Aanpak snelheidsovertredingen Rembrandtlaan

De gemeente Zwolle, politieregio IJsselland en het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) starten vanaf 3 maart aanstaande met de aanpak van snelheidsovertredingen op de Rembrandtlaan. De verkeerscontroles die door het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid worden uitgevoerd, moeten het gevoel van verkeersveiligheid verhogen.

Vanaf 3 maart 2008 tot en met 25 augustus 2008 wordt er intensief gecontroleerd door de politie. Dit is de uitkomst van het overleg tussen het Openbaar Ministerie in Zwolle en de gemeente Zwolle. De weg is gecategoriseerd als 30 km/uur weg. Dit betekent dat de wegen een verblijfsfunctie hebben waar de automobilist “te gast” is. Er wordt gecontroleerd op de overschrijding van de maximaal toegestane snelheid van 30 km/h. Via een enquête hebben aanwonenden hun klachten geuit over het te hard rijden van auto’s op deze weg. Met de snelheidscontroles wordt gehoor gegeven aan deze klachten.

Eerst waarschuwen, dan bekeuren!

De eerste week zal het controlerende team automobilisten slechts waarschuwen en informeren bij te hard rijden. De gemeente hoopt op deze manier ‘hard-rijders’ bewust te maken van hun gedrag. Vanaf maandag 10 maart wordt het menens. Iedereen die dan nog te hard rijdt kan rekenen op een proces-verbaal. Na zes weken presenteert de politie de handhavingsinzet en de resultaten. Hiertoe wordt een tussen-snelheidsmeting uitgevoerd. Mede op basis hiervan bepaalt de politie in overleg met de gemeente Zwolle en het Openbaar Ministerie de intensiteit van het toezicht gedurende de verdere looptijd.

Verkeersveiligheid onderzoeken

Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) stelt geld beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid te onderzoeken. Hiermee wil de overheid tegemoet komen aan de wens van veel partijen meer aandacht te besteden aan het gevoel van verkeersonveiligheid. Klachten over verkeersonveilige locaties worden geïnventariseerd en in samenspraak met het lokaal bestuur aangepakt. Extra snelheidscontroles zijn een belangrijk middel om het rijgedrag van automobilisten aanzienlijk te verbeteren en de veiligheid te vergroten. De extra controle is een aanvulling op de reguliere controles van de politie. Met deze gerichte snelheidscontrole hopen de gemeente, politie en het BVOM dat het gevoel van onveiligheid bij de bewoners en (weg)gebruikers afneemt.

Artikel delen:
Reacties 17
  1. Tja, een weg zomaar afwaarderen van 50 naar 30 zorgt altijd voor snelheidsovertredingen. Ondanks dat de weg smaller is geworden, blijft het een vrij lange rechtstand. Het is niet zo maakbaar als men wel wilt denken. Kijk maar naar die Hermelenweg waar om de haverklap mensen met 60km te hard worden gepakt.

  2. Ik vond de Rembrandtlaan in de oude situatie ook al geen rasechte 50-km-weg. Die snelheidsverlaging vind ik dan ook niet vreemd. Ook controle kan ik dus best volgen.

    Wat betreft die Hermelenweg, hoe had mag je daar? 80 of is het een 60-zone? Maar als mensen daar met 60 km/h te hard gepakt worden dan hebben ze gewoon bruut veel te hard gereden. Compleet terecht als je het mij vraagt. Die weg wordt ook gebruikt door fietsers.

  3. euhm…. kleine vergissing; ik haalde de 2 wegen aan weerszijden van de snelweg door elkaar; de Hermelenweg heeft een gescheiden fietspad in tegenstelling tot de weg aan de andere kant van de snelweg.

    Dat neemt niet weg dat mensen die met 60 km/h te hard bekeurd worden gewoon beter hun papiertje in kunnen leveren.

  4. Ik ben helemaal in de bonen….. geen gescheiden fietspad. Ik verwar hem (na gebruik van Google Maps is me dat duidelijk) dus met nog een andere weg. De Hermelenweg ben ik nog niet zo vaak geweest.

  5. De Hermelenweg heeft fietsstroken, die overigens buiten de schoolreistijden nauwelijks tot niet gebruikt worden. De snelheidslimiet is 60km/h. De weg is kaarsrecht, en heeft een vrij zicht, en er is doorgaans weinig tot geen verkeer. Denken ze dan echt dat mensen 60 gaan rijden daar? Overigens rijden die bussen daar ook te hard.

  6. Tja, dat 80 hier geen optie is lijkt me logisch, maar om een vrij belangrijke verkeersader ineens naar 30 te reduceren, is vragen om problemen, lijkt me. De enige reden dat hier 30 gereden moet worden is voor de hindernissen die de gemeente in dit kader heeft geplaatst…. 😀

  7. Controles: Graag!
    Ik fiets er dagelijks en het is soms een racebaan.
    Voor de critici: regelmatig rijden er auto's ook harder dan 50 km/u en dat mocht ook in de oude situatie van enkele jaren geleden niet…

  8. Als bewoner van een huis aan de rembrandtlaan ben ik blij met de verkeerscontroles die plaats zullen vinden !!
    Er wordt echt te vaak / te hard gereden !!

    Het nieuwe verkeersbord zag ik vandaag al staan. Het invullen van de enquete heeft dus gewerkt…..

  9. @Johnny: het aandeel fietsers dat meer dan 30 km/h rijdt is maar betrekkelijk laag. Ze zullen er vast zijn maar het gros rijdt echt onder de 20 km/h. Een enkeling tussen de 20 en 25 km/h een nog minder meer dan dat. Ik zie geen smilie in je bericht staan en weet dus ook niet of je opmerking quasi serieus is of niet.

  10. Er zijn (ook minimum) grenzen!
    30 is puur een snelheid om de schatkist te spekken. Elke skooter, brommer, beetje fietser (ik net) 😉 haalt die snelheid.

  11. @ Annemarie:

    Als bewoner van een huis aan de rembrandtlaan ben ik blij met de verkeerscontroles die plaats zullen vinden !!
    Er wordt echt te vaak / te hard gereden !!

    Eens maar ga eens 30 rijden in je auto! Laatst deed ik het op de Zwartewaterallee omdat mijn mede passagier het wel mee vond vallen. Na een km 30 te hebben gereden niet meer.

  12. Geld
    Als ze toch geld binnen willen halen aan bekeuringen, moeten ze NAAST STRENG CONTROLEREN OP OVERTREDINGEN IN DE 50 km-ZONE, een op drank controleren als de sportkantines sluiten!

Reageer