Bedrijfsleven kiest Deltions beste Exportmarketingplan

Zwolle – Hagelslag, een kruidenlikeur of een karpet. Studenten van de opleidingen Internationale Handel/Groothandel en International Business Studies van het Deltion College deden het afgelopen jaar marktonderzoek naar diverse producten voor de markt in Portugal, Polen of Hongarije. De drie beste exportmarketingplannen, uit ieder land één, zijn op woensdag 18 juni gepresenteerd aan diverse bedrijven, instellingen en leraren. De studenten Alain Luxembourg uit Oldebroek en Alex van Putten uit Zwolle hebben de eerste prijs gewonnen met hun product Schrobbelér, een kruidenlikeur voor Polen.

 

Eigen foto: vlnr Alex van Putten, Jan Lanting (Clusterdirecteur Economie), Alain Luxembourg

Deltion gaat al enkele jaren met studenten van Internationale Handel/Groothandel naar Portugal om de lokale markt te onderzoeken. Dit jaar konden studenten van Bank & Verzekeringen, Marketing & Communicatie en International Business Studies ook meedoen met het exportmarketingplan. Daarnaast kreeg Deltion ruimte om niet alleen naar Portugal te gaan, maar ook naar Polen en Hongarije. Dit dankzij een subsidie van de EVD, agentschap van het ministerie van Economische Zaken. De EVD faciliteert en stimuleert internationale activiteiten van bedrijven, overheden en instellingen.

Eigen foto: vlnr Dariusz Bladek (leraar partnerschool Polen), Alex van Putten, Agnieszka Lemanska (Kamer van Koophandel Polen), Alain Luxemburg en Magdalena Kura (lerares partnerschool Polen).

De studenten kiezen in twee- of drietallen welk product ze zouden willen exporteren. Het hele jaar hebben de studenten zich in Nederland voorbereid op het schrijven van een exportmarketingplan. Ze hebben onderzoek gedaan naar het bedrijf, het product en de afzetmarkt. De afgelopen drie weken zijn de studenten daadwerkelijk in het land van hun keuze geweest: Portugal, Polen of Hongarije. De studenten hebben ter plaatse afnemers gezocht voor hun product. De één wat meer succesvol dan de ander. Tijdens hun bezoek kregen ze veel hulp van de landelijke Kamer van Koophandel in Krakau, Budapest en Lissabon en de partnerscholen in Krakau en Budapest. De meesten waren ook aanwezig bij de bijeenkomst op 18 juni.

Voor studenten is deze praktijkopdracht enorm leerzaam. “Het was echt een gave ervaring,” zegt Alain, winnaar van het beste Exportmarketingplan 2008. “Normaal volg je alleen theorielessen en nu gingen we drie weken naar een vreemd land met een totaal verschillende cultuur. Het was echt heel erg leerzaam.” Alain en Alex hadden nooit verwacht dat ze zouden winnen. “De andere presentaties waren ook echt goed en achteraf heb je altijd het gevoel dat je te weinig hebt verteld. Onze vijftien minuten waren zo voorbij!”. De heren hebben veel hulp gehad van Fonds Koopman, vertegenwoordiger van Schrobbelér. “Fonds nam ons mee naar het bedrijf, was enorm behulpzaam en zorgde er voor dat we tijdens de presentatie een rondje Schrobbelér konden uitdelen aan het publiek. Dat was echt fantastisch,” besluit Alain.

De eerste prijs, een geldbedrag van € 100,- p.p., ging zoals gezegd naar Alain en Alex. De tweede prijs werd gewonnen door Gerrit Jan Timmerman en Danny Boxem. Zij kregen beiden € 50,-. De derde prijs t.w.v. € 25,- ging naar Mike Rottink en Niels Stam.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)