CDA Zwolle: graag minder koplampen op de Kop van Voorst

Door Redactie

Zwolle – Na de verbouwing van de groenstrook op de Kop van Voorst naar een parkeerplaats voor Scania vrachtwagens, is de nieuwe parkeerplaats steeds voller komen te staan.

Vrachtwagens rijden niet alleen overdag maar ook ’s nachts heen en weer over het terrein. De verlichting van al deze vrachtwagens zorgen ervoor dat lichtbundels als discolichten over Stadshagen en Holtenbroek dansen en dát levert overlast en vragen op.Mensen uit de omgeving vinden het vervangen van het groene gebiedje door de vele vrachtwagens erg jammer. Arjan Spaans van CDA Zwolle: “mensen maakten zich vorig jaar al zorgen over het uitzicht en dan met name over het verdwijnen van het groen. Groen wordt steeds schaarser maar ook steeds belangrijker in dit veranderende klimaat. Vanuit CDA Zwolle vinden wij het erg jammer dat de gemeente niet beter stil heeft gestaan bij mogelijke andere bestemmingen met daarbij het behoud van groen. De Kop van Voorst is vorig jaar omgebouwd tot parkeerplaats waarbij de insteek was dat de Kop van Voorst gebruikt zou worden voor voertuigen die niet gereed waren. Daarbij zou het parkeerterrein soms vol maar ook regelmatig leeg staan: een soort overflow parkeerplaats om pieken op te vangen.”
Eind 2018 kwam het gebied nog een keer in opspraak omdat enkele reeën in het nauw kwamen. Daarna dacht iedereen dat we wel uitgepraat waren over de Kop van Voorst. Het parkeerterrein werd echter veel meer en vaker met vrachtwagens gevuld dan iedereen verwacht had. Dit leverde, vooral in het donker, overlast op voor de omgeving en er volgden dan ook klachten. Op 6 februari kwam er als reactie op de klachten een brief van de gemeente (zie bijlage). In deze brief staat dat het gebruik van het terrein inderdaad anders is dan men aan de omgeving voorgehouden had. De gemeente geeft in de brief aan dat de Scania niet verplicht maar wel bereid is om maatregelen te nemen. Zo onderzoekt Scania het plaatsen van een groene afrastering om het terrein heen. Het belangrijkste doel is het wegnemen van de hinder van de koplampen voor de omgeving.
De toenemende klachten en het vele gebruik van de parkeerplaats baren het CDA Zwolle zorgen. Arjan Spaans: “Het gebruik van de parkeerplaats is veel intensiever dan gedacht. We stellen hier dan ook vragen over aan het college. We willen graag weten hoe het ingediende herinrichtingsplan van de firma Boverhoff eruit ziet en hoe deze getoetst is. Ook verwachten wij dat de overlast van lampen blijft, ook na het plaatsen van een dichte omheining. We zijn dan ook benieuwd of de gemeente in gesprek is met de firma Boverhoff en Scania over mogelijke andere oplossingen. Als voorbeeld wil ik meegeven dat het gedrag van chauffeurs al een stuk zou helpen: als Scania ervoor kan zorgen dat vrachtwagens alleen met stads/contourverlichting op het -toch al verlichte- terrein rijden, dan is dat in de ogen van CDA Zwolle een snelle en simpele oplossing. En wie weet zijn er nog meer dingen te bedenken, we vragen het college dan ook om de omwonenden erbij te betrekken, dit om er samen uit te komen.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)