O-energie ook de lucht in op Voorsterpoort in Zwolle

O-energie wordt het nieuwste complex, ontworpen door IAA Architecten, op de Voorsterpoort aan de A28. De opdrachtgever is Coulisse Real Estate. Naast het hoogste kantoorgebouw in Zwolle, de IJsseltoren van ABN AMRO, en het te ontwikkelen kantoorcomplex van Electrabel wordt dit de jongste kantoorkolos in Zwolle.

De hoogbouw met ± 16000 m2 kantoren staat dwars op de snelweg. Hierdoor blijft het 600 m1 lange handelsgebouw langs de Grote Voort goed zichtbaar vanaf de A28. De slanke schijf van ± 90 m1 hoog, ± 70 m breed en ± 13 m diep krijgt een uiterst herkenbaar uiterlijk. Daarin spelen de geïntegreerde windturbine en de (vrijwel) dichte “gaatjesgevel” een belangrijke rol. Het parkeren (± 600 plaatsen) is opgelost op eigen kavel in een 3 verdiepingen hoog plintgebouw.

De kantoorschijf staat met z’n rug in de wind en in de zon. De vrijwel dichte zuidwest gevel is bekleed met glaspanelen waarin PV-cellen zijn geïntegreerd; de zonbelasting op het gebouw wordt op deze wijze omgezet in elektriciteit. De kantoorruimten zijn gesitueerd achter de volledig open noordoostgevel. Zonwering en koeling zijn hierdoor overbodig, ofwel kunnen uiterst beperkt blijven.
De wind op de zuidwest-gevel wordt omgezet in energie; in een 4 verdiepingen hoog rond gat bovenin het gebouw is een windturbine geplaatst. Verder is het 0-energie concept opgebouwd uit een warmtepomp / gebruik van aardwarmte en betonkern-activering.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

57 gedachten over “O-energie ook de lucht in op Voorsterpoort in Zwolle”

  1. mooi ontwerp, bouwen! ik ben in principe niet tegen de stadskern omdat het oude centrum bewaard moet blijven maar ze kunnen ook af en toe zeuren als het om dit soort dingen gaat ja

  2. Weer zo’n fantastisch ontwerp op een top locatie!! Dat doen ze goed de laatste tijd worden we verwend.!!
    Direct bouwen zou ik zeggen!! Heel mooi

  3. prachtig ontwerp, maar van mij mag het wel nog hoger, we moeten de hoogte van de a.b.n. toren niet als de uiterste hoogte gaan beschouwen. ik heb al eerder op deze site gereageerd dat men op deze lokatie vooral in de hoogte moet gaan, dit ligt ver buiten de binnenstad waar men dit vooral niet moet doen. de mooie historische binnenstad van zwolle moet men koesteren en vooral geen doos neerzetten zoals van doornemolen wil op de achtergracht.

  4. Prachtig, bouwen maar! Als de vrienden van de stadskern zelfs hierover gaan mekkeren is dit het definitieve bewijs dat ze alleen maar tegen elke vorm van vooruitgang zijn!

  5. Machtig mooi, gister de Nederlandse architect van hoogbouw in diverse grote (en minder grote) wereldsteden bij P&W. Inspirerende gozer, hij is nu met een groot eiland voor de Rusische kust bezig.

    Dan liever de lucht in! Was dat niet “Het simplistisch verbond”?

  6. Allemaal prachtig die hoge kantoorgebouwen langs de A28.Maar toch heb ik er enige kantekeningen bij.Ten eerste de afwikkeling van het verkeer.De A28 kan het nu al niet aan.Dat zie ik dagelijks.Dus eerst zorgen dat dat voor elkaar is en niet het paard achter de wagen spannen zoals op de ceintuurbaan.
    Ten tweede snap ik eigenlijk niet dat er nog steeds kantoren bij moeten worden gebouwd.Er staat nu al zo veel leeg.
    Eigenlijk is het in deze tijd idioot dat tienduizenden mensen in een auto stappen omdan in een file naar een gezamelijke ruimte(kantoor)te rijden om vervolgens daar de hele dag achter een computer door te brengen.
    In voorzie dat over enkele jaren al die kantoren leeg staan en weer tegen de vlakte gaan omdat men dan eindelijk inziet dat die werkzaamheden net zo goed thuis achter de computer kunnen plaats vinden.
    Tientalle miljoenen in de pispot die WIJ met ons allen moesten ophoesten.

    ;D

  7. Wauw. Heel fraai. Ik vind het ook extra mooi omdat er gewerkt is met duurzame energiebronnen.

    De ene kant van de gevel lijkt (op de impressie) met die windturbine wel de nacht met de maan en de andere kant zijde juist dag, met de zon.

    En zelf 600 parkeerplaatsen aanleggen! Welke locatie hebben we het hier over eigenlijk? Het oude Rova terrein?

  8. Super, super, super. En het mooie is dat in zwolle geen 13 in een dozijn torens komen maar echt unieke gebouwen met unieke eigenschappen!

  9. En zelf 600 parkeerplaatsen aanleggen! Welke locatie hebben we het hier over eigenlijk? Het oude Rova terrein?

    Er komen 3 lagen onder het gebouw dat fungeerd als parkeerplaats.

  10. Hoi Tjalling. Kantoren die leegstaan zijn doorgaans oude en vaak kleinere kantoren. Een groot bedrijf gaat zijn kantoren niet her en der verspreiden over de stad. Dat zou nergens op slaan. Een bedrijf wil een gebouw wat qua grootte en stijl bij het bedrijf past. Dan gaat een bedrijf niet in een pand zittenwaar de vorige eigenaar net uit is vertrokken. Volledig thuis werken zie ik ook niet gebeuren. Er zijn voor bedrijven plenty redenen om dat niet te doen.
    Het verkeer; tja daar zullen ze van tevoren inderdaad goed naar moeten kijken.

    Iets anders:
    Overigens, ik hoop dat er snel meer plannen ingediend worden en ook in het centrum. Dan zullen ‘de vrienden’ budgettechnisch kritische afwegingen moeten maken (rechtzaken kosten geld). Ze zullen dan, neem ik aan, hun prioriteiten terug vinden in het centrum en de rest van Zwolle meer met rust laten 😀

  11. Fraai is dat, die reacties. Duidelijk is wel dat Zwolle niet alleen maar dwars ligt met nieuwbouw. Zeer terecht vind ik de negatieve kritiek over dat gedrocht dat naast het Flevogebouw moet komen.
    Hier zie je het omgekeerde, overwegend positieve reacties over het ontwerp (en daar wil ik me graag bij aansluiten).

    Hopen dat de gemeente goed luistert (en blijft luisteren) naar de inwoners.

  12. De identiteit van Voorsterpoort is dan ook totaal anders dan de identiteit van de binnenstad. Modern en vooruitstrevend tegenover Historisch en kleinschalig. Een huis aan de achtergracht past niet naast het flevogebouw, net zoals het flevogebouw niet naast de ijsseltoren zou passen.

  13. Compliment voor deze onthulling. Het ontwerp is een voorstudie van IAA en is nog maar recent aan de gemeente Zwolle voorgelegd. Die waren w?l enthousiast!

  14. Hoi Tjalling. Kantoren die leegstaan zijn doorgaans oude en vaak kleinere kantoren.

    Hanze Land staat ook veel leeg, staat misschien net 10 jaar. Achter de Isala Sophia ook veel te huur, staat nog niet zo lang volgens mij. Straks komt aan de Ceintuurbaan ook weer een gigantische kantorencomplex. Misschien is het wel zo dat geen bedrijf in een kantoor wil zitten ouder dan 5 jaar.

  15. op het oude rova terrein
    waar moeten de mensen die werken in de ijsseltoren dan hun auto kwijt???
    kwam er gister ook weer langs de auto,s staan zelfs op het fiets pad en onder de a28 :'( :'( :'(

  16. Er zit ook nogal een verschil tussen beschikbare kantoorruimte en geschikte kantoorruimte. Een groot bedrijf wil niet verspreid over 15 kantoren zitten in 3 plaatsen, maar één mooi hoofdkantoor.

  17. Vraag of overschot
    Zo te lezen is er veel vraag naar nieuwe kantoorruimte. Maar er lijkt dus OOK aardig wat leegstand te zijn…..Is dat te rijmen met elkaar?

  18. Ik meen dat de kantorenleegstand in Zwolle wel meevalt. In Amsterdam echter staat heel veel leeg, en daar bouwen ze ook lekker door aan de zuidas.

  19. Scoop

    Compliment voor deze onthulling. Het ontwerp is een voorstudie van IAA en is nog maar recent aan de gemeente Zwolle voorgelegd. Die waren w?l enthousiast!

    De Swollenaer en de Stentor hebben inmiddels jullie bericht ook.

  20. De weblog heeft het waarschijnlijk van skyscrapercity ‘gejat’ want daar is het gisteren al gepost in het holland hoogbouw forum. Electrabel was daar trouwens ook al veel eerder gepost door mij net zoals de kantoren van eurocommerce op de locatie oude zonnehuis( la dilligence) . De weblog heeft zelfs mijn foto’s gebruikt zonder mijn toestemming…webmaster wees eens eerlijk 😉

    ==========

    Er zijn meerdere ‘webmasters’ dan wel Admin’s.
    Van het ‘jatten’ van foto’s is mij in dit geval niets bekend.
    Wat betreft Electrabel: de info. en composities had ik uit eerste hand.
    De info. van O-energie vond ik toen ik (voor mijn werk) iets over een ziekenhuis in Hardenberg moest weten.

  21. Mwah admin – maak je geen zorgen. Eigenlijk is journalistiek niets anders dan andermans nieuwtjes gappen. Wat dat betreft niets nieuws. 😉

    Maar even OT: ik vind dit geen slecht gebouw. Lijkt goed over het energiegebruik nagedacht en geeft dat voorrang op de uitkijk van de medewerker. Daar kunnen veel kantoorgebouwen niet aan tippen. Helemaal mooi zou het zijn, als ze op het dak ook nog zo’n windmolen van de MTS zouden plaatsen – heb je er ook nog wat aan bij wind uit andere hoeken . 😉

    Maar wat is beton-kern activering?

  22. @dick: “dan liever de lucht in”, is van J.C.J. van Speijk.
    Tijdens de Belgische opstand was hij commandant van ’s lands kanonneerboot n° 2. Op 5 februari 1831 dreef zijn schip op de Schelde, door een harde wind en een slecht functionerend anker, naar de kant waar een woedende menigte op zijn schip sprong. Hierop sprak Van Speijk de historische laatste woorden: “Dan liever de lucht in”. Door een brandend lont of zijn sigaar in het buskruit te steken ontplofte het schip met hem, zijn bemanning en de boze Antwerpenaars

  23. Oh ja
    Van Speijk: Bedankt voor de in historie doordrenkte anekdote, maar wel een beetje triest. Ik begreep gister dat er ook aardige (woon) hoogbouw in de spoorzone is gepland trouwens?

  24. Er zijn meerdere ‘webmasters’ dan wel Admin’s.
    Van het ‘jatten’ van foto’s is mij in dit geval niets bekend.
    Wat betreft Electrabel: de info. en composities had ik uit eerste hand.
    De info. van O-energie vond ik toen ik (voor mijn werk) iets over een ziekenhuis in Hardenberg moest weten.

    I rest my case…ik ben zelf ook niet helemaal onschuldig als het aankomt op kopieren van nieuws en plaatjes.Sorry voor de onbezonnen beschuldigingen ;D

  25. @ghehe: woonunits bij de spoorzone weet ik niet, maar daar zal het toch wel niet heel hoog worden? Zou ik niet voor zijn. Die kantoortorens aan de A28 vind ik prima.

  26. Dat ze trots zijn op hun ontwerp, is de architecten van het bureau iAA in Enschede niet euvel te duiden: de platte, energiezuinige kantoortoren die ze graag gebouwd zouden zien op Voorsterpoort mag er op het eerste gezicht wezen.

    Maar de gemeente Zwolle is niet erg enthousiast over het feit dat het ‘schetsplan’ nu ook al in de publiciteit is gekomen.

    ‘Vreemd’ noemt een gemeentewoordvoerder het, dat ‘een van de vele plannen’ die er volgens de gemeente bestaan voor deze plek op het nog grotendeels te ontwikkelen kantoor- en winkelgebied nu op straat ligt.

    Gisteren kwam Weblogzwolle.nl met het bericht dat dit ‘de jongste kantoorkolos van Zwolle’ wordt. De bijbehorende illustraties zijn terug te vinden op de site van iAA Architecten in Enschede.

    Uit de begeleidende tekst blijkt dat de plannenmakers er goed over nagedacht hebben hoe Zwolle te interesseren zou zijn voor het project: “De hoogbouw met ongeveer 16.000 vierkante meter kantoren staat dwars op de snelweg. Hierdoor blijft het zeshonderd meter lange handelsgebouw langs de Grote Voort goed zichtbaar vanaf de A28”, staat er.

