Vrouw in burkini uit zwembad in Zwolle gezet

|   Laatste wijziging

Een vrouw die gekleed in een burkini wilde zwemmen in het openbare zwembad het Hanzebad in Zwolle moest na klachten van andere zwemmers het bad verlaten.

Volgens de Stentor was de in burkini geklede moslima Liselotte Buitelaar donderdag vijf minuten met haar tweejarige zoon in het water aan het spelen toen de badmeesters haar verzochten het bad te verlaten. ‘Ons reguliere publiek vindt het aanstootgevend. Daar moeten we rekening mee houden,’ zegt zwembaddirecteur Hans Meijer in de krant. ‘Dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen met obesitas. Voor hen hebben we aparte uurtjes.’

Wethouder

Omdat het Hanzebad een openbaar zwembad is, ligt de zaak nu bij de Zwolse sportwethouder Janco Cnossen. ‘Wij hebben geen beleid dat het dragen van een burkini niet toestaat,’ aldus Cnossen.

‘De verantwoordelijkheid voor toelating ligt daarmee bij de directie van het zwembad. Ik heb begrepen dat zij de burkini niet aanmerkt als zwemkleding.’ Cnossen overweegt echter geen burkini-verbod.

Buitelaar begrijp de reactie van de directeur ‘als mens’wel, ‘maar het is een openbaar zwembad. Ik doe niets verwerpelijks.’

In Almelo ontstond eind vorig jaar ook ophef over een in burkini zwemmende vrouw. PvdA-staatssecretaris Jet Bussemaker (Sport) zei toen dat een burkini goed is voor de integratie omdat moslimvrouwen dankzij een burkini gewoon naar het zwembad en kunnen. Een burkini is volgens haar het beste te vergelijken met lichaamsbedekkende badpakken van duikers en andere wetsuits.

Door Anna Dijkman

Elsevier

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

175 gedachten over “Vrouw in burkini uit zwembad in Zwolle gezet”

  1. raar
    Hulde,een goeie zaak,we leven hier in een westerse beschaving.
    En deze mevrouw is heel hypocriet bezig,aanpassen of anders ga lekker bij de wijtemseplas zwemmen nu.
    Ik word hier zo kwaad om,dit is Holland niet Iran.
    We moeten ons ook aan de moslim manieren houden in die landen,dus hier ook gelden onze regels.
    Nu zullen er wel zat van die groenlinks types zijn ,wie dit veroordelen als discriminatie,ik zal zeggen, ga lekker mee naar Iran.
    Want dit ligt niet aan de moslim vrouwen ,die worden gedwongen doordeze ouderwetse denkwijze van deze fascisten.
    Dus ik veroordeel niet deze vrouw . ;D >:( 😀 ;D >:(

  2. moslima Liselotte Buitelaar

    We hebben te maken met een wannabee moslima, hardstikke goed dat ze eruit werd gezet met duikpak en al en met bovenste mening ben ik volledig eens 🙂

  3. Wat een commotie…
    Het bericht vertelt verschillende dingen.
    Hoe komt dit bericht in de media?
    Hoe kan Buitelaar al na 5 minuten buiten het zwembad staan?
    Wie beslist dat een burkini niet in een zembad gedragen mag worden?

    De Nederlandse Buitelaar lijkt zelf de media hebben gezocht.
    Je zou ook na kunnen denken over de tolerantie van de Zwollenaren in deze. Waar hebben we het over?? Ook maar stringetjes bij de Wijthmenerplas weren dan CU?

  4. Ik snap niet wat deze mevrouw verkeerd heeft gedaan. Hoe kan een soort duikpak nu aanstootgevend zijn? Als iemand gaat naaktzwemmen.. ok! Maar een burkini??? Lekker verdraagzaam, tolerant enz………..

  5. Ook maar stringetjes bij de Wijthmenerplas weren dan CU?

    Ik dacht het niet een string is gewoon iets wat bij onze samenleving hoord en frank denk ook aub ff na als man 😉

  6. Lekker verdraagzaam, tolerant enz………..

    Denk dat we al jaren verdraagzaam geweest zijn en tolerant, zoek maar in een moslimland een christelijke kerk op of iets dergelijks die zijn er niet (of bijna niet) en hier word de ene naar de andere moskee de grond uitgestampt omdat we zo verdraagzaam zijn. Ik vind dit een goed statement van het zwembad tot hier en niet verder…

  7. “Aanstootgevend” kennen wij dat woord dan nog?
    Ik begrijp hier echt helemaal niets van.
    Een vrouw in een string zal van mij echt meer aandacht krijgen dan een in een burkini.
    De kans acht ik dan ook nihil dat er tussen de burkini-vrouw en mij iets aanstootgevends gebeurd.

  8. blijkt ook dat die zogenaamde moslima beter te vergelijken met een net gestopte roker (dat zijn de ergsten) overal in nederland met haar burkini het water in springt om een beetje aandacht te krijgen dus ik vind het echt goed dat ze deze grapjas gelijk eruit hebben gezet. Tevens een traject van jeugdzorg is op ze plaats voor het 2 jarig zoontje als je moeder zo gek is dan maak ik me zorgen omdat kind >:(

  9. Tja, mijn definitie van aanstootgevend is ook anders… Zal het wel helemaal verkeerd begrijpen als ik een persoon met obesitas niet bepaald aanstootgevend vind. Vind het discriminatie, puur omdat ‘de niet gemiddelde medemens’ erop gewezen wordt dat de gemiddelde medemens dikker wordt… Ook tegen een burkini kan ik niks aanstootgevends vinden. Ik vind het er wel vreemd uitzien, net zoals iemand met obesitas of een graatmager persoon…

    Wat een verdraagzaamheid weer hier in dit bad. Ik denk niet dat ik nu ooit nog in dit bad wil zijn. Alleen al om de mensen die erover klagen en hier ‘aanstoot aan nemen’.

  10. En als ik nu ga klagen dat ik de woordkeuze van deze directeur aanstootgevend vind, wordt deze directeur dan ook binnen 5 minuten uit het bad verwijderd?

  11. Allemaal van die linksdraaiendeyoghurt opmerkingen van geitenwollensokken tjappies kom op het is toch niet normaal dat dat in onze westerse samenleving gebeurt. We hoeven niet alles ons laten opdringen. Zo raken wij straks als nederland een onze eigen indentiteit kwijt en dat lijkt mij ook niet de bedoeling 🙁

  12. Ik dacht het niet een string is gewoon iets wat bij onze samenleving hoord

    Ooit was topless ‘not done’. Ik kan me nog goed heugen dat ik die eerste dame op het strand bij Lemmer zag 😉 Daarna de string. Dat laat niet veel aan de verbeelding over. Laat dit wel door de juiste ‘figuren’ dragen a.u.b. Over 5 jaar zal de burkini heel normaal zijn.

  13. Belachelijke aktie Meijer!!!

    Zo komen we er nooit in de wereld. Wat ze in Iran doen hoeven we niet ook hiet te doen Edwin! Wat de één doet moet vergeld worden. Achterhaald principe. Maar wel makkelijk om je achter te verschuilen en de angst aan te wakkeren tegen moslims.

    Ik vind het een prima oplossing die burkini.

  14. Over angst hoor je me niet praten ik vind gewoon dat hun zich moeten aanpassen aan ons en wij niet aan hun. We hebben ons genoeg aangepast aan andere groepen mogen wij ook nog een beetje eigen blijven? Maar eeen duidelijke mening over zoiets is meteen angst? Dat klopt niet het is gewoon dat ik het niet normaal vind dat we dat allemaal pikken, laten wij in een moslimland maar iets westers opdringen moet je kijken hoe ze daar reageren en wij moeten hier alles maar pikken maarja als er genoeg van die mensen zijn die dat pikken word dat toch doorgevoerd dus ja het einde is zoek :'(

  15. Het Islam is het snelst groeiende religie van deze eeuw. In buurland Belgie hebben de afgelopen jaren 30000 westerlingen zich bekeerd tot de Islam. In vlamingen zal zelfs een eigen moskee voor de bekeerlingen worden gebouwd. We zullen respect moeten hebben voor deze religie. Het christendom is aan het aftakelen en daarmee zal ook de aan het christendom verbonden feesten zich gaan aanpassen o.a kerst, pasen.
    Ieder heeft het recht om een religie te kiezen die past bij zijn levenswijze en om iemand die een Burkini draagt van hetzelfde stof als een surfpak/duikpak te weigeren is gewoon van de zotte. Dan mogen er ook geen duikoefeningen gehouden worden in het zwembad. Nederlanders wees toch toleranter, het heeft geen zin om je te verzetten tegen iets wat onontkoombaar is.

  16. aanstoot
    dikke mensen kunnen die ook niet weg blijfen
    oja mannen in string magere mensen of mensen met tattoo,
    homo,s lesbo,s jongens in surf broek ach weet je laat iedereen maar weg blijfen heb ik het bad voormij alleen 8) 8) 8)

  17. Wie gelooft er tegenwoordig nog in een “god”? Gooi er eens een poll tegenaan redactie. 🙂

    Je zou trouwens van een geloof dat een god als de schepper van de mens ziet, wel wat meer bewondering voor het menselijk lichaam verwachten.

  18. Ik vind ook dat je homo’s moet weren in het zwembad en mensen met puisten aaahhhgatver en met vetrollen en mensen met een lelijke kop dus eigenlijk alle bejaarden. En ik vind dat mensen met grote voeten ook niet welkom zijn en vrouwen met okselhaar bleeee en jankende kinderen. Vrouwen met geblondeerd haar gatverdamme of mensen met een lelijke zwembroek gewoon allemaal weigeren en last but not least een bordje op de deur met voor JODEN VERBODEN hmmm wanneer is dat eerder voorgevallen………………………………. THINK BEFORE YOU ACT

  19. Hadden we laatst niet dat akkefietje van een westerse lerares die een beertje per ongeluk Mohammed liet noemen. Hupsekee, het gevang in en stokslagen. Dat zal haar leren. Nee sorry, mijn tolerantie is op. We leven hier in een westerse samenleving. Zwemmen doe je in badpak of bikini. En zolang ik mijn beertje geen Mohammed noemen MAG, blijft dat zo.

  20. Het heeft toch ook zeker zijn voordelen hoor die burkini, geen benen meer scheren, niet meer lijnen omdat je niet in je bikini past.
    hetzelfde voor de burka, nooit meer nadenken wat je nu weer aan moet trekken.
    bad hair day zo opgelost… 😉

  21. Toch begin ik te twijfelen of ik haar wel in normale badkleding WIL zien … tenminste, nadat ik een foto van haar op een reunie-website tegenkwam tijdens het googlen …

    Ach ja, ik snap de ophef niet, er is toch al een uurtje voor allochtonen in het Hanzebad?

  22. Ik heb zoveel aanstoot gekregen van dit hele voorval (en de reakties hierop oa op deze site) dat ik t artikel maar direkt op MSN-reporter heb geplaatst…
    Moeten we hier nu echt trots op zijn als Zwollenaren…?

  23. Vrouw in burkini uit zwembad in Zwolle gezet
    Volgens omstanders was de reden dat die NLse namaakmoslima uit dat bad werd gezet dat ze in het bad een eigen territorium claimde waar o.a. blote jongetjes niet in haar directe omgeving mochten zwemmen.
    Toen anderen zich daarmee gingen bemoeien ging ze tekeer als een dronken viswijf. Daarop werd ze het bad uitgestuurd

    Bron; GeenStijl

  24. Zullen we voor de Olympische spelen de zwempakken dan ook maar verbieden? Iedere wedstijdzwemster in bikini met string, anders is het aanstootgevend.

  25. De moskee is ook geplaats omdat geloof simpel weg niet aansluit met een ieder. Er waren al plannen voor een soort van badhuis dus bouwen.Ja hier in nederland!!! Deze personen wie het dan ook moge zijn hebben net zoveel recht op wie dan ook om vrij te zijn… Helaas kan dit niet in en op alle vlakken van deze platte wereld:( Ook ben ik wel van mening dat door het cultuurverschil je beter niet zomaar een zwembad binnen kunt lopen met dit type kleding. Hoe graag ik het zelf ook wil dat dit normaal mag zijn!!! Je vind het zelf de normaalste zaak van deze wereld maar houd er rekening mee dat niet iedereen er klaar voor is.
    En staat het ons nederlanders niet aan heb je de vrijheid om zelf weg te gaan! Kijk eens verder dan je ego…

  26. Nog even dit uit Trouw: “Staatsecretaris van Sport Jet Bussemaker (PvdA) liet in januari op Kamervragen van Floor Agema (PVV) weten de boerkini als integratiebevorderend te zien. Vrouwen uit traditioneel islamitische milieus zouden met de boerkini kunnen werken aan hun gezondheid, zwemvaardigheid en betrokkenheid bij de maatschappij.”

  27. Wie bepaalt nu eigenlijk wat aanstootgevend is? Laat mensen hun opvattingen toch lekker houden. In het ergste geval loopt er een dame in burkini voorbij en gniffel je uit onwennigheid. Lekker boeien! Ik vind het beneden menselijk niveau om nu nog te denken dat de ene mens moet bepalen wat goed is voor de andere. Voor mensen die zich er aan storen; stel je niet zo aan, er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken. We zijn geen kleuters meer….

  28. Blote jongetjes in het zwembad heb ik nooit gezien. Zelfs de kleintjes dragen een luiertje dus hoe waar is dat verhaal?
    In principe vind ik dat iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt en vind ik een vrouw in een burkini niet storend MAAR ik kan niet begrijpen dat je je als Nederlandse vrouw je zo moet afzetten. Als je zo graag puur wilt leven vertrek naar een land waar dit normaal is en wees direct sollidair met alle vrouwen die niet zo gelukkig zijn omdat ze geen vrijheid hebben zoals je hier wel hebt. En nee die vrijheid word niet beperkt omdat je niet met een burkini mag zwemmen. Het is een beetje geven en nemen voor iedereen.

  29. @ Edwin, jij zegt continu wat normaal IS. Algemeen beschouwd ‘normaal’ bestaat helemaal niet. Er leven meer culturen in deze wereld met verschillende normen. Binnen deze culturen verschillen normen ook nog eens sterk. Het geen wat jij normaal vind, is datgeen wat jou met de paplepel is ingegoten. Mijn normen staan daar weer haaks op. Mijn norm is om andersdenkenden vrijheid te gunnen, mits dit geen andere mensen benadeelt. Ik kan me niet voorstellen dat deze vrouw met haar burqini mensen leed rn/of heeft berokkend. Wanneer zij wordt geweigerd in het zwembad wordt haar wel leed en schade berokkend.
    Dit kun je heel populair gooien op links en geitenwollen sokken, moet je vooral doen. Toch heb ik nieuws voor je; vrijheid van meningsuiting is een groot goed in de rechtse hoek. Vrijheid van meningsuiting is precies wat deze vrouw uitdraagt, door haar te kleden zoals zij denkt dat het goed is.
    Nog een nieuwtje; dat gepraat over ‘linkse yoghurt’ en ‘geitenwollen sokken’ is leuke kroegpraat, maar levert bar weinig op in een nuchtere discussie. Misschien eens tijd om gekopieerde krachttermen achter je te laten en je relativeringsvermogen aan te spreken….

  30. De naam ‘Liselotte Buitelaar’ klinkt bij mij (en met mij vele anderen volgens mij) niet echt als ‘van oorsprong moslima’.
    Als ik mag gokken denk ik dat deze dame ervoor _gekozen_ heeft. Vrijheid van meningsuiting? Het lijkt erop dat ze ervoor _gekozen_ heeft om moslima te worden met de daarbij horende verplichtingen.

  31. Ach het is gewoon provocatie van dat mens.Kijken hoe ze in de media kan komen met haar pakje.Misschien wel een actie op die burka bus.

    Citaat elders op internet :Deze vrouw is wel heel Hypocriet.
    Als ze echt consequent was in haar geloof, zou ze niet eens naar een GEMENGD zwembad gaan, ze mag helemaal niet naast halfnaakte mannen zwemmen of zitten, in de hadith staat zelfs dat ze niet in één ruimte mag komen met VREEMDE mannen.

    Dit is dus een pure provocatie, wetend dat er zeer negatieve reakties zouden komen.Einde citaat.

  32. Tjalling, ze heeft zich vrijwillig bekeerd. Dus nou en of dat waar is. En wie bepaald wat voor gek lopen is, ik vind het ook niet mooi, maar dat zegt toch niets? Wellicht vinden anderen mijn jas wel heel mal….

  33. andersdenkenden vrijheid te gunnen, mits dit geen andere mensen benadeelt.

    Het maakt mij niet uit dat er mensen zijn die anders denken en anders doen maar gaat mij er meer om als wij daar onze anders denkende cultuur opdringen dat we gelijk de kogel krijgen, want daar zijn ze niet zo tolerant dus waarom zou ik dan tolerant moeten zijn naar zo;n iemand? vertel me dat maareens?

    Tevens kan je het ook om draaien de mening van de directeur is een mening dus vrijheids van meningsuiting. Tevens kan het die gene wel kwetsen maarja dit is land waar je kan zeggen wat je wilt en daar creeer je een bepaalde huid voor. Maarja deze zogenaamde moslima is wat mij betreft alleen maar mediageil.

    Nog een nieuwtje; dat gepraat over ‘linkse yoghurt’ en ‘geitenwollen sokken’ is leuke kroegpraat, maar levert bar weinig op in een nuchtere discussie.

    tevens een andere verwoording in een nuchtere discussie word gelijk benadrukt als kroegpraat. Tja vrijheid van meningsuiting ik vind dat gewoon opmerkingen vandat soort gasten vooral. Dus steun vooral dat soort mediageile mensen dat word de wereld beter van. Ik zeg niet dat ik de wereld beter maak met mijn mening maardat oogklep gedrag ben je naar een aantal jaren best wel zat >:(

  34. Overigens vind ik de opvatting dat het provocatie is nogal dubbelzijdig. Is het zo dat zij provoceert als zij een nuance heeft gevonden tussen 2 culturen en zich hier prettig in voelt, of is het zo dat men zich geprovoceerd voelt als zij geconfronteerd worden met iets wat zij zelf niet zouden doen? Ze valt niemand persoonlijk aan en doet werkelijk niemand kwaad. Moet zij rekening houden met het feit dat sommige mensen een allergie hebben opgebouwd, of is de allergie van deze mensen hun eigen verantwoordelijkheid? Immers, er staat nergens op haar badkledij dat een ander badpak of welke vorm van onze cultuur fout is, ze draagt alleen een badpak wat bij haar overtuiging past.
    Als men daar niet tegen kan, sorry, maar dan raad ik hen aan om eens iets te doen aan hun attitude. Ongezond ook al dat geërger….

  35. Brief GL/DG
    Open brief over burkini

    Geacht College,

    De fractie van GroenLinks/De Groenen is van mening dat badkleding (mits veilig) niet mag leiden tot een zwembadverbod. De burkini verschilt niet veel van ??wet suits?? waarin veel topsporters zwemmen. Bovendien bevordert het de integratie van moslima??s wanneer zij tijdens de reguliere zwemuren gebruik kunnen maken van het zwembad.

    De enige redenen die wij kunnen bedenken om aparte zwemuren in te stellen is als een doelgroep hier zelf omvraagt, of wanneer de Nederlandse wetgeving bepaalde uitingen in het openbaar niet toestaat. Veder kunnen we ons prima vinden in wat staatssecretaris Bussemaker hierover heeft gezegd. We vinden dat deze opvatting ook in Zwolle moet gelden.

    GroenLinks/De Groenen roept de wethouder dan ook op om niet over te gaan op een verbod van de burkini en vraagt van de directie van de Zwolse zwembaden om draagsters van de zogenaamde burkini voortaan tijdens de reguliere zwemuren toegang te verlenen tot het zwembad.

    Namens de fractie van GroenLinks/De Groenen,
    Rana Berends

  36. @ Edwin, dat we niet naief moeten zijn ben ik met je eens. Uiteraard mogen er grenzen zijn. Toch; als je de grens trekt bij dit soort onbelangrijke zaken (burqini’s), dan proberen ze de grens te rekken op een veel ingrijpender vlak. Het geeft Moslims een gevoel ongewenst te zijn, wat mij kan voorstellen. Hierdoor worden ze alleen strijdlustiger. Ze zullen hierop een nog sterker groepsgevoel krijgen, zich nog meer afzetten en daar kunnen we de vruchten van plukken. Zo werkt dat bij mensen; wanneer je ze teveel beperkt worden ze opstandig, dat geldt niet alleen voor Moslims.
    Anderzijds worden ook wij inderdaad getroffen door intolerantie van hun kant. Denk eens aan het gedoe over spaarvarkens, homo’s, minirokjes etc. Ik vind ook niet dat wij dit moeten laten vanwege hun intolerantie. Als we grenzen willen stellen, dan lijkt het mij beter om zaken als bv eerwraak zwaar te straffen. Ook het verzet van extremisten tegen onze vrijheid mag wat mij betreft hard aangepakt worden, nog niet te spreken over de Slotervaartgozertjes. Beperking van inmenging van Islamitische normen in de politiek lijkt mij zeer geschikt.
    Toch; om nu een burqini te gaan verbieden gaat mij echt te ver, dat valt voor mij toch echt onder toegeven aan opgebouwde intolerantie.

    Als Meijer het persoonlijk afkeurt dat die vrouw daar rondzwemt en dat rondbazuint, is dat inderdaad vrijheid van meningsuiting. Maar wanneer hij in zijn functie een discriminerend motief praktiseert, dan valt dat niet onder vrijheid van meningsuiting, maar onder het aan je laars lappen van de NL grondwet.

