Proef Oosterenkbus met jaar verlengd

De ervaringen met de proef met de gratis bus, die het afgelopen half jaar tussen het kantorengebied Oosterenk en het NS-station Zwolle heeft gereden, zijn dermate positief, dat de provincie Overijssel deze voortzet. Dit gebeurt in nauw overleg met de gemeente Zwolle, de Ondernemersvereniging OVB en Connexxion.

Ruim 700 passagiers maken wekelijks gebruik van de bus. Hieronder zijn meer dan honderd reizigers, die voorheen met de auto naar hun werk gingen. Dit alleen al draagt bij aan een verbeterde doorstroming op de toeleidende wegen. De proef is een van de meest succesvolle van de negen proeven die landelijk gehouden zijn. Reden dus om de bus structureel in te zetten. Bovendien is daarbij gekeken naar de komende werkzaamheden aan de Ceintuurbaan. Wel treden er ten opzichte van de huidige regeling wijzigingen op. Lijn 12 wordt onderdeel van de stadsdienst Zwolle. Dit heeft als gevolg dat de lijn voor iedereen toegankelijk is en niet meer exclusief voor forenzen van en naar de Oosterenk. Voor reizigers die niet in het bezit zijn van een Oosterenk Vervoerspas geldt het nationale tariefstelsel van strippenkaarten etc.

Het streekvervoergedeelte (de extra ritten op zes streeklijnen en de 50% reductie op maandabonnementen) vervalt met ingang van 22 maart. De reizigers die hiervan gebruik maakten hebben met de reguliere dienstregeling van de diverse streekvervoerlijnen voldoende alternatieven.

De forenzenbus lijn 12 (station Zwolle-Oosterenk v.v.) blijft bestaan. De drukste ritten in de ochtend- en middagspits blijven minimaal tot eind 2008 rijden. De route van lijn 12 blijft hetzelfde. De vertrektijden van de ritten in de ochtendspits zijn: Vertrek Zwolle NS-station 07.47, 08.17 en 08.47 uur.

Het vervoer is voor pashouders Oosterenk met ingang van 25 maart 2008 niet meer gratis. Zij betalen dan het speciale tarief van 15 euro voor een maandkaart. Dat is 45% korting ten opzichte van de normale maandprijs. Forenzen kunnen vanaf 19 maart 2008 voor 15 euro het speciale maandabonnement kopen om van station Zwolle naar de Oosterenk te reizen. Het abonnement is voorlopig alleen verkrijgbaar is bij GWK Travelex op station Zwolle (op werkdagen geopend van 0900-1900 uur, op zaterdag van 0900-1700 uur).

Resultaten experiment september 2007-maart 2008

Doel van het experiment was het verbeteren van de bereikbaarheid van en het openbaar vervoer naar het bedrijventerrein Oosterenk. Verder wilden de initiatiefnemers het openbaar vervoer positief onder de aandacht brengen en inzicht krijgen in de mate waarin gratis/goedkoper openbaar vervoer leidt tot een gewijzigd gedrag van forenzen. In de oorspronkelijke opzet zou het experiment lopen van 10 september 2007 tot en met 21 december 2007. Het experiment is eenmaal verlengd tot 21 maart 2008.

Het experiment met de Oosterenk Vervoerspas is succesvol geweest. Er zijn 741 Oosterenk Vervoerspassen aangevraagd, ongeveer 57% van de aanvragers gebruikt de pas ook daadwerkelijk. Ruim een kwart van de gebruikers van de Oosterenk Vervoerspas reisde vóór aanschaf van de pas regelmatig met de auto en gebruikt nu voor een deel van zijn ritten het openbaar vervoer. De speciale pendeldienst (lijn 12) is in de loop van het experiment steeds beter gaan functioneren en vervoert ruim 750 reizigers per week. Dit is niet ten koste gegaan van de bezetting van de andere lijnen naar de Oosterenk.

Ook het positief onder de aandacht brengen van het openbaar vervoer is gelukt. De nieuwe gebruikers van het openbaar vervoer zijn tweemaal gevraagd naar hun oordeel over de bus, voor en tijdens het experiment. Hun rapportcijfers voor verschillende aspecten van de bus zijn tijdens het experiment significant hoger dan voor het experiment. Het algemeen oordeel over de bus naar Oosterenk is gestegen van een 7,1 naar een 7,8. De gebruikers van de Oosterenk Vervoerspas zijn met name erg tevreden over de hoge reissnelheid en de beschikbaarheid van een zitplaats.

Veel van de gebruikers van de Oosterenk Vervoerspas (60%) geven aan het openbaar vervoer ook te blijven gebruiken als het experiment wordt beëindigd (en dus niet meer gratis is). Onder deze gebruikers zijn niet alleen veel reizigers die voorheen ook van het openbaar vervoer gebruik maakten, maar ook automobilisten zeggen de bus te blijven gebruiken.

Eén onderdeel van het experiment viel tegen. Het aanbod om voor 50% met de streeklijnen te kunnen reizen heeft nauwelijks nieuwe reizigers opgeleverd. In vier maanden tijd zijn 114 abonnementen verkocht, waaronder een flink aantal aan reizigers die voorheen ook beschikten over een maandabonnement.

Zie ook www.Oosterenkvervoerspas.nl

Artikel delen:
Reacties 8
  1. 100 automobilisten per week? Of per dag. Maakt ook niet veel uit, want op de 40.000 reizigers op de Ceintuurbaan doet dat echt heel weinig. Hoeveel kost dit project ook alweer? Ohja, 41.000 euro per maand. Dat is ?? 500 per auto per maand, dat is ?? 6.000 per auto per jaar! We praten dus over een half miljoen euro om 100/1,2 = 83 auto's van de Ceintuurbaan te houden. WAT EEN GELDVERSPILLING!

  2. Die bus opheffen, en busprioriteit in de spits verminderen. Veel beter voor de doorstroming dan die 83 auto's minder (=~20 auto's per spitsuur). Dat doet echt helemaal niks op die duizenden auto's per spitsuur. Maargoed, dat is het OV benadelen, en daar valt meestal niet aan te tornen.

  3. Bussen kunnen wel op de Ceintuurbaan, het gaat voornamelijk om het kruisende verkeer. Als dat prioriteit krijgt, dan slaat de hoofdstroom (=Ceintuurbaan) direct dicht met zoveel verkeer naar Oosterenk. Je verkeersstroom kan dan niet gelijkmatig afgewikkeld worden, en je krijgt dan te lange wachtrijen die op de kruispunten terugslaan.

  4. Nog meer promoten is ook een optie: Dan gaan er nóg meer mensen mee… Maar dan moet er natuurlijkk wel gepromoot worden… Mja DÁÁR zal dan wel geen geld voor zijn :S

Reageer