Zwolle scoort 7,3 in OV-klantenbarometer

In 2007 is het aantal reizigers, dat gebruik maakt van het stads- en streekvervoer in West-Overijssel, gegroeid met 14%. Bovendien zijn de OV-reizigers meer tevreden. Dit blijkt uit de OV-klantenbarometer, een onderzoek dat  jaarlijks wordt gehouden onder openbaar stads- en streekvervoerreizigers in Nederland. Deze positieve ontwikkelingen zijn mede het gevolg van verbeteringen die de provincie Overijssel en openbaar vervoersbedrijf Connexxion na de aanbestedingen hebben doorgevoerd in West-Overijssel.

Ook 2008 ziet er veelbelovend uit. Begin januari is in Deventer de stadsdienst fors uitgebreid en is er een kwartiersdienstregeling geïntroduceerd. De eerste maanden van 2008 laten dan ook al een reizigersgroei van meer dan 20% zien. In opdracht van de provincie voert Connexxion het stads- en streekvervoer uit in West-Overijssel. Met een gemiddeld rapportcijfer van 7,3 scoort het openbaar vervoer in West-Overijssel boven het landelijk gemiddelde van 7,0. Van de onderzoeksgebieden in West-Overijssel waarderen reizigers in Salland het openbaar vervoer met een 7,4 als hoogste, gevolgd door Zwolle en Noordoost-Overijssel die allebei een 7,3 scoren en de regio IJsselmond die een 7,1 scoort.

 Reizigers in West-Overijssel waarderen daarnaast het openbaar vervoer op een groot aantal onderdelen beter dan voorgaande jaren. Voorbeelden zijn de beter toegankelijke bushaltes en de inzet van knielbussen met een lage vloer. Het provinciebestuur en Connexxion zijn verheugd over de uitslag van de OV-klantenbarometer. Gedeputeerde Job Klaasen: “Dit is een mooi resultaat, maar zeker geen reden om achterover te leunen. De uitkomsten van deze barometer gebruiken we voor de verdere verbetering van het openbaar vervoer en de klanttevredenheid.”

Verbeteringen

De afgelopen periode is het openbaar vervoer in West-Overijssel verder verbeterd. Enkele voorbeelden hiervan zijn de introductie van de stadsdienst Maxx en de kwartierdienstregeling in Zwolle, verbeterde (digitale) reisinformatie, betere dienstverlening door de chauffeurs, nieuwe en toegankelijke haltes en het gemakskaartje in de daluren op al het stads- en streekvervoer van Connexxion in West-Overijssel. In 2006 was er sprake van 15% reizigersgroei. Deze positieve ontwikkelingen hebben zich nu dus ook doorgezet in 2007.

Artikel delen:

Reageer