar vervoer…. nee hoor er is geen burka-probleem”.

  3. Hoi Dick, opstoppingen komen als voetganger idd weinig voor. Maar als een buurtbewoner er met de auto langs wil is dat erg lastig. Ik begrijp heel goed dat ze daar vanaf willen. Zeker omdat het studentenaantal zeer sterk gaat groeien.

  4. @ghehe; mooi, ik kom er bijna nooit en de gemeente (gelukkig in deze aardig kennende) zullen ze ook wel geen 2 miljoen over de balk smijten. Inderdaad hopen ze dat het studentenaantal zeer sterk toeneemt. Nodig dus, lijkt het, en mooi ontwerp.

  5. De brug (fly-over) moet helpen de voetgangersstroom te verdunnen omdat het aantal mensen problemen geeft op een aantal plekken onderweg van het station naar de Campus. Dan gaat het over de tunnel waar op piektijden problemen ontstaan op 2 manieren. In de eerste plaats de voetgangers naast de fietsers en in de 2e plaats de tegenliggers. Die zijn in de minderheid en moeten het afleggen tegen de voetgangers die ruim naast elkaar lopen. Een ander probleem is de oversteek van de Pilotenlaan. Dat geeft problemen met het autoverkeer. Ook verderop, bij Windesheim is een gevaarlijke situatie, wanneer de studenten weer moeten oversteken naar Windesheim.
    En ja, we hebben het inderdaad afgekeken van Westenholte.

  6. Bruggen slaan
    Duidelijk verhaal John, nodig dus. Chris vraagt zich af of Windesheim (aardig) meebetaald of dat de burgers van Zwolle alles betalen, ik ook trouwens?

  7. Stél dat de brug er komt…. wat gaat er dan vervolgens met de tunnel gebeuren? Het lijkt me sterk dat deze gaat verdwijnen. Volgens mij wordt deze dan nog altijd evenveel gebruikt als nu, dus ik vraag me af of de voorgestelde brug wel zo effectief zal zijn als men eigenlijk zou willen.
    Daarnaast hoopt Windesheim natuurlijk een stijgende lijn in de studentenaantallen te zien wat in de toekomst dan automatisch zal leiden tot een (nog) grotere stroom van voetgangerstudenten, waarna het probleem waar we nu mee kampen nog steeds hetzelfde probleem is.
    Om écht van de massale stroom studenten af te komen en de overlast die dit (voor omwonenden en het verkeer) veroorzaakt, lijkt de enige effectieve oplossing het spreiden van de verschillende faculteiten (tegenwoordig op Windesheim ‘Schools’ genoemd) over heel Zwolle.
    Nu gaan alle studenten van álle opleidingen door de tunnel richting Windesheim. Als deze opleidingen verspreid worden over verschillende gebouwen in de stad is de concentratie studenten die de overlast veroorzaken sterk uitgedund, heeft Windesheim meer gebouwen tot haar beschikking en begint Zwolle wellicht een beetje meer de uitstraling van een echte studentenstad te krijgen.
    . 🙂
    In mijn optiek is de brug een leuk idee, maar draagt het naar mijn mening niet bij aan de oplossing van het probleem. Het is volgens mij dan ook meer een verplaatsing en niet meer dan een tijdelijke oplossing. Spreiding van de diverse (grote en kleine) opleidingen is volgens mij constructiever.

  8. Herbert, ik snap je punt. Het verspreiden van de ‘scools’ zou verkeerstechnisch gezien inderdaad beter zijn. Toch zou dit de kwaliteit van het studeren aantasten. Aangezien studenten van veel verschillende fasciliteiten gebruik moeten maken op school (bv te noemen; mediaruimte cameraverhuur, bibliotheek, campuswinkel, sportvoorzieningen, buitenlandbureau, schoolpsycholoog, conferentiezael, studentenbureau, ga zo maar door) Wanneer dit verspreid over de stad ligt is dit bijzonder ongemakkelijk, omdat het in veel opleidingen erg belangrijk is om de voorzieningen bij de hand te hebben. Verspreiden is dan eigenlijk geen optie.

    Die tunnel, tja, daar had ik nog niet over nagedacht. Voor fietsers zou deze open kunnen blijven lijkt me. De tunnel zou ook een stukje om zijn voor de studenten. Daarnaast is het simpelweg leuker om over een brug te lopen i.p.v. door een tunnel. Ik denk daarom dat het wel degelijk een goede oplossing kan bieden.

    🙂

  9. op dat “gevaarlijke” kruispunt zouden verkeerslichten al meer dan afdoende zijn… of wellicht een klaarover 😉 ik raad de man die dit zal ondertekenen aan eens een weekje sochtends mee te lopen met de studenten… Ik begrijp dat de buurtbewoners idd wat overlast kunnen hebben van de overstekende studenten maar of dat 2 mil waard is… Dat geld kan beter besteed worden…

  10. volgens mij hadden ze in het verleden beter moeten nadenken bij deze gemeente met het oog op de toenemende studenten van de windesheim,en toen hadden ze de tunnel rechtstreeks op het hogeschool terrein moeten laten uitkomen .Dus tengenover het politiebureau de grond in in het hanzeland en op het hogeschool terrein uitkomende .dat had kapitalen gescheeld .Ze weten het altijd zo goed de heren wethouders en bestuurders hier in Zwolle

Reacties zijn gesloten.