Zwolse Week van het Geld gestart op basisschool Al Amana - Foto: Hennie Vrielink
Foto: Hennie Vrielink

Zwolse Week van het Geld gestart op basisschool Al Amana

Zwolle – Liesbeth Borsboom, financieel directeur van de gemeente Zwolle startte maandagochtend met een gastles over geld aan groep 7/8 van de Islamitische basisschool Al Amana in Stadshagen. Het is de nationale Week van het Geld, waarin leerlingen in het basisonderwijs op een speelse manier leren omgaan met geld. Directeur Karim Salihi vindt het belangrijk hier op zijn school aandacht aan te besteden: “Kinderen moeten leren verstandig met hun zakgeld om te gaan. Sommige ouders van onze kinderen leven in armoede en is bewust omgaan met geld belangrijk.”

Liesbeth Borsboom legde uit wat haar functie is bij de gemeente: “Samen met de wethouder ben ik de baas van het geld. De gemeenteraad beslist waaraan het wordt uitgegeven, maar ik kan nooit meer uitgeven dan dat er aan belasting binnenkomt.” Zij benadrukte het belangrijk te vinden dat kinderen al vroeg leren omgaan met geld, “om te voorkomen dat je later niet teveel uitgeeft.” Sommige kinderen hebben al een bankpasje en mogen die onder verantwoordelijkheid van hun ouders gebruiken. De meeste kinderen weten al wat ze als eerste moeten doen als ze hun pasje verliezen: “Laten blokkeren bij de bank.” Ook wisten sommige kinderen het belang van sparen aan te geven.

Groep 7/8 van Al Amana deed maandagochtend mee aan de Cash Quiz. In groepjes moesten ze tien vragen beantwoorden. Niet alleen rekensommen, maar ook om er achter te komen dat mensen op verschillende manieren omgaan met geld. Je hebt de Spaartopper, de Rekenmeester, de Geldheld en de Big Spender. Alle leerlingen kregen na afloop een spaarpotje. “Misschien een beetje ouderwets, maar je kunt bijvoorbeeld samen als klas voor een goed doel gaan sparen,” aldus Liesbeth Borsboom.

Tijdens de gastles was er ook een optreden door René en Roos van de Zwolse rappersgroep De Fakkelteit dat werd voorafgegaan door vier leerlingen die zelf een tekst over geld hadden gemaakt. Een leerling begon met “Ik ben arm” en een ander met “Ik ben rijk”. Roos van de Fakkelteit vatte de groei van kind naar volwassenheid zo samen: “En als je ouder wordt moet je er steeds vaker zelf voor betalen.”

Artikel delen: