Promotieteam ‘nieuwe strepen op de weg’

In hotel-restaurant Dalzicht in Nijverdal de folderweek ‘nieuwe strepen op de weg’ van start gegaan. Na toespraken van gedeputeerde Job Klaasen, directeur Hans Wille van Rijkswaterstaat Oost-Nederland en Rob Gremmen van de ANWB vond buiten het officiële startschot plaats. Vervolgens is een jong en enthousiast promotieteam met een opvallende auto op pad gegaan met 20.000 voorlichtingsfolders. Het team bezoekt vrijdag 14 maart Zwolle.

Uit onderzoek van de ANWB is gebleken dat weggebruikers de betekenis van de nieuwe strepen op de weg buiten de bebouwde kom niet goed kennen. Met name de groene middenstreep roept veel vragen op. Daarom heeft de provincie Overijssel, samen met haar partners, een voorlichtingscampagne op touw gezet. Naast de nieuwe folders worden ook andere communicatiemiddelen ingezet, zoals een website (provincie.overijssel.nl/strepenopdeweg), mottoborden langs de wegen en een artikel in huis-aan-huis bladen.


Het project ‘nieuwe strepen op de weg’ is een samenwerkingsverband van provincie Overijssel, Regio Twente, Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Overijssel (ROVO), politie IJsselland en politie Twente, ANWB, Rijkswaterstaat Oost-Nederland en de Overijsselse gemeenten.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

19 gedachten over “Promotieteam ‘nieuwe strepen op de weg’”

  1. Nederland denkt weer eens slim te wezen door totaal af te wijken met alle andere landen van Europa door voor elk type weg een andere markering te kiezen, wat vervolgens door elke wegbeheerder anders wordt uitgevoerd. Verkeerde lengte van de strepen, afstand tussen de strepen, afstand van de wegkant, verkeerde strepen bij de wegfunctie, etc. Dit gedeelte van Duurzaam Veilig noem ik totaal mislukt. Een weg hoort self explaining te zijn, niet dat je voor je wegmarkering een enorme campagne moet starten omdat niemand er wat van snapt. Buitenlanders snappen er al helemaal niks van.

  2. Ik kan het niet beter verwoorden Chris, alleen snappen niet alleen de buitenlanders de betekenis niet – dat nietmand het snapt is al HET teken aan de wand.
    Hadden we dan toch vóór europa moeten stemmen om dit soort geldsmijterij te voorkomen?

  3. Zo ‘uniform’ zijn de strepen in Europa echt niet. Goed, in veel landen worden witte strepen gebruikt. Zo ook in Nederland. Hier worden gele strepen gebruikt bij tijdelijke wijzigingen in de wegbelijning bij wegwerkzaamheden. In Oostenrijk gebruiken ze geel ook voor gewone strepen (of in ieder geval: deden ze)

    Wat betreft dat ‘self explaining’; ik heb denk ik wat te weinig vertrouwen in de gemiddelde Nederlandse bestuurder om dat principe volledig toe te passen.

    Ik ben wat op zoek gegaan naar die nieuwe belijning en kwam op een PDF-reclame-folder met daarin iets geweldigs…. echt, ze hebben iets GE-NI-AALS bedacht: doorgetrokken strepen die aangeven dat je niet mag inhalen!

    Maar goed, persoonlijk zie ik wel wat in die nieuwe belijning. De introductie van de _eerst_ gele bordjes op de middenvangrail van snelwegen met daarop ‘100’ vond ik handig. Tegenwoordig de zwarte bordjes op de hectometerpaaltjes met daarop de snelheid kan ik ook enorm waarderen. Gewoon een herinnering aan hoe hard je mag. Ik let in eerste instantie liever op het verkeer dan op borden als dat nodig is. Het wil wel eens gebeuren dat ik een bord met snelheidslimiet of -opheffing mis omdat m’n aandacht meer naar het bewegende verkeer gaat. Een herinnering/herhaling aan de toegestane snelheid is dan best prettig. Belijning kan dat natuurlijk ook doen.

