Parkeermeter - Foto: Pamela van der Zee
Parkeermeter
Foto: Pamela van der Zee

Zwolle kiest definitief scanauto voor parkeercontroles

Zwolle – Het controleren van kentekens van geparkeerde auto´s met een speciale scanauto werkt zo goed, dat de gemeente deze auto definitief wil inzetten voor parkeerhandhaving en mogelijk later ook voor andere metingen. Burgemeester en wethouders stellen de raad daarom voor te investeren in de inzet van de auto en van extra controleurs.

Tot begin vorig jaar werden de kentekens van geparkeerde auto´s gescand door parkeerwachters die rondliepen met een handscanner. In mei 2018 startte de gemeente een proef met een scanauto. De verwachting was dat met de auto sneller en intensiever een groter gebied kon worden gecontroleerd.

De scanauto scant al rijdend de kentekens van geparkeerde auto´s en controleert met speciale software of er voor deze auto betaald is danwel een parkeervergunning is. Als blijkt dat er niet betaald is, komt een controleur per fiets langs om nogmaals te checken. Als er geen geldig parkeerrecht is volgt een boete in de vorm van een naheffing.

Wethouder William Dogger: “Onze verwachting was dat meer controles leiden tot een betere naleving van de parkeerregels. Mensen zijn doorgaans eerder bereid een kaartje te kopen als ze weten dat er gecontroleerd wordt. Helaas viel het resultaat van de scanauto in eerste instantie tegen.”

Tijdens de proef zijn er weliswaar meer scans uitgevoerd (circa 1660 per dag tegen 680 daarvoor) en iets meer boetes opgelegd, maar de resultaten bleven achter bij de verwachtingen.

De wethouder: “De gebruikte software en techniek bleken niet betrouwbaar genoeg en er was veel verloop onder de controleurs. Daarom hebben we aanpassingen gedaan in de software en werken we nu met een vast team parkeercontroleurs. Daardoor zijn de resultaten aanmerkelijk verbeterd. We zitten inmiddels op 3500 scans per dag. En we denken dat verdere verbetering mogelijk is. Bovendien kun je de auto gebruiken om de parkeerdruk te meten. Maar ook hele andere toepassingen zijn mogelijk, denk bijvoorbeeld aan het meten van de luchtkwaliteit (CO2, fijnstof) en de temperatuur in de straten. Dat heeft ons doen besluiten om de scanauto vanaf 2020 blijvend in te zetten voor de parkeerhandhaving en eventuele andere toepassingen.”

Artikel delen: