Chaos bij supermarkt in Zwolle Zuid

Het hoofdwinkelcentrum van Zwolle-zuid aan de Capellenstraat wordt grondig gerenoveerd. In het kader daarvan is het filiaal van Albert Hein verhuist naar het grasveld achter de Gelijkheid. Sinds de opening afgelopen woensdag is het een chaos voor auto’s en fietsers die de Albert Hein willen bezoeken. 

De auto’s hebben een beperkte ruimte om in te rijden en voor fietsers is er zo weinig ruimte dat die op parkeerplaatsen van auto’s worden neergezet, wat natuurlijk de nodige irritatie oproept. Voor invalide automobilisten zijn keurig parkeerplaatsen gemaakt en vlak voor de ingang, maar omdat er zo weinig ruimte is, worden die gebruikt door fietsers. Fietsenklemmen zijn zo vlak langs het filiaal geplaatst dat je er niet meer met de boodschappenwagen bij kunt komen. Resultaat, ze worden haast niet gebruikt. Het is natuurlijk improviseren, maar dit kan niet de bedoeling zijn.

Ingezonden: Martien

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

30 gedachten over “Chaos bij supermarkt in Zwolle Zuid”

  1. Nu ik bovenstaande gelezen heb en niet gedwongen wil worden mijn fiets te stallen op een invalideparkeerplaats, heb ik besloten zolang de verbouwing duurt, mijn boodschappen maar te halen bij de Edah!

  2. De aanrijroutes zijn inderdaad erg onduidelijk en als ik veel boodschappen heb gedaan zijn mijn fietstassen boordevol. Maar dan moet je slalommend om de fietsen heen je karretje wegbrengen om de andere hoek. Ik hoop telkens maar weer dat mijn fiets niet omgevallen is.

  3. Ik ben er vanmiddag om vier uur even geweest met de fiets. Via de Keucheniusware het parkeerterrein opgefietst. Paar kinderen werden moesten plotseling stoppen omdat auto’s die aan de kant van de terraswoningen van de Broederschap daar een bocht moeten maken en dus niet goed goed opletten. Zelf ook al moeten remmen want er kwamen weer auto’s aan.

    Fiets kun je inderdaad moeilijk kwijt in de klemmen, je kunt er niet eens bij komen. Fiets dus aan de rand van de andere fietsen neergezet die inderdaad over een aantal parkeerplaatsen verspreid staan. Alleen de fietsen die er als eerste neergezet zijn, kunnen moeilijk weg want ze worden door twee rijen andere fietsen ingesloten. Nog een bejaarde dame geholpen om haar fiets er uit te krijgen.

    Toen ik terugkwam van boodschappen doen moest ik het karretje langs andere fietsen duwen om bij m’n eigen fiets te komen.

    Helaas stond mijn fiets ook helemaal ingeklemd.

    Het zou inderdaad fijn zijn als er het een en ander verbeterd werd. Maar ja het zijn ook aanloopproblemen. Voor iedereen even wennen

  4. Niet zo klagen. Bij Albert Heijn en de gemeente zijn ze al blij dat ze een lokatie konden vinden met nog 80 parkeerplaatsen direct rond de winkel. Maarja, de consument is zo lui dat ze per se voor de ingang willen parkeren. En nee, daar zijn niet genoeg parkeerplaatsen voor. Achter en voor de Edah kan ook geparkeerd worden.
    Overigens is het terrein rond AH een zaak van gemeente, en niet Albert Heijn. En voor eenieder die nog niet tevreden is; doordat AH verhuisd, kan de bouw van het WKC 6 maanden sneller, dus 6 maanden minder chaos. Want dit valt nog mee met wat er moet komen, vooral rond kerst en pasen.

  5. Er zijn al 2 aldi’s en 2 lidl’s in Zwolle. Niet in Zwolle-Zuid, okay.

    Een dergelijke winkel is ook niet opgenomen in het bestemmingsplan.

    Verder heb ik nog niets gehoord over de ombouw van de Edah L&L naar Plus.

  6. Sinds de Edah is omgebouwd tot Lekker en Laag kom ik daar ook graag. Vroeger was het een soort Russische staatswinkel met ongemotiveerd personeel, maar na de ombouw is het een mooie moderne supermarkt geworden, vergelijkbaar met de AH. Dus wat mij betreft hoeven ze daar niet meer een andere formule van te maken.

  7. Volgens mij werkt er nog steeds hetzelfde personeel als vroeger. Geef mij die Russische staatswinkel maar. Lekker overzichtelijk met lange brede gangen en meer producten dan er nu op de schappen liggen.

  8. Mensen mensen, mijn schuld! 😉
    Ik heb ze er nu bijgezet. Was geen gemakkelijke week, met een harde schijf die het na 2 jaar voor gezien hield, maar ik heb alles weer keurig boven water.
    We houden jullie op de hoogte van wat er gebeurt in Zuid! 8)

  9. Vandaag in de Stentor: “AH maakt werk van overlast fietsen”
    Het moet niet gekker worden, je kunt je fietsen haast niet in de klemmen zetten, ze zijn volkomen verkeerd geplaatst. Je moet je tussen winkel en klemmen wringen. Staat er een winkelwagen, kun je er helemaal niet bij. Verder zegt de manager: er zijn voldoende klemmen geplaatst. Die man kan niet tellen. Er staan veel meer fietsen, dan er klemmen zijn.

    Verder wil hij dat de fietsers een stukje verder moeten lopen. Fijn, je fiets met boodschappen onbeheerd laten staan, of hopen dat ie niet omvalt.

    Maak gewoon van die 3 parkeerplaatsen een plek voor fietsers. De meeste mensen doen boodschappen op de fiets, niet met de auto. Hij jaagt de mensen gewoon weg.

  10. Uit de Stentor
    AH maakt werk van overlast fietsen

    door GERT VAN DIJK
    ZWOLLE
    Albert Heijn-manager Roel Boer wil zo snel mogelijk maatregelen nemen om de overlast van geparkeerde fietsen
    in te dammen bij de noodwinkel aan de Democratenlaan in Zwolle-Zuid. De stalen
    rossen worden nu zelfs gestald in de twee parkeervakken, die bestemd zijn voor minder-validen. â??˽En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijnâ????, zegt Boer. Over de hele lengte van de noodwinkel van Albert Heijn zijn voldoende fietsklemmen geplaatst, verzekert de manager. â??˽Maar iedereen
    wil zijn fiets schijnbaar zo dicht mogelijk bij de ingang van de winkel stallen. Daar is het aantal plaatsen natuurlijk beperkt. En veel fietsers zetten hun rijwiel dan maar doodleuk in de parkeervakken voor de autoâ????s. Dat zorgt natuurlijk weer voor de nodige ergernis bij de automobilisten.â???? Roel Boer probeert nu in samenspraak met de gemeente maatregelen te treffen, zodat mensen hun fietsen toch in de klemmen langs de zijkant van het gebouw neerzetten. â??˽ Daar is genoeg plaats. Misschien moeten we ook wat klemmen op andere plekken installeren. En dan maar hopen dat de fietsers het kunnen opbrengen om een
    klein stukje verder te lopen naar de ingang van de winkel. Veel meer kunnen we niet doen. Ik kan moeilijk de hele dag een mannetje buiten laten lopen, die mensen aanspreekt als ze hun fiets op een verkeerde plaats hebben neergezet. Dat roept alleen maar vervelende reacties op.â???? Hoewel in de praktijk meestal anders blijkt, zijn volgens Boer parkeerplaatsen voor autoâ????s ruimschoots beschikbaar op het ( onverlichte) terrein aan de Democratenlaan. â??˽Maar nog niet alle automobilisten zijn er van doordrongen dat er tegenover de ingang van de winkel ook nog een flink aantal parkeerplaatsen beschikbaar is. â????

  11. Ik hoop dat de manager Roel Boer dit bericht van z’n overkoepelende organisatie ook gelezen heeft:

    “Supermarkten roepen consument op fietsend boodschappen te doen”

    (13-12-06)

    Twee jaar lang voerde de Fietsersbond de campagne Op de fiets naar de winkel. Tientallen lokale afdelingen van de bond organiseerden voorlichtingsacties bij winkelcentra en riepen winkeliers op voor goede rekken te zorgen. Ook deden we onderzoek en verspreidden de brochure Fietsers zijn goede klanten onder de supermarktbranche en andere winkeliers. Verder voerden we gesprekken met het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) en Ahold over het belang van goede fietsvoorzieningen bij de winkels. Deze maand bracht het CBL onderstaand bericht naar buiten. Het onderzoek van de Erasmusuniversiteit is een verdere uitwerking van het stageonderzoek van de Fietsersbond. De Fietsersbond is blij dat de supermarktbranche de handschoen actief oppakt. We zullen ze zonodig met raad en daad bijstaan en zullen ook gemeenten aanspreken om hun bijdrage te leveren.

    Bericht CBL:

    Supermarkten gaan het gebruik van de fiets promoten. Door met de fiets of lopend de boodschappen te doen werkt de klant aan zijn gezondheid en het helpt bij de strijd tegen overgewicht, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

    Als je met de auto boodschappen doet, verbrandt iemand van 70 kilo 150 calorie?«n per week. Ga je met de fiets naar de supermarkt dan wordt dit 520 calorie?«n per week. Als je lopend naar de supermarkt gaat, verbrand je maar liefst 640 calorie?«n per week. Daarom adviseert het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) – de spreekbuis van de supermarkten in Nederland – de supermarktklant vaker fietsend of lopend naar de supermarkt te gaan.
    In Nederland zijn we in de omstandigheid dat er altijd wel een supermarkt in de buurt is. Klanten kiezen voor hun dagelijkse boodschappen ook het liefst een supermarkt in de buurt. Een uitgelezen mogelijkheid om fietsend of lopend boodschappen te doen, zo stelt het CBL.
    Uit onderzoek van het CBL en de Erasmus Universiteit blijkt dat 24% van de consumenten zijn boodschappen met de fiets doet en 18% dit lopend doet en dat zouden er meer moeten worden. CBL legt vervolgens wel de bal bij de gemeente neer: ‘De gemeente moet wel zorgen dat de supermarkt goed bereikbaar is voor iedereen.’ CBL weet ook hoe: ‘Voor de fietser denkt het CBL aan betere fietspaden, meer ruimte om de fiets te kunnen stallen en een veilige omgeving.’

    Uit het onderzoek van het CBL en de Erasmus Universiteit blijkt dat een goede fietsparkeergelegenheid op de tweede plaats staat van de Servicewensen Top 5. 74% van de consumenten wil goede fietsparkeergelegenheden. Daarom gaat het CBL dit opnemen in haar plan van aanpak tegen overgewicht ‘Stimulans naar Balans’. Hierin ontwikkelen supermarkten initiatieven om de consument te helpen bij het maken van een gezonde keuze.

  12. Ik was vanmiddag bij de AH in Zuid en wat gebeurde daar? Een gedeelte van de parkeerplaats was afgesloten en alle fietsklemmen waren verwijderd.

    Even navraag gedaan wat de bedoeling was en men vertelde mij dat de klemmen werden vervangen door dubbele klemmen met meer ruimte voor de fietsen.

    Aandacht door Zwols weblog met de foto’s erbij heeft in dit geval zeker geholpen.

  13. Klopt, maar het probleem werdt ook veroorzaakt door de klanten zelf, langs het eind van het pand waren de fietsenklemmen altijd leeg. Ze wille allemaal per se op de invalidenparkeerplaats staan.

  14. @chris

    Het was geen wonde dat de klemmen aan het eind leeg stonden. Zoals de klemmen eerst geplaatst waren kon je met heel veel moeite tussen winkelmuur (en betonnen palen) en de geparkeerde fietsen wringen met je volle wagentje. Een paar fietsen wil wel maar geen hele rij.

    Maar ze hebben het nog niet helemaal goed opgelost (mijn mening) Ze hadden dubbele klemmen moeten gebruiken, nu worden de fietsen op de parkeerplaatsen gezet.

  15. ik heb het niet gezien, ging weg toen de klemmen net geplaatst werden, maar ik zou ze tegen de voorpui aandoen, dan zetten ze ze ook niet op de parkeerplaatsen, hopelijk.

Reacties zijn gesloten.