Eerste motor voor Machine Museum Zwolle

Zwolle – Woensdagmiddag is door wethouder Kenkhuis de eerste motor van het Machine Museum aan de Boerendanserdijk in Zwolle bevestigd.

Na 7 jaar rondzwerven tussen schuren en kelders kreeg het Machine Museum Zwolle vorig jaar weer een eigen plek. De eerste motor, een Deutz Dieselmotor, ook wel de Veenendaalmotor genoemd, werd woensdag op zijn plaats bevestigd. De robuuste 20-ton wegende motor, die in 1911 in Keulen gemaakt is, is na een bestemming in een koel- pakhuis in Katendrecht Rotterdam en als motor voor 200 textielmachines in Veenendaal nu in Zwolle beland. De gemeente Veenendaal heeft de motor in bruikleen gegeven en sponsort alle bijkomende kosten ervan. In een oude fabriek aan de Boerendanserdijk wordt gewerkt aan de inrichting van een levendig museum, waar je straks de industriële historie kunt zien, horen, ruiken en voelen. De opening voor het publiek zal naar verwachting eind 2008 zijn.


Nog veel meer motoren krijgen een plekje in het Machine Museum Zwolle…

Deze grote motor is zowel technisch als historisch een bijzonder en zeer zeldzaam object. De motor is in 1911 gebouwd in de beroemde DEUTZ fabrieken, is 20 ton zwaar en alleen al het vliegwiel is bijna 4 meter in doorsnede. Dit soort grote motoren werden in die tijd vooral gebouwd om via riemen diverse machines in een fabriek aan te drijven. De laatste periode van zijn bestaan dreef de motor een omvangrijke textielfabriek aan in Veenendaal. In deze fabriek werden o.a. de klederdracht voor Staphorst en de Veluwe gemaakt, maar ook de manchester werkkleding voor de mijnwerkers in Zuid Limburg. Met het verdwijnen van tradities en bedrijfstakken verdween de vraag naar deze soorten textiel, en sloot de fabriek in 1968 haar poorten. Via een lange omweg kwam de motor uiteindelijk in de Zwolse collectie industrieel erfgoed terecht.

Om dit soort motoren te kunnen maken was heel veel ijzer nodig. En omdat in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbrak, werd ijzer schaars en werd de productie van dit soort motoren al snel stopgezet. Er zijn er dus maar weinig van gemaakt en er zijn er nog veel minder van bewaard gebleven. Het Zwolse exemplaar is waarschijnlijk de enige die compleet is gerestaureerd en ook nog daadwerkelijk zal kunnen draaien bij de opening van het museum.

Artikel delen:
Reacties 4
  1. verbrandingsmotoren geschiedenis
    Hallo
    Ik ga op school mijn profielwerkstuk doen over verbrandingsmotoren
    na informatie op internet gezocht te hebben kwam ik uit op deze site
    misschien kunnen jullie mij ontrent de geschiedenis en ontwikkeling van verbrandingsmotoren informatie en documutatie verschaffen
    graag zie u reactie tegemoet
    Gr Mark Mertens


    Maak melding

Reageer