Wennen aan fietsstraat in Zwolle

Zwolle – Onlangs hielden de studenten verkeerskunde van Hogeschool Windesheim, Gerwin Lenten en Ben Stockmann, een enquête over de beleving van fietsers op fietsstraten in Zwolle. Het onderzoek is inmiddels afgerond en besproken met begeleidende docenten. De opgestelde enquête is door 202 mensen ingevuld, waarvan 168 verwerkbaar bleken. In de enquête stond de relatie tussen de automobilist als gast en de fietser als gastheer centraal.
 
De enquête levert de volgende bevindingen op over de ervaringen van de Zwolse fietsers in relatie tot het autoverkeer op een fietsstraat. Bijna 60 procent van de ondervraagden vindt dat het autoverkeer de snelheid meer kan aanpassen aan de fietsers. De interactie met het autoverkeer op een fietsstraat wordt door de fietsers regelmatig als negatief ervaren. Tweederde van de ondervraagde fietsers maakt op een fietsstraat ruimte voor een achteropkomende auto. Bijna 60 procent van de geënquêteerden vindt dat de fietser zich gastvrij moet gedragen op een fietsstraat. Bijna 40 procent van de respondenten vindt dat automobilisten zich niet als gast gedragen op de fietsstraat. Driekwart van de geënquêteerden voelt zich overigens veilig in het verkeer op een fietsstraat.

Het onderzoek toont volgens de onderzoekers dat de Zwolse fietsers nog op zoek zijn naar de juiste interactie met het autoverkeer op een fietsstraat. Fietsstraten zijn redelijk nieuw waar fietsers nog aan lijken te moeten wennen. Enerzijds ervaren de fietsers de snelheid en aanwezigheid van auto’s als storend, anderzijds laten de fietsers ook op gastvrije wijze de ruimte aan automobilisten om dat gedrag te manifesteren.
 
Het ontbreken van specifieke verkeersregels voor het gedrag op een fietsstraat draagt bij aan het laten ontstaan van verschillende gedragingen. Dit verschaft aan fietsers en automobilisten de ruimte om zelf invulling te geven aan het gewenste gedrag op een fietsstraat. De studenten stellen voor in eventueel vervolgonderzoek een ontwikkeling in de verhouding tussen fietsers en automobilisten op fietsstraten vast te stellen.

Artikel delen:
Reacties 4
  1. De precieze definitie van fietsstraat weet ik niet, maar voor mij valt de heringerichte voorsterweg (de helft op dit moment) daar ook onder. En ik kan er maar één omschrijving voor vinden: WAARDELOOS.

    Met iedere vernieuwing aan de infrastructuur rond Westenholte, wordt het steeds beroerder. Westenholte heeft straks maar 1 ontsluiting meer die gewoon twee banen kent voor beide verkeersrichtingen (Weidesteenlaan). Ik woon hemelsbreed twee-, driehonderd meter van de aansluiting op de Hasselterweg. Ik dien straks als de Voorsterweg helemaal klaar is, helemaal naar de oostelijke of westelijke kant van Westenholte te rijden, om vervolgens over de Voorsterweg, al slalommend tussen de vele schoolgaande fietsers en tegengesteld autoverkeer door praktisch hetzelfde stuk weer terug te rijden.

    Kan iemand mij het nut hiervan uitleggen? 30-zones prima, maar dit begint meer op automobilistje pesten te lijken. Autoluw maken, wat ook een populaire kreet is, kan ook niet de bedoeling zijn, want ten eerste ligt Westenholte in een ‘dode hoek’ met de IJssel, dus voor geen enkel sluipverkeer interessant en ten tweede bereikt men nu het tegenovergestelde, want alle Westenholtenaren moeten onnodig lang door de wijk slalommen in plaats van er zo gauw mogelijk uit te kunnen.


    Maak melding

  2. Het beleid van Zwolle is al jaren om mensen de fiets en de bus in te krijgen. Dat dat alleen maar averechtse effecten zijn mag wel duidelijk zijn. Vandaag stonden er ook weer twee artikelen in De Stentor over de beroerde verkeerssituatie in Stadshagen. De gemeente doet overigens gewoon of er niks aan de hand is.


    Maak melding

  3. Hoezo automobilistje pesten?

    Westenholte HAD een 50 km-weg naar Kampen toe, dat is nu een 70 km-weg. De oude weg is nu dus inderdaad omgetoverd in een fietsstraat/weg waar auto’s alsnog mogen komen maar met gepaste snelheid (wat overigens veelal niet gebeurt; het stuk tussen Westenholte en ’s Heerenbroek mag maar 50 gereden worden, dat is vaak ruim daarboven door auto’s en in Westenholte zelf (Voorsterweg), het staat me bij dat dat tegenwoordig 30 is geworden? Daar rijdt men ook fors harder dan dat).

    Wel vind ik het vreemd dat de aansluiting van de Ridderzwederlaan op de Klipperweg verdwenen is. Daarvoor is in wezen niets in de plaats gekomen want die route gaat nu via dezelfde ontsluiting die er al was: de ontsluiting bij het Anker. De aansluiting op de Klipperweg vanaf de Ridderzwederlaan werd best veel gebruikt maar volgens mij niet noemenswaardig beter of slechter. Tja, woon je bij de Stinsweg o.i.d. dan is het wel beroerder geworden. Die hoek tot aan het Petuniaplein heeft een minder mooie ontsluiting. Die mogen nu door Westenholte rijden of via die fietsstraat. Met de fiets rijdt het heerlijk maar met de auto toch echt minder aangenaam (door die klinkers maar dat is ook de bedoeling van de inrichting). Toch liever de fietsstraat nemen dan via het Anker als ik naar de Stinsweg wil.

    Maar even reageren op Chris. Ik kan je commentaar niet volgen, volgens mij loopt het verband in je verhaal een beetje scheef.
    Zwolle wil de Zwollenaar in de bus en/of op de fiets krijgen (en dus uit de auto). Dat is iets wat ik kan volgen. Dat de verkeerssituatie voor automobilisten dan mogelijk slechter wordt en/of is, lijkt me dan een vrij logisch gevolg. De gemeente doet daarom alsof er niets aan de hand is? En dat noem jij een averechts effect? Volgens mij is het allemaal een logisch gevolg.
    Neem de fiets (voor zover mogelijk uiteraard) en je hebt van die rare praktijken geen last. Ben je automofiel, dan wil je wel mopperen ja. Ontmoedigen heet dat toch?

    Maar het wordt tijd dat er aan de noordkant van Zwolle ook een grote weg komt zodat het verkeer niet meer door Stadshagen hoeft. De problemen zullen dan volgens mij grotendeels opgelost zijn. Zeker als er meer Zwollenaren de fiets of de bus zullen pakken (de fiets wordt overigens best veel gebruikt in Stadshagen als je bijvoorbeeld het Twistvlietpad bekijkt en dan heb ik het niet alleen over scholieren die vrijwel noodgedwongen de fiets gebruiken)


    Maak melding

  4. Ook als fietser vind ik de fietsstraten NIETS! Allemaal schoolgaande jeugd die fietsstraten aangrijpt als gelegenheid om alle verkeersregels aan de laars te lappen.
    Ze fietsen 3-4 dik naast elkaar en kijken vreemd op als je een keer belt en ze voorbij fietst. Want het gaat potdomme traag! Ze hebben vast wel zin om naar school te gaan! 🙁

    Jochies die zich voort laten trekken door brommertjes en dan ook nog gek opkijken als je ze uitlacht als ze op hun bek gaan terwijl ze je aan het inhalen zijn.

    En dan met betrekking tot auto’s: ik blijf vinden, dat telkens wanneer je een weg dusdanig aanpast dat de fietsers op die weg een levend obstakel vormen om de snelheid van auto’s eruit te halen, je fout bezig bent!

    Verschillende keren zie ik, dat mensen die wonen aan de Zwartwaterweg niet eens in hun eentje van de oprit kunnen rijden. Nee, er moet iemand bij staan om op te letten of de enorme stroom van fietsers niet ergens een gaatje ziet om tussendoor te schieten.

    Doe mij maar gewoon een normale weg met een fietspad aan beide kanten van de weg. En als daar geen plaats voor is een gewone weg met fietsstroken.


    Maak melding

Reageer