    Off topic: wat ik in andere media lees is dat Meijer zegt dat ‘Zwolle er nog niet aan toe is’.
    Wat ik mij dan nogal afvraag is hoe serieus we de afwegingen van deze man moeten nemen. Zonder enige vorm van onderzoek, maar slechts afgaand op een paar klachten, bepaalt hij of een hele stad ergens aan toe is of niet. Dat zegt hij rustig eventjes tegen bv de Telegraaf.
    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Meijer een vermoeden, aangaande een nogal gevoelig onderwerp, verpakt alzijnde een vaststaand en door onderzoek gestaafd feit. Dat getuigt niet van een opgeleid niveau. Op elke opleiding, van mbo tot hbo wordt men geleerd om feiten pas als feiten openbaar te maken, wanneer deze bewezen of getoetst zijn. Deze gouden regel gaat kennelijk geheel aan meneer Meijer voorbij. Daarnaast ken ik in mijn kennissenkring geen mens die zich ziou storen aan een burqini, dus de waarheid van zijn woorden is ook zeer te betwijfelen.

  37. Als ik in het buitenland een moskee wil bezoeken is mijn vrouw ook verplicht als toerist een burka aan te trekken omdat anders haar armen te blood zijn (tja…) Doe je dat niet kom je er niet in.

    Nu is de situatie andersom, ik vind dit grote klasse van het zwembad, dit moet veel en veel meer worden gedaan in ons land, en JA DAN ZIJN WE MAAR EENS NIET MEER ZO TOLERANT!!

  38. Een moskee is een religieuze instelling. Een openbaar zwembad niet. Je kunt deze vrouw beter toelaten, straks gooien ze het zwembad dicht iedere keer als er een groep aandient die niet ‘in het plaatje’ past. De directeur noemde burkini’s, mensen met overgewicht, parkinson enz. Wie weet is een van jullie de volgende…

  39. Dus je denkt dat je in die landen wel met bikini wel in een zwembad mag zwemmen…..dacht het dus niet, ik denk dat ze je nog net niet tegen een muur zetten voor een vuurpeleton.

  40. Ghehe ik word ook strijdlustig als ik die vrouw zie die het symbool van vrouwenonderdrukking gaat dragen. Ik wil wel een keer samen met haar zwemmen. Zij in burkini en ik in bikini. Kan ze me gelijk de citaten voordragen waardoor ze besloten heeft de burkini te gaan dragen.

  41. Alibi, de hoofddoek is zeker niet het symbool van vrouwenonderdrukking. Al ben ik het ook niet eens met de verplichting tot een hoofddoek, de werkelijke reden er achter is lang niet zo negatief als dat veel Nederlanders denken. Nogmaals, ik ben het ook niet met de reden eens, maar vrouwenonderdrukking uit zich in hele andere aspecten. Het is aan de Moslim zelf hoe daar mee om te gaan. Heb al menig vrouw in een Moskee een hand geschut en heb ook gezien dat ze gewoon de vrijheid had om tegen haar man te zeggen dat ze het er niet mee eens was etc. Ik kreeg hier helemaal niet de indruk dat deze vrouwen onderdrukt werden.
    Helaas leidt de misvatting, dat de hoofddoek het onderdrukkingssymbool is inderdaad tot onderlinge spanningen. 😮

  42. Er zijn maar weinig mensen die het geloof 100% zuiver uitvoeren. Daar heb ik geen kritiek op. Waar ik wel kritiek op heb is dat mensen allerlei excuses gebruiken als het uitkomt terwijl ze die energie ook kunnen steken in hun eigen geloofsuiting.
    Het ergste vind ik nog dat deze mensen zelf soms niet eens weten waarom ze er in geloven. God heeft ons ook hersenen gegeven.

  43. PvdA wil actie college over weigering Burqini in Hanzebad

    De Zwolse PvdA fractie heeft met verbazing en verontwaardiging kennis genomen van de actie van SEZZ om een Zwolse in een burqini het Hanzebad uit te zetten omdat het publiek zich hier aan zou storen. Het Hanzebad is een openbaar zwembad en de PvdA is dan ook van mening dat iedereen daar in de door hem of haar gekozen badkleding gebruik van mag maken. De fractie verwacht dan ook van het college dat zij zo snel mogelijk aan SEZZ zal vragen om het Hanzebad ook voor vrouwen in een burqini open te stellen.
    De actie van SEZZ is des te kwalijker, aangezien hier sprake lijkt te zijn van bewust beleid. De SEZZ directeur heeft immers in De Stentor verklaard dat het onhandig is om regulier publiek tegen je in het harnas te jagen en dat daarom moslima??s maar op aparte uren moeten gaan zwemmen.
    PvdA raadslid Frankwin Mussche wil dat het college SEZZ hierop aanspreekt en hun vraagt dit beleid te wijzigen. ⤽Het Hanzebad is een openbaar zwembad en het is een kwalijke zaak dat de SEZZ directie iedereen die blijkbaar afwijkt van de norm in een apart uurtje wil stoppen. Juist voor moslima??s is het belangrijk dat zij integreren en op de reguliere uren gaan zwemmen. Dat beleid wordt hier volledig mee doorkruist. Wij onderschrijven het belang van doelgroepenzwemmen, maar er dient wel sprake te zijn van keuzevrijheid.⤝
    De PvdA fractie overweegt bij de volgende raadsvergadering een motie in te dienen om het college op te roepen dit beleid te wijzigen, maar gaat er vanuit dat het college al voor deze vergadering actie heeft ondernomen.

    PvdA Zwolle

  44. Als het zo belangrijk is om te integreren in onze maatschappij, lijkt het mij om dat op een dusdanige wijze te doen, zoals wij dat gewend zijn, n.l in badpak en niet in boerkini.

  45. Zo zie je maar weer waar de PvdA voor staat, nl Partij voor de allochtonen. Kijk eerst naat je eigen achterban, nl de arbeiders, kom daarvoor voor op. Ik stem nooit meer PvdA.

  46. Buitelaar , die zich zes jaar geleden tot de islam bekeerde is teleurgesteld. Ze zou alleen een lans willen breken voor de burqini. Burqini is een samentrekking van de woorden ‘boerka’ en ‘bikini’. Het kledingstuk is uitgevonden in Australië en sinds vorig jaar in Nederland te koop. De boerka is een zwart gewaad dat alleen de ogen onbedekt laat, maar burqini’s zijn er in allerlei felle kleuren.

    De gemeente grijpt niet in maar zal met de directie van het zwembad gaan praten als Buitelaar een klacht overweegt.

    Bron: Hartvanoverijssel

  47. @adje… ergens kan een opening zijn, is dat niet “hun” land dan kan dat mooi in nederland. een kind opvoeden is ook niet binnen een jaar gedaan. van mij mogen alle moslima’s hun prachtige lijf laten zien… diegene die dat niet willen en respect dragen naar het geloof wat zij uitdragen hoeft geen probleem te zijn naar mijn idee. alleen al het idee dat mensen zich “storen” aan andermans gedrag/kleding/cultuur/geloof blijkt dat zij zelf nog een lange weg hebben te gaan… zoals ik al schreef… een kind voed je ook niet in een jaar op, maar in die opvoeding liggen wel kansen om juist dit op te pakken als normaal een ieder in zijn waarde te laten ongeacht geloof/cultuur/kleding/gedrag. verlossing van angst 😉

  48. U hebt gezocht op het woord: integreren.
    RESULTAAT (max 20 woorden)
    in·te·gre·ren1 (onovergankelijk werkwoord; integreerde, is geïntegreerd; integratie)
    1 in een eenheid opgaan

    in·te·gre·ren2 (overgankelijk werkwoord; integreerde, heeft geïntegreerd)
    1 in een geheel doen opgaan
    2 (wiskunde) het berekenen van de integraal

    DikkeVanDale klikklik

    Oftewel in gewone mensentaal: Je aanpassen aan een bestaande omstandigheid, in dit geval de eenheid van de Nederlanders en hun zwembadcultuur.

  49. Een artikel op deze Belgische website (klik) stemt tot nadenken.
    Enkele stukken daaruit:

    En omgekeerd, wanneer de Islam de moderniteit, als cultuur van de uitwisseling, fundamenteel afwijst (wat op zich haar goed recht is), dan hoort ze in Europa eenvoudigweg niet thuis. Het hoofddoekenverhaal is een goed voorbeeld: als het een mode-element is, dat onze Westerse mode beïnvloedt, dan is er eigenlijk geen probleem. Misschien is zo??n goed ontworpen sluier echt wel elegant en verleidelijk, een soort toegevoegde lingerie, leuk voor de straat, het strand en de slaapkamer. Als het echter een tactisch element is van een sluipend islamiseringsproces, met als einddoel om alle vrouwen in een burka te stoppen, dan is elke vorm van tolerantie misplaatst. En alles wijst erop, dat we in Vlaanderen en Nederland met het tweede te maken hebben.

    We zijn veel te slordig en onverschillig omgesprongen met onze complexe cultuurruimte, en moeten ze nu heroveren, om te beletten dat meteen ook heel de erfenis van de kritische vrijdenkers E. Kant en J.J. Rousseau verloren gaat.

    Het ziet ernaar uit dat Europa eindelijk toe is aan een pijnlijk maar louterend ontwaken. Ooit zullen historici zich over de vraag buigen, waarom het zolang duurde voor de Westerse intellectuelen door hadden dat zo??n zwaktebod desastreus moest aflopen. Heel de periode tussen 1970 en vandaag is verloren gegaan aan politiek-correcte beuzelpraat van de linkerzijde, die steeds maar weer de verlichtingsfilosofie toepaste op een absoluut obscurantistische olievlek.

  50. we wonen in een westers land, niet in een moslim land. dus als ze per se als een strenge moslima wil leven, moet ze niet naar het zwembad gaan

  51. Ik word heel erg verdrietig/misselijk van de haat die ik hier tegen kom van mensen jegens andere mensen.

    Als ik tegen zo’n muur van haat, onbegrip en onwelwillendheid aan zou lopen als ik uit een andere cultuur zou komen, dan zou ik niet eens een mogelijkheid zien hoe te integreren! Integratie moet wel van twee kanten komen. De individu moet opgaan in de massa, maar de massa moet open staan voor de individu, anders is het niet mogelijk… anders spreken we namelijk niet van integratie, maar van assimilatie.

    Lees ik hier de reacties, dan kan ik niet anders denken dan: Tollerantie my ass! Welkom in de mediacratie die het moderne fascisme bevordert waarin de geïndoctrineerde massa moslims moet haten.

    Wees niet bang voor het onbekende, maar leer ervan! Dat is wat Nederland en de Nederlanders groot heeft gemaakt.

  52. geschreven door stadshagenese, op 23 februari 2008 om 12:28

    Ik snap niet wat deze mevrouw verkeerd heeft gedaan. Hoe kan een soort duikpak nu aanstootgevend zijn? Als iemand gaat naaktzwemmen.. ok! Maar een burkini??? Lekker verdraagzaam, tolerant enz………..

    Helemaal mee eens, we vinden het ook zo belangrijk om ons druk te maken over een pornofilm op t.v., 1,7 of 2,1 kind per gezin, belspelletjes, geen ronde vissenkommen meer etc.
    Het zou voor sommige niet moslim mensen trouwens ook beter zijn om een burkini aan te trekken in het zwembad. 😉

  53. Waar?
    Soms lijkt het hier de “anonieme-schop tegen allochtonen veroordeel maar reactiesite van de ultrarechtse Televaag of GeenStijl wel”. Sommige teksten zijn letterlijk hetzelfde als op deze sites te lezen is. Hans Janmaat mocht een aantal jaren geleden sommige teksten die ik hier lees nog niet uitspreken. Het kleinste ding/ of zelfs GEEN ding aangrijpen om anoniem te schoppen. Die oneliners ook, lijken wel erg veel op…..ach laat maar hij krijgt al veel te veel aandacht. Een positieve bijdrage, aan met name de integratie, is dan ook nog nooit geleverd. Tjonge jonge, waar gaat het eigenlijk over? Ik sluit me aan bij Jet Bussemaker (zie boven), oa Jasper, Natascha, Marrianne en ghehe, Danny en Stadshagenese. Als er een mannetje zoveel trammelant maakt dat ie het zwembad wordt uitgezet hoor je niemand. heeft het zwembad het zwemgewaad van mevrouw ook als verboden artikel in het reglement staan. Of beroept het zich enkel op “aanstootgevend”? Kunnen we nog wat beleven; er is genoeg aanstootgevends te zien in het zwembad. Maak het elkaar toch niet zo moeilijk….leven en laten leven en accepteer eens dat niet ieder mens gelijk eens. Maar vooral: laat je niet opnaaien door mensen die niet fatsoenlijk in discussie kunnen gaan maar vol zitten met haat. Haat en jaloezie zijn slechte raadgevers.

  54. Zolang er in de wereld in naam van Allah wordt gemoord,gestenigd,onthoofd en wordt verkondigt dat chistenhonden allemaal uitgemoord moeten worden kan ik geen enkel respect hebben voor mensen die dit geloof aanhangen en blijkbaar hier achterstaan.
    Tolerantie,begrip,nee dat heb ik niet voor die lui.Bij ieder weldenkend mens gaan alle haaren och overeind staan als ze een dergelijke geloofs fanaat naast zich hebben zitten n de bus?Zo ook in een zwembad waar je voor je plezier komt.Moet je daar ook herinnert worden aan al die allende die dat geloof in de wereld veroorzaakt?Want dat is wat een weldenkend mens verafschuwd.Niet de kleding is het wat de mensen tegenstaat maar waar het voor staat.De mensen angst aanjagen je onveilig voelen en dat lukt aardig als ik zie hoe de regeerings partijen en de mensen hier gaan kruipen voor die lui.
    Nederlanders die zich zogenaamd bekeren tot de islaam.laat me niet lachen het is gewoon de agst voor wat er gaat komen en dekken zich bij voorbaad al in.
    Eigenlijk te vergelijken met het toetreden van de NSB in de jaren van voor de oorlog.Fanatiek om in een goed blaadje te komen bij de Nazis.
    Mensen wordt toch eens wakker.Nog even en Auswitsch draaid weer op volle toeren maar nu voor de ongelovigen.

  55. Zwembaddirecteur Hans Meijer zegt dat uitsluitend financiële overwegingen een rol hebben gespeeld bij de recente weigering van een jonge moslima in boerkini. “Het kost me klanten. Geld is geld.”

    De vrouw die donderdag is gevraagd het Hanzebad te verlaten was volgens directeur Meijer drie weken geleden al aangesproken in het eveneens Zwolse Aa-bad, waar Meijer het ook voor het zeggen heeft. Ook toen is de vrouw gevraagd het zwembad te verlaten. De moslima zou begrip hebben gehad voor het handelen van de zwembadleiding en gezegd hebben dat het ‘als een soort pilot’ was bedoeld.

    Meijer benadrukt dat moslima’s, al dan niet met kinderen, welkom zijn in het zwembad. De directeur zegt zelf boerkini’s geen probleem te vinden, maar geen keus te hebben. “Als klanten zich storen aan andere bezoekers moet ik het wel opnemen voor de meerderheid, ik moet aan het eind van het jaar een sluitende begroting voorleggen.” Moslima’s die toch in boerkini willen zwemmen zijn op speciaal gereserveerde uren welkom.

    Bron: TROUW

  56. Verzuurd beeld
    @ Antie moslim: Antie is toch echt zonder “e”. Op zich niet erg, maar als het je naam en belangrijkste woord is… Kan mijn mening er wel tegenover gaan zetten, maar voor mij is “vrijheid” enorm belangrijk. Er zijn zelfs 2 politieke prtijen met “vrijheid” in de naam. Tja, die wordt nogal selectief toegepast daar. Dat staat dan weer haaks op “anti moslim”. Zal toch eens verder lezen.
    Jij ziet geen verschil tussen die mensen die in het Midden Oosten zo tekeer gaan, mensen als Pol Pot was, Idi Amin, De Kruisvaders vroeger, De Romeinen vroeger, de Hutu’s & Tutsi’s en wat voor machtswellustelingen nog meer en de moslims die hier in ons gastvrije en tolerante Nederland te gast zijn?
    Jij denk: hoeveel miljoen moslims er ook zijn, voor mij zijn ze gelijk?
    Ik ken een super goed geintegreerd (goed opleidingen en prima werk), bijzonder gastvrij, open en leuk gezin uit Iran, en 1 uit Irak. Ben er trots op dat Nederland ze geholpen heeft bij hun helse moeite om uit die landen weg te komen.
    We hebben het nog nooit over geloof gehad. Omdat ik dat niet belangrijk vind, om te weten.
    Dat verschrikkelijke woord “chistenhonden” heb ik ook zeer regelmatig in de commentaren van het de zeer populaire site-Geenstijl gelezen. Terwijl ik zelf Christelijk ben, maar ik hoef jou toch ook niet te vertellen dat er binnen het Christendom ook enorm veel stromingen zijn? Net als bij het Jodendom alle ander godsdiensten. Gelukkig kun je geen bevolkingsgroepen en geloven over 1 kam scheren. Want elk mens is uniek.
    Volgens onze dikke Van Dale is discriminatie: ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken. Van je betoog druipt toch minstens aardig wat haat richting je medemens; jammer. Maar jij gaat met toch niet vertellen dat je Christelijk bent?

    Moet je daar ook herinnert worden aan al die allende die dat geloof in de wereld veroorzaakt?Want dat is wat een weldenkend mens verafschuwd.Niet de kleding is het wat de mensen tegenstaat maar waar het voor staat.

    De aanwezigheid van andersdenkenden (mosilims) staat je gewoon tegen? Ze moeten gewoon oprotten, ver bij jou uit de buurt? Er moeten bordjes komen “Verboden voor moslims?” Wie bedoel je dan met

    Fanatiek om in een goed blaadje te komen bij de Nazis.

    Wie zijn de nieuwe Nazi’s?
    Dus je bekeren tot de Islam kan niet: zijn NSB-ers. Misschien wel de beste voetbal van Nederland Van Persie deed het, Mohammed Alie deed het al een tijd geleden. Je bekeren tot bijvoorbeeld het Christendom kan wel? Weet je wel hoe allemachtig veel paralellen er tussen de Islam en het Christendom lopen?
    Vind jij het gedachtengoed van iemand belangrijker als hoe hij of zij is?
    Jammer dat je zo verzuurd bent dat je echt gelooft in concentratiekampen voor ongelovigen. Maar laat je niet teveel beïnvloeden. Je moet het zelf weten, maar ook voor je eigen gevoelens is het beter je niet zo over deze dingen op te fokken en gewoon uit te zien naar de Lente.

  57. Zwembadboy:

    De directeur zegt zelf boerkini’s geen probleem te vinden, maar geen keus te hebben. “Als klanten zich storen aan andere bezoekers moet ik het wel opnemen voor de meerderheid, ik moet aan het eind van het jaar een sluitende begroting voorleggen.”

    Dus als 2 etters klagen over een veel te dikke man die ze afzichtelijk vinden, moet hij eruit. Omdat de boy het opneemt voor de meerderheid. Geen discussie: Geld is ’t belangrijkste?!

  58. Zolang er in de wereld in naam van Allah wordt gemoord,gestenigd,onthoofd en wordt verkondigt dat chistenhonden allemaal uitgemoord moeten worden kan ik geen enkel respect hebben voor mensen die dit geloof aanhangen en blijkbaar hier achterstaan.

    Dan ben je ook niet Christelijk neem ik aan, kijk naar al die oorlogen die hierdoor zijn ontstaan…..

  59. Nou, met wat de directeur nu heeft toegevoegd kan ik het ook wel een tikkie mee eens zijn. Je kunt wel hypercorrect gaan handelen, maar als je daarmee niet uit de kosten komt en je op een gegeven moment je zaak moet dicht gooien, help je ook niemand. (1 burkini in het hanzebad zorgt er niet voor dat hij zijn quota niet haalt, dit nieuwsbericht landelijk daarintegen…)

  60. Poen
    Als ie puur aan de poen denkt moet die zwembadboy de dikke man er dus ook uitzetten:

    Dus als 2 etters klagen over een veel te dikke man die ze afzichtelijk vinden, moet hij eruit. Omdat de boy het opneemt voor de meerderheid. Geen discussie: Geld is ’t belangrijkste?!

    Zouden er echt veel minder mensen komen als ie haar had laten zwemmen? Volgens die man uit Almelo niet.

  61. @ antiemoslim: de eerste steen is gegooid door de Christenen; Kruistochten. Nu nog is Isr?ël geen heilig boontje daar. In Nederland is 1 persoon vermoord door een extremist. Zo kan ik je vertellen dat een Hardenberger een aantal jaren terug iemand met een koevoet in elkaar probeerde te slaan, vanwege 1 x vloeken. Poging tot doodslag was de aanklacht, ik zie hierin zeer sterke overeenkomsten met wat Theo van Gogh is overkomen, alleen is het in dit geval gelukkig mislukt. Wanneer een ‘zwarte kous’ met rokje en hoedje bij mij in de bus zit, koppel ik dit niet meteen aan die agressieve ‘Christelijke’ daad. Dit omdat ik het geloof los kan zien van de agressie van de man in kwestie. Nu houd ik niet van hoofddoeken en lage rokken, omdat dit mijn kledingsmaak niet is. Meer waarde dan dat hecht ik er niet aan. Wanneer jij geloofsintenties de uiterlijke vertoningen daarvan en de oorlog in het midden Oosten zodanig met elkaar verwart, is het misschien goed om je er in te verdiepen.

    Geloven kunnen veel leed berokkenen, wanneer zij worden misbruikt door de verkeerde mensen. Zo zijn er (zogenaamd) in naam van het Allah onvoorstelbaar veel doden gevallen, maar in zogenaamd van God ook. Ja, vrij recent was het in Ierland nog niet koek en ei en indirect is Bush ook lekker bezig dacht ik. Dus beide geloofsovertuigingen zijn ook nu nog recent aan het doden. En ook niet gelovigen kunnen er wat van; kijk eens hoeveel doden er zijn gevallen in naam van het geld! het feit dat wij onze pijlen richten op de Islam is vanwege de kleine cultuurverschillen. Die worden niet begrepen en daar wordt tegenaan geschopt. Moordpartijen worden er aan de haren bij gesleurd, terwijl hier in Nederland volgens mij iets heel anders aan de hand is; NL heeft een identiteitscrisis en de Nederlanders zien dat Moslims dat niet hebben. Dat geeft onzekerheid. Nederland is altijd een handelsland geweest wat zich overal op aanpaste. Zodanig kent NL een vrijecultuur, waarin vrij denken centraal staat. Wanneer wij wat zekerder waren over de Nederlandse identiteit, dan stoorden we ons helemaal niet aan de kleine verschillen. Wanneer wij nu verboden opleggen die vrijheid van denken belemmert, dan pas raken wij onze identiteit kwijt….en dan pas laat je een andere cultuur de onze verstoren.

  62. Zwembaddirecteur op vingers getikt
    De Zwolse wethouder Cnossen tikt zwembaddirecteur Meijer op de vingers. Cnossen vindt dat een zwembad geen mensen in boerkini mag weigeren.

    Afgelopen donderdag weigerde de directeur van het openbare zwembad in Zwolle een moslima in haar boerkini. Door de boerkini zouden klanten wegblijven en daardoor zou het zwembad minder inkomsten hebben. Cnossen vindt dat geen reden om iemand te weigeren.

    Bron: RTV Oost

    Gevoelens van anderen kunnen wat de wethouder betreft niet gebruikt worden als argument om iemand te verwijderen. Er komt nog een vervolg op de brief.

    Bron: de Stentor

  63. Zouden er echt veel minder mensen komen als ie haar had laten zwemmen? Volgens die man uit Almelo niet.

    Nee, kan ik me ook niet voorstellen. Bestaan er echt mensen in Nederland die niet het zwembad ingaan als er iemand met een bourkini zwemt?
    Want denken deze mensen dan? Dat het pak straling afgeeft? ;D

  64. Ik snap nog steeds niet waar onze zwembaddirecteur zijn opinieonderzoek op baseert. ‘Laten we ze op andetre tijdsstippen zwemmen’ binnenkort ook aparte plaatsjes in de bus? We zijn de ghetto’s net een beetje aan het verdelen, gaat deze meneer de salade-bowl in zijn zwembad toepassen….vreemde knakker.

  65. Ik denk zelfs dat deze zwembaddirecteur (zoals ik in mijn eerste bericht ook al liet merken) met deze actie zichzelf in de vingers snijdt. Een ieder die het niet met deze man eens is, zal niet zo snel meer dit zwembad, of welk zwembad van deze man dan ook, bezoeken en dan klopt straks zijn begroting alsnog niet. Wat men zaait, mag men oogsten…

    Wat betreft het ‘normale’ in Nederland: geef eens een voorbeeld van een perfecte Nederlander dan? Ik ken er niet één maar een heel stel en allemaal samen vormen ze ‘de Nederlander’… Dat betekent dus voor mij dat er in Nederland een stemming zou moeten zijn van verdraagzaamheid, niet van ‘als het mij niet zint dan is het niet normaal!’
    Vandaar ook mijn opmerking dat als ik ga klagen over de directeur ik verwacht dat de man zichzelf laat verwijderen.

    Wat dat missen betreft, pieter: ik mis mezelf niet eens als ik niet naar de baden in Zwolle ga… ;D En de PVDA zal jou vast heel node missen….

  66. Ja, alles leuk en aardig, maar zwemmen is bij mij wel prio 1 als het om een zwembad gaat. En ik zal er nu niet minder om gaan zwemmen om een statemant te maken. (nog maar een paar maandjes en we kunnen weer naar het olb :D)

  67. Brief van B&W aan het Bestuur zwembaden
    Geachte heer Meijer,

    De afgelopen week is een vrouw uit het Hanzebad verwijderd omdat zij een boerkini droeg. De reden hiervoor was dat het dragen van deze zwemkleding door andere gasten van het zwembad als aanstootgevend kon worden aangemerkt wat zou kunnen leiden tot verlies van klanten. De afgelopen dagen heeft dit tot veel publiciteit geleid. De gemeente Zwolle heeft geen specifiek beleid als het gaat om de boerkini. Wij hebben wel beleidsdoelstellingen als het gaat om sportbeoefening en integratie.
    Het zwembad is openbaar toegankelijk. Wij willen met dit schrijven het beleid van de gemeente Zwolle verhelderen en duidelijk maken dat uw beslissing hier niet bij aansluit.

    Sportbeoefening
    De gemeente wil de inwoners van Zwolle optimaal de mogelijkheid bieden om te zwemmen binnen de categorieën recreatief, schoolzwemmen, verenigingszwemmen, leszwemmen, therapiezwemmen en doelgroepen/achterstandsgroeperingen.
    Doelgroepzwemmen, bijvoorbeeld voor moslima??s of voor mensen met obesitas, is bedoeld om inwoners die zelf om bepaalde redenen apart willen zwemmen desgewenst die mogelijkheid te bieden. Het is niet bedoeld om daarmee deze groepen de toegang tot het reguliere recreatief zwemmen te ontzeggen.
    Het argument dat andere bezoekers de boerkini als aanstootgevend kunnen ervaren, is geen objectief te hanteren criterium. Zoals staatssecretaris Bussemaker (VWS) heeft aangegeven in haar beantwoording van kamervragen is de boerkini niet onhygiënisch en ook niet onveilig. De boerkini is gemaakt van zwemstof en wordt derhalve aangemerkt als zwemkleding.

    Integratie
    De gemeente wil organisaties en instellingen in Zwolle stimuleren om rekening te houden met de realiteit van een multiculturele samenleving. In de nieuwe Integratienota heeft het college dit beleid verder versterkt. Het weigeren van doelgroepen past hier niet bij. Wij delen de opvatting van de staatssecretaris dat de boerkini de integratie van moslima??s dient. Door de boerkini kunnen moslima??s immers aan het recreatief zwemmen deelnemen, of zoals in dit geval, hun kinderen begeleiden bij het recreatief zwemmen.

    In Zwolle hebben wij het motto ??Iedereen doet mee??. Wij verzoeken u dan ook uw regels te heroverwegen.

    Burgemeester en wethouders van Zwolle,

    M. Knol, loco-burgemeester
    drs. O. Dijkstra, gemeentesecretaris
    Cc: Stichting Exploitatie Zwolse Zwembaden, de directie de leden van de gemeenteraad van Zwolle

  68. ChristenUnie Zwolle roept directeur op besluit te heroverwegen.
    Persbericht

    De fractie van de ChristenUnie heeft kennis genomen van het besluit van de directie van het Hanzebad ?? en van het bestuur van de SEZZ, volgens een bericht op de teletekst van RTVOost ?? om een vrouw uit het Hanzebad te verwijderen vanwege het dragen van een burqini.

    Het dragen van zwemkleding die het gehele lichaam bedekt mag op zich nooit de reden zijn van verwijderen uit een openbaar gebouw.
    Dragen van deze kleding grijpt niet in in de persoonlijke levenssfeer van andere gebruikers van het zwemwater.
    De gevoelsmatige koppeling aan opvattingen over de Islam en de aanhangers van de Islam, mogen op zich ook geen reden zijn voor verwijderen.

    Het argument dat de directeur gebruikt ?? er zijn speciale zwemuren ?? verbaast de Zwolse ChristenUnie. Dat zijn zwemmogelijkheden op verzoek van de gebruikers. Zij willen om een diversiteit aan redenen niet samen zwemmen met anderen.
    Daar is in dit geval geen sprake van.
    Ook de economische overweging van verlies van inkomsten kan geen reden zijn voor een dergelijke vergaande beslissing. Dit argument kan nog niet gebaseerd zijn op de praktijk. Bovendien zijn er andere wegen om met eventueel en aantoonbaar verlies van inkomsten om te gaan.

    De Zwolse ChristenUnie is ook verbaasd over de houding van het bestuur van SEZZ.
    Daar waar het college van burgemeester en wethouders de directeur oproept zijn regels te heroverwegen, laat het bestuur publiekelijk weten dat zij achter de directeur staat.
    Het bestuur gaat daarmee voorbij aan de overwegingen van het college, neergelegd in haar brief.
    Met name de openbare toegankelijkheid van het zwembad en de Zwolse beleidsdoelstellingen als het gaat om sportbeoefening en integratie moet het bestuur toch te denken geven.

    De ChristenUnie is blij met de brief van het college en vraagt de directeur met nadruk het besluit te heroverwegen en met name het bestuur te laten zien dat zij zich bewust zijn van hun bestuurlijke verantwoordelijkheid door de directeur op te dragen het besluit terug te draaien.
    Ook in Zwolle leven we in een multiculturele samenleving die naar elkaar verplichtingen heeft.

    John van Boven
    Fractievoorzitter ChristenUnie Zwolle

  69. Het lijkt wel nujij.nl hier, eindelijk een mooie discussie ;D
    Mijn mening? Gewoon politiek correct natuurlijk, alleen vreemd dat een blank moslimmeisje een statement wil maken over een, zelfs in moslimkringen, extreem tenue.

  70. triest
    Wat een triest l*lhok is dat zeg dat nujij.nl. De l*l-onderwerpen lijken zomaar uit de luchtgegrepen en zijn niet controleerbaar. Over voetbal stonden er voornamelijk provocerende en gefrustreerde uitingen en beschrijving van gebaartjes op. Nee, vergeten maar die club.

  71. Goed bezig
    Binnenkort kom ik daar ook zwemmen maar dan wel in mn veel en veel te kleine string.Mijn geloof zegt dat mn lichaam een tempel is van de heilige geest dus ben ik verplicht om me nergers voor te schamen en trots moet zijn op mn eigen lichaam… toch?
    Gemeente Zwolle denk eens ernstig na welke kant we hier opgaan in Nederland.Als de SGP met een voorstel komt om hun extreme dingen gebeurd er toch ook niks.Als die mensen geen “wereldse” muziek willen horen in het zwembad gaat dan de radio ook uit? Zwolle heeft ook cafe’s waar ik niet op sportschoenen naar binnen mag.Ja dat is ook een regel.Die weet ik en moet ik accepteren en anders daar simpelweg niet heen gaan.In een moskee moet ik mn schoenen ook uit doen enz enz..En zo heeft een zwembad ook zijn eigen regels.Gemeente wees niet zo naïef en besef heel goed dat ook u mee werkt om Nederland zo langzamerhand tot een knettergek land te maken.

  72. Wanneer kom je zwemmen mevrouw G? .

    [Binnenkort kom ik daar ook zwemmen maar dan wel in mn veel en veel te kleine string.Mijn geloof zegt dat mn lichaam een tempel is van de heilige geest dus ben ik verplicht om me nergers voor te schamen en trots moet zijn op mn eigen lichaam… toch?

    Of is ’t niet de moeite van ’t bezichtigen waard? Of ben je een kerel die in string zwemt? Alles moet kunnen en mogen wat mij betreft. Die knettergekke vergelijkingen raken volgens mij kant nog wal.

    Apart maar wel erg simpel woord trouwens “knettergek”.

