Gemeenteraad voor treinstation in Zwolle-Zuid

Zwolle – Een treinstation in Zwolle-Zuid kan rekenen op raadsbrede steun in de plaatselijke politiek.

Een aantal inwoners van de wijk had het station als onderwerp op de agenda van de gemeenteraad gekregen door via een burgerinitiatief handtekeningen te verzamelen. Ze hebben bedacht dat er naast een sneltrein tussen Zwolle en Deventer, ook een lightrail kan rijden. Die laatste kan dan stoppen in Zwolle-zuid. Een aantal raadsfracties heeft geopperd het Kamperlijntje door te trekken. Het college gaat nu onderzoeken welke optie haalbaar is en wil in Den Haag lobbyen voor geld.

Bron: RTV Oost

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

25 gedachten over “Gemeenteraad voor treinstation in Zwolle-Zuid”

  1. Ben je niet sneller met de fiets vanaf zuid bij het Centraal Station, als met wat voor trein uit Zuid dan ook? Als je ergens heen wilt zul je toch vanaf CS moeten vertrekken?

  2. Ligt er aan waar uit Zuid je vandaan moet komen en waar je uiteindelijk naartoe wilt.
    Als je tussen de beide stations woont is rechtstreeks waarschijnlijk sneller, maar als je verder richting Windesheim woont lijkt me via station-Zuid sneller.
    Stap je op CS over of in een bus verder het prachtige Zwolle in.

  3. geschreven door dick, op 3 juni 2008 om 10:48

    Staat niemand voor je op Eline

    DAT vind ik nou nog eens een schande!

    Op zich geen slecht initiatief zo’n station. Een light rail lijkt me dan wel weer vragen om problemen. Misschien moet Nederland op sommige fronten iets minder vooruitstrevend willen zijn 🙂

  4. @dick, ik denk ook dat je veel sneller bij CS bent met de fiets dan wat dan ook.
    Gisteren nog een buuf gesproken – had ook maar “ja” gestemd. Toch even met haar een klein rekensommetje gemaakt – zij is sneller op CS c.q. de binnenstad met de fiets, hoewel ze geen snelle rijder is.
    Iig wordt het wachten op betaald parkeren voor WKCzuid, omdat deze vol komt te staan met forenzen. Anders krijgen we hier in de buurt wel vergunningen / parkeermeters, net als in Assendorp. Ik hoop van niet, maar zal het uiteindelijke noodzaak zijn.

  5. @ ME: Over die bijkomende parkeerproblemen heb ik nog niemand gehoord.

    Mag van mijn werkgever zelfs gratis met het OV naar mijn werk. Maar dagelijks realiseer ik me dat het me zoveel extra tijd kost, dat ik toch weer alleen in mijn auto stap. Zo te lezen zijn ze van alles van plan, behalve mijn reistijd, als ik met OV ga, te verminderen. Fietsen van en naar station vind ik geen enkel probleem.

  6. @ Me…en dan krijg je de bekende fietsendiscussie, wanneer iedereen op de fiets naar het cs gaat. Daarnaast is het handig ook de grotere loopafstand op het cs mee te rekenen en de extra tijd die de trein er over doet. Ik denk dat je er dan wel 10 minuten bij op kan tellen.
    Ook is de trein een voorziening die gebruikt wordt door mensen die minder goed ter been zijn, voor hen is fietsen lastig. Voor hen is het stukken makkelijker om een station in hun wijk te hebben. Dit is een voorziening die reëel is voor 35.000 mensen. Aangezien de drempelwaarde tussen dorp en stad 20.000 inwoners is, is ZWolle Z. al bijna 2x een stad op zich. Daar mag best een stationnetje komen vind ik. 🙂

  7. ik zeg niet dat ik niet op sta voor oudere mensen, maar t is gewoon fijn dat je wel kunt zitten in de trein.
    En nog een voordeel van een extra station is dat het CS iets wordt ontlast, omdat de stationstunnel te smal is. Ook al gaan ze hier ook wat aan doen.

  8. Eline, als er geen plek is, ga ik rustig naar klasse 1. Je betaald niet voor een plaatsbewijs, maar een vervoersbewijs, oppert de goed geïnstructeerde controleur dan. Nou betlaat men voor een vervoersbewijs in een goederentrein, niet in een passagierstrein. Daarbij, redelijkerwijs mag je een zitplaats verwachten, gezien hun prijzen. Als zij die niet kunnen bieden in hun 2e klas aanbod, is het wel zo klantgericht om met alternatieven te komen die voor de klant gunstiger zijn, 1e klas dus. Een staplaats kan ook in de trein, in India bijvoorbeeld, de prijzen liggen daar echter net even een stukje anders…. 😉

  9. @dick,
    Nou ik heb het er iig over gehad in voorgaande subjects hier. Er is op de geplande plaats gewoonweg onvoldoende ruimte voor station, parkeergelegenheid, fietsen en wat al niet meer.
    Bovendien: als je vindt dat er nog niet eerder over gesproken is, wil natuurlijk niet zeggen dat er niets aan de hand is………

  10. @ghehe
    Ik heb nog niet eens aan die fietsdiscussie gedacht…. Dacht alleen aan lopen naar station, wachten op trein, in trein staan/zitten, op CS weer een behoorlijk stuk lopen naar bus of stad (en wachten op bus). Lijkt mij alleemaal een stuk lastiger dan de bus pakken bij het WKC……
    Ik denk dat de extra (Wacht/loop)tijden onderschat worden door de meesten: de fietstocht vanaf WKC naar centrum is plm 8 minuten. Dus zoveel is er niet te winnen qua tijd voor de meeste mensen.

  11. Volgens mij ben ik het aardig met je eens Me. Hoewel het natuurlijk een uitkomst kan zijn voor mensen die slecht ter been zijn. Dit bedoelde ik ook niet

    Bovendien: als je vindt dat er nog niet eerder over gesproken is, wil natuurlijk niet zeggen dat er niets aan de hand is………

    Ik bedoelde dat het nieuw voor mij is en geen onbelangrijk aspect lijkt me. Zeker gezien je toelichting van 21:23.
    Ben jij ook betrokken bij het burgerinitiatief? De uitkomst was dus dat men een station wil, hoeveel % was voor en hoeveel tegen?
    Nu is er in elk geval raadsbrede steun. Kan me niet voorstellen dat de door jouw aangehaalde aspecten in de gemeenteraad niet aan de orde zijn geweest???

  12. Nope, ik ben er niet bij betrokken. Dat wil zeggen: ik las hier van het initiatief maar heb bewust om die aspecten (en nog wat anderen) niet getekend.
    Zo weet ik dat “buuf” bijvoorbeeld wel getekend heeft, maar zonder verder over de consequenties na te denken.
    Ik hoop maar dat over deze aspecten nagedacht is. Ik weet niet wat “raadsbrede steun” inhoudt. Vermoedelijk is het een steun voor het initiatief, onder voorbehoud van nog teveel “mitsen” en “maaren” maar dat is een wilde gok van mijn zijde.

  13. Misschien kan John van Boven wat zeggen over de raadsbrede steun en het meewegen van de door jouw aangehaalde aspecten?

  14. Dat vind ik nou ook, Ghehe. Als je betaalt mag je een plaats verwachten. En al helemaal als je de prijs van nu betaalt en een trein van lang lang geleden voor je neus stopt.

  15. Maar wacht dan wel even met het zitten gaan tot dat de mensen die daadwerkelijk een eerste klas kaartje hebben een plaats gevonden hebben. Die gaan volgens mij toch voor.

  16. @Eline, ik heb daar nog nooit een boete voor gehad. Je kunt gewoon bijbetalen als je wilt. De prijs voor een overgangskaartje bij de conducteur valt erg mee.
    En hij vind het ook vervelend dat er voor de zoveelste keer met te weinig materieel gereden wordt en zal daarom vaak niet eens willen zien dat er een 2-tje op je vervoersbewijs staat.
    En daarbij: vrouwen hebben al helemaal een streepje voor :'(
    @ghehe: Nee onder normale omstandigheden ik ook niet. Wel als hij uiteindelijk na enige aarzeling toch bestormd is door wanhopige tweede klas-reizigers.

  17. @ John van Boven: Me en ik vroegen ons gister af of jij misschien kon vertellen over de raadsbrede steun en het meewegen van de door Me aangehaalde aspecten?

  18. Commissie behandeling
    Raad 16 juni 2008

    De raadsgriffie stelt voor:
    1.In te stemmen met de uitwerking van het burgerinitiatief realiseren Voorstadhalte Zwolle Zuid en
    het college van B&W verzoeken daartoe de volgende acties te ondernemen:
    oHet actiepunt ⤽realiseren voorstadhalte Zwolle-Zuid⤝ opnemen in de Mobiliteitsvisie;
    oActie ondernemen richting Provincie Overijssel met als doel ervoor te zorgen dat de provincie de halte in Zwolle Zuid toevoegt aan het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT);
    oHet onder de aandacht brengen van het realiseren van de voorstadhalte in Zwolle-Zuid bij de Zwolse Tweede Kamerleden;
    oOnder andere in overleg gaan met Pro Rail om te realiseren welke belemmeringen de realisatie van de Voorstadhalte in de weg staan en hoe deze op korte termijn opgeheven kunnen worden.
    2.Het college van B&W tevens te verzoeken op korte termijn te starten met twee verkennende
    onderzoeken, namelijk:
    oOnderzoek naar een eventuele doortrekking van de nieuwe tramverbinding tussen Kampen en Zwolle;
    oOnderzoek naar de mogelijkheid van een Light Train (stoptreindienst) op het bestaande enkelspoor tussen Zwolle en Deventer.

    Toelichting op het voorstel
    Op 25 maart 2008 hebben vertegenwoordigers vanuit Zwolle-Zuid een burgerinitiatief ingediend bij de voorzitter van de raad. In dit burgerinitiatief wordt de raad gevraagd medewerking te verlenen voor het realiseren van een voorstadhalte in Zwolle Zuid.

    Op 2 juni is het burgerinitiatief besproken in de commissie Ruimte. De commissie heeft zich positief uitgesproken over dit initiatief. Ook het college van B&W heeft laten weten dat een dergelijke voorstadhalte reeds enige tijd een wens van de gemeente is. De commissie heeft tijdens de vergadering aangedrongen op een spoedige start van de noodzakelijke onderzoeken.

    De voorzitter, H.J. Meijer

    De griffier, B.A. Schutte

    Besluit

    Jaargang2008
    Nummergb1-2008.093
    OnderwerpBurgerinitiatief Voorstadhalte Zwolle Zuid

    De raad van de gemeente Zwolle;

    gelezen het voorstel, d.d. 3 juni 2008;

    besluit:

    1.In te stemmen met de uitwerking van het burgerinitiatief realiseren Voorstadhalte Zwolle Zuid en het college van B&W verzoeken daartoe de volgende acties te ondernemen:
    oHet actiepunt ⤽realiseren voorstadhalte Zwolle-Zuid⤝ opnemen in de Mobiliteitsvisie;
    oActie ondernemen richting Provincie Overijssel met als doel ervoor te zorgen dat de provincie de halte in Zwolle Zuid toevoegt aan het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT);
    oHet onder de aandacht brengen van het realiseren van de voorstadhalte in Zwolle-Zuid bij de Zwolse Tweede Kamerleden;
    oOnder andere in overleg gaan met Pro Rail om te realiseren welke belemmeringen de realisatie van de Voorstadhalte in de weg staan en hoe deze op korte termijn opgeheven kunnen worden.
    2.Het college van B&W tevens te verzoeken op korte termijn te starten met twee verkennende onderzoeken, namelijk:
    oOnderzoek naar een eventuele doortrekking van de nieuwe tramverbinding tussen Kampen en Zwolle;
    oOnderzoek naar de mogelijkheid van een Light Train (stoptreindienst) op het bestaande enkelspoor tussen Zwolle en Deventer.

    Aldus besloten in de openbare vergadering van 16 juni 2008,

Reacties zijn gesloten.