SP wil een autovrije zondag in Zwolle

Elk jaar wordt er een landelijke Autovrije Dag georganiseerd. Tal van gemeenten zullen op die dag straten en gebieden afsluiten voor autoverkeer. De SP vindt dat een jaarlijkse autovrije zondag helemaal geen kwaad kan. Uit metingen in diverse gemeenten bleek dat de luchtkwaliteit aantoonbaar verbeterd.

De luchtkwaliteit verslechterd door het gebruik van vele auto’s. Hierdoor wordt op veel plaatsen in Nederland de luchtkwaliteitsnorm overschreden. In Zwolle is dit helaas niet anders. De SP wil graag dat Zwolle aansluit bij deze landelijke autovrije zondag op 21 september 2008. Zo merk je pas écht hoe prettig het is in een stad zonder auto’s en mét schone lucht.

Raadslid Emile Hoogterp: `Een autovrije dag levert bovendien veel meer over op dan alleen schone lucht. Een autovrije dag geeft de straten voor één dag terug aan kinderen, fietsers en voetgangers. Bovendien stimuleert het burgers om gebruik te maken van vervoer per bus, trein en fiets. Misschien kan de gemeente deze dag aanwenden om het openbaar vervoer extra te stimuleren, door bijvoorbeeld deze dag het openbaar vervoer gratis te maken.’

“In het kader van artikel 44 van het reglement van orde voor de gemeenteraad, wil ik namens de SP vragen stellen over een autovrije zondag in de gemeente Zwolle.”

Inleiding

Ongeveer 10% van de broeikasgassen die wij uitstoten komt door het autogebruik. Daarnaast levert het verkeer de voornaamste bijdrage aan uitstoot van fijnstof (PM) en stikstofoxide (NOx) in stedelijk gebied, wat een directe bedreiging voor de gezondheid is. Op veel plaatsen in Nederland wordt zelfs de luchtkwaliteitsnorm overschreden, in Zwolle is dit niet anders. Een dagje zonder de auto kan dan ook helemaal geen kwaad.
Op een dag zonder auto’s kun je het verschil ook direct merken. Dat luchtkwaliteit ook aantoonbaar verbetert, is in 2005 bewezen met een aantal luchtkwaliteitsmetingen in verschillende gemeenten.

Wanneer?Op zondag 21 september 2008 wordt de landelijke Autovrije Dag georganiseerd. Tal van gemeenten zullen op die dag straten en gebieden afsluiten voor autoverkeer. Zo merkt je pas écht hoe prettig het is in een stad zonder auto’s en mét schone lucht. 

De SP denkt dat een autovrije dag meer oplevert dan alleen schone lucht: een autovrije dag geeft de straten voor één dag terug aan kinderen, fietsers en voetgangers. Bovendien stimuleert het burgers om kennis te maken met vervoer per bus, trein en fiets. Eventueel is er de mogelijkheid om de mensen in Zwolle deze dag gratis met het openbaar vervoer te laten reizen. 

 
Dit brengt ons bij de volgende vragen:

1.      Is de wethouder het eens met de stelling dat een autovrije dag meer oplevert dan alleen schone lucht?

2.      Is de wethouder bereid een autovrije dag te organiseren? Zo nee waarom niet?

3.      Als Zwolle mee doet met een autovrije dag, is de wethouder dan bereid om een plan van aanpak op te stellen? Zo ja, op welke termijn is dit mogelijk?

4.      Bent u bereid een speciale actie te organiseren op de autovrije dag, zodat mensen in Zwolle gratis kunnen reizen met het openbaar vervoer? 