  73. Gevat neutraal
    @Dick, ach maak er maar wat van:
    enigszins prikkelend maar net niet over die grens van beledigen heen: een gevat neutraal mens zeg maar ;D
    (maar zit wel neutraal te wezen bij de wedstrijd van J, Stam 😛 )

  74. Het openbare zwembad in Zwolle blijft moslima’s in boerkini weigeren.

    Ook na de brief donderdagmiddag van de gemeente Zwolle die het zwembad vraagt het verbod op te heffen. De doelgroepzwemuurtjes zijn voor mensen die zélf apart willen zwemmen en niet omdat de baddirectie onderscheid maakt. De gemeente vindt dat het zwembad openbaar toegankelijk is en moet blijven. Staatssecretaris Bussemaker zei eerder al dat een boerkini de integratie dient. Het zwembad-bestuur steunt de opvatting van de baddirectie. Bestuursvoorzitter Van der Vegt vraagt de landelijke politiek om met kledingvoorschriften te komen en wil bovendien eerst andere zwembaden vragen hoe ze met boerkini’s omgaan.

    Bron: RTV Oost

  75. Dan heeft het zwembad kennelijk de arrogantie om beleidsregels op basis van hun subjectieve beleving op te stellen. De gemeente baseert haar op onderzoek en de doelstellingen. Als een openbaar zwembad zich hierin niet thuis voelt, mag het wat mij betreft sluiten. Althans, dit beredeneerd volgens de maatstaven van het zwembad zelf. Zwolle is immers nog niet toe aan een zo sterk verwilderd zwembad….

    😉 😉

  76. En Nederland is niet toe aan een belachelijke cultuur met mensen die hier een paar eeuwen terug in de tijd willen leven,en erger nog die Nederland willen overheersen met alle gevolgen voor de toekomst van onze kinderen.Ik zeg sluiten dat zwembad en rustig afwachten wat die moslims daarna weer voor ons kunnen verknallen omdat het weer zonodig met hun geloof te maken heeft.

    Overigens op de ijsbaan vallen ze wel minder op in zo’n …….sorry laat maar.

  77. burkini
    Ik vind het een goede zaak dat mevrouw met burkini uit het zwembad is gezet!Hoe lang moeten wij alles maar blijven slikken wat deze moslims willen!Zij kiezen ervoor hier te wonen, dan moet je je ook maar aanpassen.Wij worden er altijd maar van beschuldigd hun te dicrimeneren, maar zelf dringen ze ons hun wetten en regels op!! Weet het niet hoor, maar als mijn gelooifsovertuiging zegt dat ik 1x per week in mijn blote kont over straat moet, weet ik nog net niet zo zeker dat het hier door de beugel kan!Al snel zal ik opgepakt worden!!Maar goed wij zijn koploper in deze wereld wat betreft het tollereren van deze onzin, en de moslims zijn ons dankbaar!Nog even en zij BEPALEN de wetten.Moeten onze dochters ook met een burkini gaan zwemmen omdat ze anders aanstoot geven aan de moslim mannen!Maar eerlijk is eerlijk je hebt er ook goede tussen zitten, alleen die extremisten moeten ze snel een enkeltje eigen land geven.Wie zich niet kan aanpassen moet gaan!Ik moet in hun land ook niet met blote benen en armen lopen, dat weet je dus dat respecteer je, alleen is wederzijds respect bij hun niet te merken!En als je dan ook nog een latere moslima bent geworden prima, maar val ons niet lastig met jou geloof, en jou regels en wetten.Zwemmen in nederland doen we met z`n allen in een badpak of bikini, dus als je hier wilt zwemmen tjs die burkini dan maar uit!!!Dus Zwolle helemaal gelijk,als andere zwemmend publiek voor 1 zo`n mevrouw weg blijft moeten er maatregelingen genomen worden.Jammer voor haar, maar dan komt ze maar op de speciaal ingeplande burkiniuurtjes zwemmem.

  78. Geld
    Waar blijft dat duffe zwemdag nu met hun “geld-principe”. Omzet maken wat in eerste instantie het argument. Nu zgn principes. Hou toch op zeg, nu moet er weer van alles op papier omdat ze er zelf niet uit komen. Vond het al een bad van nixxx. Nu helemaal maar eens in Kampen of Wezep kijken…..Knettergek 😉

  79. Verbitterd?
    @ Sterre, waarom zo angstig?

    Maar goed wij zijn koploper in deze wereld wat betreft het tollereren van deze onzin, en de moslims zijn ons dankbaar!Nog even en zij BEPALEN de wetten.

    Je hebt nog wel zo’n mooie naam.

  80. Zolang er maar genoeg vrouwen overblijven die wel wat laten zien vind ik het eigenlijk ook allemaal wel best 😀

  81. En Nederland is niet toe aan een belachelijke cultuur met mensen die hier een paar eeuwen terug in de tijd willen leven,en erger nog die Nederland willen overheersen met alle gevolgen voor de toekomst van onze kinderen

    Wel, de complottheoreticus aan het werk?

  82. Complottheorie
    In die angst en ongerustheid worden ze dagelijks gevoed door De Televaag en De zwaar-suggesteive toppics en reacties op Geenstijl (waar Geertje tot voor kort een column had). Dan ga je het misschien zelf geloven.

  83. Zucht Larry, doe jij ook al mee aan die generalisering. moslimvrouwen dat zijn er miljoenen. En laat ze. Zag gister een bijzonder verwesterde vrouw uit Turkey. Die in haar eigen land ook vreemd wordt aangekeken. Ga hier ook niet weer de bijzonder voorbeelden van goed integratie uit eigen omgeving aanhalen. Leven en laten leven!

  84. Topless vind ik altijd goed. Hoe de mensen er ook uitzien. Maar als je weet dat een land het niet op prijs stelt, zou ik het niet doen. Wil je nog een leuke vakantie hebben. Maar je moet daar wel meer dingen niet doen. Turkye heeft GELUKKIG een heel andere regering. Daar waren tot gister de hoofddoekjes nog verboden. Drink maar eens een biertje in S.Arabië en ik las wat over Rusland (vergelijking met Nazi-Duitsland). In Cuba mag je ook een heleboel dingen niet die hier wel mogen. En wat dacht je van The States; wat daar allemaal niet en wel (wapenbezit) mag. Ieder land zijn eigen gewoontes; ’t is eigenlijk net als met mensen. Geen land is gelijk en elk land heeft een andere grondwet (als je die maar wel respecteerd!). Wel een mooie lappendeken toch?

  85. @Dick

    Als ik jou was zou ik eerst deze integere IKON-documentaire bekijken voor dat je mij al generaliserend in een hokje probeert te stoppen….

    Zoals ik eerder heb aangegeven (in een ander topic) probeer ik mij zo veel als mogelijk van allerlei zijden van informatie te voorzien.
    Links/rechts, voor/achter, onder/boven, binnen/buiten….

    Oòk van uit een moslimstandpunt haal ik info, zo ben ik een zeer regelmatige kijker van o.a. de NMO – de Nederlandse Moslim Omroep.
    Ook andere op religieuze grondslag gebaseerde omroepen en hun uitzendingen hebben mijn interesse.
    Buiten je eigen grenzen durven en willen kijken heet dat voor mij. 😉
    Zie tevens mijn bericht van: 24 februari 2008 om 22:03

    Het heeft mij doen inzien dat het volgen van en leven naar religies en hun dogma’s een onvolledige en zelfs doodlopende weg is, die niet zal leiden naar de Waarheid die men zoekt.
    Ditzelfde geldt voor andere ideologiën en hun dogma’s die een vrij en kritisch denken van ieder mens uitbannen en daarmee ieders persoonlijke Vrijheid inperken.

    Er is geen religie hoger dan de Waarheid.

  86. Buiten je eigen grenzen ok ik poste dit vanmorgen

    geschreven door dick, op 26 februari 2008 om 10:23

    Tja, ik wil ook vaak de mening van andersdenkenden lezen. Maar het kost me wel ontzettend veel ergenis.

    Heb nu nog geen gelegenheid voor de link maar bekijk het vandaag zeker1 Vind alleen de .titel (of jouw titel) nogal generaliserend:documentaire over Ned. moslimvrouwen. Waar ik er net een paar van heb aangehaad.

    Ok Larry dat is jou conclusie, jij wilt geen religies en dogma’s in je leven.

    Het heeft mij doen inzien dat het volgen van en leven naar religies en hun dogma’s een onvolledige en zelfs doodlopende weg is, die niet zal leiden naar de Waarheid die men zoekt.

    Ik heb een andere keuze gemaakt, waarbinnen ik genoeg vrijheid heb vind ik. Zou eigenlijk niet weten welke vrijheid ik mis.

  87. Wàt is er generaliserend aan die titel?
    Het lijkt mij een strikt neutrale titel.
    Kwestie van aandachtig naar die docu kijken en dan zal blijken dat er met die titel niks mis is. 😉
    Het is niet denigrerend of beledigend, maar wordt zo verwoord door één van die Nederlandse moslimvrouwen in de docu….

    Vrijheid: als je zelf in Vrijheid wilt leven moet je een ander ook in Vrijheid laten leven.
    En niet op de wijze zoals Wilders wil door z’n giftige pijlen louter op één groep religieuzen te richten:

    Geert Wilders heeft weer een nieuw hoogtepunt bereikt in zijn rabiate kruistocht tegen de islam: hij wil Artikel 1 van onze grondwet wijzigingen, en wel zo dat het legaal wordt om moslims te discrimineren. Zal dit er ooit doorkomen? Natuurlijk niet, daarvoor zijn er gelukkig nog genoeg mensen met gezond verstand en rechtvaardigheidsgevoel. Wat dit wel weer aantoont, is hoe belachelijk deze man zichzelf maakt.

    Wilders heeft de ⤽Partij voor de Vrijheid⤝ (PVV) opgericht, blijkbaar omdat vrijheid hem na aan het hart ligt. Hij beroept zich op zijn vrijheid om de islam te bekritiseren. Daar heeft hij het volste recht toe, net als iedere andere inwoner van een vrije democratische rechtsstaat. De manier waarop je die kritiek levert, is een kwestie van fatsoen. Als deze kritiek beledigend is voor bepaalde mensen, so be it. Ook moslims hebben dat te accepteren, hoe verwerpelijk ze het ook vinden.

    Anderzijds heeft Wilders moslims te accepteren, hoe verwerpelijk hij hun gedachtegoed ook vindt. Zo lang ze binnen de grenzen van de Nederlandse wet blijven, hebben ze dezelfde vrijheden als iedere andere inwoner. Wilders is het daar niet mee eens. Hij wil moslims de vrijheid om een school te bouwen ontnemen, maar dat bij christenen en joden wel toetstaat. Al eerder heeft hij aangegeven dat dit wat hem betreft ook geldt voor gebedshuizen en ‘heilige’ boeken. Je kunt echter iemand zijn vrijheid niet ontnemen omdat zijn gedachtegoed je niet aanstaat. In de Verlichting hadden veel denkers dat al door, waaronder Voltaire. Aan hem wordt de uitspraak toegeschreven: ⤽Ik verafschuw uw ideeën, maar ik ben bereid te sterven voor uw recht ze te uiten.⤝. Blijkbaar heeft Wilders niet door dat de voor iedereen geldende vrijheid van expressie, hoe abject die expressie ook moge zijn, fundamenteel is in onze samenleving (uiteraard mits ze binnen de grenzen van de wet blijven).

