Snelheidsmaniakken bekeurd bij Zwolle

Zwolle – Van een 22-jarige man uit Ommen werd op donderdagmiddag 5 juni op de Hermelenweg het rijbewijs ingevorderd. Hij reed 132 km/u waar 60 is toegestaan. De man was een beginnende bestuurder. Proces-verbaal werd tegen hem opgemaakt. Ook het rijbewijs van een 27-jarige man uit Hoogeveen werd op dezelfde weg ingevorderd. Hij reed 116 km/u waar 60 is toegestaan.

In de nacht van donderdag 5 op vrijdag 6 juni werd op de Hasselterweg het rijbewijs van een 32-jarige man uit Zwolle ingevorderd. Hij reed 129 km/u bij een snelheidsbeperking ivm wegwerkzaamheden. Ter plaatse was de toegestane snelheid 50 km/u.

Artikel delen:
Reacties 27
  1. Los van het feit, dat het woord “ingevorderd” nog steeds niet bestaat in de Nederlandse taal: hoe stom ben je als je op die Hermelenweg veel te snel gaat rijden?!?

    Controleren bij wegwerkzaamheden is wel een goede zaak!



    Maak melding

  2. hoe stom ben je als je op die Hermelenweg veel te snel gaat rijden?!?

    Haal de woorden “op de Hermelenweg” er maar tussenuit.


    Maak melding

  3. Precies, Plantje. Die weg is een goudmijn. Niet geheel terecht overigens, want 60 slaat nergens op daar. Maar 100 is wel erg hard. Ze zouden die weg eens anders moeten inrichten, alleen wat fietsstrookjes op een verder lege weg nodigt niet uit tot langzamer rijden…


    Maak melding

  4. Met fietsstrookjes op een lege weg heb ik sowieso enorme problemen! Men kan wel zeggen, dat het niet zo is, maar de enige reden waarom je dan je snelheid zou verlagen is omdat er op jouw weghelft fietsers rijden en je tegemoetkomend verkeer hebt.
    Je maakt dan dus van je fietsers (over het algemeen toch levende mensen :)) obstakels om de snelheid te verlagen.

    Dat moet niet kunnen!


    Maak melding

  5. Ja, net zoals de fietsstraat op de Zwarteweg. Daar zijn de fietsers ook levende snelheidsremmers. Probleem op de Hermelenweg is dat de weg breed is, er doorgaans vrijwel geen verkeer rijdt, en goed overzicht biedt. Ingrediënten die niet bij een 60-regime passen. Zelfs 80 is niet bepaald snel dan.


    Maak melding

  6. Ben ik volledig met je eens Chris. Op die Zwarteweg zal ook vast nog wel eens een spiegeltje van een auto sneuvelen. Mensen rijden daar soms ook gewoon idioot!
    Gisteren ben ik er voor het eerst met de auto door gereden, maar het is me niet helemaal duidelijk wat ze bedoelen met “Auto te gast”. Minder snel over fietsers heen rijden? Mag de schooljeugd daar met zijn 4tjes naast elkaar fietsen?


    Maak melding

  7. De aanpassing van de snelheid naar 60 km op de Hermelenweg is uitsluitend gedaan om het sluipverkeer van de A28 te ontmoedigen.
    Niets meer en niets minder.
    Maar nu dus een leuke kassakraker voor de politie.


    Maak melding

  8. Ingrediënten die niet bij een 60-regime passen. Zelfs 80 is niet bepaald snel dan

    Zo gaat dat in Nederland, iedereen denkt zelf de regels te kunnen bepalen. Dat is nog niet het grote probleem, de bekeuring komt vanzelf. Waar ik meer moeite mee heb is dat een aantal van deze mensen ook wil dat jíj harder gaat rijden. Als je b.v. op het stuk Middelweg – Stadshagen 50-55 km gaat rijden heb je diverse keren iemand aan je bumper hangen. Hetzelfde geldt voor de Rembrandtlaan waar 30km geldt, maar daar zijn een aantal mensen wel achtergekomen afgelopen week die daar 60km reden en dus hun rijbewijs in de papierversniperaar konden gooien.
    In de VS gelden ook snelheidsbeperkingen op wegen die midden door de woestijn gaan en waar je in de verste verte niemand ziet, maar daar heerst niet zo’n mentaliteit als in Nederland om dan maar zelf te bepalen dat het wel even wat harder kan. Natuurlijk komt het wel voor, maar bij ons is het meer regel dan uitzondering.


    Maak melding

  9. Probleem is dat de “overheden” ook niet goed lijken te kunnen/willen bepalen wat een goede maximumsnelheid is. Het aantal minimale snelheidsovertredingen in Nederland loopt in de vele miljoenen, wat wel aangeeft dat er iets mis is met maximumsnelheid op veel wegen.


    Maak melding

  10. geschreven door Danny, op 6 juni 2008 om 15:27

    Ingrediënten die niet bij een 60-regime passen. Zelfs 80 is niet bepaald snel dan

    Zo gaat dat in Nederland, iedereen denkt zelf de regels te kunnen bepalen. Dat is nog niet het grote probleem, de bekeuring komt vanzelf. Waar ik meer moeite mee heb is dat een aantal van deze mensen ook wil dat jíj harder gaat rijden. Als je b.v. op het stuk Middelweg – Stadshagen 50-55 km gaat rijden heb je diverse keren iemand aan je bumper hangen. Hetzelfde geldt voor de Rembrandtlaan waar 30km geldt, maar daar zijn een aantal mensen wel achtergekomen afgelopen week die daar 60km reden en dus hun rijbewijs in de papierversniperaar konden gooien.
    In de VS gelden ook snelheidsbeperkingen op wegen die midden door de woestijn gaan en waar je in de verste verte niemand ziet, maar daar heerst niet zo’n mentaliteit als in Nederland om dan maar zelf te bepalen dat het wel even wat harder kan. Natuurlijk komt het wel voor, maar bij ons is het meer regel dan uitzondering.

    Nou nou nou Danny…
    Feit dat iemand zegt, dat een weg niet uitnodigt tot 60, maar eerder minimaal 80 km/uur houdt niet automatisch in, dat zo iemand er ook veel sneller ZAL rijden. Dus het is een dappere aanname dat het hier weer gaat over mensen die zelf hun regels bepalen.

    De boete komt overigens niet vanzelf. Ik heb sinds september 2005 geen bekeuring meer gehad, dus het valt wel mee.

    Wel vind ik dat je gelijk hebt als je je beklag doet over mensen die iemand die zich aan de snelheid houdt gaan zitten pushen. Als iemand anders er voor kiest zich aan de regels te houden moet je dat op zijn minst respecteren en misschien zelfs waarderen.

    Wel is het soms storend als mensen niet opletten en ook onder de maximum snelheid rijden. Ik rijd iedere week naar Wijhe. Op die weg geldt zo ongeveer over de gehele weg een inhaalverbod; daar hou ik me dan ook aan. Maar vaak heb ik mensen voor me, die (op de snelheidsmeter) nog geen 80 km/uur rijden! Voor de grap kijk ik dan wel eens op GPS hoe snel we rijden en dat ligt dan vaak tussen de 65 en 70 km/uur. Dat is wel vervelend!


    Maak melding

  11. Hetzelfde geldt voor de Rembrandtlaan waar 30km geldt, maar daar zijn een aantal mensen wel achtergekomen afgelopen week die daar 60km reden en dus hun rijbewijs in de papierversniperaar konden gooien.

    Als je 30 km te hard rijd wordt je niet je rijbewijs afgenomen. Dat gebeurt pas vanaf 50 km/h en als de wettelijke correctie (aantal procent) er afgetrokken is.


    Maak melding

  12. Danny, wat wil je nu zeggen met dat artikel in de Stentor?

    Ik vind dat een weg slecht ingericht is als je er 30 km/uur mag, maar er 80 km/uur kunt rijden.


    Maak melding

  13. Dank je, plantje!

    Handig, zo’n artikel met alleen een link en verder geen aanvullende informatie..

    We weten dat destentor.nl riooljournalistiek vertoont, dus als je dat bedoelt 😀


    Maak melding

  14. Wel is het soms storend als mensen niet opletten en ook onder de maximum snelheid rijden. Ik rijd iedere week naar Wijhe

    Dat ‘storend’ ligt puur bij de persoon die het ervaart.

