Treinen tussen Zwolle en Kampen rijden op tijd

ZwollePunctualiteit op regionale contractsectorspoorlijnen is wisselend, blijkt uit onderzoek van treinreiziger.nl. Cijfers zijn door provincies ter beschikking gesteld. Uit het onderzoek blijkt dat treinen van Arriva in Groningen en Friesland veel vaker te laat waren, dan de concessie voorscheef. Anders is dat in de achterhoek, waar ruim een derde van het aantal treinen vertraagd is en er weinig uitzicht is op verbetering. Tussen Zwolle en Kampen (NS) reden in 2007 de meeste treinen op tijd: 99%.

De NS rijdt behalve op het hoofdrailnet ook op een aantal contractsectorspoorlijnen. Bijvoorbeeld tussen Zwolle – Kampen. Op geen enkele spoorlijn reden zoveel treinen op tijd (99,1%). Echter het is tegelijkertijd ook de minst complexe spoorlijn van Nederland.

Artikel delen:
Reacties 20
  1. Dat betekent dat de NS alleen op niet al te ingewikkelde lijnen op tijd kan rijden… Oftewel dat ze het niet aankunnen op andere trajecten, terwijl zij dat wel beweren te kunnen…
    8)


    Maak melding

  2. Ik maak sinds 7 jaar gebruik van dit lijntje. In al die jaren heb ik geloof ik 2 keer getroffen dat de trein niet óf later reed. Dus niets te klagen.
    Maar inderdaad; hoe eenvoudiger het rail-net, hoe makkelijker het is voor de NS om optijd te rijden 😉


    Maak melding

  3. Als ze dat niet op tijd kunnen laten rijden is het pas echt nieuws ;D Voor de rest niets dan balen met de NS, de zeldzame keren dat ik de trein neem is er altijd wat…


    Maak melding

  4. @Marianne: Er staat niet dat ze het op andere trajecten niet aankunnen. Dat is de bekende stemmingmakerij die je veel hoort. De reactie van Rutger is daar ook een voorbeeld van. Over het traject Zwolle-Amsterdam ben ik ook zeer tevreden. Naar mijn ervaring zit dat ook boven de 95%.

    Verder denk ik dat de NS maar beperkt verantwoordelijk is voor veel vertragingen omdat zij niet de over de verkeersleiding gaan. Dat doet ProRail. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze simpelweg een goederentrein voor een Intercity uitsturen die op punt van vertrekken staat.


    Maak melding

  5. Wie dan ook maar de schuldige is (volgens mij inderdaad ook ProRail trouwens), duidelijk is voor mij wel geworden dat bijvoorbeeld Amersfoort een enorm knelpunt was (en volgens mij nog altijd is). Hoe vaak ik in m’n studententijd niet te maken heb gehad met omleidingen, vertragingen en bussen die ingezet moesten worden omdat er weer eens problemen waren met aansluiting, wissels, etc. op Amersfoort……


    Maak melding

  6. Haha, station Roosendaal wel eens meegemaakt? 2 x geweest 2x anderhalf uur op het station gewacht wegens verkeerde perron-informatie, foutieve uitleg van het amper aanwezige personeel en allerhande onduidelijkheden hier omtrent….echt een aanrader joh!


    Maak melding

  7. Niks stemmingmakerij, laatst nog stopt de stoptrein uit Harderwijk zomaar in ’t Harde. “’t Harde” is vandaag het eindpunt van deze trein,” en dan verder geen uitleg of niets, sta je daar. Zo irritant als je voor het eerst sinds maanden weer eens met de trein gaat! Er is serieus altijd wat en je kunt er niet van op aan, terwijl je wel een smak geld betaalt voor een kaartje, zo krijg je mensen echt de auto niet uit.


    Maak melding

  8. http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=117821

    en

    http://www.parool.nl/parool/nl/62/Consument/article/detail/23075/2008/07/16/NS-kaartjes-4-procent-duurder.dhtml

    Zomaar een greep uit het nieuws van vandaag.
    Hoezo stemmingmakerij als de NS met Prorail niet eens de moeite neemt om het verkeer eens goed stil te leggen om een goede reden i.p.v. redenen niet noemen dat er vertragingen zijn, zoals rutger noemt. En rutger is niet de enige die dit soort dingen meemaakt hoor…

    Het is een algemeen bekend feit dat de trein, als je er gebruik van maakt, niet punctueel loopt.
    Nou kan je zeggen dat dat relatief is in vergelijking met zelf reizen met de auto of dergelijk vervoer, maar het is wel zo dat wanneer ik met de trein reed er nagenoeg altijd wat aan de hand was: vertraging van de trein waarin je rijdt, vertraging van een andere trein waardoor jij moet wachten met je eigen trein, spoorwerkzaamheden (waarom wel spoorwerkzaamheden en dan geen groot onderhoud?) en noem maar op.
    Je kan het stemmingmakerij noemen, Berrnard, maar het blijft wel raar dat er maar steeds verhogingen van de kaartjes mogen komen, terwijl het comfort niet voor de reiziger merkbaar is.
    Laatst was er al nieuws over het fenomeen ‘wc’s uit treinen verwijderen’ en zo kan er nog een hoop teruggehaald worden uit het nieuws van afgelopen jaar.
    De NS en Prorail hebben nog altijd het idee dat zij door hun monopoliepositie alles maar zo mogen doen. Het lijkt me dat wanneer je boven de inflatie gaat met je prijsverhoging dat de klant daar dan ook wat voor terug mag verwachten…


    Maak melding

  9. Roosendaal, daar noem je ook wat, das bijna België 😀

    Maar goed, 8 jaar getreind. Ja, er ging wel eens wat mis, maar ik weet zeker dat als ik met de auto dat had gedaan, mijn totale reistijd enkele weken hoger lag.


    Maak melding

  10. @Rutger: Ga jij alsjeblieft met je auto in de file staan. Dit soort lui hebben we het liefst helemaal niet in de trein. Dit is precies wat ik bedoel met stemmingmakerij. Ik rijd al 15 jaar dagelijkst op dit traject en heb dat jaren gelen 1x meegemaakt. Overigens wel met de uitleg daarvan.
    @Marrianne: De echte problemen zitten in het westen (Haarlem en omstreken). Wij als oosterlingen kunnen er zeer redelijk van op aan dat we met onze Intercityverbindeingen precies op tijd in Amsterdam, Rotterdam of De Haag aankomen. De aankomsttijd is een stuk voorspelbaarder dan als je met de auto gaat. (Soms probeer ik ook wel eens de auto en na 1 rit weet ik dan weer waarom ik ook alweer met met de trein ging.)
    Sorry Marianne, maar ik kan er toch ook niks aan doen dat ik reizen met de trein bijzonder confortabel vind. (Ik heb soms het idee dat ik de enige ben.) Wat de prijzen betreft heb je volkomen gelijk.
    @Ghehe en Jasper: Volkomen mee eens. 1x in Roosendaal gestrand. Ik had toen alleen maar vragen: Wat is dit? Wat doe ik hier? En hoe kom ik hier zo vlug mogelijk vandaan?



    Maak melding

  11. Nog even nagelezen. Excuus voor de rare typefouten die er inzitten. En nee! Ik heb geen belangen bij een van deze twee bedrijven.


    Maak melding

  12. @bernard:
    Ik denk dat je het helemaal juist hebt met de mededeling dat de meeste ellende van de spoorwegen richting het westen zitten. Probleem is alleen wel dat het oosten daarvan mag ‘meegenieten’.

    Wat betreft al dan niet comfortabel vinden, meningen verschillen. Als ik moet kiezen tussen een goed aansluitende rit met de trein (zonder vertragingen dus) of in de file staan met de auto, dan weet ik het wel: geef mij maar de trein. Als ik met de auto echter lekker door kan rijden, geef me dan maar de auto in de meeste gevallen.
    Een weekje of wat geleden zijn we een weekendje naar Den Haag geweest. We hebben de trein genomen. Was wel wat maar niet veel duurder dan met de auto. Alleen de ritjes met de bus tussen huis en station vind ik minder en de terugweg met de trein ging ook al verre van vlekkeloos. Er was weer ellende op het spoor waardoor we moesten uitwijken naar een andere trein (via Rotterdam).

