Bij Vogellanden leuker herstellen met Virtuele Revalidatie - Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto

Bij Vogellanden leuker herstellen met Virtuele Revalidatie

Zwolle – Revalideren is veel trainen en hard werken. Als je de oefeningen leuker maakt, gaan patiënten langer oefenen. Dit is goed voor het herstelproces. Vogellanden is gestart met het ontwikkelen van virtuele revalidatie. In de toekomst kunnen patiënten met een zenuwletsel in een hand en/of arm trainen met behulp van games.

De oefening is gebaseerd op spiegeltherapie. Dit is een therapievorm die veel wordt toegepast binnen revalidatiebehandelingen. Als je je arm niet gebruikt dan gaan de hersendelen die de arm aansturen ook achteruit. Met behulp van de VR-bril kunnen patiënten met hun goede arm oefenen. Door de game lijkt het alsof de arm die niet of minder werkt, de oefening uitvoert. Hierdoor registreren de hersenen de activiteiten alsof ze door deze arm worden gedaan. De hersenen gaan hierdoor minder snel achteruit. Het spelelement uit de virtuele game maakt dat mensen de oefening leuk vinden. De verwachting is dat ze langer en vaker gaan oefenen dan met de traditionele oefenmethode voor een spiegel.

Vogellanden heeft samen met ICT-studenten van Hogeschool Windesheim en V3RLabs hard gewerkt aan de ontwikkeling van een virtuele revalidatie-game. De game is in tien weken ontwikkeld. Edwin Nibbering en Martijn Klarenbeek van Vogellanden en Coen Kniknie van V3RLabs hebben de studenten begeleid en zijn trots op het resultaat. Ook Windesheim is enthousiast over dit project. De studenten hebben de game gepresenteerd tijdens de Winnovation van Windesheim en hebben daarmee de juryprijs gewonnen!

Martijn licht toe: “De game die we hebben ontwikkeld, gaan we verder perfectioneren. Daarbij zullen we verschillende levels ontwikkelen. We willen in de toekomst de traditionele spiegeltherapie vervangen door de virtuele game.” Hogescholen en het MKB kunnen veel voor elkaar betekenen als het gaat om het ontwikkelen van innovatieve producten en diensten. Vogellanden vindt de regionale samenwerking belangrijk. De virtuele game wordt samen met Hogeschool Windesheim en V3Rlabs verder ontwikkeld. In september start een nieuwe groep ICT-studenten.

Ook deze groep wordt begeleid door Edwin en Martijn. “We hebben er zin in! Het uiteindelijke doel is dat patiënten straks in eigen tijd en omgeving gaan oefenen met een VR-bril. Patiënten kunnen dan zelf de regie nemen en leuker oefenen. En dat bevordert het herstel.”

Artikel delen: