‘Veni, vidi, fietsie’

Column Rakker

Met je auto de Zwolse binnenstad in, is geen pleziertje. Vind maar eens een plaatsje voor je comfortabele, maar vervuilende blik. Zelfs voor een Blauwvinger leidt dat tot een vaak vruchteloze dwaaltocht langs diverse parkeerplaatsen en solometers. En ik zwijg maar over de ongewilde sightseeingtour door de wirwar van eenrichtingverkeerstraatjes.  

Uiteindelijk stal je de heilige koe in die nauwe straat. Kom je na een half uur terug. Zit er een fikse deuk in het voorportier. Hangt de spiegel er half bij. Zitten er krassen op het voorspatbord.
Bedankt anonieme aanrander!!!

Hoe onze middeleeuwse stad ook is aangepast aan de eisen van de moderne tijd, het is en blijft een middeleeuwse stad. Kleinschalig van opzet, met onoverzichtelijke straatjes en volgebouwde pleintjes. En alles smal en nauw. Het Zwolse centrum leent zich niet voor auto's en vrachtverkeer. Althans niet in de kwantiteit die bij onze welvaartsstaat hoort. Weg met al dat blik in de binnenstad! Gemeentebestuur, neem alsjeblieft geen halve maatregelen. Niks autoluw in 2009, maar autovrij! Hooguit dispensatie voor toeleverend verkeer en binnenstadbewoners! Omring het centrum met grote transferia. Bijvoorbeeld een op de Veemarkt, een aan de Ceintuurbaan en een in de nabijheid van park De Weezenlanden. En misschien dat er nog een plaats te bedenken is. Laat gratis – ja, u leest het goed – gratis pendelbussen met een hoge frequentie naar uit- en opstapplaatsen in de binnenstad rijden. Het probleem met het sjouwen met grote en zware spullen los je op door bagagewagens aan de transferbussen te koppelen. Neem daarvoor maar eens een kijkje bij de veerboten die de verbinding met de Waddeneilanden onderhouden. En hele grote voorwerpen, ook geen probleem. Elke winkelier bezorgt grote gebruiksgoederen, als witgoedartikelen en meubels, graag bij u thuis. Het centrum aan de voetgangers en fietsers!!! De binnenstad wordt dan weer een prettige, veilige, rustige èn schone omgeving waaruit de meest storende elementen zijn verdwenen. Door het creëren van nieuwe pleinen en terassen neemt de sociale ruimte – en daarmee de gezelligheid – toe. Het zicht op elkaar en op de historische binnenstad wordt groter. En last but not least kan de stad Zwolle haar naam als 'groene' stad nog meer eer aan doen. Behalve dat deze veranderingen het toeristisch bezoek aan onze stad zullen vergroten en het winkelend publiek zullen doen toenemen, is er nog een groot voordeel. Het aantal parkeerwachten kan afnemen, en daarmee het aantal – altijd onterechte – bekeuringen achterwege blijven. Alles bij elkaar een enorme vermindering van stressfactoren en een toename van welzijnsbeleving. Gemeentebestuurders, maak het hart van de stad gezond, dan kan het lichaam meer verdragen.

Meestal denkt men pas na een ingrijpende gebeurtenis na. Zo zie je dat mensen na een hartinfarct ineens anders gaan leven. Noodzakelijke veranderingen hebben vaak een drastische aanleiding nodig. De aanleiding bouwt zich tergend langzaam, haast sluipend, op. Maar moeten we daar op wachten? Om bij de vergelijking te blijven, misschien staat er een visionaire, charismatische cardioloog op die de potentiële patiënt behoedt voor de fatale klap. Maar omdat ik verwacht dat dat niet gebeurt, geef ik voorlopig gevolg aan de variant op Julius Ceasar's motto : 'Veni, vidi, fietsie', en rijd ik rechtstreeks naar de gratis stalling.

 

Rakker

 

 

Artikel delen:
Reactie 1
  1. Ik weet zo niet precies in welke straat je auto stond en of je misschien moest laden en lossen maar vanaf bijvoorbeeld de Potgietersingel, Maagjesbolwerk of het Eiland is het 10 minuten lopen naar het Grote Kerkplein. Je auto staat er veiliger en betaald ook evenveel.

Reageer