    Dat handelsgebouw moet een van de bijzonderheden van de nieuwe winkelzone worden. Het zou straks het langste gebouw van Nederland kunnen zijn, meldde de gemeente eerder al trots.

    Ook niet onbelangrijk om de gemeente enthousiast te krijgen: “Het parkeren – zo’n zeshonderd plaatsen – is opgelost in een drie verdiepingen hoog plintgebouw.”

    Parkeren is een van de problemen die de ontwikkeling van Voorsterpoort met zich meebrengt, zoals bekend. Intussen blijken de lezers van Weblogzwolle.nl enthousiast: de positieve mailreacties op het ontwerp stromen binnen. Bij de gemeente is er minder opgetogenheid. De woordvoerder, zakelijk: “Dit plan is vorige week bij ons gepresenteerd. Maar het is slechts een van de vele plannen die onder onze aandacht worden gebracht voor deze plek.” De ontwikkelaars zijn eigenlijk iets te vroeg, stelt de gemeente. “We moeten het programma van eisen voor deze plek nog vaststellen. Dan heb je het over zaken als: welke uitstraling willen we. Er is nog niet te zeggen wanneer hier iets komt.” Laat staan, wát er komt. Later op de dinsdag voert RTV Oost op de website – in navolging van Weblogzwolle.nl – Coulisse uit Enter op als projectontwikkelaar. Maar dat is toch een raamdecorateur? Directeur Maurice Roetgerink, haperend: “Ik schrik hier van. We participeren in Materia, een samenwerkingsverband voor innovatiestudies. Daar komt dit uit, maar het is nog veel te prematuur dat de architecten dat openbaar maken.”

    Het plan is dan al weer door iAA van de site gehaald. En de telefoon wordt niet meer beantwoord.

    Bron: de Stentor

  27. Politieke vraag?
    Kan: langste gebouw van Nederland 😮 & Parkeren opgelost!
    Super zeg: telefoon dood en plan van de site. Waarom doet die klerk van de gemeente zo voorzichtig? Zijn er nog andere interessantere kapers???? In hoevere heeft of had de politiek hier nog een vraag over?

  28. Nu kun je zien hoe de gemeente werkt.!!Eerst alles stiekem voorbereiden,afspraken maken opdrachten verstrekken en dan in de openbaarheid brengen als plan waar tegen je bezwaar kunt maken en er worden inspraak avond gehouden.
    Maar die inspraakavonden zijn dus allemaal fake!Want alles ligt al vast.

  29. Ben ik dan de enige?
    Foto 1 is nog wel te doen maar foto 2.. wat een gedrocht. Leuk dat CO2 neutraal gedoe, maar wat veel mensen vergeten is dat het woon-werk verkeer naar het nieuwe gezonde gebouw ook veel uitlaatgassen produceert 😉 Bovendien, waarom zo’n oerlelijke windturbine in een gebouw? Daar komt nog behoorlijk wat over in de publiciteit denk ik, aangezien zulke windturbines behoorlijk wat geluid schijnen te maken. Ik weet niet hoe het daar zit met de bebouwing etc., maar ik zou me goed in kunnen denken dat het bij een stevige wind (kracht 6 of hoger) behoorlijk wat geluidsoverlast gaat veroorzaken.

    Voor de rest: jammer dat iedereen hier het motto kent “Volbouwen volbouwen volbouwen”. Schijnbaar is het nog niet genoeg en moeten we hier ook alles compleet vol bouwen ‘om er maar bij te horen’. Vergelijkingen met de Zuidas in Amsterdam zijn snel gemaakt. De horizon wordt stukje bij beetje verder ontnomen, want ja: ‘hoe hoger hoe beter’, toch?

    Nee, als niet-Zwollenaar zal deze reactie weer een hoop kritiek over zich heen krijgen. Maar goed, daarom woon ik ook niet in de stad 😉 Hier wordt er al geprotesteerd als er verzorgingshuizen hoger dan 5 verdiepingen moeten komen… terecht eigenlijk 🙂

  30. Buiten Zwole
    @ Stefan, daarom woon jij misschien niet in de stad maar profiteer je wel van deze gastvrije stad. Mag hoor. Je betaalt bijvoorbeeld veel minder OZB en je kunt bij jullie vast goekoper een huis kopen. Je hier (bijvoorbeeld) ook nog meepraten over de inrichting van het mooie Zwolle. Maar wat doet jou vermoeden dat je een hoop kritiek krijgt puur omdat je iemand bent van buiten Zwolle. Wat een onzin, ik heb niet anders meegemaakt als dat ieders mening hier gerespecteerd wordt. Bovendien verschillen smaken nu 1x.

