Minister Van Nieuwenhuizen reikt Zilveren Trapper uit

Minister Van Nieuwenhuizen reikt Zilveren Trapper uit

Zwolle – Minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW reikte deze week in Den Haag De Gouden Trapper uit aan Gerrit Scheenstra uit Heerenveen. Met z’n 97 jaar is hij de oudste van de ruim negentig genomineerden voor “De oudste fietser van Nederland”. De Zilveren Trapper was voor Egbert Brasjen uit Zwolle en Martha van der Kraats uit Leiden won de Bronzen Trapper. De verkiezing was georganiseerd als onderdeel van het landelijke programma Doortrappen, dat zich richt op langer en veiliger fietsen van ouderen.

Op de eerste rij zaten acht 90-plussers. Deze krasse ouderen zijn inspirerende voorbeelden van fietsers op leeftijd, die hebben nagedacht, bewust maatregelen hebben genomen en daarom nog steeds met plezier doortrappen. Éen van die fietsende ouderen is meneer Brasjen uit Zwolle. Hij is 96 en fietst nog graag. Hij heeft pas nog een nieuwe fiets gekocht en fietst regelmatig op en neer naar Nieuwleusen voor een bakje koffie bij familie.

Minister Van Nieuwenhuizen benadrukte het belang van veilig fietsen: “De fiets is voor ouderen onmisbaar om fit te blijven, sociale contacten te onderhouden, vrijheid te ervaren, te genieten van de stad en de natuur. Fietsende ouderen blijven langer zelfstandig en zijn minder eenzaam. We willen dus dat ouderen niet afstappen maar veilig dóórtrappen. De aanpak en de tools van Doortrappen helpen daarbij.”
Ze moedigde provincies en gemeenten aan om daarmee aan de slag te gaan, samen met lokale netwerken en maatschappelijke organisaties. Een aantal is al actief betrokken: Friesland, Gelderland, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Goes, Maassluis, Enschede, Amsterdam, Amersfoort.

Gemeente Zwolle heeft veel aandacht voor fietsers. “Nergens wordt zo veel gefietst als in Nederland en in geen enkele stad in ons land wordt meer gefietst dan Zwolle. Je zou dus kunnen zeggen dat Zwolle Wereldfietsstad is. Dat is mooi, want fietsen is gezond, schoon en fietsen nemen – ook als ze stilstaan – veel minder plek in dan auto’s”, legt wethouder William Dogger uit. “We houden rekening met de fiets in de stad. Dat begint al bij de aanleg van nieuwe wijken. Die worden zo ontworpen dat je er per fiets snel en makkelijk kunt komen. Natuurlijk moeten we daarnaast ook blijven zorgen voor goede fietspaden en veilige kruisingen en aantrekkelijke stallingen op de plekken waar veel fietsers komen.”

Artikel delen: