Burgerinitiatief voor NS halte in Zwolle Zuid

Zwolle Zuid is een grote wijk met circa 35.000 inwoners, je kunt beter spreken van een stadsdeel. Bij de aanleg van Zwolle Zuid is destijds grond gereserveerd voor de mogelijke aanleg van een voorstadhalte. Deze halte is tot op heden niet gerealiseerd.

De gereserveerde grond is er nog steeds en is nu ook weer beschikbaar. Ze ligt aan de Ministerlaan, recht achter de Jozefkerk. Tot voor kort was hier het wijkservicepunt Zwolle Zuid op gevestigd, maar dit gebouwtje is inmiddels afgebroken. Het wijkservicepunt bevindt zich nu in wijkcentrum de Pol. Er zijn veel redenen om thans de realisatie van een (NS)-voorstadhalte in Zwolle Zuid weer op de politieke agenda te zetten.

Omdat:

1. De bevordering van het openbaar vervoer en het fietsverkeer  in het algemeen. Hiermee wordt enerzijds de grote druk op de doorgaande wegen in Zwolle verminderd, anderzijds is het leefmilieu om meerdere redenen gebaat bij meer gebruik van openbaar vervoer en fiets. De gemeenteraad heeft tijdens de behandeling van het onderwerp Spoorzone positief over die bevorderinguitgesproken. Er lijkt dus draagvlak. Ook de vermindering van de belasting op het milieu is daarbij een belangrijk aspect te noemen.

2. De complexe situatie bij het hoofdstation. Met name in de spits staat hier het verkeer vrijwel dagelijks vast. Verder is er ook sprake van fietsenoverlast. De realisatie van een voorstadhalte in Zuid kan mogelijk verkeersdruk weg nemen bij het hoofdstation. Wellicht is het verstandig om een bus door de wijken te laten rijden die als eindpunt de voorstadhalte heeft. Daarna kan men verder reizen per trein naar bijvoorbeeld het hoofdstation.

3. De realisatie van het nieuwe winkelcentrum Zwolle Zuid. De wijk Zwolle Zuid is bijna af en krijgt door de realisatie en vergroting van het nieuwe winkelcentrum de uitstraling van een volwaardig stadsdeel. Vrijwel alle branches zijn straks in dit nieuwe centrum vertegenwoordigd. Er werken straks veel mensen in dit nieuwe winkelcentrum, die kunnen beter met het openbaar vervoer of per fiets naar het winkelcentrum komen dan met eigen auto. Datzelfde geldt voor de extra bezoekers die naar dit winkelcentrum zullen komen. De voorstadhalte en het winkelcentrum zouden op een steenworp afstand van elkaar komen te liggen waardoor er een win- win situatie zou kunnen ontstaan. Als voorbeeld is te noemen de voorstadhalte Presikhaaf te Arnhem , eveneens gelegen bij het gelijknamige winkelcentrum aan de spoorlijn Arnhem- Zwolle.

4. Industrieterrein de Marslanden wordt tot op heden zeer slecht/ onvoldoende ontsloten door het openbaar vervoer. Bij realisatie van de voorstadhalte komt dit industrie terrein op korte afstand te liggen. Zo zou ook de mogelijkheid onderzocht kunnen worden van een fietsenstalling met  bedrijfsfietsen .

5. Zwolle loopt toch ook nog enigszins uit de pas voor wat betreft de realisatie van voorstadhaltes. Steden met een inwonerstal ongeveer gelijk aan Zwolle beschikken in de meeste gevallen al over in ieder geval één maar vaak ook al wel twee voorstadhaltes.

6. de raad komt binnenkort te spreken over een mobiliteitsvisie. Een voorstadhalte in Zuid zou onderdeel uit kunnen gaan maken van die visie

ER MOETEN MINSTENS 500 HANDTEKENINGEN/ STEUNBETUIGINGEN OPGEHAALD WORDEN OM HET INITIATIEF EEN KANS VAN SLAGEN TE GEVEN

 

U hebt drie mogelijkheden om er mede voor te zorgen dat dit onderwerp serieus besproken en overwogen gaat worden.

1. Iedere werkdag van 9.30 tot 16.00 ligt er een handtekeningenlijst in wijkcentrum de Pol, Gelijkheid 1. ( schuin tegenover het postkantoor). U kunt daar gewoon binnenlopen en u moet de eerste deur aan de linkerkant hebben.

2   Via de mail. Stuurt u een mailtje met daarop de tekst, Ja, ik heb kennis genomen van de inhoud van dit burgerinitiatief.Ja, ik wil de voorstadhalte Zwolle Zuid op de politieke agenda  aan info@wvzwollezuid.nl

U moet in de  mail tevens uw naam en volledig adres vermelden.

3. Per brief ( kaart) . Zelfde tekst als onder 2 genoemd, voorzien van uw naam, volledig  adres en handtekening . U kunt deze zenden aan

                                                                                         

Wijkenvereniging Zwolle- Zuid

Gelijkheid 1

8014 XC Zwolle

 

Mogen wij ook op uw steun rekenen ?

 

Initiatiefnemers

Alet Boukes, burger, wonende in Zwolle Zuid

Johan Pap, voorzitter wijkenvereniging Zwolle Zuid

Frans Storms, voorzitter winkeliersvereniging Zwolle Zuid.

Artikel delen:
Reacties 31
  1. Lijkt me een goed initiatief. Overigens verwacht ik er geen fileverlichting door ofzo. Maar Zwolle-Zuid is groot genoeg om een station te bezitten.

  2. Ik ben er ook helemaal mee eens. Ook zal het rustiger worden in de spits op het toekomstige Centraal Station Zwolle. Worden de opstoppingen in de tunnel hopelijk minder. Snap eigenlijk niet waarom dit station er niet eerder is gekomen, en al helemaal niet dat het later komt dan het station in Stadshagen.

  3. het achterliggende probleem en de oplossing
    Voor wat betreft de praktische realisatie is er wel een serieus probleem: een extra stop van de IJssellijn leidt tot het verloren gaan van de aansluitingen in Zwolle, wat uiteraard niet acceptabel is. En dat is dus ook de enige echte reden waarom deze halte er na 30 jaar nog steeds niet is…

    Het is dus noodzakelijk om deze patstelling te doorbreken. Dit is mogelijk door van de IJsselijn een echte IC te maken (met dus ook een veel ruimere aansluiting in Zwolle), en tussen de knooppunten Zwolle en Deventer een snelle lighttrain-pendeltrein in te zetten. Deze kan in Deventer halteren op het daartoe te herbouwen "zakspoor", zodat je aldaar een snelle en comfortabele cross-platform-aansluiting op de IC's hebt. Het resterende deel van de benodigde spoorcapaciteit is te bereiken door op het enkelsporige trajectdeel Deventer-Olst 160 km/u te gaan rijden.

    De herbouw van het zakspoor en het bijbehorende spoor in Deventer hoeft niet veel te kosten, en kan gelijktijdig met het vervangen van de oude relaisbeveiliging (onderdeel Mistral-project) en de realisatie van het definitieve tweede perron.

    Mvg,
    Arco Sierts
    Voorburg

  4. Klinkt best goed, maar waar laten "we" de fietsen en auto's? Straks moet ook in die wijk betaald parkeren ingevoerd worden, om te voorkomen dat wijken vol komen te staan met de auto's van "gasten"…. net als in Assendorp. Dat hoop ik niet in ieder geval……..

  5. beste Hans van Eijsden ik denk niet dat het de bedoeling is van de parkeergarage bij het winkelcentrum om daar langparkeerders van omliggende buurtschappen de auto te plaatsen om met de trein te gaan.Als bewonersvan dat winkelcentrum zuid worden er ook maar een klein aantal parkeerplaatsen vrij gegeven wat ik gehoord heb en bij drukke tijden er lang niet iedereen zijn auto kwijt kan,met als gevolg dat er in de wijk verder een plek gezocht moet worden

  6. Heb even een conceptje in elkaar geflanst: Perron 1 komt aan de Gouveneurlaan. Aan de zijde-oldenallee komt een ingang, hier staat een kaartjes automaat, waarna door poortjes gelopen kan worden waar de kaartjes worden afgestempeld. Perron 2 komt aan de ministerlaan. Ook hier is een ingang waar aan de balie en/of bij een automaat kaartjes kunnen worden gekocht. Tevens is hier een bewaakte fietsenstalling, en frisdrank automaten e.d. Perron 1 en 2 worden verbonden via een loopbrug over het spoor. Vanaf perron 2 is een directe verbinding met de patriottenlaan door middel van een flyover, deze zal ook geschikt zijn om op te fietsen. Oldenallee/ministerlaan/patriottenlaan zullen zo weinig hinder ondervinden van fietsers en voetgangers. Er komt een 4 laagse parkeer garage/parkeer flat (zoals tegenover de rechtbank?), half verdiept en half boven de grond. Vanuit de parkeergarage is een directe verbinding met perron 2. Misschien is het een idee om eenrichtingsverkeer toe te passen. Komende vanaf de oldenallee alleen NAAR het station, en via de Ministerlaan alleen richting het winkelcentrum. Ook is het mogenlijk om hier een politiepost te vestigen??????????

    http://img382.imageshack.us/img382/2119/sdadsll5.jpg

    Plaatje is TE groot…

  7. Het idee op zich is best aardig,maar ik denk nauwlijks uitvoerbaar. Zoveel ruimte is er niet, en zaken als een parkeergarage moeten echt groot zijn, want er zullen ongetwijfeld een hoop parkeerders komen van buiten de wijk, zoniet van buiten de stad. En het moet ook gratis zijn, anders wordt er in de parkeergarage geparkeerd of erger nog: in de wijk. En daar zitten een hoop mensen niet op te wachten.
    De hinder die het oplevert voor de lijn zwolle-deventer is niet gering. De hoofdlijnen moeten juist beter benut worden met snelle treinen, en niet verstoppen met kleine treintjes voor een stationnetje in Zuid
    Als het probleem opgelost kon worden door de snelheid te verhogen was dat allang gedaan, maar dat is niet zo eenvoudig. Denk ook eens bijv aan de mensen die aan het spoor wonen (geluidsoverlast, of zelfs een trein vol glurende mensen voor je tuintje).

    En dat alles om een schamele 8 minuten fietsen naar het "centaal" station te beperken. Ik denk niet dat het (t.o.v. landelijk treinenstelsel) een verbetering is, hooguit voor de eigendunk van ZZ. Maar daar doen we het natuurlijk niet voor….En om dan maar te zwijgen over de kosten (bemand station met loket terwijl dat elders overal geëlimineerd wordt, parkeergarage, enz enz
    Mijn voorstel zou dus duidelijk zijn om bij het huidige station ruim parkeren mogelijk te maken (en kosteloos) en tevens goede fietsenstallingen. Dan praat er niemand meer over een stationnetje in Zuid…

  8. waarom voor het parkeren niet het terrein van de oude brandweerkazerne gebruiken, absoluut niet aan de kant van de ministerlaan, daar is al verhoogde druk met name in middag en avond ivm sportschool, dus zeer grote kans dat er dan parkeer vergunningen gaan komen, dat wil natuurlijk niemand. ;D

  9. @van eijsden, dat is wel leuk reageren, er komt toch een grote parkeer gelegenheid bij wtc zuid, maar jij weet toch ook dat met liever lui dan moe is.
    😉 ;D >:(

  10. Tis geen WTC, maar een WC. Maar ok, dat even over het hoofd gezien: het is bij voorbaat al ongewenst dat die parkeerplekken voor reizigers gebruikt wordt: het is bestemd voor woon/werk/winkelende mensen bij het winkelcentrum. Betaald parkeren dan maar? Zitten we daar op te wachten? Dus uiteindelijk daar betaald parkeren omdat men te lui is om 8min te fietsen of gewoon de bus te pakken?

  11. @ Me, eigendunk van Zwolle Zuid is nogal misplaatst. Ik vind het eerder een vorm van zelfopnderschatting wanneer ze het accepteren om zonder station te zitten. De cijfers liegen er niet om immers. En van achter uit Zuid redt je het echt niet naar het cs. Daarbij, ik denk dat er een stuk meer ruimte voor fietsen is in Zuid, dan op het cs

  12. Een halte voor of na de spoorweg overgang is geen optie.De overgang moet voordat de trein aankomt al gesloten worden tot de trein weer vertrekt.Al met al tenminste 6 a 7 minuten zou je daar daan staan te wachten Om die reden is ook het station aan de verallee opggedoekt.

  13. Uiteindelijk zal ik persoonlijk nooit gebruik maken van dit station. Eerst vanuit gerenbroek 5 minuten fietsen, 5 tot 15 minuten wachten op de trein, 5 minuten in de trein, en dan ben je op het station en moet je lopen naar het centrum , zo'n 10 minuten. Kortom, op zn snelst in 25 minuten in het centrum zijn (fietsen, treinen en lopen) terwijl met alleen fietsen (wat ook nog es gratis is) je er met een kwartier bent.

  14. Het zal ook vast niet voor stadsbezoek gaan werken, maar voor mensen van buiten de stad (natuurlijk ook de wijk) die verder willen en een makkelijk bereikbaar station willen hebben, waar je ook gratis kan parkeren. Zo werkt het wel in veel gevallen althans.
    En ik fiets echt vanaf het WC naar het centrum in 8 minuten, daar kan bijna geen enkele andere vorm van transport tegenop. Tis maar een klein stukkie, dus ik zie de noodzaak er helemaal niet van in. MITS er op het hoofdstation natuurlijk goede plekken zijn voor auto en fiets, en die ontbreken nu. Dus voor minder geld kan je beter het huidige station verbeteren, en frustreer je de hoofdverbindingen niet.
    Daar komt idd ook nog het ruimtelijke aspect bij: zie het station Wezep waar de trein idd "vlak" voor de hoofdweg stopt, maar toch veel meer ruimte inneemt dan in het huidige plannetje getekend is. Zou je het station van Wezep copieren naar de ministerlaan, staat het einde van de trein bij de central Harculo al stil… 😉

  15. Een halte voor of na de spoorweg overgang is geen optie.De overgang moet voordat de trein aankomt al gesloten worden tot de trein weer vertrekt.Al met al tenminste 6 a 7 minuten zou je daar daan staan te wachten Om die reden is ook het station aan de verallee opggedoekt.

    Kwestie van een tunneltje aanleggen.

  16. Weet je hoe frustrerend het is om langs je huis te rijden met de trein en dan nog eerst via het centrum weer met de stadsbus 20min. later thuis aan te komen?
    Vreselijk… :'(
    Kom maar op met dat station!!

  17. Ik woon m'n hele leven al in Zwolle-Zuid. Ik zat op het Saxion in deventer op school. Ik reed dus elke keer langs mijn huis en moest vervolgens ook de bus terug nemen, reistijd 20 minuten mits je de overstap haalt. Ik had dus een reistijd van bijna een uur. Ik kon ook voor de bus kiezen, maar dan ben je net zolang onderweg. Terwijl je er met een auto met 20 minuutjes er bent.

    Ik vind het overigens te gek voor woorden dat kleine steden wel minstens 2 stations hebben, maar een stad met bijna 120.000 inwoners 1 station heeft.

    Er gaat wat werk in zitten, maar denk dat het een goede investering is met het oog op het milieu, verkeersdrukte etc. Ook is het belangrijk om met de groei van Zwolle mee te gaan.

    Van mij mag het station komen. Het liefst gisteren al.

  18. In Deventer worden wel 2 stations bijgebouwd staat in de planning.

    Bij de A1 (nieuw industrie terrein) en bij Diepenveen

    hehe in Deventer WEL !!!

  19. Station
    Ik ben er voor een station in Zwolle-Zuid!
    Aangezien ik veel met de trein reis is dit erg makkelijk en dus niet steeds met de bus/brommer naar het station centrum hoef te komen.. Dan zal het station gewoon op loopafstand zijn! ik zeg; DOEN!

Reageer