Problemen bij spitsstroken Zwolle opgelost

Zwolle – De spitsstroken van de A28 werken vanaf maandag weer zoals het hoort.

Na een blikseminslag in de verkeerscentrale van Rijskwaterstaat op 1 juni werkten de regelsystemen en de camera’s niet meer goed. Daardoor waren de spitsstroken Zwolle-Hattemerbroek en Zwolle-Lankhorst continu open. Rijkswaterstaat heeft alle systemen schoongemaakt en de beschadigde systemen vervangen. Door technische problemen heeft dat langer geduurd dan verwacht. De spitsstroken kunnen nu weer dicht na de spits.

Bron: RTV Oost

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

11 gedachten over “Problemen bij spitsstroken Zwolle opgelost”

  1. Er zijn maar weinig mensen die zich aan de snelheid van 80 p/u houden bij openstelling van de spitsstrook. Lijkt mij een mentaliteit’s kwestie. In Duitsland valt het me steeds weer op dat er hard gereden wordt op de onbegrensde baanvakken maar zodra er een snelheidsbeperking wordt aangegeven (bijna) iedereen zich daar aan houd. Zal wel net zoiets zijn als het gedrag bij zebrapaden. Hier in NL wordt je bijna platgereden terwijl in bijv. Duitsland en Zwitserland iedereen gewoon stopt.

  2. Ik vind het niet zo vreemd dat er niet gehouden werd aan de 80 km/uur. Ik heb eerder in andere topics ook al aangegeven dat ze een herhalingsbord 80 km/uur op de matrixborden moeten aangeven wanneer die snelheid geldt. Zeker nu ik lees dat het is in verband met de open spitsstrook, denk ik dat herhaling van de snelheid die op dat moment geldt en afwijkend van de normaal geldende snelheid geen overbodige luxe is.
    Maar dat is praten tegen dovemansoren en mensen die er normaal niet rijden en er dus niks van merken.
    Ik vind het niet meer dan normaal trouwens om mensen de ruimte te geven om de snelweg op te komen en ik ga dan ook zelf wanneer ik de gelegenheid heb altijd linkser rijden dan ik deed (dus meestal linkerbaan van de twee). Ik zie maar weinig mensen dit doen, dus dan heeft mijn actie ook niet zo vreselijk veel zin, maar ik geloof in kracht van het voorbeeld… ;D
    Herhaling vind ik helemaal hier nodig, omdat je je ogen hard nodig hebt op de weg en dus niet constant kan kijken naar waar niet-verwachte borden verschijnen.
    En zeg nou niet dat je overal alles moet zien als automobilist, want dan leef je in een utopie.

  3. Beetje off topic, maargoed:

    @Marrianne: en dat linksrijden bij invoegend verkeer is nou net het probleem op de nederlandse wegen. Gewoon rechts blijven rijden! De mensen die invoegen moeten eerst genoeg snelheid maken voordat ze invoegen, als je rechts blijft rijden moeten ze snelheid maken voordat ze invoegen. Als je naar links gaat wordt er veelal met veel te lage snelheid ingevoegd, waardoor er een soort opstopping ontstaat.

  4. @marianne, zie je de borden dan niet waarboven 80 staat indien de 3e strook open is, alleen het is wel vreemd hier is het 80 maar op a1 tussen Deventer en Apeldoorn is het 100
    :'( :-* 😛

  5. Heb die nooit begrepen hoe hard je nou mag op de A28 zodra je Zwolle in komt, ik zie borden met 100 en 80 maar merk dat er eigenlijk niemand is die 80 rijdt. Jullie berichten lezend begrijp ik dat die 80 alleen geld als de spitsstrook open is, dit mag dan weleens duidelijker worden aangegeven. Trouwens, waarom zou je zachter gaan rijden als er juist extra ruimte is…

  6. Ik vind het niet zo vreemd dat er niet gehouden werd aan de 80 km/uur.

    Ik ook niet, mede omdat het veelal onrealistisch langzaam is. Maar dat geldt voor meer wegen…….

    k vind het niet meer dan normaal trouwens om mensen de ruimte te geven om de snelweg op te komen en ik ga dan ook zelf wanneer ik de gelegenheid heb altijd linkser rijden dan ik deed

    Wil je dat svp nooit meer doen? Daardoor ontstaan opstoppingen e/o gevaarlijke situaties e/o onnodig links rijden.
    Het eigen rechtertje spelen mag, maar dan svp in je eigen achtertuin 😉

  7. Die 80 km/u aanduiding wordt wel regelmatig herhaald met levensgrote borden. Misschien staan ze beetje hoog dus een aanduiding op de matrixborden zelf is niet overbodig. Die snelheid moet na beneden voor de verkeersveiligheid omdat de spitsstrook veel smaller is als een gewone rijbaan op een snelweg.

  8. 80 km/h wordt regelmatig herhaald? Tja, wat is de definitie van ‘regelmatig’? Ja, er zit enige regelmaat in maar het wekt de indruk dat je elke paar seconden de snelheid kan aflezen en dat is dus niet het geval.
    Wel zie je elke paar seconden de 100 op de hectometerpaaltjes. Verder wordt de 80 alleen herhaald bij een oprit (bij mijn weten) en dat noem ik zeker niet regelmatig, je bent dan al snel een flink aantal matrixborden verder en heeft oom agent allang de tijd gehad om je even flink op de foto te zetten terwijl je dus onbedoeld 20 km/h te hard rijdt.

    Ik ben echt 2x er voorbij gereden dat ik er pas bij het ‘einde 80’ achter kwam dat ik 80 had mogen rijden maximaal. De keer erop heb ik getracht te zien waar het nou stond en ook toen is het me ‘mislukt’ want ik moest toch echt m’n ogen op de weg en het verkeer houden om fatsoenlijk in te kunnen voegen. Pas de keer daarna zag ik waar het gemeld werd.

  9. @Me en Wouter:
    Jullie lezen wel erg makkelijk over het ‘als ik de gelegenheid heb’ gedeelte heen hoor. Als ik anderen in gevaar zou kunnen brengen is er geen haar op mijn hoofd dat ik naar links ga. Hetzelfde geldt voor als ik zelf van plan ben korte tijd later weer naar rechts te gaan omdat ik eraf moet.
    Wanneer ik het dan wel doe? Als ik zie dat het even duurt voor er iemand achter me op de linkerbaan eraan komt. Als ik geen auto’s op de linkerbaan zie rijden. Als ik mezelf en anderen niet in gevaar breng.
    Los van het feit dat ik het idioot vind dat er mensen zijn die in de file met een noodvaart links langs willen rijden, breng ik natuurlijk een ander niet in gevaar. Dit heet inzichtelijk rijden, heren… Ik had dit commentaar niet van jullie verwacht!

  10. Die 80km borden zijn echt levensgroot en niet te missen. Dat je 80 moet rijden terwijl er meer ruimte is begrijp ik ook niet goed. (Maar dit was dan ook niet mijn studierichting.) Ik heb ook niet de nijging om me er echt aan te houden, maar omdat het andere verkeer dat wel netjes doet (Inderdaad een ander verhaal dan eerder in deze thread gesteld: Het valt mij juist op dat men zich er zo goed aan houdt!) pas ik me dan maar aan.

    @Marianne: Ik ben ook zo iemand die ruimte geeft aan invoegend verkeer als dat mogelijk is. Waarom zou je dat niet doen als de linkerbaan helemaal vrij is?

    …en Nee, ik ben geen notoire linksrijder!

  11. Wanneer ik het dan wel doe?

    Goede vraag. Als er verder geen/weinig verkeer is (zodat je zonder anderen mogelijk te hinderen op de linkerbaan kan rijden) is er DUS genoeg ruimte voor het invoegende verkeer.
    Anders moeten ze maar iets meer gas geven of terugnemen.
    Dat heet verkeersinzichtelijk rijden in mijn ogen…..

Reacties zijn gesloten.