Comfortabele buslijn tussen Apeldoorn en Zwolle

Apeldoorn/Zwolle – Op 9 juli 2008 tekenen de provincies Gelderland en Overijssel en de gemeenten Apeldoorn, Epe, Hattem, Heerde en Zwolle de intentieverklaring Veluwelijn.

De Veluwelijn is een busverbinding tussen Apeldoorn en Zwolle met hoge kwaliteit voor de reizigers zoals goed ingerichte haltes, comfortabele bussen en dynamische reisinformatie bij de haltes. Uitstraling en gebruikersgemak kenmerken de Veluwelijn. Met de ondertekening van de intentieverklaring sluiten de betrokken partijen een belangrijke fase af om te komen tot het realiseren van de Veluwelijn. Het is tevens de start van de uitvoeringsfase die dit jaar begint met de aanbesteding.

De snelle busdienst van Apeldoorn via Epe naar Zwolle verdwijnt. In plaats daarvan wordt lijn 90 opgewaardeerd. Dat wordt een ‘Veluwelijn’ tussen Apeldoorn en Zwolle. In de brede ochtend- en avondspits rijdt er dan elke tien minuten een bus. Het is extra lange (harmonica)bus, waarin bijna twee keer zo veel passagiers kunnen als in een normale bus.

Er blijft wel een snelle buslijn tussen Apeldoorn en Zwolle. Dat is lijn 294, die de A50 blijft volgen en niet in de dorpen tussen beide steden komt. Dat wordt anders per december 2008. Dan komt er een extra halte voor lijn 294 bij restaurant De Keet, vlakbij de op- en afrit van de A50.

Artikel delen:
Reacties 7
  1. Handig. Via het spoor naar Apeldoorn is toch niet zo handig via Deventer, en dan kan de bus een goed alternatief zijn voor de trein. 🙂

  2. ach kijk, een oud idee is weer uit de schoenendoos gehaald. doet mij denken aan de Interliner van halverwege de jaren ’90. Ik mag hopen dat men dit idee nu goed aanpakt, zodat het geen stille dood zal sterven, net zoals de Interliner.

  3. @ dre,
    Interliners zijn er nog steeds alleen heten ze zo niet meer omdat ze nu door verschillende busmaatschappijen worden uitgevoerd onder de noemer HOV, Hoogwaardig Openbaar Vervoer.
    Denk aan de Hanzeliner, Brabantliner of de Q-liner. Er rijdt zelfs nog een groene Interliner in Nederland. Deze busdiensten zijn dus kennelijk best goed uitgedacht en aangepakt anders reed er geen snelbus meer rond in Nederland!

  4. @Mark,
    Ja, ok. Maar zijn dit geen uitgeklede versies van de Interliner? Ik weet nog dat de Interliner ook geïntroduceerd werd met onder andere:

    goed ingerichte haltes, comfortabele bussen en dynamische reisinformatie bij de haltes

    ..en nog meer features. Alleen de in de praktijk kwamen de afspraken niet helemaal van de grond. Grootste euvel was toen het tariefsysteem; deze had men overgenomen van de NS. Zal nu toch niet het geval zijn?

  5. Nooit begrepen waarom die Hanzelijn er moest komen. Die gaat vooral door onbewoonbaar poldergebied. Een zeer snelle treinverbinding Zwolle Apeldoorn Arnhem was een veel betere investering geweest. En wat te denken van honderden miljoenen die nu gepompd gaan worden in de spoor verbinding Heervenveen (40.000 inwoners) naar Groningen.
    Een verdubbeling van het aantal sporen tussen Amsterdam Zwolle en Groningen en dan rijden om de 10 minuten was ook veel slimmer. Kunnen de stoptreinen en de goederentreinen los van de sneltreinen hun weg afleggen.

  6. Laat ze maar eens ’s nachts een paar gewone bussen rijden i.p.v. dure, overbodige luxe tijdens de normale uren.

  7. ’s nachts bussen laten rijden in Zwolle? In de daluren zit er al geen kip in de bus laat staan ’s nachts. Hooguit donderdag en zaterdag, maar het is dan de vraag of je die passagiers WILT vervoeren. Beetje drank in de pens, beetje baldadig lijkt me niks.
    Die hanzelijn zorgt voor een directe verbinding Zwolle – Lelystad – Almere. Lijkt me toch niet geheel onbewoont daar!!
    Tariefstelsel: OV- Chipkaart, want die komt gewoon!

Reageer