Reconstructie Ceintuurbaan vordert gestaag

De gemeenteraad besluit in maart 2008 over een uitvoeringskrediet van 24,1 miljoen euro voor de 3 laatste deelprojecten van de Ceintuurbaan. Het komende jaar start de uitvoering van verschillende werkzaamheden. Er komen extra rijstroken op de kruising met de Dr. Van Heesweg en de Tesselschadestraat en hier wordt een fietstunnel aangelegd.

De loopbrug bij het stadion van FC Zwolle wordt verwijderd voor de verplaatsing van kabels en leidingen. Tenslotte wordt het Essostation verplaatst. De reconstructie duurt ongeveer tot 2012 en zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en voor een veiliger oversteek voor langzaam verkeer.De reconstructie bestaat uit vijf deelprojecten, waarvan de aansluiting op de A28 (deelproject 1) in 2006 is gerealiseerd. De overige deelprojecten worden de komende jaren uitgevoerd.

Voor deelproject 1 en 2 heeft de raad al eerder een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld. Voor de laatste drie deelprojecten een voorbereidingskrediet. Met de werkzaamheden in aantocht is ook voor de laatste drie projecten een uitvoeringskrediet nodig.

Reconstructie in het kort

Meer inwoners, meer bedrijvigheid en meer verkeer. Door het succes van Zwolle, groeit de Ceintuurbaan uit haar jasje. In 2005 heeft de gemeenteraad daarom ingestemd met het uitwerkingsplan voor de reconstructie van de Ceintuurbaan. De belangrijkste elementen zijn: drie ipv 2 rijstroken tussen de A28 en de Dr. van Heesweg; extra opstelstroken bij de verkeerslichten; betere doorstroming door een ‘groene golf’; maximum snelheid van 50 naar 70 kilometer per uur en nieuwe fiets- en voetgangerstunnels voor een veilige oversteek van langzaam verkeer; minder geluid door wegdek van geluidswerend asfalt.

Deelproject 2: kruising Meppelerstraatweg – Oude Meppelerweg

Deze twee kruispunten worden omgebouwd tot één. Afhankelijk van de benodigde grondverwerving kan dit deelproject op zijn vroegst begin 2009 van start gaan. Het Esso-tankstation wordt later dit jaar verplaatst naar een plek tussen de Oude Meppelerweg en de A28. Gelijktijdig met de voorbereidende werkzaamheden van dit deelproject wordt de grond onder het huidige tankstation gesaneerd.

Deelproject 3: kruising Dr. van Heesweg – Tesselschadestraat

Verkeer dat vanuit noordelijke richting de Dr. van Heesweg oprijdt, heeft straks twee opstelstroken. En verkeer dat vanaf de Dr. van Heesweg rechtsaf richting de A28 gaat, kan zonder te wachten de Ceintuurbaan opdraaien. Ook komt er een tunnel voor het langzaam verkeer. Naar verwachting starten de werkzaamheden in mei 2008. De planning hangt samen met de nieuwbouwplanning van de Isala Klinieken.

Deelproject 4: kruising Dr. Spanjaardweg – Zuidbroeklaan

Er komen meer opstelstroken voor afslaand verkeer. Ook onder dit kruispunt wordt een tunnel aangelegd voor fietsers en voetgangers. Als alles meezit, start in 2010 de uitvoering. Ook hier geldt dat de planning samenhangt met de nieuwbouw van Isala.

Deelproject 5: wegvak dr. van Heesweg – Meppelerstraatweg

Op dit wegdeel gaat het aantal rijstroken van 2 naar 3, komen er extra opstelstroken bij verkeerslichten en worden de fietspaden en parallelwegen aangelegd. Door de uitbreiding van het aantal rijstroken, zal de loopbrug naar het FC Zwolle Stadion verdwijnen. Het verwijderen van de burg staat gepland voor april 2008. Hierna start het verleggen van kabels en leidingen.

Informatie

Informatie over de reconstructie van de Ceintuurbaan is na te lezen op: www.ceintuurbaanzwolle.nl. Dit voorjaar organiseert de gemeente informatiebijeenkomsten voor de ondernemers van Oosterenk en direct omwonenden over de aanstaande werkzaamheden aan de Ceintuurbaan.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

5 gedachten over “Reconstructie Ceintuurbaan vordert gestaag”

  1. In de afgelopen jaren zijn diverse studies gepleegd naar de mogelijkheden om de doorstroming van het verkeer op de Ceintuurbaan voor lange tijd te kunnen verbeteren. Met name in de ochtend- en avondspits ondervindt het verkeer flink wat oponthoud omdat de weg dichtslibt. De gemeente Zwolle wil het verkeer meer ruimte geven en verkeersstromen gaan scheiden zodat er minder op elkaar hoeft te worden gewacht.

    In deze studies is ook gekeken naar een oplossing zoals deze in Brussel en Parijs op ringwegen wordt toegepast: tunnels voor het doorgaande verkeer met daarboven de kruispunten. Dit zou echter meer verkeerslawaai, meer onderhoud en hogere kosten voor bouw opleveren. Bovendien is de weg er niet breed genoeg voor. Gekozen is voor een aanpak waarbij snel en langzaam verkeer op de kruispunten worden gescheiden en er meer rijstroken beschikbaar zijn voor het snelverkeer.

    Veilige tunnels

    Bij de drie nieuw te bouwen langzaam verkeerstunnels wordt extra aandacht aan de sociale veiligheid besteed. De tunnels worden lang omdat de Ceintuurbaan ter hoogte van de drie kruispunten behoorlijk breed is. Bovendien kijken er geen woningen op uit en er is geen ruimte in de middenberm om daglicht binnen te laten komen. Om er voor te zorgen dat gebruikers van de tunnel zich er toch veilig voelen, worden er speciale maatregelen genomen:

    Enkele kruispunten worden iets verhoogd zodat gebruikers van de tunnel sneller de andere zijde van de tunnel kunnen zien.

    Er komen schuine wanden die naar buiten wijken, waardoor de tunnel minder voelt als een ‘koker’.

    Er komt heldere verlichting, ingebouwd in lichte betegelde wanden die fraai ogen maar ook het licht verdelen/reflecteren door de hele tunnel.

    De tunnels krijgen een hoogte van 2,85 meter.

    Voor Zwollenaren: deze tunnelbouw is te vergelijken met de langzaam verkeerstunnel onder de spoorweg tussen de Willemskade (bij het Ecodrome) en de Koggelaan in Hanzeland en de tunnel onder de Zwartewaterallee (ter hoogte van de Roelenweg).

  2. Aha, eindelijk weer wat nieuws. Jammer dat die tunnels niet kunnen, want dat zou wat meer zoden aan de dijk zetten dan alleen een verbreding (met tunnels kun je met 2×2 rijstroken het verkeer ook wel afhandelen). Maargoed, een groene golf, en het verplaatsen van langzaam verkeer onder de kruisingen moet toch al een aardige wachttijdreductie kunnen opleveren bij de kruispunten.

  3. In zes jaar tijd bouwen ze in Bangkok een hele naast een sky train ook nog een metro en 8 baans snelwegen dwars door de stad.
    Prutsers hier.

Reacties zijn gesloten.