Stadsbussen op bio-ethanol in West Overijssel

In West-Overijssel gaan volgend jaar vier stadsbussen rijden op bio-ethanol.

Het is een experiment van de provincie Overijssel dat moet bijdragen aan de kennis over het gebruik van alternatieve brandstoffen. De proef is uniek voor Nederland. Het gebruik van bio-ethanol in plaats van diesel moet de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot van CO2 beperken. De provincie wil ook een proef starten met hybride bussen.

Bron: RTV Oost

Artikel delen:
Reacties 9
  1. Zorg eerst maar eens dat er ook voor auto's gewoon E85 getankt kan worden en dat de prijs maximaal gelijk is aan Euro95. Dat heeft meer impact dan een paar stadsbussen. De tankstations voor particulier gebruik in Nederland zijn nu letterlijk op twee handen te tellen en dan tik je ook nog eens 2 euro de liter af. Nee, daar gaan we allemaal milieubewuster van rijden… 🙁

  2. Ja Wilbert je haalt mij de woorden uit de mond ,het heeft toch geen effect als alleen een paar bussen op dat spul lopen en de rest gewoon doorrijd met de diesel.Dan moet je de zaak grondig aanpakken en gelijk alle motoren op die manier laten verbranden

  3. Het stomme is dat tegenwoordig 9 van de 10 milieu-nieuwsberichtjes voort komen uit marketingoverwegingen. Ergens zit een kantoorklerk en die heeft het 'geniale' idee om iets milieubewusts te gaan doen, want dat geeft zoveel positieve aandacht.

    Als je echter al dit soort berichten eens onder de loep neemt, blijkt het vaak om nietszeggende dingen te gaan. Dit ook. Dit is nog wel een proef? Wat willen ze bij de provincie ondervinden dan? Daar hebben we toch technische bureaus voor als het TNO? Er is toch allang aangetoond dat E85 schoner verbrandt, dat er minder zwarte rommel voor uit de grond hoeft te komen en dat bestaande auto's relatief goedkoop kunnen worden aangepast om hierop te rijden? Wat is de gedachte dan achter deze 'proef'? Juist: marketing.

    En het kwalijke probleem dat ik voorzie, is dat we straks allemaal in notime weer afgestompt zijn voor milieubewust gedrag.

  4. Het is toch gewoon een kwestie van geld. De overheid heeft boter op zijn hoofd. Zij verdienen zeer grof geld aan benzine, diesel en alles wat met auto's cq vervoer te maken heeft. Wat kun je nu verdienen op bijvoorbeeld waterstof? Ja, een gezonder milieu, maar wat levert dat aan euro's op? geen zak! Dus kiest men voor dit soort dooddoeners ofwel zoet houdertjes. Zo van, kijk, we zijn heel druk bezig met het milieu hoor en ondertussen lekker zakken vullen. Ze denken nog steeds dat iedereen compleet achterlijk is in dit land. Echt korte termijn denken maar ja, een beetje politicus hoeft ook niet verder te denken dan 4 jaar (!!??)

  5. Zwollenaar kan een politicus nog wel denken volgens mij niet .Het enigste waar ze aan kunnen terugdenken is dat de kiezer die er voor gezorgd heeft dat hij op de bevoorrechte positie is terechtgekomen en een riant salaris heeft voor 4 jaar omdat hij of zij ons zo mooi besodemieterd heeft met beloftes die ze zouden realiseren

  6. Probleem is inderdaad dat er weer aan verdient moet worden…
    Bio brandstof is een ramp voor de wereldwijde voedingsvoorziening. Zo wordt er weer schaarste gecreëerd waardoor er weer aan verdient kan worden.

    Het millieu-probleem berust deels ook op economische belangen. Of geloven jullie echt in de 'nobele' Al Gore?

  7. Zag gisteravond toevallig het duitse journaal (ARD). Daar lijkt de toevoeging van Biomassa aan benzine te stranden. Er blijkt nu nl. dat naar schatting 1 miljoen wat oudere auto's niet tegen deze toevoeging te kunnen. Er is sprake van benzineleidingen die kapot gaan en brandstofpompen (meestal gemonteerd in de tank) die stuk gaan. En zo'n brandstofpomje vervangen, dat kan ik je als volvo rijder verzekeren is een grap die algauw 150 euro kost (ecl.arbeidsloon). In NL nog niks over gelezen.

  8. @Jasper

    Het millieu-probleem berust deels ook op economische belangen. Of geloven jullie echt in de 'nobele' Al Gore?

    Hoe zie jij Al Gore dan? 🙂

Reageer