 

Namens de SP-fractie;

Emile Hoogterp

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

26 gedachten over “SP wil een autovrije zondag in Zwolle”

  1. Ik ben alleen voor wanneer het voor iedereen verplicht is en er boetes uitgedeelt kunnen worden. Anders heeft het nog geen zin. Zo blijft het link te skeeleren op de weg als er een malloot aan komt die niet mee wil doen. 😉

  2. @Karel: idd., ik ben het roerend met je eens!
    De oproep van de SP ondersteun ik van harte, maar helaas betreft het hier een oproep van een politieke partij. Zoals heel veel dingen in de politiek zal dit ook zijn doel niet bereiken, gewoon omdat het maar voor de helft wordt ingevoerd. Een paar straten, daar schiet je toch niets mee op? Doe het dan goed en niet half. Dus: heel Zwolle op slot voor gemotoriseerd verkeer (m.u.v. de hulpdiensten). Evenals de privatisering van het ziekenfonds, is ook dit een goed idee. Helaas mist het zijn uitwerking omdat de politiek zich er mee blijft bemoeien en dingen nooit helemaal 100% doorvoert…. 🙁 :'(

  3. samenwerken
    @ Herbert alleen door samenwerken is er wat mogelijk in de maatschappij. Zeker in de politiek; maar zodra je met ego’s en machtswellustelingen te maken krijgt wordt het lastig. Je kunt jezelf immers belangrijker achten als de partij volgens mij kan haantjesgedrag ook bij vrouwen voorkomen trouwens.
    Misschien kan dit “1 dag op slot-plan” uitgewerkt worden door de politiek? Vindt de SP ook dat het afgedwongen moet kunnen worden?

  4. gewoon bij alle kruisingen een of meerdere spijkermatten neerleggen….. dan rijdt er niemand meer! 😀 Juridisch of niet, niemand heeft graag lekke banden, nietwaar? 😉 😀

  5. Ik heb er geen behoefte aan dat de SP hun ideologie aan iedereen oplegt. Net zoiets als Geert Wilders gaat zorgen voor een hoofddoekjes-vrije dag ofzo.

  6. Laat ze eerst maar eens alle autoverkeer binnen de stadsgracht tegengaan, dat is niet meer van deze tijd. Mensen die naar de HEMA moeten en daar de auto parkeren omdat ze anders te ver moeten lopen, auto’s die achter de V&D door gezonde mensen op de invalideparkeerplaats worden gezet anders moeten ze “helemaal” vanaf het eiland lopen. En dan komen ze ook vaak nog gewoon uit Zwolle, ga toch lekker fietsen in je vrije tijd in plaats één keer per jaar op straat te spelen.

  7. Hoofddoekjesvrij en 1 dag zonder auto
    @ Chris: Heb het ook niet op extremen, zeker niet. Wel op uitzonderingen, bijvoorbeeld uitzonderlijke mensen niet die grijze massa. Mensen die een verhaal met zich meedragen. Maar on-topic: Bijvoorbeeld alleen al uit nostalgische overwegingen een autovrije zondag, vind ik niet verkeerd. Heerlijk rustig, de zondag is daar volgens mij perfect voor. Dit vind ik een sympatieke afsluiter:

    meer oplevert dan alleen schone lucht: een autovrije dag geeft de straten voor één dag terug aan kinderen, fietsers en voetgangers. Bovendien stimuleert het burgers om kennis te maken met vervoer per bus, trein en fiets. Eventueel is er de mogelijkheid om de mensen in Zwolle deze dag gratis met het openbaar vervoer te laten reizen.

  8. @marcelovic En??? woon en werk je in Zwolle??? Dan kan je toch met de fiets of het openbaar vervoer naar je werk!

    Een week zonder mensen die tegen alles zijn wat van één bepaalde politieke partij komt… mensen die niet open staan voor discussie en andere ideeën… Was het idee wel goed geweest als het door het CDA was ingediend? Of door de PvdV?

  9. @jasper. met de fiets of openbaar vervoer als je op zondag moet werken?? wat dacht je van mijn servicebus voor storingen?? 100kg gereedschap op de bagagedrager? en reserve materiaal aan het stuur hangen? mensen moeten eens nadenken. we leven niet meer in de jaren 50 van de vorige eeuw. een zondag is voor veel mensen gewoon en dag net als andere dagen. we leven in een wereld en economie waar deze ideologie niet meer op gaat. in plaats van deze kul van de sp en andere linkse rakkers, kunnen ze beter op zoek gaan naar alternative brandstoffen en energiebronnen. beter hier energie in steken dan burgers pesten met iets wat onmogelijk is en gewoon niet werkt.
    en betreft de opmerking van mercelovic.. alles wat we in nederland aan politiek hebben is roverstuig. ze belazeren je allemaal. maar ik vind dat de sp wel doorzaagt. vorig jaar kwamen ze hier ook al mee. en toen werdt het ook niets. ze baseren zich op populisme. milieu is hot.. laten we daar over gaan zeiken.. hebben ze ook wat te ouwehoeren. maar dat is mijn mening over heel politiek links btw.

  10. Er zijn idd wel meer mensen die op zondag moeten werken en de auto daarvoor nodig hebben.
    Voor deze mensen zal misschien dan een uitzondering gemaakt moeten worden.
    Ik denk ook niet dat iemand van mij zal verwachten dat ik mijn avonddienst in mijn uppie op de fiets ga doen…

  11. De SP denkt dat een autovrije dag meer oplevert dan alleen schone lucht: een autovrije dag geeft de straten voor één dag terug aan kinderen, fietsers en voetgangers.

    Dat is het grootste gevaar wat je je kan bedenken, aangezien er altijd uitzonderingen zijn die WEL mogen/moeten rijden. Bijv bussen. En dan krijg je een schijnveiligheid die nog gevaarlijker is dan een (visueel) gevaarlijke situatie.

    Daar kan ik uit ervaring over meepraten: als (heel) klein jochie op straat gefietst terwijl er in NL nergens auto’s reden…. maar wel bussen. En al slingerend over de middenstreep op de weg bijna geplet door 2 bussen, die mij uit 2 richtingen tegelijk passeerden (aan weerszijden dus 1 bus). Dit peutertje lag na het passeren wel brullend ondersteboven op straat, maar verder gelukkig niets op een paar hechtingen na. Een engeltje op mijn schouder gehad.

    Ik kan mij uit dat tijdperk ook herinneren dat er veel meer ongelukken gebeurden: ook met mensen die op de snelweg gingen fietsen enzo en er toch een auto aan kwam……
    Maar goed: op zich ben ik niet tegen een autovrije zondag, maar de uitvoering is niet echt haalbaar. Tenzij er weer een wereld aan administratie aan te pas komt, zodat diegene die “moeten” rijden (werkenden, hulpdiensten, noodgevallen enz) niet gehinderd worden.

    Maar om het effect te vergroten (nu eens geen boodschappen doen met de auto) zou het beter zijn om een autovrije zaterdag in te voeren…………

  12. autovrije werkdag
    Waarom niet een autovrije werkdag? Dan scheelt het echt eens een keer een puinhoop op de weg, met name rond het station in de spits! Zigzaggen met de fiets of een uur met de bus onderweg….pfffff. Dat is veel effectiever dan op zondag, want dan is het verkeersaanbod al veel minder dan op werkdagen.

  13. @Jasper: je sluit 16 regels negatievisme (linkse rakkers, respecteer wel ff de naam van onze columnist) over links af met

    dat is mijn mening over heel politiek links btw.

    Vind je het logisch dat ik dan naar je analyse over rechts-nederland vraag, voor het evenwicht? Linksdragend gaat jou niet zo heel veel aan. Heb redelijk Linkse sympatieen. En gister zowel bij DWDD als Nova weer genoten van Wouter Bos die (belachelijk) alleen leek verantwoordelijk gesteld voor onderwijsfalen sinds WO II ongeveer.

Reacties zijn gesloten.