Alle COPD-patiënten kunnen gebruikmaken van speciale app - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp

Alle COPD-patiënten kunnen gebruikmaken van speciale app

Zwolle – Het Isala ziekenhuis waarschuwt dat corona voor COPD-patiënten een extra risico kan vormen.

Om deze patiëntengroep beter te kunnen monitoren en angst en zorgen enigszins weg te nemen, heeft de afdeling Longgeneeskunde de telemonitoring met een speciale app beschikbaar gesteld voor alle COPD-patiënten van Isala.

Verpleegkundig specialist Marleen Joxhorst vertelt: “Wij zijn hier een aantal jaar geleden mee gestart met als doel: snel contact als het even minder goed gaat, ziekenhuisopnames voorkomen en toewerken naar meer zelfregie voor de patiënten. Bijvoorbeeld met een longaanval-actieplan als de klachten verergeren. Tot nu toen maakten alleen de patiënten met een ernstiger COPD gebruik van de app, maar tijdens de coronacrisis willen wij de app breder inzetten.”

De app, die bestaat uit een COPD-vragenlijst, wordt al gebruikt door een kleine honderd COPD-patiënten. Deze is vanwege de coronacrisis uitgebreid met een vraag over koorts. Daarnaast biedt Isala de app nu aan alle COPD-patiënten van Isala aan.

Marleen: “Wij hebben iedereen per sms of e-mail hierover geïnformeerd. Op de COPD-vragenlijst staan al vragen over benauwdheid en hoesten, wat symptomen zijn van corona. De extra meting is het dagelijks invullen van de temperatuur.”

“Vorige week hebben wij al meerdere patiënten gebeld die hadden aangegeven koorts te hebben. Wij proberen dan door het stellen van vragen uit te zoeken waarom iemand koorts heeft, zijn er longklachten, kunnen we adviseren pufjes op te hogen, moet er met antibiotica of prednison worden gestart of is het verstandig om de huisarts te bellen”, legt Marleen Joxhorst uit.

“Als er geen overschrijding is van een meting of een hulpvraag, dan is er geen contact. Door meer COPD-patiënten de app aan te bieden, hopen wij ook in deze tijd onze zorg te kunnen bieden aan deze kwetsbare groep. Wij merken dat patiënten angstig zijn en zorgen hebben. Een aantal van die zorgen kunnen wij hopelijk op deze manier wegnemen.”

Niet iedereen kan natuurlijk met een iPad of smartphone overweg. Wat dan? “Daar zijn wij ons van bewust”, zegt Marleen. “Patiënten kunnen natuurlijk altijd contact opnemen met onze polikliniek of de huisarts.”

Artikel delen: