Politie in fietstunnels

Zwolle – Regelmatig komen er bij de politie reacties binnen over politievoertuigen die gebruik maken van de fietstunnels in Zwolle. Vaak wordt gedacht dat de politie de tunnels gebruikt als sluiproute. Fietstunnels zijn echter locaties die uit het oogpunt van veiligheid extra toezicht behoeven.

Onder andere vernielingen, geweldplegingen en zedenzaken komen in fietstunnels voor. Daarnaast wordt er vaak graffiti gespoten en zijn het plekken waar de jeugd zich ophoudt. Redenen voor de politie om de fietstunnels mee te nemen in de surveillance. Er gaat ook een preventieve werking uit van de aanwezigheid van politie in de tunnels. Daarnaast worden de fietstunnels gebruikt om zo snel mogelijk met een politievoertuig bij een incident te zijn. Hierbij gaat het niet alleen om dringende meldingen (met optische en geluidssignalen), omdat er ook meldingen zijn waar niet meteen duidelijk is hoe ernstig de situatie is. Toch moet de politie ook in deze gevallen vaak snel ter plaatse zijn.  

Ook moeten motoragenten de tunnels bijvoorbeeld gebruiken om bromfietsers naar de rollerbank aan het hoofdbureau aan de Koggelaan te begeleiden. Bromfietsers mogen namelijk niet over de IJsselallee rijden en de enige manier om bij het bureau te komen, is in dat geval de fietstunnel.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

58 gedachten over “Politie in fietstunnels”

  1. Ik vind eigenlijk niet eens dat daar verantwoording voor afgelegd moet worden en ik vind de klachten echt belachelijk. Misschien zijn het klachten van mensen die niet zo vaak de Stentor lezen, daar heb ik al eens een aantal keer gelezen over zedendelicten die zich daar afspeelden.

    Als je het sluiproute verhaal in het midden laat liggen (voor degenen die dit niet geloven), dan nóg is het verstandig dat de politie hier doorheen rijdt.

  2. Laat ze liever verantwoording afleggen over het schaamteloos door rood rijden. Je maakt mij niet wijs dat dat allemaal oproepen zijn. Ook zie je ze op de IJsselallee vaak door rood rechts afslaan richting politiebureau. Bovendien is het nogal dubieus dat overal flitspalen staan, behalve op de kruising bij het politiebureau op de IJsselallee.

  3. @Miranda: Bij de Hortensiatunnel heb je bij de zuidelijke ingang erg slecht zicht de tunnel in (als je de IJsselallee over gaat) en andersom ook. Daar kan je als fietser aardig verrast worden door een politiebusje. Die busjes nemen toch ? van het hele fietspad in beslag.

  4. Een motor agent die door de tunnels rijdt rijdt er erg rustig. Ik schrik er zelf niet van moet ik zeggen.
    Even verbaasd over de omvang van de “brommer” die ik zie. En als ik tot de conclusie kom, dat het een motoragent is ben ik weer gerust gesteld!

    Goede zaak! Iedereen zeurt altijd dat de politie te veel flitst en te weinig doet aan echt onprettige zaken (zoals aanranding en aanvallen in tunnels). Doen ze er een keer iets aan is het weer niet goed!

    De verantwoording zou niet nodig moeten zijn, maar het is wel netjes dat ze het even doen. Duidelijk voor iedereen.

  5. Ja dat klopt, dat het netjes is dat ze verantwoording af leggen. Maar vooral het woordje ‘klachten’. Ik snap dat het niet altijd even netjes is, zoals ik mag lezen.

    Maar er gebeuren daar zulke rare dingen, dat ik hoop dat ook potentiele daders van aanrandingen er van schrikken en het uit hun hoofd halen om daar te gaan hangen. Heb toch al wat vreselijke verhalen gehoord over die tunnels. Als het aan mij licht, blijven ze daar vooral veel rondrijden. Wellicht met een lagere snelheid?

  6. Ik ben wel eens door twee politieauto’s van sokken gereden in de van Karnebeektunnel. Ze kwamen als dwazen die tunnel doorgeblazen zonder blauw licht of sirene. Ze hadden misschien 20 seconden bespaard door niet door het gedeelte voor de bussen te kiezen. Vond het toen al een belachelijke actie en na het lezen van bovenstaand stukje heb ik niet bepaald meer begrip voor ze gekregen.

    Als je er zo nodig beroepsmatig door moet, gebruik dan je verstand en doe dat met een lage snelheid.

  7. Vooralsnog heb ik meer “last” van de graffiti spuiters en een onveilig gevoel, dan dat ik last heb van politieagenten die gebruik maken van de tunnels.

  8. @ Mirana en Plantje eens. Vooral met je laatste zinnen Miranda. Als het aan mij licht, blijven ze daar vooral veel rondrijden. Wellicht met een lagere snelheid?

    Vaag….gijzeling in gemeentehuis Almelo 😮

  9. Ja, ok dat de snelheid wat omlaag zou kunnen prima… Maar dan kom je weer op een discussie die hier vaker naar voren komt: hoeveel (vrijheid) moeten we als burger opofferen voor meer veiligheid in de samenleving? Ik vind dat we daar veel voor op moeten offeren.

    Overigens is dit ook weer een typisch iets: er wordt een probleem voor ons politiekorps van gemaakt. Zij moeten zich nu verantwoorden. Terwijl het helemaal niet nodig zou zijn als een paar rotte appels zich fatsoenlijk zouden gedragen!

    Dick: zometeen word je weer op de vingers getikt door de admin wegens niet on topic zijn 😉 (Fuk…ik nu ook :))

  10. haha ja fietstunnels gebruiken om sneller te bekeuren.. niet voor de veiligheid..

    en veilig lijkt het me ook niet als ze wel eens een noodoproep krijgen en ze racen door de tunnel en jij fietst er net? ik zal me de pokke pleuris schrikken en misschien van schrik wel de verkeerde kant opsturen!

    hmm nee lijkt me niet een goed idee..

    En dit
    Ook moeten motoragenten de tunnels bijvoorbeeld gebruiken om bromfietsers naar de rollerbank aan het hoofdbureau aan de Koggelaan te begeleiden. Bromfietsers mogen namelijk niet over de IJsselallee rijden en de enige manier om bij het bureau te komen, is in dat geval de fietstunnel.

    1 Een bromfiets mag idd niet over de ijsselalle of andere wegen waar bromfietsen verboden is..
    2. Een MOTOR mag dus ook niet op een fiets pad..

    Wat gaat er nu fout??

  11. Als je toch die tunnels beter wilt beveiligen, waarom hang je er dan geen camera’s neer? Zelf zaterdagnacht met een groep vrienden ook nog bijna aangereden omdat oom agent het nodig vond met een megabus over het fietspad te rijden in de van karnebeektunnel. Mooi makkelijk zeggen zo, ja we willen die tunnels beter bewaken…
    Gemakzucht, daar houd ik het op…

  12. Patrick, je bent weer het schoolvoorbeeld van zeurpiet! Waarom nu weer aannemen, dat ze alleen maar gebruik maken van de tunnels om mensen sneller te bekeuren? En waarom aannemen (anders vond je het niet zo erg) dat de mensen die bekeurd worden voor pietluttigheden bekeurd worden? Misschien hebben ze wel iemand aangereden. Niet ieder proces verbaal is voor een overschrijding van de maximum snelheid met 5 km/uur!

    Hoe vaak ben je zelf al politie tegen gekomen in de tunnels? Ik al verschillende keren en telkens gedroegen de agenten in casu zich verder netjes en ik voelde me een stuk veiliger in de tunnel. Ook de keren erna toen er geen politie voorbij kwam, omdat ik nu wéét dat de politie daar ook regelmatig komt!

    En tenslotte… Ik denk dat het veiliger is om een bromfietser met je motor over een fietspad te begeleiden dan een brommer over de IJsselallee te begeleiden. Beetje onzin argument natuurlijk!

  13. De Koggetunnel moet wel ?rg onveilig zijn want zo vaak als ze daar doorheen rijden met motoren en busjes……
    Ik zeg: sluiproute

  14. En dan is het een sluiproute, en dan? Als dat betekent dat een agent door de v. Karnemelkbeektunnel is gegaan en aan de andere kant een oproep krijgt dat ze z.s.m. naar mijn huis moeten, omdat er iets loos is, ben ik blij dat ze daar al zijn.

  15. en wat dan over de voetganger bruggetjes rijden… ik heb het dan over kerkbrugje en schoenmakersbrugje… van mij mogen ze maar ben ff benieuwd wat voor reden daar dan achter zit (ik denk een overvloed aan ego)

  16. Ze rijden bij het TAK, en er is iets aan de hand aan het begin van de Diezerstraat. Heb je liever dat ze even om rijden via de Hanekamp?

  17. Ze zullen ongetwijfeld óók voor de veiligheid in de tunnels rijden (en op andere plekken zoals in stadsparken waar het voetgangersgebied is). Dat een agent z’n motor niet aan de rand parkeert om vervolgens het park in te lopen om daar een brommer aan te proberen te houden waarbij de brommer het op een rijden zet en oom agent er rennend achteraan moet om pas later op z’n motor te kunnen stappen, kan ik best volgen.
    Maar ik blijf erbij dat zeker de Koggetunnel echt overwegend als sluiproute gebruikt wordt. Ik kom er ’s middags vaak langs (niet door) en zie vrij vaak een busje of motor door de tunnel rijden.
    Het scheelt ze natuurlijk wel een klere-eind omrijden maar het is volgens mij niet nodig voor de uitoefening van hun beroep t?nzij ze er natuurlijk een reden voor verzinnen zoals controle voor de veiligheid.

    Toch jammer dat ze een heleboel andere plekken vergeten te controleren zoals bij diverse basisscholen waar massaal auto’s op het trottoir geparkeerd worden waardoor je niet meer over het trottoir kan lopen als voetganger.

    Ik vind niet dat ze zichzelf geloofwaardig maken met dit commentaar en met hun acties in de fietstunnels.

  18. En dan is het een sluiproute, en dan? Als dat betekent dat een agent door de v. Karnemelkbeektunnel is gegaan en aan de andere kant een oproep krijgt dat ze z.s.m. naar mijn huis moeten, omdat er iets loos is, ben ik blij dat ze daar al zijn.

    En als ze daarmee het risico lopen een nietsvermoedend fietsend kind dood te rijden omdat ze geen “tijd” hebben om 50 meter om te rijden, ben je dan nog steeds blij?

  19. Ik vind trouwens wel dat ze door die tunnels moeten kunnen rijden. En dat die zelfde tunnels af en toe als sluiproute gebruikt worden lijkt me geen probleem. Oom agent heeft het al zwaar genoeg. Een voordeeltje mag hij ook best wel hebben.

    Wel voorzichtig rijden hoor 😉

  20. Wel voorzichtig rijden hoor

    Ik denk dat daar toch wel een stukje van de frustratie vandaan komt.
    Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met de motoragent ( mits op gepaste snelheid – en dat zag ik onlangs in de hortensiatunnel ook niet gebeuren).
    Een busje PAST gewoon niet in de hortensiatunnel en hoort daar gewoon niet thuis. Het is duidelijk een fietspad, en daar reken je dan (ook als kind) op een gegeven moment op.
    En van mij mag oom agent op zijn motortje continu rondjes rijden door beide tunnels – als het nodig is, dan is dat prima en zal je denk ik ook niemand over horen……… mits……

  21. Rova?
    Ik heb nog nooit een politieauto gezien, maar wel vaak die kleine vrachtwagentjes van de Rova. En dan nog boos gaan toeteren als ik niet van plan ben om achter mijn zoontje te gaan fietsen maar naast hem blijf om hem omhoog te duwen >:(

  22. Ik ben bang dat die ROVA-wagentjes daar legaal mogen rijden.
    Ik weet dat niet lang geleden (lees: binnen 2 jaar) de gemeente bepaald heeft dat die dingen niet op de rijbaan mogen maar op het fietspad moeten. Dit naar aanleiding van het oponthoud wat optrad op de Kranenburgweg omdat die dingen geen 70 km/h kunnen rijden.

    Met dat ze dus op het fietspad moesten, mogen ze dus ook door fietstunnels.

  23. Vergeet niet, dat een agent ook een vele uitgebreidere rijopleiding heeft gehad dan wij (Jan met de pet).
    Ik ben het weer eens volledig met Japser eens!

    Overigens kun je het ook weer over een andere boeg gooien… Als je nu dat voorbeeld treft van een agent die lomp hard door een tunnel rijdt kun je ook zijn/haar kenteken noteren. En vervolgens een klacht indienen. Of zelfs zo’n agent aanhouden.

  24. Zie je het voor je? Een agent aanhouden? ;D

    Maar wat is ‘lomp hard’?

    Is dat alles boven de 30 km/h die een brommer er maximaal mag rijden? Is dat 50 km/h? En hoe zit dat met de meting? Het zal vast een beleving zijn van iemand. Wat de één lomp hard vindt, kan de ander baggertraag vinden.

  25. @ Magic,
    Ik geloof dat het om de nachtelijke uurtjes gaat vwb zedendelicten.

    Ik raak bijna geirriteerd van de mensen die bang zijn voor boetes, dan moet je maar een fietslampje aanschaffen. Dezelfde mensen hoor je klagen als hun kind er van de fiets getrokken wordt.

    Je kunt er last van hebben en over snelheid kan gediscussieerd worden, maar laten we eerlijk wezen. Of mensen het zien als ‘het gebruiken van een sluiproute’ of als ‘lui zijn om om te rijden’, er rijdt politie. Het belangrijkste is denk ik dan ook, dat (hier doel ik steeds op) zedendelicten worden voorkomen. Kom op mensen, dat is niet niks hoor! Open your eyes, koop een fietslicht, want net wat er eerder werd gezegd. Ze komen er vast niet om een snelheidsovertreding van 5 km/u aan boete binnen te halen. En zo wel? Hou je dan maar gewoon aan de snelheid, die regels zijn niet voor niks vastgelegd. En zoals ook al eerder werd gezegd: “Ze jagen als idioten” (even ander taalgebruik), des te meer reden dat er snelheidsregels zijn. Een boete is vervelend, maar écht je eigen schuld. Ook als het gaat om een paar kilometer.

    En voor wat betreft de vele meiden die hier vervelende dingen hebben meegemaakt, ik wil gewoon een vermindering in statistieken zien, blijven patrouilleren, ook als je bezig bent een brommertje naar een bewuste lokatie te loodsen. Hoe meer controle, des te beter.
    Een camera wordt echt wel omzeild, want midden in de verlichte tunnel gebeurd het niet hoor. Als ze willen doen ze het toch wel en het verminderd enkel (hopelijk) en alleen als er continue gecontroleerd wordt.

    In het kort: over snelheid mag geklaagd worden, maar over ’te lui om om te rijden’, daar word ik écht bijna een beetje boos van :).

  26. Och jee, die graffiti geeft ons een zo onveilig gevoel…
    Iig onveilig genoeg om hordes popobusjes door de tunnels te laten rijden en zo gevaarlijke situaties te creeeren voor medeweggebruikers…

  27. Ik heb wel eens een busje gezien in de tunnel, en ik weet zeker dat ik sneller op de fiets er door heen knal. Die jongens letten echt wel op. Ik heb iig nog nooit een nieuwsbericht gelezen over dat een politie wagen iemand heeft aangereden in een tunnel…

  28. Als ik er met m’n auto doorheen rijd omdat bijvoorbeeld me moeder iets is overkomen, krijg ik een boete. En als de ma van het agentje iets mankeert mag hij alle weggetjes gebruiken die hij maar wil zonder ook maar enig gezeik te krijgen.

    gewoon machtsmisbruik….

  29. Wat kunnen mensen toch slecht tegen politie. Kom op zeg er zullen vast agenten zijn die wel eens iets doen wat eigenlijk niet helemaal mag maar om nu als uitgangspunt te nemen dat alle agenten die je ziet in tunnels dit doen voor hun eigen gemak lijkt me erg overdreven.

  30. Misschien wel mode: lekker afzetten tegen de politie en als het weer verkiezingen is moet er meer blauw op straat of moet de pliesie meer kunnen. Nederlanders: altijd wat te ze*ken. Maar nu even niet……

  31. Dan gaan ze maar fietsen die luilakken….
    Ze gaan ook vaak over busbanen en zo.. Zeker motoren van de politie lappen mega veel verkeersregels aan hun laars.. die zijn ook dol op fietspaden etc. en als wij een keertje zonder licht rijden zijn ze er als de kippen bij…

  32. Als ik het goed begrijp wordt er hier dus vooral gezeikt omdat een bepaalde groep een voordeel heeft. Niemand heeft echt een nadeel. Maar ja, tis natuurlijk moeilijk te verkroppen dat er iemand een voordeel heeft. Dat moet natuurlijk z.s.m. gelijk getrokken….

    Mensen, als iemand anders een voordeel heeft, hoeft dat niet automatisch een nadeel te zijn voor jou! Negatief geneuzel, bah!

  33. Jaloezie is zo’n erge ziekte! Je komt het overal tegen, in relaties maar ook heel veel in de maatschappij. Jammer, er lijkt geen kruid tegen gewassen.

  34. De politie moet gewoon ruimte krijgen om hun functie uit te oefenen. En als het patrouilleren in tunnels bij hoort, so be it. Als ze echt haast hebben kunnen ze de sirenes aandoen en dan ziet en hoort iedereen ze aankomen. Klaar.

    Vaak zijn ze er om ons van dienst te zijn. (Al zou je af en toe wel anders denken) 😉

    Over de van Karnebeektunnel gesproken: Daar moeten ze gewoon het gedeelte voor taxi’s en bussen pakken. Vrij onbenullig om dáár over het fietspad te gaan. >:(

  35. Ik weet dat dit issue al bijna dood is, maar ik wilde toch nog op een paar dingetjes reageren… Je moet zelf maar weten of je het wil lezen of niet 😀

  36. geschreven door WFvN, op 16 juni 2008 om 23:06

    Zie je het voor je? Een agent aanhouden?

    Maar wat is ‘lomp hard’?

    Is dat alles boven de 30 km/h die een brommer er maximaal mag rijden? Is dat 50 km/h? En hoe zit dat met de meting? Het zal vast een beleving zijn van iemand. Wat de één lomp hard vindt, kan de ander baggertraag vinden.

    Zeker zie ik dat voor me! Agenten worden uiteindelijk wel door ons betaald en als ze geen signalen voeren kun je ook een agent op bepaald gedrag aanspreken. Maar zoiets moet je wel altijd normaal doen dunkt me.

  37. geschreven door Miranda , op 17 juni 2008 om 00:57

    @ Magic,
    Ik geloof dat het om de nachtelijke uurtjes gaat vwb zedendelicten.

    Je kunt er last van hebben en over snelheid kan gediscussieerd worden, maar laten we eerlijk wezen. Of mensen het zien als ‘het gebruiken van een sluiproute’ of als ‘lui zijn om om te rijden’, er rijdt politie. Het belangrijkste is denk ik dan ook, dat (hier doel ik steeds op) zedendelicten worden voorkomen. Kom op mensen, dat is niet niks hoor! Open your eyes, koop een fietslicht, want net wat er eerder werd gezegd. Ze komen er vast niet om een snelheidsovertreding van 5 km/u aan boete binnen te halen. En zo wel? Hou je dan maar gewoon aan de snelheid, die regels zijn niet voor niks vastgelegd. En zoals ook al eerder werd gezegd: “Ze jagen als idioten” (even ander taalgebruik), des te meer reden dat er snelheidsregels zijn. Een boete is vervelend, maar écht je eigen schuld. Ook als het gaat om een paar kilometer.

    In het kort: over snelheid mag geklaagd worden, maar over ’te lui om om te rijden’, daar word ik écht bijna een beetje boos van .

    Ik geef je hier groot gelijk in Miranda! Het zijn overigens niet enkel zedendelicten waar het om te doen is. Ook graffiti en dergelijke kunnen ze op deze manier voorkomen. Maar ook (willekeurige) mishandeling en beroving zou voorkomen moeten worden.

  38. geschreven door Zuid Een, op 17 juni 2008 om 02:11

    Och jee, die graffiti geeft ons een zo onveilig gevoel…
    Iig onveilig genoeg om hordes popobusjes door de tunnels te laten rijden en zo gevaarlijke situaties te creeeren voor medeweggebruikers…

    Persoonlijk vind ik dat de meeste graffiti wel een bepaalde uitstraling geeft van “hier kan alles zonder dat de politie er iets aan doet of kan doen”. Dus ja, bij een veilig/onveilig gevoel speelt dat wel een rol. Een muur die schoon is kan schijnbaar niet door gespuis behandeld worden. En dat is dan waarschijnlijk het geval doordat gespuis zich er niet of minder ophoudt.

  39. geschreven door …, op 17 juni 2008 om 08:00

    Als ik er met m’n auto doorheen rijd omdat bijvoorbeeld me moeder iets is overkomen, krijg ik een boete. En als de ma van het agentje iets mankeert mag hij alle weggetjes gebruiken die hij maar wil zonder ook maar enig gezeik te krijgen.

    gewoon machtsmisbruik….

    Dit zijn allemaal aannames! (Die je per definitie niet hard kunt maken)

  40. geschreven door dick, op 17 juni 2008 om 08:26

    Misschien wel mode: lekker afzetten tegen de politie en als het weer verkiezingen is moet er meer blauw op straat of moet de pliesie meer kunnen. Nederlanders: altijd wat te ze*ken. Maar nu even niet……

    Precies en ALS de politie meer kan mogen ze het alleen toepassen om andere mensen “lastig te vallen”.

  41. geschreven door Japser, op 17 juni 2008 om 09:15

    Als ik het goed begrijp wordt er hier dus vooral gezeikt omdat een bepaalde groep een voordeel heeft. Niemand heeft echt een nadeel. Maar ja, tis natuurlijk moeilijk te verkroppen dat er iemand een voordeel heeft. Dat moet natuurlijk z.s.m. gelijk getrokken….

    Mensen, als iemand anders een voordeel heeft, hoeft dat niet automatisch een nadeel te zijn voor jou! Negatief geneuzel, bah!

    Precies! En laten we wel wezen: de politie (en wellicht ook andere hulpdiensten) heeft voordeel bij het uitoefenen van haar functie.
    Kijk maar weer eens wie er het hardste zeurt als ze de politie nodig hebben en die is er niet snel genoeg!

  42. ik zie ze altijd als een stel neuroten die paar letters in de hortensiatunnel weg halen (met een busje waar graffiti bestrijding op staat) terwijl bij DOAS al jaren dezelfde graffiti op de muren staat en boven de tunnel op het electriciteitsgebouwtje ook al jaren dezelfde GIGANTISCHE graffiti staat.

  43. Ik hoop dat ze hun best blijven doen om die graffiti tegen te gaan!

    Paar maanden geleden weer eens met mijn vriendin in Amsterdam geweest. Auto bij de Arena parkeren en met het openbaar vervoer naar de stad. MIJN GOD: wat een hoop graffiti daar! Dan ben ik blij, dat ze hier in Zwolle in ieder geval nog hun best doen!

Reacties zijn gesloten.