Zwolle wil in Top 10 toeristische steden

De gemeente Zwolle gaat voor een plek bij de top 10 van de meest aantrekkelijke steden voor toeristen in Nederland. In de nota "Toeristisch Offensief" heeft de gemeente Zwolle haar ambities voor de ontwikkeling van het toerisme tot 2011 vastgelegd.

Zwolle ziet Toerisme als een belangrijk onderdeel van de complete stad. Toerisme levert niet alleen een bijdrage aan de versterking van de economie en werkgelegenheid, maar kan ook bijdragen aan de leefbaarheid, vitaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de stad voor de eigen inwoners. Bovendien kan toerisme de identiteit en het imago van de stad of regio versterken.

  

Zwolle staat sterk op funshoppen, horeca, regionale evenementen, een groene structuur en historische cultuur in een mooi landschappelijke waterrijke omgeving. De sterke punten van Zwolle zijn nog niet optimaal ontwikkeld voor toeristisch bezoek, maar bieden zeker kansen. Door onderdelen te verbeteren en aan elkaar te verbinden kunnen deze kansen beter worden benut.

De Zwolse visie richt zich met name op het versterken van datgene waar Zwolle al sterk in is. Dit zal mede leiden tot een versterking van het toerisme in de regio.

Uit onderzoek blijkt dat de sector Toerisme in Zwolle goed is voor 607 bedrijfsvestigingen en 4888 arbeidsplaatsen, ofwel 6,3% van de totale werkgelegenheid in Zwolle. In de periode 2000-2005 is het aantal vestigingen in deze sector gegroeid met 9%. Het aantal banen nam in deze periode toe met ruim 8%.

Sterkten en kansen benutten vraagt om keuzes. Hiervoor moet je durven kiezen. Wanneer je alles voor iedereen wilt aanbieden zul je je nooit onderscheiden. De tijd is rijp dat Zwolle haar kwaliteiten goed in de etalage zet.

Het college van B&W kiest daartoe in de nota voor het verstevigen van dagtoerisme en het bevorderen van landschap- en watertoerisme. Tevens wil ze de verblijfsmogelijkheden vergroten en toeristisch Zwolle vermarkten. Deze keuzes zullen leiden tot een toename van het aantal toeristen dat Zwolle bezoekt. En hiermee tot een toename van het aantal bestedingen in de sector en meer werkgelegenheid. Ook zal de congresfunctie van Zwolle worden versterkt. De keuzes zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat en leefklimaat voor de eigen inwoners. Zwolle wordt een sterk merk.

Het Toeristisch Offensief is tot stand gekomen in overleg met de Stuurgroep Toerisme. Deze groep bestaat uit de belangrijkste toeristische partners in de stad. De nota is vrijgegeven voor inspraak en zal naar verwachting in het voorjaar van 2007 worden vastgesteld. De uitvoering van het beleid wil de gemeente ook in nauwe samenwerking met de toeristische partners oppakken.

Artikel delen:
Reacties 2
  1. Wat heeft Zwolle nou echt voor bijzonders te bieden? Het centrum is wel aardig, maar niet zeer bijzonder. Qua landschappelijk schoon is er ook weer niet zoveel te zien, behalve een rivier, wat weilanden etc. Misschien moet Zwolle zich wat meer associeren met de Veluwe, welke eigenlijk maar een paar kilometer van Zwolle af ligt, hetzij in een andere provincie.

  2. @Chris
    Heb je dan niet in het artikel gelezen dat toerisme niet alleen wat extra euries voor de Zwolse economie opleverd, maar dat het ?³?³k nog eens leidt tot een grotere VEILIGHEID?
    Ik verzin het niet hoor, het staat er ?©cht.
    Nou laat die massa toeristen dan maar naar Zwolle komen, zou ik zo zeggen. Want wie aan VEILIGHEID denkt, denkt na. Of niet Chris?

Reageer