Proef met bussen op bio-ethanol in Zwolle

Zwolle – De gemeente Zwolle steunt het initiatief van Connexxion en de Provincie Overijssel om een proef te doen met milieuvriendelijke bio-ethanolbussen in Zwolle. Connexxion en de provincie hebben Zwolle uitgekozen voor de proef vanwege de ambities die de gemeente heeft in het verbeteren van de luchtkwaliteit.

De bio-ehtanolbussen is een experiment en het college wil tijdens het experiment zekerheid dat het om duurzaam geproduceerde bio-ethanol gaat. Verder wordt tijdens de proef gekeken hoeveel kilometer een bus op een liter ethanol rijdt, of er meer onderhoud nodig is en of het een andere manier van rijden vraagt. Als er structureel gebruik gemaakt gaat worden van bio-ethanol dan zal de gemeente er op aandringen dat er aantoonbaar duurzaam geproduceerde ethanol wordt gebruikt.

Reductie CO2-uitstoot

De ethanolbussen reduceren de schadelijke lokale emissies in Zwolle met 65% – 90% per buskilometer. De CO2 uitstoot in Zwolle wordt tijdens het pilotproject verlaagd met minimaal 800 ton.

Aangepaste bussen

Bussen die op bio-ethanol rijden hebben speciale motoren. Scania investeert in de ontwikkeling hiervan en hebben hiermee al ervaring opgedaan in Zweden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

14 gedachten over “Proef met bussen op bio-ethanol in Zwolle”

  1. Vermoedelijk de voedselcrisis voor een deel op het conto te schrijven is van de productie van biobrandstof!?!? Dat is inderdaad een bekend maar zeer kwalijk gegeven.

    Daarnaast is dit waarschijnlijk een persbericht dat geschreven is door een n00b, want er staat een hoop quatsch in, terwijl essentiele andere informatie achterwege blijft.
    – Er staat ‘reduceren met 65 tot 90%’, maak daar maar van ‘reduceren tot 65 tot 90%’. En dan nog is 65% érg optimistisch.
    – Er staat ‘65% – 90% per buskilometer’, volgens mij is een % iets relatiefs en bekijk je het niet per kilometer of per rit.
    – Er staat niet dat bij bio-ethanol méér NOx vrijkomt, terwijl dat terdege wel zo is. Deze stikstofoxiden zijn nog veel kwalijker voor milieu en zelfs gezondheid.
    – Er staat niet in welke verhouding de bio-ethanol gemengd gaat worden. Dit varieert van 5% tot 85%. Je snapt dat dat nogal verschil kan maken

    Kortom: laten we alsjeblieft eens een keer ophouden met al deze marketingtechnische milieufratsen. ?f doe het en breng ook alle feiten (correct) naar buiten óf doet het gewoon niet. Ik wordt een beetje moe van dit soort acties waar altijd een zeer blij persbericht aanhangt.

  2. De millieu-lobby is inmiddels verworden tot een miljarden-business.
    Millieu = Economie, Economie = creëren van schaarste.

    Dit alles is niets en niemand ontziend, gestoeld op dezelfde normen-en-waarden-loze princiepes als het V.O.C-mentaliteit-princiepe… Dat er dan een aantal mensen in de derde wereld, die toch geen enkele inbreng hebben op het economische wereldtoneel, de hongerdood sterven omdat wij hier iets schonere lucht willen inademen… en dat ook nog onder valse voorwendselen dat er een opwarming van de aarde gaande zou zijn die veroorzaakt wordt door CO2-uitstoot…

    Opzouten met die bio-brandstof bussen… ga nu eindelijk de waterstof-motor maar eens in gebruik nemen die met in de jaren 50 al ontwikkeld heeft.

  3. Zomaar plaatsen?
    Klinkt reeel Wilbert en Jasper…. Toch worden deze persberichten zo geplaatst. Terwijl het kats anders is als waar jullie over reppen en wat ik heb gehoord :'(

  4. Het probleem in deze is domweg een hoop onkunde. Bij beleidsbepalers, bij marketingmensen en bij de burger. En dit komt grotendeels door de halfslachtige informatie die gebruikt wordt.

    Het milieu wordt misbruikt omdat het ‘zo lekker scoort’ bij de mensen. Nou, mij hebben ze in ieder geval al een hele tijd niet meer mee.

    Het kwalijke gevaar is uiteindelijk dat we straks de oprecht bezorgde mensen met goede bedoelingen niet meer geloven of horen, omdat we afstompen voor de noodzaak – die er wel degelijk is – om milieuvriendelijk te handelen.

  5. Hij’s leuk gevonden, maar intussen is het natuurlijk alleen maar slechter voor het milieu, daar de files vanochtend weer extra lang waren vanwege de stakingen.

    Ben benieuwd of ze ook een persberichtje doen uitgaan over het feit dat door hun toedoen vandaag extra CO2 de lucht in wordt gepompt.

  6. Vermoedelijk de voedselcrisis voor een deel op het conto te schrijven is van de productie van biobrandstof!?!?
    Uiteraard komt deze nieuwe ontwikkeling SHell niet ten goede.
    En kost het nu zoveel, om wat extra mais in de grond te stoppen dan? :'(

  7. Het probleem is dat er niet genoeg goede grond is, Dee. En geef de arme boeren eens ongelijk als ze meer kunnen verdienen met gewassen tbv biobrandstof dan met gewassen tbv voedsel.

    Daarnaast is er nog een probleem: bijzondere regenwouden en andere natuurgebieden worden vlakgelegd voor de biobrandstofgewassen.

  8. Durf om te doen
    Goed werk. Eindelijk een overheid die durf toont! En zoals ik het begrijp is het niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de luchtkwaliteit.

    Weet iemand hoe de bussen zich verhouden met aardgasbussen of andere technologieen?

Reacties zijn gesloten.