Zwolle is Hoofdstad van de Smaak 2008

Donderdagmorgen kreeg Wethouder Martin Knol van Zwolle de titel 'Zwolle Hoofdstad van de Smaak 2008' officieel uitgereikt door René de Bruin, voorzitter landelijk comité Week van de Smaak. Vanaf dit moment mag Zwolle zich een jaar lang 'Hoofdstad van de Smaak' noemen, een kroon op de inspanningen van Slow Food Zwolle, gemeente Zwolle en RBT Vechtdal-IJsseldelta. Hoogtepunt in het komende jaar is het organiseren van activiteiten in het kader van de landelijke campagne Week van de Smaak, dat van 22 t/m 28 september in en rond Zwolle gehouden wordt. Deze week wordt landelijk afgetrapt met de 'Helden van de Smaak verkiezing' bij Librije's Spinhuis.

Tijdens de Week van de Smaak worden onder meer een Boerenkaasfestival en 'Dinner in the Sky', een smakelijk diner op hoog niveau georganiseerd. Tevens is er een campagne 'Broodje gezond' voor basisscholen. Als klapstuk een Superstreekmarkt, waar de verbinding met het omringende platteland tot uiting komt. ”Dat Zwolle het is geworden komt omdat Zwolle heel snel met een goed programma kwam wat ons voldoende vertrouwen gaf om met deze stad in zee te gaan". Verder heeft de stad een goede culinaire basis met onder andere restaurant De Librije, aldus René de Bruin. In de Week van de Smaak staat uiteraard de Smaak centraal. Dat betekent aandacht voor ambachtelijk bereide producten, biologische topproducten, het streekproduct, seizoensproducten en bijzondere en vergeten smaken. Zwolle is als 'Hoofdstad van de Smaak' het episch centrum waar producent en consument elkaar ontmoeten, in de vele kwaliteitrestaurants, in de speciaalzaken en in de ambachtelijke bedrijven in de stad en in de omgeving.

\

Campagne aftrap tijdens beurs MID lifestyle

De campagne 'Zwolle Hoofdstad van de Smaak 2008' werd afgetrapt door een presentatie tijdens de beurs MID lifestyle, van 3 t/m 6 april in de IJsselhallen te Zwolle. In een stand van ruim 100m2 presenteren Slow Food Zwolle en VVV Zwolle en Vechtdalproducten/St. Dianthus zich met (ambachtelijke) producten, proeverijen, brochures en smakelijke akties. Ook is de beroemdste kookwinkel, Oldenhof Kookkado, aanwezig. Als hoogtepunt is er dagelijks om 15.00 uur een Whiskyproeverij en zelfs een whiskyspreekuur van The Whiskycouple. Beursbezoekers kunnen ook kans maken op een kookcursus van 10 lessen van Librije's Atelier. Natuurlijk was ook het beroemde 'kookduo' Jonnie en Thérèse Boer present.

Proef de stad Zwolle!

Om Zwolle nog meer op de (menu) kaart te zetten, is er een fraaie flyer ontwikkeld met een menu aan culinaire evenementen die het komende jaar plaatsvinden. Stuk voor stuk smaakmakende evenementen waarop culinaire ondernemers en ambachtelijke streekproducenten zich laten zien en proeven. De flyer 'Proef de stad Zwolle!' past helemaal bij de nieuw verworven titel en is gratis verkrijgbaar bij de stand 'Zwolle Hoofdstad van de Smaak' tijdens de beurs MID lifestyle.

Artikel delen:
Reacties 3
  1. Leuk hoor, de krantenkop hangt hier al aan de muur. Maar niets meer over het feit dat ze na het wegvallen van Mokum de enige kandidaat waren 😀

  2. Nouwen? Dat laat maar eens zien hoe het met onze smaak zit! Als er zelfs geen tegenkandidaten zijn, moeten we wel heel goed zijn :D:D:D

    Zwolle No. 1!!

Reageer