Fietsersbond wil veilige oversteek Hollewandsweg

Zwolle – Vorig jaar mei is Fietsersbond Zwolle actief geweest om aandacht te vragen voor de oversteek voor fietsers, die komende vanaf
de IJsselcentraleweg de Hollewandsweg over moeten steken. Door de
struiken en bomen is het verkeer komende vanaf de stad slecht te zien. Fietsersbond Zwolle ziet nog geen resultaat.

“Er is toen bij de gemeente Zwolle toegezegd dat de wijkbeheerder de zaak kent en aan de hand van zijn werkschema de zaak op korte termijn overzichtelijk zou laten maken”, zegt Ganseij namens Fietsersbond Zwolle. “Onlangs werd op Weblog Zwolle deze situatie ook onder de aandacht gebracht en bleek dat er meer mensen klachten hebben geuit.” De Fietsersbond is nu, een jaar verder, erg benieuwd naar de stand van zaken rond deze gevaarlijke verkeerssituatie in Zwolle Zuid, en heeft de gemeente om een toelichting gevraagd.

Artikel delen:
Reacties 36
  1. Ze moeten die struiken daar helemaal weghalen. En als het even kan ook bij de kruising Commissarislaan – steenweteringpad, maar da’s een tuin, zal wel lastiger zijn.


    Maak melding

  2. Ik blijf bij mijn aanbod om daar zelf de handen uit de mouwen te steken, maar dan moet de gemeente het materiaal/materieel beschikbaar stellen.
    Wel op korte termijn, want als zich daar binnenkort een ongeluk voor gaat doen dan stel ik de wijkwethouder, wijkmanager en wijkbeheerder persoonlijk verantwoordelijk daarvoor en zal ook persoonlijk met ze afrekenen.
    Deze levensgevaarlijke situatie wordt nu al te lang in stand gehouden door de verantwoordelijken die of onwillig of onkundig zijn.
    Of moeten er eerst mensen (kinderen!) verongelukken voordat men reden ziet om in actie te komen?

    (Hallo politiekorps IJsselland, noteer deze maar vast…)


    Maak melding

  3. Valt me inderdaad nog altijd mee dat er nog nooit een dodelijk ongeluk is gebeurd.

    Tijd om er iets aan te doen!


    Maak melding

  4. elke dag als ik erlangs fiets moet ik eerst me hele hoofd naar voren steken om te kijken of er wat aankomt.

    levensgevaarlijk…


    Maak melding

  5. Ah…ik was even kwijt waar dat was. Maar daar woon ik achter! Ik kom daar ook regelmatig!

    Ik vind eerlijk gezegd, dat je daar als automobilist ook gewoon een stukje eigen en extra verantwoordelijkheid hebt! Gewoon een beetje opletten!

    Voor de fietsers…vraag ik me regelmatig af: stel ik kom met de auto de Ijsselcentraleweg af en ik wil linksaf de Hollewandsweg op draaien. Als er dan een fietser met me mee over fietst en die wil (aan het einde van het fietspad) linksaf of rechtsaf heeft deze toch voorrang? Hij gaat immers rechtdoor op dezelfde weg. Het fietspad loopt weliswaar wat verder door, maar het blijft dezelfde weg volgens mij.
    Ik geef ze in ieder geval dan wel vaak voorrang.


    Maak melding

  6. Ik vind eerlijk gezegd, dat je daar als automobilist ook gewoon een stukje eigen en extra verantwoordelijkheid hebt! Gewoon een beetje opletten!

    Tja, dat zal best voor mensen uit Zuid, maar als je daar niet bekend bent, dan is dat wel even wat anders. De boel moet gewoon overzichtelijker worden.


    Maak melding

  7. Ik ben het deels met je punt eens….
    Als ik ergens niet bekend ben, ben ik sowieso voorzichtiger. (Zonder als een bejaarde te rijden :)) Maar dat is wel ieder voor zich.

    En bovenal: waarschijnlijk is de moeite om het even aan te pakken veel minder dan dat we er hier en in de gemeenteraad over kibbelen.


    Maak melding

  8. @Plantje:
    Jazeker heeft die fietser in jouw voorbeeld voorrang.
    Het is immers rechtdoor op dezelfde weg ; ondanks dat het een losliggend fietspad is.


    Maak melding

  9. maar er staan haaientanden op het fietspad 🙁
    hoe zit het dan?
    of gelden die haaientanden alleen als er auto’s van links/rechts komen die de heletijd al op de hollewandsweg rijden?
    en dat je gewoon mag oversteken als fietser als er een auto vanaf de ijsselcentaleweg komt?


    Maak melding

  10. De fietsers hebben daar wel voorrang op afslaand verkeer vanaf de IJsselcentraleweg, ondanks dat beiden met haaietanden te maken hebben.
    Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer.

    Pfffff… gewoon die struiken weg en een boel problemen zijn opgelost.
    Of moet er eerst weer jarenlang over gedebateerd worden en daarna gekozen voor een veel te dure oplossing zoals een rotonde?


    Maak melding

  11. @larry aub geen rotonde, dat belemmert met name de hulpvoorziening, die heeft door de slechte bereikbaarheid van Zwolle Zuid al vaker last met name tijdens spits tijden



    Maak melding

  12. Dat van die voorrang ben ik iig nog niet zo zeker van. Kijk ook maar eens op google maps, daar zie je duidelijk de uitwaaiering van het fietspad tov de rijbaan. Geldt mi net als bij rotondes: ligt het fietspad direct naast de rijbaan, dan heb je dezelfde “rechten”. Als het fietspad verder dan x-meter van de hoofdrijbaan ligt, is het een apart pad en moet ook de fietser (als daar haaientanden op het fietspad staan) ook voorrang verlenen.
    Maar eerlijk is eerlijk – tis al weer ff geleden dus wellicht is er een specialist hier 😉
    Neemt niet weg dat het scheppen van duidelijkheid al een hoop ellende kan voorkomen (en voorrangsvouten worden er door iedereen vaak gemaakt).
    Wat dat betreft heb ik nog meer neiging om de punten ministerlaan/IJSSweg te verbeteren: als je het fietspad wil zien, sta je met de voorste wielen al bijna op het fietspad. Dát noem ik iig onoverzichtelijk. Punt geldt overigens ook voor de staatsmanlaan/IJSSweg.


    Maak melding

  13. Als het fietspad verder dan x-meter van de hoofdrijbaan ligt, is het een apart pad en moet ook de fietser (als daar haaientanden op het fietspad staan) ook voorrang verlenen.

    Trottoirs en fietspaden behoren ook tot een weg.
    Bij een weg behoort alles tussen de naastliggende bermen of bermsloten.


    Maak melding

  14. Dat van die voorrang ben ik iig nog niet zo zeker van. Kijk ook maar eens op google maps, daar zie je duidelijk de uitwaaiering van het fietspad tov de rijbaan. Geldt mi net als bij rotondes: ligt het fietspad direct naast de rijbaan, dan heb je dezelfde “rechten”. Als het fietspad verder dan x-meter van de hoofdrijbaan ligt, is het een apart pad en moet ook de fietser (als daar haaientanden op het fietspad staan) ook voorrang verlenen.

    Die X moet 10 meter zijn.

    De afstand tot de as van de weg lijkt zo’n 20 meter te zijn en dus ‘voldoende’ om niet automatisch mee te profiteren van eventuele voorrangssituaties.
    Echter zijn er altijd nog verkeerstekens etc. die daar wat verandering in kunnen brengen bij mijn weten.

    Maar goed, als ik de situatie zo bekijk, dan lijken de fietspaden vanaf de IJsselcentraleweg een stel haaietanden te krijgen op het moment dat ze de Hollewandsweg willen oversteken. Daarmee hebben we dus 10 meter vanaf de IJsselcentraleweg af en dus ook nog eens tekens op de weg die één en ander duidelijk maken.

    Van die ’10 meter’ weten lang niet alle mensen (nog minder mensen dan die weten dat fietsers van rechts tegenwoordig ook voorrang hebben op een gelijkwaardige kruising). Maar er gebeuren daar teveel ongelukken om het maar gewoon bij de regels te laten. Er moet daar in ieder geval ‘iets’ gebeuren want duidelijk is wel dat de menheid niet goed overweg kan met die kruising.


    Maak melding

  15. Van die 10 meter wist ik ook niet. Veel mensen weten niet eens dat verkeer dat rechtdoor gaat op dezelfde weg voorrang heeft.

    Wel grappig, dat ik met een simpele vraag zo’n discussie los heb weten trekken 🙂
    Bovendien vind ik het wel zo handig om zelf wél voorrang te verlenen aan die fietsers. Ik draai dan de weg op en trap gewoon rustig op de rem waardoor aanrazende auto’s zien dat ik rem/stil sta. Dat werkt vaak beter dan dat ze op fietsers moeten letten.


    Maak melding

  16. Dank WFvN, schept weer wat duidelijkheid. Zo zie je maar weer dat niet altijd alles is wat het lijkt 😉
    Maakt dus de zaken gevaarlijker, omdat er geen duidelijkheid is.

    Wat dat betreft wil ik ook reageren op Plantje – het afwijken van de geldende regels is niet verstandig. Uiteraard wel verstandig te remmen als de fietsers door lijken te rijden, maar anders creeer je ook alleen maar onduidelijkheid e/o gevaarlijke situaties.


    Maak melding

  17. Ik weet dat normaal gezien afwijken van geldende regels niet verstandig is. En ik stoor me bijvoorbeeld ook aan mensen die een auto van rechts geen voorrang verlenen…simpelweg omdat ze niet op zitten te letten.
    Maar in dit geval is:
    1: De situatie is in beginsel al onduidelijk
    2: Ik doe dat vaak als ik zie, dat een auto die van rechts komt een beduidend hogere snelheid dan 50 km/uur heeft
    3: In dit geval bevordert het veiligheid van fietsers

    In de regel heb je wel gelijk. En natuurlijk: mocht er een lesauto in de buurt zijn, dan houd ik me zondermeer aan de regels. Je zou zo iemand zijn/haar examen eens naar god helpen zeg! Daar zou ik ook niet verantwoordelijk voor zijn.


    Maak melding

  18. @Plantje:
    Met punt 3 ben ik het niet helemaal met je eens: als je daardoor een kettingbotsing creëert dan maak je de situatie natuurlijk alleen maar onveiliger met je onterecht voorrang geven.

    Wat betreft voorrang geven als dat niet in de regels staat in het algemeen kan ik als fietser alleen zeggen: doe het nou maar niet, want ik anticipeer juist in mijn snelheid al op het gedrag van hoe de regels zijn.
    Voorbeeld: in mijn straat is een gelijkwaardige kruising en een auto komt voor mij van rechts aanrijden en van voren komt niks. Ik minder snelheid, zodat de auto door kan rijden en ik ook zonder af te hoeven stappen en de auto mindert vaart… mindert vaart… staat stil en maakt een gebaar dat ik door mag rijden…
    Ik word niet blij van iemand die mij op deze manier voorrang geeft. Ik weet het: ik kan ook dankbaar voorrang in ontvangst nemen, maar stel dat de automobilist toch denkt door de rijden op het laatste moment dan ben ik dus alsnog fout…
    Gewoon je aan de regels houden, dan laat je de boel overzichtelijker zijn.


    Maak melding

  19. Marianne, tegenwoordig neem ik zelf ook vooral de fiets (aangezien ik toevallig wederom een project in Zwolle heb).

    Maar toch vind ik het voorbeeld dat je geeft anders. In dat geval houd ik me ook gewoon aan de regels. Ik heb het hier over deze specifieke situatie waar het voor fietsers vaak al vervelend en onduidelijk genoeg is.
    Daarnaast blijf ik natuurlijk zonder meer spiegelen en hoeft niemand enorm voor mij in de ankers, omdat ik daar een fietser voor sta te laten gaan.

    Ik denk dat we het er wel over eens zijn, dat de situatie daar aangepakt moet worden 🙂


    Maak melding

  20. 2: Ik doe dat vaak als ik zie, dat een auto die van rechts komt een beduidend hogere snelheid dan 50 km/uur heeft

    ehhh….. ook dat zou ik zeker niet doen, omdat het eigen rechtertje spelen niet o.k. is. Tevens creeer je dus met opzet -onnodig- een gevaarlijke situatie. Dus hoe goed de actie ook bedoeld is: svp niet doen.


    Maak melding

  21. Ow…ik heb nog wel meer van dit soort vraagstukken hoor smilies/smiley.gif

    Yep, zo zijn er nog veel meer. Ik moet zeggen dat het door alle bobbels, borden en bijzaken het verkeer er niet duidelijker op wordt.
    Misschien is het weer eens tijd voor de “Mag dit?” spotjes op tv………


    Maak melding

  22. 2: Ik doe dat vaak als ik zie, dat een auto die van rechts komt een beduidend hogere snelheid dan 50 km/uur heeft

    ehhh….. ook dat zou ik zeker niet doen, omdat het eigen rechtertje spelen niet o.k. is. Tevens creeer je dus met opzet -onnodig- een gevaarlijke situatie. Dus hoe goed de actie ook bedoeld is: svp niet doen.

