Basisscholen ontvangen voorleesboek ‘Timo’

Zwolle – Vrijdagochtend ontving een delegatie van O.B.S. De Werkschuit op het Provinciehuis in Zwolle het voorleesboek ‘Timo’ uit handen van gedeputeerde Gert Ranter.

De school werd welkom geheten door Agnus van Loenen. Zij vertelde kort iets over de Statenzaal en wat de provincie Overijssel eigenlijk doet. Zij gaf ook Benji Lankheet even het woord, hij is voorzitter van de jongerenraad. Hij vertelde iets over wat hij doet als voorzitter van de jongerenraad en waarom politiek ook voor jongeren interessant is. De kinderen mochten natuurlijk ook vragen stellen. Na een korte inleiding door gedeputeerde Gert Ranter over integratie en het project Actief Burgerschap van de Werkschuit las hij een verhaal voor uit het boek Timo. Het verhaal heet ‘de grote vergadering’. Middenin het verhaal vroeg de heer Ranter aan de kinderen om zelf ook na te denken over het vraagstuk dat aan de orde komt en zelf plannen te bedenken.

Hiervoor kregen de kinderen 10 minuten de tijd. Deze plannen konden ze in groepjes op papier zetten en daarna in de groep aan elkaar vertellen. Daarna ging de gedeputeerde verder met het voorlezen van het verhaal. Dat ook weer eindigde met een vraag. Aansluitend volgde een korte inventarisatie van wat de kinderen dachten.

De heer Ranter sloot af met het overhandigen van het eerste exemplaar aan de leerkracht van de groep van openbare basisschool De Werkschuit. Ook vertelde hij daarbij dat deze vrijdag alle basisscholen voor de groepen 3, 4 en 5 hetzelfde voorleesboek ontvangen. Het boek is gemaakt door de Stichting Black Hero en de provincie Overijssel maakt het mogelijk dat alle scholen het boek krijgen.

Timo:

Een van zijn kleinkinderen werd gepest vanwege zijn donkere huidskleur. Voor Dick Brand, voormalig gezinstherapeut uit Oss, was dat de aanleiding voor het uitbrengen van Timo: een voorleesboek dat 8 oktober 2007 werd gepresenteerd aan commissaris van de koningin Hanja Maij-Weggen. In Timo heeft een donkere jongen de heldenrol. Timo is een rolmodel waarmee donkere kinderen in een blanke samenleving zich kunnen identificeren.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)