Staking streekbussen treft ook Zwolle

Zwolle –  In Zwolle wordt door het personeel van de streekbussen woensdag en donderdag gestaakt. Tevens rijden er geen stadsbussen in Zwolle. De 48-uursstaking vindt plaats, omdat het personeel ontevreden is over de gevoerde cao-onderhandelingen. De openbaarvervoerbedrijven voerden op Hemelvaartsdag, 5 mei en de twee Pinksterdagen publieksvriendelijke acties uit. Het personeel is nog niet tevreden met de resultaten daarvan.

Scholengemeenschap Deltion Zwolle organiseerde woensdag een eigen pendeldienst voor de locaties van de school. Deze bus werd woensdagmorgen door actievoerders tegengehouden. Twee actievoerders waren duidelijk in hun mening: “Hier komt niemand in!”. Uiteindelijk vertrok de bus met maar één passagier richting bestemming. De ANWB waarschuwt voor extra drukte op de wegen in verband met de staking van de streekbussen. Met name morgen verwacht de ANWB problemen omdat er dan ook regen komt.

Aangekondigde vervolgacties door FNV

20,21 en 22 mei 2008 in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
27, 28 en 29 mei 2008 in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
Vanaf 1 juni 2008 volledig staken tot nader order.


* Toelichting:

– tot 9.00 uur ’s ochtends: geen kaartcontrole/-verkoop
– 9.00 uur – 16.00 uur: staking
– 16.00 uur – 19.00 uur: geen kaartcontrole/-verkoop
– vanaf 19.00 uur: staking

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

50 gedachten over “Staking streekbussen treft ook Zwolle”

  1. Ja, het is flink rottig voor de klanten, maar iedereen heeft recht op staken hier in Nederland. Misschien dat de bazen nu wel willen ophouden hun geld te tellen en een keer luisteren.


  2. Dat gestaak! omdat de ene meer wil wil de ander ook, ieder jaar maar weer ! en dan vinden ze het gek dat er over een paar jaar weer ontslagen gaan vallen… soms kan het gewoon niet je kunt niet ieder jaar meer en meer vragen…

  3. Tot 9 uur reden er ook weinig tot geen bussen, mijn collega’s stonden te wachten op de bus van 6 uur maar die kwam ook al niet meer.

  4. Lekker makkelijk hoor dat staken…. ik wil meer verdienen dus ik ga maar even niet werken tot dat ik meer krijg.

    Ik heb geen idee wat een buschauffeur netto verdient, maar laten we even eerlijk zijn, het is ook geen baan waarvoor je een (hoge) opleiding nodig hebt. Wie ben je dan om toch meer geld te eisen…? Als je meer wil verdienen zoek je toch mooi een andere baan? Ik denk dat er mensen genoeg zijn die geen werk hebben en voor dat geld best een bus willen besturen.

    Dat er een bus van Deltion wordt tegengehouden vind ik echt schandalig. Die leerlingen moeten toch ook op school kunnen komen? Beetje zielig om dan die bus tegen te houden. Dan laat je je wel kennen zeg… pfffff

    Ik kan me er nog genoeg over opwinden, maar daar is het veel te mooi weer voor 😉 8)

  5. beste Marcel, dus jij vindt dat dat niet kan? vind je het wel normaal dat één van de voormalige topbestuurders van Connexxion, een vertrekpremie krijgt van 3 jaarsalarissen, terwijl dit niet terug te vinden was in de jaarverslagen? en helemaal op het moment dat deze mensen, die al meer dan 10 jaar in onzekerheid leven, moeten strijden voor een paar euro’s per maand extra? terecht dat ze staken, al vind ik wel dat men niet het recht had om de pendelbus van Deltion tegen te houden.

  6. mensen vergeten wel eens dat er gewoon gewerkt moet worden om te kunnen blijven eten. dit treft alleen de reizigers en laten we wel zijn en het buschauffeur zijn levert niets en gaat nooit wat opleveren, dus waarom dat gestaak?

  7. vind je het wel normaal dat één van de voormalige topbestuurders van Connexxion, een vertrekpremie krijgt van 3 jaarsalarissen

    @dre:
    Ik zat al te wachten op de vergelijking met een topbestuurder. Bij een discussie omtrent salaris komt deze vergelijking vaak om de hoek kijken. Maar wat mensen vaak vergeten is dat een TOPbestuurder een enorme verantwoordelijkheid heeft, daar mag best een TOPsalaris tegenover staan lijkt mij. Wanneer er iets mis gaat zal hij/zij altijd eindverantwoordelijk zijn.

