Auto rijdt van talud Mastenbroekerbrug

Zwolle – Zaterdag rond het middaguur werden alle hulptroepen uit Zwolle, en ook Hasselt, naar Stadshagen geroepen voor een ongeval waarbij een auto/persoon te water zou zijn geraakt vanaf de Mastenbroekerbrug. Al snel bleek er een auto van het talud gereden te zijn. De 32-jarige automobilist uit Zwolle had nauwelijks verwondingen.


De man die in de auto zat, en een smak maakte van 4 à 5 meter, kwam er wonder boven wonder zonder enige kleerscheuren vanaf. De auto daarentegen was er slechter aan toe, die is total loss. De oorzaak van het ongeval kon de bestuurder gelukkig zelf vertellen. Hij moest uitwijken voor een andere auto, raakte toen de stoeprand en daardoor de macht over het stuur kwijt. Hij kwam daardoor in de berm en reed het talud af. De auto kwam eerst met de neus tegen de grond en toen op zijn dak.



Het bergen van het voertuig ging echter niet echt gemakkelijk. Bergingsbedrijf Leerentveld stond voor een fikse uitdaging….

Berger Leerentveld ging via de andere kant de schuine helling af, om zo zonder groot materieel het voertuig op de wagen te krijgen. Het 3 ton zware bergingsvoertuig kwam gemakkelijk beneden maar toen begonnen de problemen. Een van de twee lieren deed het niet, en ook de zogenaamde lepels werkten niet dus moest e.e.e met een lier geschieden.


Nadat het voertuig op zijn vier wielen was gezet kon de tocht omhoog weer beginnen. Omdat de '12 cilinder' het niet met een enkele lier voor elkaar kon krijgen werd er een tweede bergingsvoertuig opgeroepen. Die kon de Volkswagen omhoog takelen.


Toen de auto eindelijk boven was moest ook de 12 cilinder omhoog getakeld worden, ook dat ging ook niet zonder slag of stoot. Eenmaal boven werd de weg weer zo snel mogelijk vrijgegeven, want intussen vormden zich files in beide richtingen van de brug. Toen alles opgeruimd was kwam ook de politiehelicopter ook nog even overvliegen.


Artikel delen:
Reacties 14
  1. Veel onjuiste informatie. Radio Oost meldt een valt van 12 meter. Als ik de onbeschadigde bruglening op de foto zie is hij dus gewoon naast de brug gereden en het laatste stuk naar beneden getuimeld. Door het rollen op zijn dak gerold. Zelfs de airbag is er niet uitgekomen. Lucky guy. Foto 3 geeft een verkeerd beeld want op foto 2 is te zien dat het dak van de auto grotendeels in tact is gebleven.

  2. Karel, ik was er bij en het was na lange na niet 12 meter.

    Maar jou mening. De info die ik heb is allemaal 100% accuraat.

    EN dat de foto's jou een verkeerd beeld geven helaas.

  3. Als ik het goed begrijp is hij dus van die betonnen rand afgereden, en niet van de brug zelf. (ze zeggen ook het talud). Op de foto's alleen al is duidelijk te zien dat dit geen 12 meter is, maar 5 of 6 meter. Wellicht denkt radio oost in de totale hoogte van de brug boven het water. Dat zou wel eens 12 meter kunnen zijn.

  4. Geregeld wordt ik ingehaald in de onoverzichtelijke bocht direct na de Mastenbroekerbrug als ik vanuit stadshagen kom … Tja dat soort gasten met die mentaliteit zie je danook in Wegmisbruikers. Hopelijk komt er weer vaker politiecontrole … ook in de vroege en late uurtjes!

  5. Helemaal eens. Er wordt op de Mastenbroekerallee en Middelweg veel te hard gereden, met name in het weekend, of 's morgens vroeg en 's avonds laat. De weg nodigt uit om hard te rijden en om te bumperkleven, maar dat soort personen realiseren zich niet dat ze daarmee anderen in gevaar brengen. Gewoon permanent flitspalen neerzetten. 50 is 50 en geen 80! En tegen het inhalen dubbele strepen met van die paaltjes in het midden, net als in Zeeland! Probleem opgelost. Maar ja. Gemeente Zwolle gaat pas maatregelen nemen als er doden vallen, dat is algemeen bekend.

  6. getuigen?
    Zijn er ook getuigen van deze gebeurtenis? De politie weet niets. De tegenligger is doorgereden. Het betreft mijn schoonzoon, dus…..

  7. Er wordt idd vaak veel te hard gereden – zo heb ik zelf eens, na het missen van de laatste stadsbus, in een taxi gezeten: die vent reed 120 (!!!) km/h! Dus wat mij betreft een paal (om te flitsen) of andere snelheidsbeperkende maatregelen, ook mho op de school en het fietsersverkeer bij de stoplichten.

  8. 50 is veel te traag daar, als je normaal rijdt is 70 prima haalbaar, en ik denk dat de weg daar ook op ontworpen is. Een flitspaal bij de verkeerslichten is nog niet zo'n gek idee, omdat daar veel fietsers oversteken.

    Gezien de toekomstige intensiteiten zie ik echter liever dat het fietsverkeer aan één kant van de weg afgewikkeld wordt, en dat de weg alleen ongelijkvloers gekruist wordt. De Middelweg kan dan 2×2 worden. Met Stadshagen II komt er straks nog zeker 50% meer verkeer bij. Het is ook stom dat die Mastenbroekerbrug daar niet op voorbereid is.

Reageer