  4. @Brug, nee hoor – niets gemist. Sowieso omdat ik het niet gemist heb natuurlijk 😉 maar ook omdat niet “we” maar “ze” hebben gekozen.
    @ WFvN –

    echt, ze hebben iets GE-NI-AALS bedacht:

    LOL 😉 Jammer alleen dat je linkje niet werkt, anders had ik even gekeken.

  5. Me:

    Je haalt het wij-zij verhaald door mekaar heen; Zij zouden moeten doen waarvoor ik op hun gestemd heb.

    Helaas, de afstand is sinds Fortuyn alleen maar groter geworden.

    Tamelijk ambivalent, maar de enigste 2 partijen waar ik mijn voorkeur voor uitspreek, zijn de PVV en de SP.

    Voor de volgende 200 comments geef ik het woord aan dick………

  6. Wat betreft dat ‘self explaining’; ik heb denk ik wat te weinig vertrouwen in de gemiddelde Nederlandse bestuurder om dat principe volledig toe te passen.

    Dat is juist het gevolg van het beleid van de afgelopen 20 jaar om absoluut niks meer aan het eigen inzicht over te laten. In Duitsland wordt dat wel gedaan, en dat land is niet veel verkeersonveiliger dan Nederland.

  7. @ Chris, In Duitsland wordt dat wel gedaan, en dat land is niet veel verkeersonveiliger dan Nederland.

    Kennelijk nog wel wat, dus wie doet het dan beter?

  8. Ook zo leuk: omdat Nederland het niet begrijpt, gaan we achteraf een campagne krijgen…. Hoezo de omgekeerde wereld?
    Wat betreft die belijningen: laat het toch gewoon zoals het was!

    Die dubbele onderbroken belijning vind ik helemaal van de zotte! Waarom daar niet gewoon een enkele onderbroken lijn of een doorgetrokken enkele lijn als het een gevaarlijke weg betreft?

  9. Die dubbele onderbroken belijning vind ik helemaal van de zotte! Waarom daar niet gewoon een enkele onderbroken lijn of een doorgetrokken enkele lijn als het een gevaarlijke weg betreft?

    Omdat anders de auto’s elkaar akelig dicht passeren met frontale botsingen als gevolg?

  10. doorgetrokken enkele lijn als het een gevaarlijke weg betreft?

    Vermoedelijk omdat iedere weg nu als gevaarlijk gezien wordt, aangezien ongeveer het hele land nu verboden wordt om trekkers in te halen. Zelfs een motorrijder mag geen trekker meer inhalen (benodige tijd plm 2 sec).

    Ik ben het overigens helemaal met je eens. We zitten in zo’n lekker vicueuse cirkel (ik hoop dat ik het nog goed schrijf): dom houden = dommer worden = dommer houden etc etc.

    Maar voorlopig zal ik er niet al te hard over die extra strepen klagen: indirect verdien ik (en vele anderen) een hoop geld mee en is het een aardige bezigheidstherapie. ;D

  11. Je haalt het wij-zij verhaald door mekaar heen;

    Nope, we bedoelen hetzelfde alleen schrijf je het anders op. De reactie van mij (OP) bevatte enig cynisme, misschien moet ik het volgende keer wat meer verklaren

  12. @Me: even een herhaling van de link. Vreemd genoeg werkte gisteren bij mij het ‘url’-knopje niet dus heb ik het handmatig gedaan. Vermoedelijk heb ik per ongeluk niet de hele link geplakt.

    Maar bij deze nog een poging

  13. Maar best achterlijk hoe die folder is opgesteld. Ik had deze al genoemd:

    Ezelsbruggetje:
    Doorgetrokken strepen in het midden= verboden in te halen

    Compleet overbodig ezelsbruggetje dus want dit gold volgens mij al jááááááren.

    Maar hun andere ‘ezelsbruggetje’ is ook al zo geweldig….

    Ezelsbruggetje:
    Groen = 100

    Jaaaaa? Dus? Hoezo ezelsbruggetje?

    Even zien:

    ezels·brug·ge·tje (het; ezelsbruggetjes)
    1 hulpmiddel om iets gemakkelijk te kunnen onthouden

    Juist ja, een hulpmiddel im iets gemakkelijk te kunnen onthouden. Vaak betreft het dan een vreemdsoortige link. Bijvoorbeeld ‘meneer van dale wacht op antwoord’ (iedereen kent hem wel alleen is dat ding gewoon fout wiskundig gezien maar het doel van het ezelsbruggetje is duidelijk).

    Welke link ligt er tussen groen en 100? Wat is er zo ‘ezelsbruggerig’ aan? Volgens mij is het gewoon onthouden.

  14. @WFvN Dank voor de link, die tiny doet het prima.

    Ik begrijp ook niets van die markeringen en idem van die logica.
    Ik denk dat het ezelsbruggetje geldt voor de fotograven: 100 flitsen per uur ofzo 😉
    Maar goed, ik zit ook met smart te wachten tot het moment dat “we” er achterkomen dat strepen op de weg een stuk gladder zijn dan asfalt, en m.n. bij de 60km wegen wordt dat leuk. Rechterbandjes rijden over een stuk gladder wegdek (strepen) dan de linkerbanden.

    Het voordeel van de 60wegen vind ik wel, dat de weg lekker breder oogt als het rustig is en je lekker door kan rijden. Of was dat nu net de bedoeling niet?

    Overigens ben ik ook benieuwd wat je moet doen als je zo 60weg met rode fietstroken hebt, en je wil op bezoek bij iemand die aan die weg woont (bijv in BB kom je zo’n weg tegen, maar is dan plots weer geen 60): moet je dan je autootje midden op straat laten staan?

  15. Overigens ben ik ook benieuwd wat je moet doen als je zo 60weg met rode fietstroken hebt, en je wil op bezoek bij iemand die aan die weg woont (bijv in BB kom je zo’n weg tegen, maar is dan plots weer geen 60): moet je dan je autootje midden op straat laten staan?

    Waren er maar meer mensen die zich dat afvroegen. Je wil niet weten hoe vaak ik geparkeerde auto’s op fietsstroken en fietspaden tegen kom. (let wel op: verschil tussen fietsstroken en fietssuggestiestroken; op fietssuggestiestroken (soms rood, soms niet maar altijd zónder afbeelding van fiets) mag je wel parkeren, op fietsstroken niet (dan staat er dus w?l een fiets op afgebeeld).
    Maar in wezen zou je hem dus op de rijbaan of mogelijk in de berm moeten parkeren ofzo…. mag dat? in de berm? Ik weet het eigenlijk niet.

    ‘Leuker’ vind ik dit commentaar bij het 60-km-gedoe:

    Rode stroken aan de zijkanten met fietssymbool
    Fietsers op die strook mogen niet gehinderd worden

    Hier ben ik als fietser natuurlijk erg blij mee. Maar volgens mij gold dit allang (net als de doorgetrokken streep; bestond met bijbehorende regels ook allang). Maar het gaat me om het tweede stuk:

    Onderbroken kantstrepen/geen middenstreep
    Maximumsnelheid is 60 km/u
    Fietsers op de rijbaan of op een vrijliggend fietspad

    Hier mag je fietsers wel hinderen en van de sokken rijden en hinderen? Bij mijn weten mag je in het verkeer níemand hinderen/in gevaar brengen. Daarvoor hebben we namelijk artikeltje 5:

    Artikel 5 Gedragsregels
    Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden) gehinderd.

    Ik vind die folder echt zeer bizar in elkaar gezet.

Reacties zijn gesloten.