    Wilders stelt: ⤽Stuur moslims die problemen veroorzaken het land uit, met familie en al. Als een minderjarig moslimkind over de scheef gaat, dan moet het samen met de ouders het land uit worden gezet. Want de ouders zijn verantwoordelijk voor minderjarige kinderen.⤝

    Dit voorstel is ronduit discriminatoir: je kunt iemand niet anders behandelen wegens diens levensovertuiging. Dit is in strijd met fundamentele mensenrechten, zoals die zijn vastgelegd in de Universele verklaring van de Rechten van de Mens (Artikel 2). Het is sowieso onzinnig om moslims het land uit te willen zetten, alleen al omdat veel moslims geboren en getogen zijn in dit land, waaronder autochtonen die zich bekeerd hebben. Naar welk land wil Wilders die uitzetten? Op welke (internationaal) juridische grond?

    Daarnaast bestaan moslimkinderen niet, wat hij bedoelt zijn kinderen van islamitische ouders. Kinderen zijn nog niet in staat om te bepalen of een Tovenaar het universum heeft geschapen, wetten heeft geopenbaard en ons lot heeft bepaald, en zo ja, welke Tovenaar dat dan is. ??Moslimkinderen?? kun je dus al helemaal niet op een dergelijke wijze behandelen.

    Wilders beroept zich zo graag op culturele wortels van ons land, maar verzaakt fundamentele beginselen daarvan, waaronder de vrijheid en gelijkwaardigheid van iedere burger. De manier waarop Wilders omgaat met vrijheid is in strijd met het Verlichtingsgedachtegoed waar wij zoveel aan te danken hebben. Bovenal is hij een aanfluiting voor de naam van zijn Partij voor de Vrijheid,

    Klik hier, en dan daar op artikelen [/url] 😉

  88. De titel suggereert dat het het gedrag van de Nederlandse moslimvrouw niet. Het zijn immers allemaal individuen. bedoel die paar die ik ken zou ik al niet over 1 kam willen scheren. Net als dé Nederlander niet bestaat; gelukkig niet zeg!!!!!!

  89. Sorry, schrijffout….onverwachte gebeurtenis ;D
    De titel suggereert dat het het gedrag van de Nederlandse moslimvrouw het zelfde kan zijn. Volgens mij kan dat niet.

  90. Het feit dat Wilders de ouders definitief als verantwoordelijke ziet, zegt mij al genoeg. Ja, wanneer de ouders het kind 24 uur per dag binnenhouden, zodat het niet aan andere invloeden bloot staat, als ze 24-7 de 100% aandacht bij het kind hebben en wanneer ze ook nog de controle hebben over het gevoel van het kind als individu, dan pas kan je ze volledige verantwoordelijkheid toekennen. Dit kan echter nooit. Uiteraard vind ik dat ouders een grote verantwoordelijkheid hebben naar en voor het kind, maar het blijft een individu die aan vele andere invloeden bloot staat.

    Dick, ik hoef de columns van Wilders niet te lezen om 100% mee te krijgen waar de man voor staat. Ik zie de columns meer als de zoveelste aanvulling in andere woorden en krachttermen….Daar pas ik selectief lezen toe, in welke woorden het ook gezegd wordt, de boodschap blijft hetzelfde. Die lees ik regelmatig in dagbladen en op fora.

  91. Vrijheid
    Mooi citaat van Larry:

    Vrijheid: als je zelf in Vrijheid wilt leven moet je een ander ook in Vrijheid laten leven.

    Ik verafschuw het opdringen van een religie of een dogma ook.
    Je bedoelt “respect voor andersdenkenden is intrinsiek onmogelijk in de officiële christelijke en islamitische doctrine” van de site “De Atheïst”.
    Heb het uitgeprint.
    het stukje van Gebleekte Geert vind ik goed opgesteld met duidelijke voorbeelden. Prima dat je het integraal hebt afgedrukt. Vrees toch dat weinigen in deze (afgedrukte) mening van een ander geïnteresseerd zijn. Moet wel lachen om “1 of andere tovenaar”, tja…… Het is ook “geloven” he, niet “zeker weten”. Geweldige laatste zin!

  92. Kereltje
    Gister Kereltje Pechtholt: Wil een commissie die heel kritisch kijkt naar het vrijgeven van persoonsgegevens. Want…..wie er in de toekomt aan de macht komen weten we niet; evenmin weten we wat ze met die persoonsgegevens doen…..
    Blijf er bij dat ze alles van me mogen weten, maar niet altijd en overal 😉

  93. “Natuurlijk geloofden mijn kinderen in Sinterklaas. Buiten Nederland gelooft niemand in hem, laat staan in Zwarte Piet. Het geloof in Sinterklaas is erfgoed, van generatie op generatie overgedragen. Mijn kinderen geloofden omdat ze dat op de meest goedgelovige leeftijd, de leeftijd dat ze hun wereldbeeld vormden, hebben geleerd van hun ouders, de mensen die ze het meest vertrouwen. Idem voor elk religieus geloof. De kinderen van Hosni Mubarak zijn moslim, die van koningin Beatrix Nederlands-Hervormd. Dat is geen toeval, en ook geen gevolg van goddelijke interventie, geloof is cultuur.”

    Ronald Plasterk

  94. Even wennen.
    Ach, Zwolle is eigenlijk nog een beetje een dorp. Wat in Amsterdam al de gewoonste zaak van wereld is, kijkt men hier nog raar van op. Daar liepen vrouwen jaren geleden ook al veel eerder in een lange broek, toen dat hier nog als niet normaal gezien werd. Het is een kwestie van even wennen voor de mensen die hier nog moeilijkheden mee hebben. Over 10 jaar zeurt niemand er meer over en denk je: “waar heb ik me eigenlij druk over gemaakt” Relax mensen. 😉

  95. Ok
    Dan maar on-topic en dan toch maar mijn mening:
    Er moet voor de moslima strenge leer een apart uurtje(s) in de week ingeroosterd worden zodat zij met gelijkdenkende vrouwen kan badderen zonder burkini want dat ding is niet zo heel prettig. In de moskee ga je toch ook in een apart gedeelte (incl kinderen) dus lijkt dat mij hier ook prima werken. En nu heb ik meer dan genoeg leestijd gegeven aan deze dame, einde.

  96. Plasterk
    Dat wist ik Larry, dat Plasterk Atheist is. Nou en? Mooie kerel, was als columnist in Buitenhof al erg treffend. Ieder zijn eigen mening. Daarom ben ik het ook niet eens met de strekking van je aangehaalde stuk over “respect voor andersdenkenden zou niet kunnen bij gelovigen-doctrine wordt genoemd”. Het alle 3 A4-tjes gelezen en nergens wordt gesproken over een belangrijk thema. Maar ik ga het er hier niet verder over hebben.

  97. Gister Kereltje Pechtholt: Wil een commissie die heel kritisch kijkt naar het vrijgeven van persoonsgegevens. Want…..wie er in de toekomt aan de macht komen weten we niet; evenmin weten we wat ze met die persoonsgegevens doen…..
    Blijf er bij dat ze alles van me mogen weten, maar niet altijd en overal 😉

    Ik vind deze uitspraak van Pechtholt zo goed dat hij misschien wel een stemmer erbij heeft. Jij zegt dat ze alles van je mogen weten. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt, id, bloedgroep, woonplaats, telefoonnummer, al die standaard dingen (sexuele voorkeur bijvoorbeeld dus ook).

    Nu vragen ze alleen maar informatie waar ze je nu niks mee kunnen maken, maar waar ze wel makkelijker misdaden kunnen oplossen (telefoontaps, telefoonlocatie bijvoorbeeld).

    Wat Pechtholt zegt en waar ik me heel goed in kan vinden is dat wat je nu afgeeft, je heeeeeeeeel moeilijk weer terug krijgt. Met de huidige regering is er niks aan de hand, maar op het moment dat er een regering komt die wel vervelende dingen er mee doet, ben je te laat met het terug halen van je gegevens. De beste optie is dus om die gegevens niet te laten verzamelen en daarna heb je de optie nog om ze nu terug te halen.

    En daarom zeg ik dat ze zo min mogelijk van mij mogen bijhouden. Ik heb NU niks te verbergen, over de toekomst ben ik niet zo zeker.

    “Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.”

  98. Na het college van de gemeente Zwolle heeft ook de vereniging Sport en Gemeenten en het sportfondsenbad het Hanzebad geadviseerd boerkini’s toch toe te staan.

    Daarom zal het bestuur van het Zwolse bad hoogstwaarschijnlijk binnen afzienbare tijd besluiten moslima’s in boerkini toch toe te laten.

    Bron: RTV Oost

  99. Ik vind die docu vreselijk om te zien Larry, ik vraag me af wat die meiden bezielt maaaaar het is wel hun keus en daar mag je niets aan doen vind ik……

  100. Selecief lezen
    geschreven door dick, op 26 februari 2008 om 10:23

    Tja, ik wil ook vaak de mening van andersdenkenden lezen. Maar het kost me wel ontzettend veel ergenis.

    Ik zou niet op voorhand met een gevoel van ergernis naar de mening van andersdenkenden kijken, maar onbevangen en met een open mind.
    Dit wil niet zeggen dat andermens mening niet tot ergernis kan leiden… 😉
    Kijken en leren naar/van een andere mening kan je eigen inzichten verfrissen en verrijken. 🙂

  101. @ Jasper: Ik hoop en verwacht maar dat dat dit

    Want…..wie er in de toekomt aan de macht komen weten we niet; evenmin weten we wat ze met die persoonsgegevens doen…..

    Niet waar wordt. Hij bedoelt natuurlijk een regime die anders met onze pers.gegevens omgaan. Pfff alstublieft zeg zo verstandig zijn we toch nog wel met zijn allen. Wil geen angst ingepeperd krijgen. Positief bekijken dus.
    @ Admin:
    Soooo die zijn snel om, zag net nog een link dat het zwembad de poot stijf hield; met veel gescheld NATUURLIJK op GS

    Na het college van de gemeente Zwolle heeft ook de vereniging Sport en Gemeenten en het sportfondsenbad het Hanzebad geadviseerd boerkini’s toch toe te staan.

    Daarom zal het bestuur van het Zwolse bad hoogstwaarschijnlijk binnen afzienbare tijd besluiten moslima’s in boerkini toch toe te laten.

    Haha idd Standaarddingen

    Die sjef-zwembad wou al geen commentaar geven; logisch na zijn geld-teksten van gister 😀

  102. Meningen leiden helaas vaak tot ergenis. Als ik bijvoorbaat de bron ken en weet dat je haaks op mijn mening schrijven, zoals GS ben ik natuurlijk vooringenomen en extra op mijn hoede. Toch ben ik geïnteresseerd naar de drijfveren van een ander

    Ik zou niet op voorhand met een gevoel van ergernis naar de mening van andersdenkenden kijken, maar onbevangen en met een open mind.

    Andermens; heb geen onderscheid tussen vrouwelijke en manlijke schrijfers. Sporadisch lees ik een boek (vakanties) en dan is het altijd wel een thriller van een Nederlandse schrijfster. Probeer altijd zo onbevangen mogelijk te lezen, maar dat valt niet altijd mee. Volgens mij lezen ook veruit de meeste mensen enkel iets wat in hun straatje past.

    Ontzettend veel ergenis

    Was ook ironisch bedoeld en daardoor veel te zwaar aangezet.
    Probeer me dagelijks te laten

    verfrissen en verrijken.

    8)

  103. Niet waar wordt. Hij bedoelt natuurlijk een regime die anders met onze pers.gegevens omgaan. Pfff alstublieft zeg zo verstandig zijn we toch nog wel met zijn allen. Wil geen angst ingepeperd krijgen. Positief bekijken dus.

    Het zal zeker niet de eerste keer zijn en helaas volgens mij ook zeker niet de laatste keer. De laatste keer was zo’n 48 jaar terug. Op de geschiedkundige schaal helemaal niet zo heel lang geleden.

  104. Dus je moet nu niet te veel bloot willen geven zodat je later heeeeeeeeel misschien nie om je mening of gedachtengoed vervolgd kunt worden of erger? Zijn principes en is je mening (heb donders makkelijk praten in een VRIJE maatschappij) niet iets om altijd voor op te komen? Of is het iets om weg te stoppen of te verloochenen?

  105. Ik wil nu alles bloot geven wat ik heb (nie veule heur ;)), ik wil alleen niet dat dat over 20, 50, 100 jaar nog steeds beschikbaar is. Ze mogen het nu weten als ze het nodig hebben en dan 2 weken later weer vernietingen.

  106. zoals je las geloof ik dus niet dat wij van de apen afstammen.

    @Dick

    Dat geloof ik ook niet:

    Verder zijn er nog een aantal misverstanden over biologische evolutie:

    ***De mens stamt van de aap af. Nee, de mens is een aap, een hominide om precies te zijn. Deze categorie delen we met de chimpansee, bonobo en de gorilla. De mens en andere apensoorten hebben gemeenschappelijke voorouders. De gemeenschappelijke voorouder van de mens en de orang-oetang leefde zo’n 16 miljoen jaar geleden, die van de mens en de gorilla zo’n 9 miljoen jaar geleden en die van de mens en de chimpansee zo’n 6 miljoen jaar geleden. De mens stamt dus niet van de aap af, maar is er zelf één! We delen gemeenschappelijke voorouders met de andere apensoorten (en met alle andere dieren in het algemeen).

    ***Individueel verworven eigenschappen. Het verwerven van bijvoorbeeld eelt onder de voeten of het langer worden van mensen zijn geen vormen van biologische evolutie. Het zijn namelijk geen genetische eigenschappen, maar eigenschappen die door factoren van buitenaf worden veroorzaakt (respectievelijk kracht op de blote voeten en goede voeding, medische zorg). Biologische evolutie kan dus voorkomen zonder morfologische verandering, en morfologische verandering zonder biologische evolutie.

    ***Evolutie is vooruitgang. Ook dit is niet waar. Populaties passen zich slechts aan, aan de aanwezige omstandigheden. Ze hoeven niet noodzakelijk beter te worden over een bepaalde tijd. Een eigenschap of strategie die succesvol is op het ene tijdstip, kan juist onsuccesvol zijn op een ander tijdstip.

  107. @ Larry: je link “Islam in Nederland” gezien; tja niet mijn wereld. Net als de wereld van Boedisten, Hindoe’s, Fascisten, Communisten, Neo-Nazi’s, Ego-Kapitalisten, Zwarte Kousen, Satanisten enz.enz. niet mijn wereld is. Maar we leven met zijn allen op 1 planeet; probeer er het mooiste van te maken. Zoveel mogelijk door iedereen in zijn/haar waarde te laten.

  108. Persverklaring SEZZ boerkini
    Afgelopen week is het Hanzebad geconfronteerd met het zwemmen van een bezoekster in boerkini. Het Hanzebad heeft op grond van de kledingvoorschriften deze mevrouw de toegang ontzegd. De kledingeisen zijn bij de verzelfstandiging van de zwembaden in 1995 overgenomen door de Stichting Exploitatie Zwembaden Zwolle (SEZZ) van de gemeente Zwolle.

    De SEZZ werd een half jaar geleden geconfronteerd met een identieke situatie. Andere gebruikers hebben daar toen aanstoot aan genomen. De directie heeft op grond van kledingvoorschriften en de door de bezoekers aangegeven klachten besloten, mede op basis van het te verwachten bezoekersverlies, de boerkini niet toe te staan op reguliere zwemtijden.

    Na de ontstane mediacommotie is er vandaag overleg geweest tussen SEZZ en de gemeente Zwolle. Ook heeft het stichtingbestuur overleg gevoerd met de Vereniging Sport en Gemeente en met de directeur van Sportfondsen Nederland, de grootste particuliere aanbieder van sportaccommodaties. Op basis van de verkregen informatie en op grond van de uitspraken van staatssecretaris Bussemaker, heeft het bestuur van de SEZZ besloten de voorschriften aan te passen waardoor de boerkini wordt toegestaan.

    De wethouder sport heeft met instemming kennis genomen van deze nieuwe beleidslijn die in overeenstemming is met het gemeentelijk integratiebeleid.

    Bestuur van de Stichting Exploitatie Zwembaden Zwolle

  109. Nu op RTV-Oost.nl
    Hanzebad twijfelt over boerkini’s26-2-2008 12:18:17Het bestuur van het Hanzebad in Zwolle zal hoogstwaarschijnlijk op korte termijn besluiten om toch moslima’s in boerkini toe te staan in het zwembad.

    Waarschijnlijk kan het bestuur van het zwembad niet anders, omdat zowel de vereniging Sport en Gemeenten als het Sportfondsenbad Nederlanden geen reden zien om boerkini’s te weigeren. Gisteren verzocht het Zwolse gemeentebestuur om boerkini’s gewoon toe te laten. Vorige week werd een moslima in boerkini in het bad geweigerd. Zij laten de beslissing echter aan het Zwolse zwembad zelf over.

    =====

    Is al weer anders dan de post van 12.58 uur van Admin. Ook afkomstig van RTV Oost. ‘T zal allemaal wel; wat mij betreft kan het nu wel zo’n beetje lukken met deze toppic
    😉

  110. Helemaal actueel
    Admin poste waarschijnlijk een paar seconden eerder de bevredigende verklaring van de zwembaden.

    ——————————
    soms zijn we sneller dan het licht 😉

  111. 1 1 = 2
    Japser en Jasper zijn twee verschillende mensen Dick…

    Ben het overigens wel met Japser eens dat we eens goed moeten nadenken met zijn allen of we een grote databank met persoonlijke/gekoppelde gegevens moeten willen creëren, waarvan we niet weten wie er uiteindelijk de beschikking over krijgt. Zijn dat naast de overheden ook verzekeringsmaatschappijen, banken en andere financiële instellingen? JA dus! Dus in de toekomst kunnen er mensen uitgesloten worden van verzekeringen, hypotheken, aankopen en diensten op grond van deze databank.

    Kan je je ook afvragen hoe stabiel onze politiek op langere termijn is als de partijen in het midden hun macht verliezen en er een nieuw evenwicht ontstaat tussen linkse en rechtse partijen… Het princiepe van de ‘wip’ lijkt me duidelijk: alles in het midden en er is evenwicht, maar meer naar buiten en het evenwicht wordt steeds instabieler!

  112. Ok ps en sp
    Dat vind ik wel een goed punt: geen commerciële doeleinden! Weet jij zeker dat die gegevens (ons) ongevraagd aan commerciële instanties worden verstrekt? Oa aan die verschrikkelijke z*ikerds die je ’s avonds lastig vallen?

    Idd ben ik ook bang dat de politiek instabiliseerd. Maar dat betekend hopelijk toch niet dat onze gegevens door de politiek verkeerd gebruikt zullen worden. De beschreven situatie was haast fascistisch. Dat vrees ik niet. Alsjeblieft niet!!

  113. Hans een beetje dom!
    Boerkini nu van harte welkom in Zwolle
    Gepost door Redactie – Bron: ANP
    Gepubliceerd: dinsdag 26 februari 2008 @ 16:12

    Icoon BinnenlandsStelde het Hanzebad in Zwolle vanochtend nog moslima’s in boerkini tijdens reguliere openingsuren voorlopig de toegang te ontzeggen, nu gaat het bad zwemmen in boerkini tijdens reguliere openingsuren voortaan toch toestaan. Dat meldde het bestuur van de Stichting Exploitatie Zwembaden Zwolle (SEZZ) vanmiddag.

    Het bestuur van het bad is tot dit besluit gekomen na overleg met de gemeente. Die drong al eerder aan om zwemmen in boerkini toe te staan. Vorige week werd een moslima die in boerkini zwom uit het bad gestuurd. Een boerkini is een lichaamsbedekkend badpak met een nauwsluitende capuchon zodat ook het haar bedekt kan worden.

    De zwembaden in Amsterdam lieten eerder vandaag al aan AT5 weten dat een boerkini in hun zwemwater geen enkel probleem is. De baden zien geen reden om vrouwen met lichaamsbedekkende kleding de toegang te ontzeggen.

  114. geld en voorkomen
    @ Jasper: Ben er niet bang voor dat we hier in een fascistische maatschappij belanden: Zijn we toch nog te verstandig voor met elkaar.
    Met geld is niet alles te koop; gelukkig! 😉

  115. graag wil ik mijn mening geven,over het dragen van een boerkini door moslim vrouwen,, mischien ben ik erg krom door de bocht maar ik vind dat er voor deze vrouwen geen plaats moet zijn om gemengd te gaan zwemmen,voor mijn gevoel is dit alles te doen om haar eigen volk te schockeren. immers zij weet heel goed dat het zeker niet toegestaan is om te gaan zwemmen tussen mannen met enkel een zwembroek aan,bovendien vind ik deze vorm van zwemmen zo toegeven aan de onderdrukking van de vrouw,bovendien in veel plaatsen is de gelegenheid om met soortgenoten te gaan zwemmen!!ga je verder niet belachelijk maken door als een vreemde eend in het water te zwemmen,koop een leuk badpak, het is alles behalve flink wat zij doet heel jammer jos

  116. Burkuni
    Ziet er toch niet uit man zo’n burkuni, kom op zeg. Bovendien is het niet bepaald hygienisch te noemen. We zijn al veel te ver gegaan in onze tolerantie, moskeen die als paddo’s uit de grond komen. Scholen, winkels noem maar op, nu weer zo’n pinquinpak. Ze gaan steeds meer de dienst uitmaken hier, en dat bevalt me totaal niet. En alle criminele marokanen moeten ze liniea recta NL uitzetten, dat doen ze dan maar in marokko mensen bestelen omdat ze zelf te lui zijn om ernormaal voor te werken.

Reacties zijn gesloten.