Bijeenkomsten 'omgang met ASS' voor partners

Samenleven met een partner met een stoornis in het autistisch spectrum is niet altijd even gemakkelijk. Daarom start de RIAGG Zwolle op dinsdag 18 maart aanstaande een ondersteuningsgroep voor partners van volwassenen met Autisme, Asperger of PDD-NOS. Tijdens de bijeenkomsten wordt aandacht besteed aan de omgang met degene met ASS. Daarnaast leren partners om goed voor zichzelf te blijven zorgen.

Als een partner een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) heeft, kan dit spanningen veroorzaken binnen de relatie of het gezin. Problemen op het gebied van communicatie, emoties en intimiteit komen vaak voor. Als partner kun je je daardoor soms eenzaam en niet begrepen voelen. Tijdens de bijeenkomsten van RIAGG Zwolle wordt aandacht besteed aan de omgang met degene met ASS. Daarnaast leer je hoe je als partner van iemand met ASS goed voor jezelf kunt blijven zorgen. Het onderling uitwisselen van ervaringen en tips neemt een belangrijke plek in.

De ondersteuningsgroep bestaat uit 6 wekelijkse bijeenkomsten op dinsdagavond van 19.00 uur tot 21.00 uur en een terugkombijeenkomst na ongeveer 2 maanden. Voorwaarde om mee te kunnen doen aan deze ondersteuningsgroep is dat er bij uw partner Autisme, Asperger of PDD-NOS is gediagnosticeerd.

Aanmelden

U kunt zicht vanaf heden aanmelden. De bijeenkomsten vinden plaats in het gebouw van de RIAGG aan de Burgemeester Roelenweg 9 te Zwolle. Vooraf vindt er een kennismakingsgesprek plaats met de begeleiding van de groep. Voor informatie of aanmelding kunt u contact opnemen met het cursuscentrum van de  RIAGG Zwolle, telefoon (038) 426 9 522 of via preventie@riaggzwolle.nl.

Artikel delen:
Reacties 15
  1. Goed initiatief, maar het autistisch spectrum houdt toch veel meer in dan alleen dat? Volgens mij vallen ADHD, ADD, dyslectie, Gilles de la Tourette en een OSC er ook onder. Vallen die ook onder de ASS?
    Wie kan mij dit vertellen?

    (ASS….vreemde afkorting overigens…vooral in de context 'omgaan met ass'…) šŸ˜‰

  2. Zie http://www.google.com/search?hl=nl&q=dsm iv&lr=lang_nl

    De door jou genoemde ADHD, Tourette etc staan daar allemaal ook wel in, maar vallen niet onder het autistisch spectrum.

    De reden dat ASS wordt gebruikt, is omdat veel mensen bij autisme denken aan klassiek autisme. Of een Rainman die ongelovelijk goed is in Ć©Ć©n ding. Autisme is niet gelijk aan klassiek autisme, het spectrum bevat veel meer verschillende soorten.

  3. @Larry, dat weet ik niet. Ik denk dat een 'Idiot Savant' zo zeldzaam is, dat nog niet zeker is of dit een vorm van autisme is, of dat je het kunt hebben zonder gelijktijdig een vorm van autisme te hebben. Zeker weten doe ik niet. Ik kan het wel even navragen aan een expert, maar vaak zijn de meningen verdeeld. Dat komt omdat autisme nog maar kort bekend is (sinds de tweede wereld oorlog zo'n beetje) en er is te weinig info. Zo worden de beschrijvingen in de DSM steeds aangepast, momenteel zijn we bij de DSM IV (tr) en in vergelijk met de voorgaande editie (de DSM III) kan al steeds preciezer beschreven worden wat nu wel, en wat nu niet onder het autistisch spectrum valt.

    De door de admin gewijzigde link (waarvoor dank) is trouwens niet geheel goed gecorrigeerd: je moet niet zoeken op 'DSM' maar op 'DSM IV'.

    Citaat van andere sites:

    In het kort iets over de soorten autisme, je hebt:

    * (klassiek) autisme
    * PDD-NOS
    * syndroom van Asperger

    Men weet niet precies hoeveel mensen met autisme er in Nederland zijn. Daar is namelijk geen onderzoek naar gedaan. Op basis van recente epidemiologische studies uit het buitenland gaat men ervan uit dat autisme bij 0,58 % van de bevolking voor komt. Dus per tienduizend inwoners, hebben 58 mensen een vorm van autisme, waarvan:
    (klassiek) autisme (8 personen)
    PDD-NOS (12 personen)
    Syndroom van Asperger (38 personen)

    Deze getallen kunnen we ook voor Nederland gebruiken omdat autisme overal ter wereld in vergelijkbare mate voor komt. Omgerekend betekent dit dat er in Nederland ongeveer 90.000 mensen zijn met een vorm van autisme.

    In de wijde regio rond Zwolle met in totaal een half miljoen inwoners hebbent circa 4500 mensen de diagnose autistische stoornis.