    Volgens mij wordt mijn voorrangsactie toch wat verkeerd begrepen. Eigenlijk kan ik alleen maar zeggen: je had er bij moeten zijn 🙂 Ik denk dat iedereen het er dan wel mee eens is.


    Maak melding

  23. Volgens mij wordt mijn voorrangsactie toch wat verkeerd begrepen.

    Ik snap ‘m wel, want zelf doe ik dat in voorkomende gevallen óók. 😉


    Maak melding

  24. Die X moet 10 meter zijn.

    De afstand tot de as van de weg lijkt zo’n 20 meter te zijn en dus ‘voldoende’ om niet automatisch mee te profiteren van eventuele voorrangssituaties.

    Kun je dit ook staven? 🙂


    Maak melding

  25. geschreven door Larry, op 10 mei 2008 om 00:57

    Klik en zoek het lekker zelf uit…

    Die’s ouuuuuud ;D
    Ik ken een recente en veel mooiere variant

    geschreven door Larry, op 10 mei 2008 om 09:53
    Kun je dit ook staven?

    Persoonlijk? Nee. Maar ik heb naar aanleiding van een vergelijkbare situatie (afbuigen van het fietspad van de hoofdrijbaan) wat dingen op internet gepost in fora. Op één fora werd mij het antwoord gegeven (iemand die ik persoonlijk ken; werkgroeplid van de Fietsersbond in Almelo) die in het bezit is van Richtlijn Essentiële Herkenbaarheidkenmerken van weginfrastructuur

    Het zijn (zoals de titel al zegt) richtlijnen maar de 10 meter die ze daarin noemen moet toch ook weer ergens vandaan komen. In ieder geval staat daarin de afbuiging beschreven als functie om het fietspad uit de voorrangssituatie te halen.

    De quote die ik gekregen heb zal ik hier ook even zetten:

    Functie:
    *vereenvoudigen van de kruispuntsituatie.

    Toepassing:
    *gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom
    *erftoegangsweg op bedrijventerrein (binnen en buiten de bebouwde kom)
    *kruispunt zonder verkeerslichten

    Uitvoering:
    *fietspad voorrangsondergeschikt
    *verharding fietspad ter plaatse van zijweg niet doorzetten
    *geen blokmarkering of kanalisatiesstrepen op oversteek
    *haaientanden in fietspad

    Maatvoering:
    *voor b (breedte) zie voorzieningenblad vrijliggend fietspad (bij
    laagste intensiteit minstens 2 m)
    *voor c1 zie voorzieningenblad tussenberm
    *c2 > 10 m (aftand tot hoofdrijbaan)
    *R1 = c.a. 15 m (bochtstraal uitbuigen)
    *R2 = c.a. 8 m (bochtstraal weer recht buigen)
    *R > 5 m (bochtstraal om op kruisendeweg te draaien)
    *L > 5 m rechte stuk tot aan kruising

    Overwegingen:
    *geen verkeerslichten noodzakelijk (terwijl ze wel op de hoofdrijbaan staan)
    *nadelig voor fietsers (omrijden en geen voorrang)
    *veel ruimte nodig

    Combinatie mogelijkheden:
    *bij (2) middengeleider in fietspad (twee richtingsverkeer fietspad)

    Alternatieven:
    *fietspad inbuigen (fietsers komen beter in blikveld automobilisten)
    *fietspad licht uitbuigen (fietspad blijft dan in voorrang)
    *rontonde
    *verkeerslichten
    *tunneltje



    Maak melding

  26. Steenweteringpad

    Ze moeten die struiken daar helemaal weghalen. En als het even kan ook bij de kruising Commissarislaan – steenweteringpad,

    hm liever niet, nu moeten ze kalmer aandoen omdat ze niets zien. Vanaf de andere kant is het trouwens goed overzichtelijk


    Maak melding

  27. Komt Albert Knol nog langs? Zie reactie gisteravond van de fietsersbond. Hij was ineens vanuit Stadshagen vertrokken naar Zuid. Interessant wat een wijkagent ervan vindt.


    Maak melding

Reageer