    Een vertrekpremie van 3 jaarsalarissen zal conform het contract zijn. Vergeet niet dat dit contract ook is getekend door Connexxion en dat ze dus wisten dat in geval van vertrek deze betaling gedaan moest worden. Het is dan niet eerlijk om alleen de bestuurder daarop aan te wijzen, sterker nog, deze persoon heeft gewoon een goed contract afgedwongen en krijgt dan ook betaald zoals dat is overeengekomen.

  8. Niet als hij er niks van bakt en al helemaal niet als het personeel al een paar jaar achter elkaar te horen krijgt dat er geen geld is voor salarisverhogingen.

  9. Niet als hij er niks van bakt

    Ook in dat geval heeft Connexxion nog steeds met vol verstand het contract met de bestuurder ondertekend en zullen ze dat na moeten komen.

    Dat hij er niks van bakt is een andere discussie, vanuit het grote publiek of de werknemers is de functie van topbestuurder altijd makkelijk aan te vallen terwijl hij zichzelf misschien wel helemaal niet goed kan verdedigen omdat hij daardoor bijvoorbeeld het bedrijfsbelang schaadt (ik noem maar een zijweg….).

    en al helemaal niet als het personeel al een paar jaar achter elkaar te horen krijgt dat er geen geld is voor salarisverhogingen

    Heeft de bestuurder in die jaren wel een salarisverhoging gekregen dan? Salaris en vertrekpremie zijn twee heel verschillende zaken.

  10. Je kunt het proberen, maar je zult het niet voor elkaar krijgen om mij aan de kant van de mensen te krijgen die BAKKEN met geld krijgen per jaar. In welke vorm dan ook, als het personeel het met 0.5% in de 3 jaar moet doen.

  11. beste Wouter, ook mij kun je met deze argumenten niet overtuigen. je hoort maar al te vaak dat topbestuurders er een zooitje van maken (tot rechtzaken aan toe). nee, met deze mensen heb ik het niet al te hoog op. Nog even over hetgeen van Hajo vermeldde (het buschauffeur zijn levert niets en gaat nooit wat opleveren): voor de aanbestedingen was buschauffeur een goede baan wat echt wel wat opleverde. Helaas hebben privatisering en aanbestedingen meer kapot gemaakt dan opgeleverd; zowel voor chauffeur als voor de reiziger!

  12. Ik vraag het mij ook af of dit soort contracten (van topbestuurders) met ‘volle verstand’ getekend worden. Maar al te vaak meegemaakt dat topbestuurders, managers, interims, enz. via ‘goede sociale contacten’ binnen bedrijven ook naar binnen worden gehaald..

  13. Iedereen heeft recht op staken maar de vraag is zijn er naast rechten ook nog plichten.
    En plichten zijn dat wanneer je salaris ontvangt je hier simpelweg voor moet werken.
    Wat betreft staken kun je elk jaar de klok er weer op gelijk zetten dat dit het openbaar vervoer is.
    Ik kan me voorstellen dat veel mensen hier met gemak een beetje zat van worden.
    Gelukkig ben ik niet afhankelijk van het openbaar vervoer maar die keren dat ik met het openbaar vervoer ben gereis ben ik geschrokken van de prijzen die je moet betalen.
    Nu weet ik dat een hoop geld niet bij de chauffeurs terecht komen maar blijven hangen bij het zogenaamde management dit zijn mensen die inkomen krijgen door aansturen, en volgens mij heeft aansturen nu niets met werken te maken (niet productief althans.)
    Wat betreft de topinkomens van bestuurders die met name mismanagement voeren die pak je niet aan door te staken.
    We hadden iemand die namens de PVDA voor de verkiezingen heel hard heeft lopen schreeuwen dat de topinkomens van deze bestuurders aangepakt diende te worden deze persoon is nu Minister van Financiën en hij zou hier wat aan kunnen doen, maar juist hij! laat het afweten.
    Wanneer je daar de zaken daar nu eens gaat aanpakken dat zou de kostprijs van vele goederen doen drukken en zo zou de consument (dus ook de chauffeurs) weer meer te besteden krijgen en dus de economie een impuls krijgen.
    Helaas zal staken alleen maar een averecht effect hebben, maken we de kaartjes strakst toch weer een paar procent duurder.
    En wie hebben het nakijken de consument want laten we eerlijk wezen veel mensen die het openbaar vervoer gebruiken zijn hier op aangewezen omdat ze gewoonweg geen andere mogelijkheden hebben willen zij nog ergens komen dat moeten ze wel.

    En de vakbonden maar schreeuwen ⤽jullie hebben rechten⤝

  14. @dick: ik heb feiten, maar die hebben verder niets met dit ondewerp te maken. het is geen fraude, maar wel dat vaak verkeerde mensen op een plek komen te zitten. zie het meer als vriendjespolitiek.

  15. Walgelijk: vriendjespolitiek!
    Daar geloof ik zeker in: vriendjespolitiek! Zeer kwalijk!!!
    Kun je ze niet (met initialen oid) hier vermelden?

  16. nee, dat lijkt mij niet nodig. iedereen die bij middelgrote en grote bedrijven werkt of heeft gewerkt, kan wel een voorbeeld noemen.

  17. Lekker smeerzakie! In zo’n bedrijf wilde ik niet werken; wat een ergernis. Dan kunnen ze alles over ambtenaren zeggen, maar in mijn werkkring sinds 1985 is dat nog nooit gebeurd terwijl ik dat wist. Dan had ik er nl zeker op ingespeeld.

  18. Het OV (en taxibedrijf) zal voorlopig relatief duur blijven als ze met de nieuwste bussen rondrijden, plasmaschermen in de bussen situeren en de nieuwste Mercedessen bij het taxibedrijf op de weg te bewonderen zijn.

    O ja, we passen ook nog alle bushaltes in heel Overijssel op hoogte aan voor die ene met z’n houten poot 😉

  19. men heeft vaak iets op ambtenaren aan te merken (vaak ook wel terecht), maar denk niet dat het in het bedrijfsleven veel anders is, helaas…

  20. @ Dre en Jasper,

    Wat ik proef uit jullie reacties is dat jullie een soort afkeer hebben tegen de (voormalig) topbestuurder en daar de salarisproblematiek van de medewerkers aan vast hangen (in het geval van Connexxion).

    Ik probeer met mijn reacties aan te geven dat ik het te gemakkelijk vind om met het beschuldigende vingertje te wijzen naar die topbestuurder. Heel vaak is maar de halve waarheid bekend en worden meningen gevormd op basis van ‘kroeggesprekken’ in plaats van op feiten.

    Ik ben het met Henk eens over het feit dat bestuurders vaak via goede sociale contacten (netwerken) bij een bedrijf binnen komen. Maar dit hoeft niet per definitie een slechte zaak te zijn! Dus de reactie van Dick vind ik overtrokken, hoezo fraude? Dit heeft helemaal niks met fraude te maken, er wordt slechts gebruik gemaakt van het netwerk van een medewerker om zo een nieuwe collega binnen te halen. Hoe vaak gebeurd het tegenwoordig niet dat er een soort van bonus is wanneer een medewerker een nieuwe medewerker aanbrengt binnen een bedrijf… is dit dan ook fraude of vriendjespolitiek? Dacht het niet, gewoon slim gebruik maken van je netwerk.

  21. @ Wouter: je reactie kan ik me voorstellen, ivm het zware woord. Ik reageerde op Henk om half 2: contracten (van topbestuurders) niet met volle verstand tekenen. Vraag vervolgens heel netjes om de FEITEN.
    Was benieuwd naar zijn verhaal. Over vriendjespolitiek ben ik net zo uitgesproken als net. Die laatste regels klinken als “gedraai” om het feit dat er bij jullie vriendjes worden binnengehaald goed te praten. Lijkt me erg frustrerend voor de aanwezige medewerkers dat iemand binnenkomt omdat ie een vriendje van de sjef is. Ze zullen die iemand erop aankijken. Terwijl de sjef er soms een ja-knikker bij heeft. Iets met mes en 2-kanten voor de sjef.
    Soms wordt die nieuwkomer ook nog anders (lees beter) gewaardeerd door de organisatie. Ik vind het een nogal smerig spelletje als je allemaal maatjes om je heen verzameld, waardoor je eigen positie sterker (soms onaantastbaar) wordt.

    En op zulke grote schaal

    Walgelijk: vriendjespolitiek!
    geschreven door dick, op 14 mei 2008 om 13:49

    Daar geloof ik zeker in: vriendjespolitiek! Zeer kwalijk!!!
    Kun je ze niet (met initialen oid) hier vermelden?

    geschreven door henk, op 14 mei 2008 om 14:22

    nee, dat lijkt mij niet nodig. iedereen die bij middelgrote en grote bedrijven werkt of heeft gewerkt, kan wel een voorbeeld noemen.


  22. Ik heb de laatste weken veel van de bus gebruik gemaakt omdat het gratis was. veel passagiers bedankten de chauffeurs voor het gratis reizen en wensten de chauffeurs succes met de aktie. Nu de passagiers de dupe zijn is iedereen opeens tegen de aktie.
    Of we nu top-bestuurder, chauffeur of passagier zijn… iedereen is uit op zijn eigen voordeel

  23. 😀 Vind staken, als het echt niet meer wil, door arrogant gedrag en egoïsme van de werkgevers vaak, een prima middel. Maar lang niet altijd geslaagd, zoals het grootste deel van die politie-acties. Die smakeloos waren gekozen. Deze jongens en meisjes krijgen volgens mij niet zoveel salaris. Terwijl ze elk moment enorm veel verantwoordelijkheid hebben voor de passagiers. Ook respectloos gedrag van onze soortgenoten maar moeten pikken. Praat maar eens met een buschauffeur.

  24. kijk dat bedoel ik nou. ik mag aannemen dat dick hele gesprekken voert met busschauffers en van de hoed en de rand weet, of zit deze dick ernaast?

  25. Alle reacties doorgelezen… Gelukkig is er nog 1 die zegt dat ze ook publieksvriendelijke acties hebben gehad.

    Ik ben niet tegen het staken. Je kunt niet alleen maar publieksvriendelijke acties houden.

    Of ze nou staken of niet, de prijzen worden toch wel elk jaar duurder.

    Enige minpunt voor mij is, dat een klasgenoot met de bus moet komen, en ik morgen geen supervisie heb op school (je kunt natuurlijk ook zeggen dat ik dan dus lekker vrij ben).

  26. geschreven door tjalling, op 14 mei 2008 om 17:35
    We zouden allemaal een weekje moeten gaan staken tegen HET GROTE GRAAIEN van de overheid!
    HET HELE LAND PLAT!

    Gelijk heb je, dat kwartje van kok is er ook nog steeds. Hoe durven ze 😉

  27. alternatief vervoer???
    Ik snap al het gestaak wel, en ja iedereen moet werken om brood op de plank te krijgen, maar wij als reizigers zijn wel de dupe.
    Ik baal er nu gewoon weg van want mijn collega’s worden nu een beetje moe om mij steeds weg te brenegn of op te halen van het station in zwolle. Ze doen het nu wel, maar met tegenzin dat zie ik en dat hebben ze enigzins uitgesproken…. zou gewoon niet weten hoe ik anders op mijn werk kan komen, ik werk in oosterenk.
    Iemand suggesties??? heb al een OV fietspas aangevraagd maar dat kan nog wel even duren en elke dag een taxi nemen is veel te duur voor mij en kan ik niet betalen.

    HELP HELP HELP!!!

  28. Paula, ik zou onderzoeken of je de taxikosten niet kan declareren bij connexion. Die hebben de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer, omdat zij een belangrijke spil zijn om de economie draaiende te houden (volgens mij zelfs wettelijk, kan me vergissen). Nemen ze die zelf niet, dan blijven de gevolgen van die verantwoordelijkheid volgen mij wel bij hen liggen. Nogmaals, ik weet het niet zeker, misschien ken je een jurist o.i.d. die dat wel zeker weet….of ga naar het juridisch loket. Je zou dan met de werkgever een constructie kunnen overleggen, dat ze de taxinota’s voor kunnen schieten…. 😉

  29. Die hebben de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer, omdat zij een belangrijke spil zijn om de economie draaiende te houden (volgens mij zelfs wettelijk, kan me vergissen). Nemen ze die zelf niet, dan blijven de gevolgen van die verantwoordelijkheid volgen mij wel bij hen liggen.

    En dàt is natuurlijk grote onzin. Die mensen hebben net zoveel recht om te staken als iedereen. Belangrijke spil en maatschappelijke verantwoordelijkheid??? In dat geval mogen ze dus wel iets meer verdienen, vind je zelf ook niet?

  30. @ Paula;

    Ik vind eerlijk gezegd de collega’s dan ook niet de meest collegialen! Heel af en toe in een luie bui pak ik ook wel eens de bus naar het werk, geen zin om half uur te fietsen :D, maar mij wordt echt wel gevraagd of ik mee wil rijden! No problemo!

  31. ? Miranda

    maar mij wordt echt wel gevraagd of ik mee wil rijden! No problemo!

    Wat maakt dat meerijden dan zo bijzonder dat ze je allemaal graag een lift willen geven?

  32. @amiek: Hoewel ghehe uitstekend voor zichzelf kan opkomen wil ik toch even melden dat jou quote door mij volledig anders gelezen werd. Ghehe doelt hier volgens mij op de vervoersplicht die het bedrijf Connection aangegaan is. Ik ben ook geen jurist maar heb het idee dat hij best eens gelijk kan hebben.

    Verder is zoals al door iemand geopperd de afstand van het station naar Oosterenk een kippeeindje dat in een half uurtje gelopen is. Schijnt nog gezond te zijn ook.

  33. Amiek, ja ze mogen best iets meer verdienen, maar nee, niet opdeze manier. Zoals zij nu te werk gaan (zie ook de afsluiting van een belangrijke verkeersader in Apeldoorn) zijn zij bezig, de maatschappij te laten bloeden voor hun ellende. Van een volwassen persoon mag je verwachten dat diegene zijn of haar eigen ellende oplost, zonder daar derden bij te betrekken. Zij hebben een beroep waarin ze het monopolie hebben op een maatschappelijke behoefte, daar kies je voor. Dan is het onverantwoord om te gaan staken.
    Overigens vind ik het dik in orde dat chauffeurs actie ondernemen tegen de besluiten van hun meerderen. Ik verwacht alleen wel van een beetje vakbond, dat die wat meer fantasie gebruiken om hun eisen kracht bij te zetten dan zo’n staking.

    Met de media die ze bereiken denken ze in eerste instantie een wapenfeit te creëren, de media slijpt hun messen. Wat ze hierbij vergeten zijn de indirecte gevolgen. Denk eens aan de agressie waar menig buschauffeur mee te maken heeft gehad. Agressie komt vaak voort uit een gevoel van disrespect tegenover de ander. Met deze acties plaatsen zij hun beroep wel erg in de morele waagschaal, waardoor respect voor hen verminderd in de maatschappij. Hierdoor kan agressie toenemen en zullen ze niet snel de sypathie van de burger, hun dagelijkse klanten, krijgen.

    Nee geweld is nooit goed en nee, ik zal geen geweld tegen chauffeurs gebruiken. Neemt niet weg dat iemand die ernstig benadeeld is door deze actie, sneller geneigd is uit zijn slof te schieten tegen een chauffeur dan anders. Zo werkt dat in beroepen waarbij je een maatschappelijke functie vertegenwoordigd. Daarom vind ik dat ze de verantwoordelijkheid hebben om niet te staken, zeker niet voor zo’n lange periode tijdens schoolexamens.

  34. Overigens, doelde ik inderdaad, zoals Bernard al zei in eerste instantie op het vervoersbedrijf Connexion. Laat hen onderling maar uitvechten waar die taxivergoeding naartoe gaat.

    Maar als je mij de vraag stelt over mijn visie op de staking als actiemiddel, hierboven mijn reactie.

  35. hebben we nog politieke bestuurders of slapen ze gewoon door?
    Het meest schandalig vind ik dat de politiek net doet of z’n neus bloedt. Een houding van: ze zoeken het maar uit, daar bemoeien wij ons niet mee. Ooit wel eens gehoord van publieke belangen?
    Kom op zeg, ga naar de onderhandelingstafel en doe iets. Het is wel degelijk een belang van iedereen.

  36. Nee, nee, nee… De politiek heeft hier niets mee te maken. Ze moeten het inderdaad zelf uitzoeken.
    De argumenten van de werknemers vind ik trouwens erg steekhoudend. Dat ze die niet laten afkopen met een forse loonsverhoging verdient alle lof.

  37. staking bus
    hallo ik snap best dat jullie meer geld willen wie niet!
    maar het duurt nu wel een beetje te lang.Mijn ouders en schoon ouders kunnen bijvoorbeeld niet eens op het 1e verjaardags feest van hun kleinkind komen want wij hebbengeen auto om ze op te halen en van het station is ook geen optie want waa ze vandaan komen loopt geen trein taxi en een gewone taxi is te duur.Dus hun enige vervoer en dat van vele ouderen is gewoon weg komen te vervallen.Ik snap dat iemand zijn principes heeft maar moet dit ten koste van alles!

    Marianne

Reacties zijn gesloten.