  4. @Evert Veldhuis

    Bedankt voor je antwoord.
    Ik keek pas geleden naar een documentaire over Idiots Savant en daarin werd gezegd dat bijv. Pablo Picasso ook een Idiot Savant geweest zou zijn.
    Een extreem hoog werktempo, een hoge productie en een onnavolgbaar gebruik van kleuren en dito werkwijze van penseelstreken.
    Toch zijn zijn schilderijen voor een ieder herkenbaar.
    Dat wekte mijn belangstelling.

    In diezelfde docu werd gezgd dat er wereldwijd ongeveer 100 mensen met dat syndroom zijn.

    Bij deze een (Engelstalige) docu over Idiots Savant (klik)

  5. @ Evert,

    Je zegt een boel zinnige dingen, maar sommige dingen zijn ook niet helemaal waar. PDD-NOS is een verzamel naam voor stoornissen die niet onder een specifieke stoornis genoemd kunnen worden. NOS Not Other Wise specified. Onder PDD vallen 4 hoofdgroepen en 1 er van is asperger. Nou ja misschien miere…, maar het is een onderwerp wat inmiddels zoveel specificaties heeft. Vroeger had iedereen MBD en dat is nu wat toegespitst omdat elke doelgroep ook weer een speciale aanpak heeft. Het is wel heel goed om er een avond aan te besteden en het onderwerp bekender te maken. Het moet nl geen modegril worden want de mensen die er echt last van hebben weten hoe zwaar het kan zijn. We zijn allemaal wel eens dwangmatig, maar dan hebben we nog geen….

  6. Grappig, ik heb net afgelopen vrijdag een lezing bijgewoond over autisme en aanverwante 'syndromen' zoals Asperger en PDD-NOS.
    Het meest opvallende vond ik toen, dat Asperger de zogenaamd 'intelligente' vorm van autisme genoemd kan worden volgens de experts. Waarbij dat intelligente bij ons op school tot uiting komt door het verschil in niveau van de leerling: een VWO'er kan sociaal gewenst gedrag aanleren waardoor het lijkt dat hij sociaal vaardig is, terwijl dat dus niet echt zo is, maar een vastgestelde handeling. Bijvoorbeeld: als ik aardig doe tegen iemand, dan doet die ander ook aardig tegen mij. Een 'gewoon' autist kan die link niet leggen, werd mij vrijdag verteld.

    Ook werd gezegd dat een autist in plaatjes denkt, maar bij een verhaal over een auto gaat hij eerst de auto in elkaar zetten per onderdeel, terwijl jij al verder bent met je verhaal waar een auto in speelt…

    Er werd op een gegeven moment ook de opmerking gemaakt dat iemand met Asperger bijvoorbeeld een schoolrooster in een dag in elkaar draait… Dat verdient in mijn ogen een groot respect. Ik moest hier dan ook aan denken toen ik las over dat 'idiots savants' ook in Ć©Ć©n bepaald ding heel goed zijn en dan vaak wiskundig ook nog. Doet ook denken aan wat de hoofdrolspeler in Rainman kan: in Ć©Ć©n oogopslag zien hoeveel lucifers er op de grond gevallen zijn.

    Voor de geĆÆnteresseerde: de lezing heette 'binnen is het veilig'. De mevrouw begon met een collega van me een doos op haar hoofd te laten zetten met gaatjes voor de ogen erin en vragen wat je ervan vond, zowel aan de omstanders als aan de persoon met doos. Mijn collega zei toen dat het heel makkelijk is niet te kijken door de gaatjes… Dat verwoordt misschien nog wel het best wat een autist voelt?

    En NOS in PDD-NOS staat dus voor 'not otherwise specified', oftewel een 'stoonis' die verwant is aan autisme, maar waarvan het niet duidelijk is hoe het zich precies uit.

    Mocht je me willen verbeteren: ik zeg niet dat ik alles precies goed heb onthouden en ben geĆÆnteresseerd in hoe het dan wel zit…

  7. @Han, inderdaad is niet alles 'helemaal' waar. Maar ik heb geprobeerd zo goed mogelijk, kort en bondig samen te vatten.
    Soms moet je dan zaken weglaten, zoals het RETT-syndroom en de Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd.
    Die zijn namelijk zo zeldzaam…

    En inderdaad, ik ben het met je eens dat het goed is dat zo'n avond er komt.

  8. Gedichtje:

    Autisme lied
    Drie maal drie is negen
    Ik zing hier mijn eigen lied
    Zing ik dan door alles heen
    Dan merk ik dat toch niet!

    Aspergerlied

    312 maal 3754 is117112488
    Ik maak wel mijn eigen lied
    Want ik ben wel heel erg slim
    Maar mensen snap ik niet

    (door Ben)

  9. Wauw Larry, wat een enorm interessante docu! Wat mij ook erg verbaast is dat deze jongen ook vrij gemakkelijk praat en communiceert. Dat is meestal een heikel punt bij geniĆ«n. Wat hij doet met die getallen…..echt te knap voor woorden. Bedankt voor de link!

  10. @Marrianne

    Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in dit onderwerp en begin mij er steeds meer over te verbazen dat er nog steeds over beperkingen wordt gesproken.
    Bij dat soort mensen is er ergens iets anders geworden in de hersenen, tijdens geboorte of door een ongeluk o.i.d.
    Het lijkt alsof er een schakeltje anders is gezet in de hersenen waardoor er plots ongekende mogelijkheden ontstaan.
    Extreem moeilijke rekensommen zomaar kunnen oplossen of bij een datum in een ver verleden of verre toekomst de bijbehorende dag kunnen vertellen etc.
    Het lijkt er meer op dat juist bij degenen die als "normaal" te boek staan beperkingen in de hersenen bestaan.

  11. gegoogled
    Heb van de week ook wat gegoogled op "nieuwetijdskinderen", geloof overigens niet in overdreven spiritueel gedoe. Maar kwam dit tegen:

    Wat de meeste mensen al weten is dat de zogenaamde "nieuwetijdskinderen" vaak bijzondere gedragspatronen hebben:
    ze zijn soms paranormaal (heldervoelend, zien aura's enz), soms hyperintelligent.
    Ook worden ze vaak als lastig gezien, of slecht opgevoed. Andere hebben weer last van dyslexie of ADHD.
    Het zijn onbegrepen kinderen en werken veel vanuit hun intuĆÆtie.

    Vooral "normale" kinderen hebben wel eens last van hun gedrag, dit komt dan omdat ze het niet begrijpen.
    Het is dus goed om het aan ze uit te leggen, ze kunnen het schijnbaar onaangepaste gedrag dan beter accepteren.

    Artsen en psychologen, die deze kinderen bestuderen, hebben ontdekt dat de computer een verlengstuk van het brein van die kinderen lijkt te zijn. Ze zijn veel beter in staat binnen de parameters van computersoftware te functioneren dan wie ook daarvoor. We kunnen alleen maar gissen waar dat toe zal leiden.
    Wat ik fascinerend vind aan die briljante nieuwe kinderen is dat onze leraren en het onderwijsstelsel ze onder de maat vonden toen ze dit nieuwe menselijke ras beoordeelden. In het begin besefte ons onderwijsstelsel niet dat ze zo intelligent waren. Ze dachten echt dat ze problematisch waren. Ze stelden de diagnose ā¤½attention deficit disorderā¤ (ADD) omdat ze dachten dat ze zich niet konden concentreren. Het probleem begint nu duidelijk te worden: het ligt niet aan de kinderen, het ligt aan het onderwijsstelsel zelf dat niet is uitgerust om deze begaafde kinderen op te leiden. De kinderen vervelen zich bij het tempo en karakter van de inhoud en overdracht van de informatie. We moeten ons aanpassen aan dit opwindende nieuwe kinderras. Geef een Indigokind, die het etiket ADD of ADHD opgeplakt heeft gekregen, iets te bestuderen waar hij of zij in geĆÆnteresseerd is en je zult voor je ogen het briljante zien ontvouwen.
    Er is zoveel dat we moeten leren om het grote potentieel van deze kinderen aan het licht te laten komen.
    Het is de mensen die deze kinderen bestuderen duidelijk dat ze ook verhoogde paranormale capaciteiten in huis hebben. Ze kunnen letterlijk de gedachten van hun ouders lezen. Ze weten wat je denkt. Deze, en andere verschillen waarover je in ā¤½The Indigo Childrenā¤ kunt lezen, hebben onderzoekers tot het besef gebracht dat een nieuwe manier om deze kinderen groot te brengen dringend gewenst is. Als je een kind hebt of grootbrengt dat geboren is na 1984, moet je dit boek beslist lezen.

    Hoe staan het RIAGG en lezers er tegenover?

  12. Late reactie
    Ik kwam toevallig op deze site terecht en wilde jullie de link naar een, welliswaar wetenschappelijk en Engels, maar zeer interessant artikel niet onthouden. De titel is "Autism: cognitive deficit or cognitive style" (auteur is HappƩ) en het haakt eigenlijk precies in op jullie discussie. Autisme zou volgens de auteur van dit artikel niet alleen moeten worden bekeken in het kader van beperkingen maar ook in het kader van talenten. Veel theorieƫn over de oorsprong van autisme die het zoeken in de beperkingen kunnen geen verklaring geven voor de superieure vermogens die sommige mensen met autisme (volgens de auteur 1 op de 10) op een bepaald vlak hebben. In het artikel wordt een theorie naar voren gebracht die mij (hoewel nog leek op dit gebied) best plausibel in de oren klinkt:

    Over het algemeen hebben mensen de neiging om inkomende informatie in zijn context te verwerken en er een groter geheel van te maken, waarbij details verloren gaan.

    Bij mensen met autisme is dit omgekeerd…zij verwerken binnenkomende informatie met meer nadruk op de details in plaats van op het grotere geheel.

    Er worden in het artikel een heleboel argumenten voor deze theorie genoemd, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien. Als je wel geinteresseerd bent kan ik je het artikel mailen. Bye

Reageer