  31. Procedures
    @ Tjalling: Ik weet in hoeverre je gelijk hebt met deze post

    Nu kun je zien hoe de gemeente werkt.!!Eerst alles stiekem voorbereiden,afspraken maken opdrachten verstrekken en dan in de openbaarheid brengen als plan waar tegen je bezwaar kunt maken en er worden inspraak avond gehouden.
    Maar die inspraakavonden zijn dus allemaal fake! Want alles ligt al vast.

    Je conclusie zou toch (met wat wij weten) niet verder moeten komen als een vermoeden? Zijn er stiekum afspraken gemaakt? Het concept is toevallig (? ) onderschept en het enige dat wij weten is dat de gemeente daar niet blij mee is. Daarom zullen hier ook vragen over moeten komen. Maar jij doet voorkomen of de gemeente altijd zo werkt. Komt natuurlijk ook door de nog altijd niet opgeloste KAP?
    Je denkt dat de opdrachten te snel verstrekt worden?

    Inspraakavonden waar je bezwaar serieus wordt genomen zijn idd (ook 1 ervaring die ik gister bij Trudy neerlegde) ook wat mij betreft HELAAS vaak fake.

  32. Dick, ik heb hier al eens eerder een opmerking geplaatst over dat andere gebouw dat er moest komen naast de ABN, en daar kwamen ook vrij veel reacties op. Ongeacht waar je woont ja of nee, iedereen is inwoner van Nederland. 🙂 Hoogbouw in Zwolle heeft natuurlijk niet alleen effect op de horizon in Zwolle, maar ook in de weide omgeving. Toen de ABN werd gebouwd was er – als ik het me goed herinner – veel kritiek vanwege het feit dat zelfs vanaf de Veluwe(!) de toren te zien was. Sterker nog, ik woon op z’n minst 12 km van Zwolle af, maar ik kan vanaf hier de ABN ook zien. Als daar straks weet ik hoeveel nieuwe – maar vooral hoge – gebouwen bij komen, is de horizon richting Zwolle in ieder geval vol; iets waarover ík niet kan meepraten maar wel mee wordt opgezadeld.

    Maar de belangen van een grote stad zijn meestal veel belangrijker dan de belangen van een gehele regio er omheen. 🙂 Dat blijkt de laatste tijd uit wel veel meer dingen. 🙂 En daar doe je niets aan.

  33. Van afstand
    Hoi Stefan: persoonlijk vind ik dat wel mooi, als jouw stad van ruime afstand herkenbaar is. De ligging en ecomische belangen zijn natuurlijk belangrijk. Daar profiteert ook de regio van. Heb jij voorbeelden dat Zwolle teveel aan zichzelf dacht in het verleden en/of heden?

  34. @ Stefan, om de stad aantrekkelijk te houden zijn economische impulsen nodig, daar horen ook deze gebouwen bij. Vanaf de veluwe proef je immers ook de deugden van Zwolle. Gastvrije stad met een hoop winkelaanbod, waar ook de wijde regio van profiteert. Voor de voor (iedereen bruikbare) voorzieningen betaalt de Zwollenaar het meest. Logisch dus, dat stedelijke belangen zwaar wegen.

    Daarnaast, als je vanaf de veluwe de toren kunt zien, is het zo klein dat het geheel aan jezelf ligt dat je je er aan stoort. bv; De boerderij op 500 meter afstand zal waarschijnlijk meer van je horizon afnemen dan de toren op 14 km…. 😉

  35. @Stefan

    Hier wordt er al geprotesteerd als er verzorgingshuizen hoger dan 5 verdiepingen moeten komen… terecht eigenlijk

    Begrijp ik hier uit dat je liever alles in laagbouw uitgevoerd ziet worden en daarmee zeer veel (natuur)grond wilt opofferen?
    Het lijkt mij zinvoller om vooral kantoren zo hoog mogelijk te bouwen, anders breidt de stad Zwolle zich in rap tempo als een olievlek uit en wordt ook jouw dorp binnen no-time opgeslokt. 😉

Reacties zijn gesloten.