Erfgoed en kunst brengen de wijk dichtbij

Zwolle – Zwolse basisschoolleerlingen in de wijken AA-landen en Dieze/Centrum duiken de komende drie jaar in de geschiedenis van hun eigen wijk. Met het project ‘Jij & De Wijk’ leren de kinderen hun omgeving kennen aan de hand van sporen uit het verleden.

De basis voor het erfgoededucatieproject ‘Jij & De Wijk’ is gelegd in het succesvolle kunst- en (natuur)historisch wijkproject ‘Alles Stroomt’. Hier leerden ruim 1000 leerlingen van zes basisscholen in AA-landen hun wijk op een andere manier kennen Zij verwerkten deze kennis in kunstwerken die ook echt tentoongesteld werden.

In het vervolgproject ‘Jij & De Wijk’ staat erfgoed centraal en ontdekken leerlingen hun wijk aan de hand van gebeurtenissen die hier in het verleden hebben plaatsgevonden en aan locaties die hierbij een rol speelden. Leerlingen ontdekken in hun eigen omgeving de sporen uit het verleden en maken gebruik van kaarten, documenten, foto’s, schilderijen en historische voorwerpen om de geschiedenis tot leven te wekken.

‘Wat zegt het verleden over deze plek, over het nu, over jou en over ons’, zijn de vragen die hierbij in twee workshops op school aan de orde komen. Vanuit de kennis van het culturele erfgoed kunnen de leerlingen vervolgens aan de slag in buitenschoolse ateliers die in samenwerking met culturele aanbieders uit de stad worden aangeboden. Ze hebben de mogelijkheid deze op hun eigen school te volgen óf op een andere school in de wijk. Tijdens een openbare afsluiting kan iedereen zien wat de leerlingen (mee)gemaakt hebben.

Het erfgoededucatieproject ‘Jij & De Wijk’ start in 2020 in de AA-landen, is een initiatief van Het Oversticht, Allemaal Zwolle, Stadkamer, ZoGemaakt en ErUit en wordt mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Fonds voor Amateurkunst. Het Oversticht is projectleider en doet samen met Allemaal Zwolle het inhoudelijke onderzoek in de wijken. Het is de intentie om in de toekomst het project Jij & De wijk ook uit te rollen in andere wijken of gemeenten.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)