    Spullen meezeulen gaat met de bus en de trein toch echt wat minder comfortabel dan met de auto, zeker als je met de trein moet overstappen (en overstappen moet zowiezo al 2x tussen trein en bus). Gelukkig is roken niet meer toegestaan in de trein, dat scheelt voor mij al een heleboel want dat was voor mij in m’n studententijd ook een onaangenaam puntje van de trein.

    Maar reizen met de trein was destijds zowel richting het oosten als richting het westen gewoonweg vaak ellendig. En meestal kregen we dan op het station via de omroepinstallatie te horen dat er _weer eens_ ellende was op Amersfoort.

    De trein betrouwbaar? Zo zou ik het zeker niet willen noemen. Comfortabel? Tja, ligt er een beetje aan. Het is in ieder geval wel relaxter rijden dan met de auto als je zelf bestuurt (en zeker in vergelijking als je zelf rijdt en het is druk/file)
    Maar de aankomsttijden ben ik lang niet altijd zo zeker van.


    Maak melding

  13. @WvfN: Amersfoort hebben ze als volgt opgelost: Je hanteert gewoon een overstaptijd van 8 minuten. Mocht de trein 5 minuten te laat aankomen dan is dat nog steeds geen probleem. Ik heb heb de laatste anderhalf jaar nauwelijks meer een vertraging kunnen declareren. Wel vervelend dat de standaard reistijd langer geworden is.



    Maak melding

  14. Wat een rare reactie Bernard, jij vindt iets dus die hebben WIJ het liefst helemaal niet in de trein? En als jij al 15 jaar op dat traject rijdt weet je ook dat de stoptrein regelmatig moet uitwijken omdat de sneltrein er langs moet. Allemaal feiten hoor, ik spreek uit ervaring.



    Maak melding

  15. @Bernard:
    Declareren vind ik lang niet altijd nodig en heb ik dan ook nog nooit gedaan in al die jaren dat ik nu met de NS rijd.
    Het niet op tijd lopen van treinen is gewoon vervelend.
    Of dat nou een paar minuten is of een paar uur. Als je een paar minuten langer onderweg kan je net je aansluiting missen en daardoor veel later aankomen en als je een uur later bent kan je misschien net nog een aansluiting halen. Helaas ben je dan een uur later, maar het kan dan wel minder ergernis zijn…
    Ik begrijp gewoon nog altijd niet dat een organisatie een ‘slecht’ product steeds duurder durft te verkopen en dat iedereen hier dan maar gewoon in meegaat.


    Maak melding

  16. flauw gedoe
    Via google ontdekte ik mijn naam op deze site.
    Even verder lezend zag ik ook de naam van mijn moeder. Het is wel kinderlijk eenvoudig om op deze manier iemand belachelijk te maken. Er wordt op geen enkele wijze gecontroleerd wie de auteur is.
    Wij hebben allebei, tot nu toe, geen reactie geplaatst op deze pagina.


    Maak melding

  17. Het is al hersteld door de redactie
    Dick,

    Ik was aan het googlen naar mijn eigen naam en kwam terecht op deze pagina. Daar stond (is ondertussen verwijderd) een reactie die zogenaamd door mij geschreven was. Aangezien ik mij binnen NS o.a. met de lijn zwolle – kampen bezig heb gehouden vond ik de tekst storend. Ik had die tekst niet zelf geschreven.

    Iedereen kan hier een naam invullen van iemand anders en schrijven wat hij wil. De redactie van deze weblog weet niet wie de echte schrijver is. Daar kunnen dus vervelende dingen mee gebeuren (sollicitatie !!). De redactie van deze weblog heeft de tekst ondertussen verwijderd. Google doet dat niet.

    Verder lijkt het dat ik mij erg druk maak …. maar dat valt eigenlijk wel mee.


    Maak melding

  18. Kan me je relaas enorm goed voorstellen Gilroy. Van die infantiele pubers die het leuk vinden namen te misbruiken. Ken het van elders.

    Dat de post op Google blijft staan kan idd erg lullig zijn. Er zijn wel mogelijkheden om je tegen dit soor bagger te beschermen als blog. ben benieuwd.

    Bedankt voor de toelichting.


    Maak melding

Reageer