Start schoolgebouw Windesheim

Hogeschool Windesheim is deze week gestart met de bouw van een nieuw gebouw aan de spoorzijde van de Campus. De bouw van dit gebouw is de tweede fase van bouw en renovatie. Het gebouw huisvest vanaf 2010 studenten en medewerkers van de economische en journalistieke opleidingen.

Ontwerp een representatief en functioneel gebouw dat aansluit bij het competentiegerichte onderwijsconcept van Windesheim. Zo luidde de opdracht destijds. Flexibiliteit en ruimte voor ontmoeting zijn kenmerken die terug te vinden zijn in het programma van eisen. Afdelingen moeten op een snelle en logische manier kunnen worden verhuisd of omgebouwd. Flexibiliteit vertaalt zich in grote vloervelden die gemakkelijk aangepast kunnen worden aan wisselende omstandigheden en het Atrium nodigt uit voor ontmoeting. Deze grote gemeenschappelijke ruimte krijgt een centrale plek in het gebouw. Rondom het Atrium komen leslokalen, studielandschappen en werkruimtes.

Hans Valent, directeur Vastgoed en Facilitair Bedrijf bij Windesheim: ‘Het masterplan, dat in concept gereed is, geeft richting aan alle bouwfases. Voordat dit definitief wordt vastgesteld, gaan we de mogelijke consequenties hiervan voor de leefbaarheid in de buurt, nog met de buurtbewoners bespreken.’ De effecten van de bouwactiviteiten voor de leefbaarheid van Schellerheem is een gezamenlijke zorg van buurtbewoners, gemeente en Windesheim. In de toekomst zullen de drie partijen hier dan ook structureel overleg over gaan voeren. Om dat te bekrachtigen is er op woensdag 26 maart een convenant ondertekend. Valent: ‘Verder gaan we voor de zomer intern nog de bouwlogistiek en de financiële planning afstemmen op de geprognosticeerde studentengroei. We hebben een goed beeld van hoe het eindplaatje eruit komt te zien, maar de precieze volgorde en het tempo van bouwen zijn nog onderwerp van studie. De uitkomst hiervan hangt onder andere af van die geprognosticeerde studentengroei.’

Wat maakt het gebouw zo bijzonder?

De twee factoren flexibiliteit en ontmoeting hebben geleid tot het ontwerp van een breed gebouw. Om daglicht in het hart van het gebouw te krijgen, knipt een grote vide het in tweeën. De vide zorgt ook voor oriëntatie en overzicht. De verschillende vleugels van het gebouw liggen splitlevel ten opzichte van elkaar en zijn verbonden door loopbruggen. Om de verdiepingen zo vrij mogelijk in te kunnen delen, komt er een minimaal aantal kolommen in het gebouw. De gevel bestaat uit glas met driehoeken van kunststof. Hoewel het gebouw transparant is, vormt de gevel geen platte etalage die toont wat er allemaal gebeurt. De kunststof driehoeken vormen een soort gordijn. Dat maakt het spannend. "Zover ik heb gehoord, vindt iedereen het een prachtig, royaal en flexibel gebouw. En niet onbelangrijk: het gebouw is ook duurzaam."

Artikel delen:
Reacties 25
  1. Het wordt een prettig gebouw. En als de buurt niet weer had dwars gelegen over de rug van de hogeschool dan was het gebouw eerder klaar geweest. Nu moet de verhuizing middenin een schooljaar plaats gaan vinden. En dat gaat dus niet.
    Nieuws voor de buren: Het nieuwe gebouw zorgt niet voor extra drukte en verkeer. Het gebouw vervangt een ouder gebouw.
    Ik stel voor dat de 2 zeikerds (want meer zijn er niet!) gaan opdraaien voor de extra kosten die een half jaar vertraging met zich mee gaan brengen.

  2. Omgaan met elkaar en de situatie
    Volgens mij is de 1e vereiste dat het functioneel is. Dat lijkt het. Dan zsm open, tja dan is het idd triest dat 2 zeikerds eea een half jaar vertragen. Maar wat is hun reden? Verkeer kan het volgens K. al niet zijn, want het wordt niet extra druk…. Er wordt overal en altijd zo miern**kerig gezeikt in dit land pffffff Is het vielleicht mogelijk dat we elkaar en elkaars bezigheden wat meer tolereren en accepteren om vervolgens toch goed samen door 1 deur te kunnen?

  3. 1 auto per dag meer voor de deur is voor mensen al reden om bezwaar in te dienen bij nieuwe plannen. Vaak wordt er meer tijd gestoken in de bezwaarprocedures dan de ontwerp- en aanlegtijd.

  4. Jammer &TRIEST
    Helaas heb je gelijk Chris, zijn vaak dezelfde negatieve zeikerds die ook verbaal overal tegenaan schoppen in de maatschappij en in de politiek. Jammer en TRIEST

  5. automobilisten
    ZEIKERDS kunnen heel veel tegenhouden als het moet, zelfs 1 persoon kan dat.
    Het grootste probleem is gewoon dat mensen elkaar niets meer gunnen, het liefste elkaar maar dwarszitten als het kan. Tolerantie en saamhorigheid bestaan al helemaal haast niet meer.
    Iedereen klaagt en kreunt als hun portemonnee geraakt wordt met weer een nieuwe maatregel die hun geld kost.

  6. @ Jan zeikerd kunnen idd heel veel tegenhouden en zelfs bereiken. Vroeger was de parodie van Van Kooten & De Bie "De tegenpartij" een geweldig succes. Nu weer, maar dan in 't echt met "de tegenbeweging TON" en de tegen-1-man (wiens naam al veel te vaak gevallen is). Tolelantie, saamhorigheid en gunnen idd; ze lijke zweverig zo op een rijtje maar "spijker op de kop"!
    Als GELD erbij betrokken raakt is 't hek idd helaas helemaal van de dam :'(

  7. IDD, maar het is wel de realiteit van vandaag. Zeikerds komen nu eenmaal verder! Zo lang je maar blijft schoppen, krijg Of je zin OF een compensatie omdat jij je zin niet krijgt.
    Amerikaanse praktijken lijken steeds meer de Nederlands gewoontes te worden. Uitzonderingen natuurlijk daar buiten gelaten, want een Herberg naast je vind ik wat anders als een extra auto door je straatje.

  8. Ik begrijp Windesheim eerlijk gezegd niet helemaal.
    Ze willen gaan verhuizen naar de Westerlaan (waar nu nog oude postgebouw staat), maar ondertussen bouwen ze een nieuw pand op de Campus?

  9. Gehei was bij ons in de buurt ook bijzonder goed te horen, toen we in S.hagen kwamen wonen. Jammer en een beetje irritant maar je weet dat het tijdelijk en voor een goed doel is. Absoluut geen blijvend gevolg van heien gehad. Maar ok heien is niet altijd heien 😉

Reageer