Kunstfestival Zwart verrast Zwolle

Zwolle – Het vierdaagse Kunstfestival Zwart heeft Zwolle in alle opzichten verrast. De opzet, de beleving en de uitstraling van deze eerste editie leverde veel lof maar ook enige kanttekeningen op. Het positieve betrof de kunstzinnige routes die de verbeelding van het publiek raakten. Daarbij was er een stevige Zwolse inbreng bij de tientallen producties. Kritiek was er op de uitstraling in de stad. Veel gehoorde argumenten waren, dat men bij een bezoek aan de binnenstad niet direct zag dat er een Kunstfestival gaande was. Het is aan de organisatie om het evenement verder te perfectioneren.

Zwart bestond uit een zestal kunstroutes, een aantal losse voorstellingen en muziek. Dit alles rond het thema ‘overgave’ en met Peter Greenaway als inspirator. Eén van de kunstroutes was de groene route van meester Elout Hol, waarin Henk Jonker de kunstproduktie “Bladertijd op het bomenkerkhof” maakte. ‘Geluid van storm en onheil klinkt over een klein en intiem kerkhof. Twee doodgravers zijn bezig met de voorbereidingen van een bomenbegravenis. Samen buigen ze zich over de ‘verommeling’ van het landschap. Dan kan de begravenis beginnen; is dit nu het einde van de boom?’.



Voor meer foto’s van voorstellingen: “Lees verder”.

 

DoorZien
In de Tijlspassage, de duistere doorgang tussen de kroeg en de markt, bracht DansTaal de voorstelling DoorZien. Bij iedere geïmproviseerde voorstelling was het motto: “Kijk mee door onze ogen en ontdek het licht op de schaduwzijde van de stad. Hoor het geluid en voel de bewegingen die spontaan ontstaan in deze steeg”.

Toewijding
De transparante muur van kunstenares Heleen Langkamp, in de tuin van de Statenzaal, had de naam “Toewijding” en bestond uit transparante dozen volgeschreven met teksten over kunst, samenleving en overgave. De bezoeker werd uitgedaagd om de vorm en inhoud van de muur te wijzigen.

Sebastiaan Oosthout
Bij de familie Tillema aan de Koestraat gingen de bezoekers terug in de tijd en wel naar 1900. Sebastiaan Oosthout uit Nijmegen speelde de 2e sonate van Chopin in de intieme stilte van de huiskamer.

Claire Mumford
Kunstenaar Claire Mumford benadrukte met een speciale tekst de kromming van de Lauwersmansteeg.

Poolse Vis
Poolse Vis maakte in de tuin van het Stedelijk Museum een fysiek, beeldend bewegingstheater. De filosofie is dat wanneer het lichaam het verhaal kan vertellen, het gesprokene er niet aan te pas hoeft te komen.

Artikel delen:
Reacties 2
  1. Tja dat gaat niet meer, die naam heeft Dordrecht reeds geclaimd. Daar vond afgelopen weekend een kunst/theaterfestival plaats met die naam. Had je toch daar moeten zijn. Was vast heel bijzonder want ze haalden er zelfs de landelijke kranten mee… 😮


    Maak melding

Reageer