Gemeente Zwolle beste werkgever non-profit

Zwolle – De gemeente Zwolle mag zich de beste werkgever in de non-profit sector noemen. Dat is de uitkomst van het jaarlijkse onderzoek van Intermediair. Vorig jaar eindigde Zwolle al op de vierde plaats en als beste gemeentelijke werkgever. Het Intermediair Beste werkgeversonderzoek meet de arbeidsvoorwaarden én enquêteert werknemers over hun tevredenheid over zaken als werksfeer, werkinhoud, werkdruk en doorgroeimogelijkheden.

Verantwoordelijk wethouder Erik Dannenberg betitelt het oordeel van Intermediair als een gezamenlijke inspanning. ‘Dat medewerkers tevreden zijn, is in de eerste plaats hun verdienste. Wij als bestuur en de directie kunnen daarvoor de omstandigheden creëren, maar het zijn de medewerkers die het moeten waarmaken. En als dat gebeurt, heb ik daar een goed gevoel bij.’

Op het onderdeel arbeidsvoorwaarden is Zwolle de beste werkgever en als het gaat om tevredenheid van medewerkers scoort gemeente Zwolle de vierde plek. Samen goed voor het predicaat: beste werkgever van Nederland.

Gemeentesecretaris Oenze Dijkstra is trots: ‘Het mooie van het Intermediair onderzoek, is dat een onafhankelijk onderzoeksinstituut tot de slotsom komt dat Zwolle de beste werkgever is. Daarmee wordt bevestigd wat wij als bestuur en directie ook vinden en waar we ons best voor doen. De eerste plaats hebben we echter niet gekregen omdat wij met elkaar zo hard roepen dat we die verdienen. Die eerste plaats hebben we te danken aan de collega’s die bevraagd zijn door Intermediair. En die zo’n goede beoordeling hebben gegeven aan Zwolle, dat die eerste plaats eruit rolde.’

Dijkstra beseft terdege dat de uitdaging groot is om de titel van Beste werkgever vast de houden: ‘We gaan niet op onze lauweren rusten, want er blijft altijd een wereld te winnen. De slag om de arbeidsmarkt wordt heviger, des te belangijker is het dat we steeds op zoek gaan naar nieuwe dingen en naar verbeteringen van de oude. De manier waarop wij bijvoorbeeld bezig zijn met innovatie, past hierbij. Concreet gaan we vooral samen met medewerkers kijken waar we op in willen zetten om nog verder te verbeteren. Als we de beste zijn, moeten we dat ook blijvend waarmaken.’

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Gemeente Zwolle beste werkgever non-profit”

  1. @Tjalling & Me,
    Toppers! Wat een makkelijke antwoordjes weer! Als je jaloers ben had je of beter moeten studeren of je moet er gewoon gaan werken. En anders gewoon lekker niet zeuren want dan moet je gewoon dikke BOEHOE doen!

  2. Mark, studeren hangt niet vanzelfsprekend samen met een baan op het gemeentehuis. Waarschijnlijk gunt iedereen ook ambtenaren een prima loon en arbeidsvoorwaarden. Waarschijnlijk gunnen veel mensen hunzelf een redelijke behandeling, zonder overkill aan bureaucratie en te dure documenten. Hier faalt de gemeente Zwolle mijns inziens in. 20 Euro voor een formulier wat ze uit de la trekken, geeft mij echt te denken. 5-10 pagina’s invullen voor bijvoorbeeld een evenementenvergunning ook. Ga jij dan een dikke boehoe doen, omdat andere mensen het niet met je eens zijn?

  3. Goed, Mark is duidelijk een geenstijl lezerT, welnu raamkijkert, ik heb gestudeerd maar ben ook opgevoed. Dus als iemand anders steelt, is voor mij geen reden om ook te gaan stelen. En sinterklaas spelen van andermans centen is een vorm van stelen. Voor de helderheid: nee, ik ga dus niet bij de overheid werken.
    Er is een groot verschil in “goede werkgever” zijn en efficient werken. En zoals eerder al op dit weblog was te lezen, werd er ook gesproken over zaken als “fitness in werktijd” (even als klein voorbeeldje) en meer van dat soort zaken. Dat zijn dingen die door de werknemer ongetwijfeld als plus ervaren worden waar intermediair wel naar vraagt in het onderzoek. Dit soort zaken zijn dus “luxe” zaken op kosten van de burger/ondernemer, maar dat behoort niet tot het standaard pakket van de gemiddelde ondernemer. Hoort ook niet bij efficient werken.
    Die link waarin de nominatie nader verklaart werd mag je zelf even opzoeken – dat ga ik niet voor je doen.

  4. hoe kijken we
    Deze discussie maakt duidelijk dat een standpunt bepaald wordt door de manier van kijken naar een bericht. Dat kan altijd op meer manieren en dus kun je een diversiteit aan reacties lezen.
    De effectiviteit van een werknemer wordt vooral bepaald door de werkomstandigheden. Als die optimaal haal je het meeste uit een werknemer. Niet voor niets is het verzuim bij de gemeente extreem laag. Dus waar voor je geld. Maar daarvoor moet je wel investeren natuurlijk. En dat heeft weinig te maken met Sinterklaas spelen en alles met verantwoord omgaan met de middelen die je krijgt. Je moet trouwens wel altijd alert blijven op de prijs-prestatie verhouding. Is het de investering waard. Maar dat is een gezonde benadering.

    Nu ze het werkgeverschap goed onder de knie hebben kunnen ze zich weer meer concentreren op de relatie met de burger. Daar wordt hard aan gewerkt, maar kan altijd beter.

  5. De effectiviteit van een werknemer wordt vooral bepaald door de werkomstandigheden. Als die optimaal haal je het meeste uit een werknemer.

    Daar kan op verschillende manieren naar gekeken worden. Het streven naar “optimaal” is leuk, maar het ultime proberen te halen kan inderdaad alleen door er (naar verhouding) veel geld en energie in te steken. En je raadt het al: dat is gemeenschapsgeld.
    Het streven naar een optimum is beter.

    Niet voor niets is het verzuim bij de gemeente extreem laag.

    Hoe laag? En wat valt onder “verzuim” m.a.w. hoe is de verzuimregistratie gedefinieerd?

    Dus waar voor je geld. Maar daarvoor moet je wel investeren natuurlijk. En dat heeft weinig te maken met Sinterklaas spelen en alles met verantwoord omgaan met de middelen die je krijgt.

    Een investering is iets waar je rendement van terugziet op termijn. En daar blijkt voorlopig helemaal niets van: de overheidsuitgaven rijzen de pan uit. Blijkbaar is het dus niet zo efficiënt zoals beweert wordt, blijkens de enorme extra inkomsten uit energiebronnen en dan nog tekort komen en btw moeten verhogen. Ook op lokaal nivo speelt het behoorlijk: de WOZ inkomsten liegen er ook niet om, samen met de andere inkomsten (zoals verkeersovertredingen worden ook zwaarder beboet en deze gaan gedeeltelijk ook naar de gemeentekas).

    Maar goed, in het bedrijfsleven wordt bijv naar een andere functie gezocht indien je niet lekker in je vel zit ipv van pappen en nathouden.
    In het bedrijfsleven wordt ook vanuit gegaan dat je je (ook prive) inzet om gezond op het werk te komen. Dat is geen werkgevers taak – hooguit het motiveren daartoe. Dat de gemeente zich deze rol wel aanmeet, betekent voor mij sinterklaas spelen met andermans centen.

    Nu ze het werkgeverschap goed onder de knie hebben kunnen ze zich weer meer concentreren op de relatie met de burger. Daar wordt hard aan gewerkt, maar kan altijd beter.

    Ik kan hier dus uit concluderen dat dit jaar de kosten/belastingen verlaagd worden, doorlooptijden drastisch verlaagd en meer van dat soort performance indicators?

Reacties zijn gesloten.