Onveilige 'Kiss-and-Ride'-plek Wildwalstraat

Een aantal wijkbewoners in Stadshagen heeft ten overstaan van de wijkplatformbezoekers hun grote zorgen geuit bij de heer H. Kenkhuis over een geplande 'Kiss-and-Ride'-plaats op de Wildwalstraat voor de nog te realiseren dependance van de basisschool 'De Schatkamer'. De dependance wordt gerealiseerd aan de Belvederelaan. De ingang van de school is ook aan deze kant. Deze school is een populaire school in de wijk en groeit snel. De 'Kiss-and-Ride'-plek wordt echter (vooralsnog) gerealiseerd aan de andere kant van de school. CDA Zwolle heeft daar vragen bij.

CDA: "De Wildwalstraat is onderdeel van de 'Centrumbuurt'. Een buurt die doelbewust met smalle straten is ingericht om de snelheid van auto's te temperen en kinderen zo veilig mogelijk te kunnen laten spelen. Naar wij hebben begrepen, staat de gemeente nu voor dat de auto's vanaf de Frankhuizerallee op de Wildwalstraat terecht komen. Daar de kinderen uit- of in laten stappen. En dat deze auto's vervolgens via de Schaapskooistraat en de Houtwalstraat weer de Frankhuizerallee op rijden."

Een rondje dat stuit op onder andere de volgende aandachtspunten.

– De Wildwalstraat en Houtwalstraat zijn de ontsluitingsstraten van de Centrumbuurt. Alle inwoners van deze buurt gaan via deze weg richting de Frankhuizerallee.

– Aan het begin van de Wildwalstraat komt de in- en uitgang van een groot appartementencomplex (thans in aanbouw; 100 appartementen en auto's;).

– Achter de Frankhuizerallee loopt een eigen weg van bewoners van de Frankhuizerallee en de Warandestraat en Delta Wonen. Deze weg gaat een 'weg binnendoor' worden om sneller bij de Houtwalstraat te komen. Daar is deze smalle straat niet op berekend.

– De Frankhuizerallee is dé doorgangsweg de wijk uit. Er rijden daar altijd veel auto's. Dat betekent dat je tijdens de spits moeilijk op de Wildwalstraat en van de Houtwalstraat af zult kunnen komen.

Oplossingen voor de aandachtspunten kunnen echter ook worden bedacht. De zogenaamde 'Kiss-and-Ride'-plek kan eenvoudig aan de kant van de Belvederelaan worden geplaatst. Daar waar ook de ingang van de school is en daar waar nu voldoende ruimte is om een dergelijke plek te realiseren. Een keus die ook het door de wijkbewoners ingeschakelde 3VO voorstaat. 3VO schijnt de keus van de gemeente onbegrijpelijk te vinden.

"Naar aanleiding van de ons inziens terechte zorgen van de bewoners, de ogenschijnlijk simpele manier waarop die zorgen kunnen worden weggenomen en het bij de wijkbewoners opkomende gevoel dat de gemeente onverkort (star) zal vasthouden aan de gemaakte keus, wil het CDA het college de volgende vragen voorleggen:

1.      Heeft het college overwogen de 'Kiss-and-Ride' aan de Belvederelaan te plaatsen.

2.      Zo ja, wat zijn de 'voors en tegens' van plaatsing van de 'Kiss-and-Ride'-plaats aan respectievelijk de Wildwalstraat en de Belvederelaan en wat heeft de doorslag gegeven.

3.      Is het college bereidt kennis te nemen van de bevindingen van 3VO (in het bezit van de wijkbewoners) en op basis van deze bevindingen de keus voor de 'Kiss-and-Ride' te heroverwegen.

4.      Is het college bereidt op korte termijn in overleg te treden met de betreffende wijkbewoners en daarvan de raad uitgebreid verslag te doen.

 

Met vriendelijke groet van de CDA-wijkraadsleden voor Stadshagen,

Martijn van der Veen   

Jan Korteweg

Artikel delen:
Reacties 3
  1. Waar hebben we het over? Kinderen naar school brengen…

    Volgens mij ging ik vroeger lopend naar school. Sterker nog: op de fiets was al niet toegestaan, omdat ander het hele schoolplein vol met fietsen zou staan.

    En we vragen ons met zijn allen af waardoor de jeugd toch zo dik wordt…

Reageer