    Het is niet verboden om daar 70 te rijden (85 is w?l verboden).
    Maar ik behoor ook tot die personen die zich storen aan ‘te langzaam rijdende’ (lees: mensen die onder de maximum toegestane snelheid rijden) maar probeer dus wel in gedachten te houden dat de ‘langzaamrijder’ zich gewoon aan de regels houdt. Dat scheelt al aardig wat. (echt beroerd vind ik het pas als mensen voor elke bocht het gas loslaten of nog erger: afremmen terwijl dat nergens voor nodig is; dan liever een ‘langzaamrijder’ die z’n pootje gewoon stil op het gaspedaal houdt)



    Maak melding

  15. Klopt WFvN, maar vaak zie je dat de langzaamrijders ook juist die types zijn die voor iedere bocht het gas loslaten.

    Laatst had ik er één voor me, die overduidelijk niet bekend was of van het landschap aan het genieten was. Deze auto reed dan ook even de parkeerplaats die daar halverwege ligt op: hulde! Als ik met vakantie ben en rustig wil rijden omdat ik van het landschap geniet doe ik dat ook alleen maar als anderen daar geen last van hebben.


    Maak melding

  16. Het is niet verboden om daar 70 te rijden (85 is w?l verboden).

    Volgens mij kun je een bekeuring krijgen als je te langzaam rijdt, omdat je het overige verkeer niet onnodig mag hinderen.
    Dit is dan wel naar de inschatting van de verbaliserende agent om gebruik te maken van het zogenoemde ‘kapstokartikel’.


    Maak melding

  17. Ja, je kan een bekeuring krijgen voor te langzaam rijden maar 70 rijden waar 80 is toegestaan valt daar volgens mij niet onder. Het is niet voor niets een maximaal toegestane snelheid.
    Ga je 30 rijden dan zal het vast wel onder de noemer ‘hinderen’ vallen maar met 70 kan ik me dat niet voorstellen.



    Maak melding

  18. Waar ligt de grens dan?
    Het is een beetje een schemerig wetsartikel waarbij je maar net het geluk moet hebben of de betreffende agent niet met het verkeerde been uit bed gestapt is.


    Maak melding

  19. Ach, mensen die 180 willen jakkeren en moeten afremmen voor een auto die met 140 een stroom auto’s met 120 inhaalt, die voelen zich dus ook gehinderd door die persoon die met 140 aan het inhalen is.

    Maar waar ligt de grens? Inderdaad zal dat vast zijn aan de agent die de boel beoordeelt.
    Maar ik blijf erbij: met 70 zal je niet snel bekeurd worden op een plek waar 80 is toegestaan.


    Maak melding

  20. @ WFvN, dat het een maximum snelheid betreft, heeft aan dat er situaties mogelijk zijn, waardoor een lagere snelheid veiliger is. Denk aan dichte mist, regen etc. Hierbuiten is de maximum snelheid de wenselijke snelheid en de snelheid die het best bij de situatie past. Vaak is 10-20 km per uur sneller nog wel verantwoord (In Duitsland is het overal 100 buiten de bebouwde kom). In NL nemen we vaak het zekere voor het onzekere en beperken de maximum snelheid tot een minimum. Op zich misschien een prima beleid, maar men moet zich realiseren dat wanneer men 10 km/u onder de normale snelheid gaat zitten, dat diegene dan bewust het overige verkeer hindert om haar rechtvaardige snelheid te rijden. Hiervoor krijgt men inderdaad geen boetem, maar asociaal vind ik het vaak wel. Andere mensen die de de max. snelheid wel willen rijden zullen gaan inhalen, waardoor gevaarlijker situaties ontstaan. Dit omdat iemand het nodig vind om zijn/haar eigen dooie akkertje te praktiseren op de openbare weg.

    Wanneer iemand de maximum snelheid niet meer aandurft, is diegene wat mij betreft niet meer geschikt voor het autoverkeer. Een brommobiel biedt dan uitkomst.

    Gewoon de maximum snelheid rijden als de situatie hier naar is…..


    Maak melding

  21. Ik vind dat je her en der toch wat kort door de bocht gaat:

    Vaak is 10-20 km per uur sneller nog wel verantwoord

    Ben ik het ook vrij vaak mee eens maar ik ben eveneens van mening dat er ook plekken zijn waar de maximaal toegestane snelheid gewoon verre van snugger is en ik er bewust voor kies om langzamer te rijden.

    Op zich misschien een prima beleid, maar men moet zich realiseren dat wanneer men 10 km/u onder de normale snelheid gaat zitten, dat diegene dan bewust het overige verkeer hindert om haar rechtvaardige snelheid te rijden.

    Wellicht bedoel je het anders dan je het schrijft (of ik het begrijp) maar dat ‘bewust het overige verkeer hindert’ vind ik dus erg bot.
    Ik rijd graag door; ik heb jaren met de auto zo’n beetje overal de snelheid ruim overschreden (voor zover m’n auto dat toeliet) en doe dat lekker door willen rijden nog altijd maar dan wel de max snelheid aanhoudend. Een slome voor m’n neus houd ik niet van maar zoals ik al zei: op sommige plekken ben ikzelf zo’n ‘slak’. De Drapenierlaan in Stadshagen bijvoorbeeld, daar mag je 50 maar daar geef ik toch echt de voorkeur aan 40 km/h. Niet om het overige verkeer bewust te hinderen maar om de situatie voor een deel van het overige verkeer veiliger te maken.

    Maar jij lijkt hier te impliceren dat mensen dat doen om dus bewust (lees: expres) anderen te hinderen.

    Hiervoor krijgt men inderdaad geen boetem, maar asociaal vind ik het vaak wel.

    Asociaal zijn die gasten die strak de max snelheid rijden en bij het verkeerslicht ineens doortrappen naar 90 terwijl jij links naast ze staat waarbij ze proberen jou er niet voorbij te laten en na een geslaagde poging weer 80 gaan rijden.

    Opa en oma die 70 veiliger vinden dan 80 wil ik absoluut niet onder die noemer plaatsen.
    Irritant vind ik het wel als ikzelf wel door wil rijden. De ergernis ken ik dus echt wel maar zoals ik al eerder aangaf, dat ligt bij degene die zich ergert.

    Andere mensen die de de max. snelheid wel willen rijden zullen gaan inhalen, waardoor gevaarlijker situaties ontstaan.

    Dan zijn die inhalers dus gewoon fout en gevaarlijk bezig.

    We zullen het er wel mee eens zijn dat er ergens een grens moet zijn (waarschijnlijk grijs gebied) waarbinnen de overgang van ‘te langzaam’ naar ‘acceptabel langzamer dan de max’ zich bevindt.

    Persoonlijk spreek ik over ‘asociaal’ liever bij de kontklevers die het mij al kwalijk nemen als ik 55 km/h op de middelweg rijd (55 op mijn teller, 50 op GPS)

    Wanneer iemand de maximum snelheid niet meer aandurft, is diegene wat mij betreft niet meer geschikt voor het autoverkeer. Een brommobiel biedt dan uitkomst.

    Gedeeltelijk mee eens. Alleen die brommobiel vind ik een slecht idee, de rest sluit ik me wel bij aan (ja, ik weet het, en toch zeggen dat die vmax niet persé gereden moet worden)



    Maak melding

  22. Hmm, kan me wel aardig vinden in wat je zegt WFvN. Het botte over het bewust hinderen is inderdaad genuanceerder dan dat ik beschreef. Naast de max. snelheid geldt de regel ‘een bestuurder moet zijn/haar snelheid dusdanig aanpassen dat hij/zij kan stoppen binnen de afstand dat de weg vrij en overzichtelijk is’. Binnen de bebouwde is dit inderdaad al snel minder dan de toegestane 50 km/u. Wanneer je langs auto’s rijdt kan je snel verrast worden. Ik bedoel dan ook meer de mensen die 70 rijden omdat ze dit nu eenmaal een lekker rustig gangetje vinden.

    Ook hinderlijk vind ik hierin de mensen die tijdens de spits gaten laten vallen van soms wel 10-15 meter tot hun voorganger bij een rood stoplicht, ik vraag me af of deze mensen wel beseffen dat de rij daardoor veel langer wordt en dat anderen hierdoor net het groene licht niet meer halen. Mensen die rechts willen voorsorteren zien dan vaak hun richting groen krijgen, maar ze kunnen er niet op, omdat iemand grote gaten laat vallen. Heb wel eens geclaxoneerd hiervoor. Ik werd aangekeken alsof ik een grote aso was. Ik haalde mijn groene licht niet, ik vond degene die de gaten liet vallen juist de grote ‘aso’…


    Maak melding

Reageer