Protest tegen les in noodlokaal

Zwolle –  De leerlingen uit groep acht van basisschool De Oosterenk uit Zwolle gaan woensdag staken. Ze doen dat omdat ze dit schooljaar les krijgen in een noodlokaal en dat willen ze niet. De leerlingen willen dat de school wordt uitgebreid met extra lokalen.

Met hun protestactie willen ze dit duidelijk maken aan de gemeente Zwolle. De staking is een idee van twee leerlingen uit groep acht. Zij nemen morgen contact op met wethouder Knol van onderwijs en nodigen hem dan uit om woensdag bij de protestactie aanwezig te zijn.

Bron: RTV Oost

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Protest tegen les in noodlokaal”

  1. Ze doen dat omdat ze dit schooljaar les krijgen in een noodlokaal en dat willen ze niet.

    Leerplicht vermoedelijk geen regulier lokaal voorhanden. Wat is het probleem? Of ligt hier al een hele geschiedenis achter? Ik noem maar: al 8 jaar in dat noodlokaal en geen geld voor een goede verbouwing?!?

    De staking is een idee van twee leerlingen uit groep acht.

    En de meester (of juf) bepaalt toch hopelijk wat er gebeurd? Als ik met ieder stakingsvoorstel van mijn leerlingen mee zou gaan (hitte, sneeuw, te veel les, enz…), zou ik zo heel wat lesjes missen… ;D

  2. Als leerkrachten wat te zeuren hebben mag dat wel breed uitgemeten worden, maar de leerlingen moeten maar doen wat ze
    wordt opgedragen??
    Ik geef ze groot gelijk, het vooruitzicht om het hele jaar in zo’n
    noodlokaaltje te moeten zitten lijkt mij ook niets, zij hebben ook recht op fatsoenlijk onderwijs in een fatsoenlijke omgeving!
    Wel goed opletten dat de onderwijsuren gehaald worden ;D

  3. Ik ken ook de voorgeschiedenis en de exacte redenen niet maar uit ervaring kan ik je wel zeggen dat een noodgebouw een tijdelijke oplossing is. Probleem is alleen dat het woordje tijdelijk soms wel wat ruim geïnterpreteerd wordt…… 30 jaar heeft bij ons een ’tijdelijke oplossing’ gestaan. De boel is pas plat gegaan toen we nieuwbouw kregen (30 jaar later dus). Het noodgebouw was er slecht aan toe. Verrot hout, vloeren waarvan de planken ook niet meer veilig waren. Dat was niet in de gemeente Zwolle overigens maar wat elders gebeurt kan ook hier gebeuren.

  4. Mwoah, ik heb vroeger ook wel een aantal keer een heel jaar in een noodlokaal les gehad. Meestal was dat te doen. Alleen in groep 7 (volgens mij) was het er bloedheet in de zomer en groeide het onkruid door de muren naar binnen.

  5. Ik geef de jongens groot gelijk! De voorzieningen/planningen van de gemeente Zwolle met schoollokalen is diep triest!

    Noodvoorzieningen zijn echt wel van goede kwaliteit, echter als je jaren op een school zit, en je laatste jaar wordt je verwezen naar een andere locatie is dit inderdaad niet leuk. Deze keuze is echter aan de directie te verwijten en niet aan de gemeente!
    E.e.a. blijft een complex verhaal. Als we nu kijken naar Stadshagen heeft de gemeente nog steeds niets geleerd van Zuid!
    Even een kleine opsomming: De Schatkamer, De Wendakker, De Sprangkel, De Zevensprong, De Oosterenk…allen zijn afgelopen schooljaar al eerder in de publiciteit geweest door ruimtegebrek. Ik mis er vast nog een paar….
    Beste gemeente. Het duurt 4 jaar voor een kind naar school gaat. 4 jaar om te plannen dat er voldoende ruimte beschikbaar is, meer dan 1 jaar om te kijken welke scholen harder groeien dan anderen en alle tijd om ver vooraf te bepalen waar, hoe en wanneer er ruimte geplaatst kan worden!
    Daarnaast is er voldoende inzicht in nieuwbouw, ervaringen met groei van het aantallen gezinnen e.d.
    Ik blijf me verbazen
    :'(

  6. ik snap het probleem niet, zelfde kinderen, zelfde school, alleen andere locatie….

    Ik heb meelij met de kinderen van het Turfschip, die vandaag allemaal weer nieuwe vriendjes moeten maken en moeten wennen aan andere schoolregels etc daar zijn er ook van die nog maar 1 jaar basisschool moeten hebben en dan voor 1 jaar hun hele schoolervaring ”om moeten gooien”

  7. Volgens mij gaat het niet om de noodvoorziening op zich maar om de plek van de noodvoorziening.
    De school heeft een punt wanneer zij duidelijk kan maken dat er bij de school wel plek is.
    Er is meer te zeggen.
    Noodvoorzieningen zijn tegenwoordig van een andere kwaliteit dan vroeger. In Stadshagen staat een school die uitsluitend bestaat uit noodlokalen (er wordt nu gebouwd). Als je binnen bent merk je er weinig van, dat het een noodvoorziening is.
    Er wordt weer erg negatief richting de gemeente geschreven. De gemeente is verantwoordelijk voor de gebouwen. Ze kijkt, omdat het een kostbare aangelegenheid is, stedelijk. Ik bedoel te zeggen, dat de gemeente echt niet bij het ene schoolgebouw definitieve vorzieningen regelt als er bij een ander gebouw ruimte beschikbaar is of komt.
    Ver vooruit kijken doe je met prognoses. Maar de werkelijkheid wordt bepaald door de keuze van de ouders. Daar kunnen verschillen tussen zitten.

    Naar mij idee is het voorlopig geen zaak voor de politiek. Het eerste aanspreekpunt voor de ouders is het bestuur. Al dan niet samen met de medezeggenschapsraad.
    Om het te spelen via de leerlingen middels een staking is te zot voor woorden. Dit is niet de manier om een probleem op te lossen.

    De Stentor heeft blijkbaar ruimte over vanwege de komkommertijd. Kijk maar eens naar de grootte van de foto’s in de krant de laatste tijd en ga dat maar vergelijken met de foto’s straks in het seizoen.

  8. Wat is nu het probleem van die kinderen? Het komt een beetje verwend op mij over, maar weet ook niet precies wat er speelt. Maar laten we wel wezen, er zijn landen waar niet geklaagd wordt over veel mindere voorzieningen.
    Daarnaast ik heb denk ik vier jaar in noodlokalen les gehad, zelfs met lekkage. En weet je wat? Ik merkte weinig verschil….lijkt me meer een statement van de ouders dan van de kinderen zelf eigenlijk

  9. @John van Boven

    Als je binnen bent merk je er weinig van, dat het een noodvoorziening is.

    En waar mag dat zijn? Welke school? Toevallig De Wendakker, locatie in de driehoek bij het winkelcentrum?
    Complete nieuwe noodlokalen? Ja. Maar dat je er weinig van merkt kan ik absoluut niet zeggen.
    – Het is er gehorig
    – De geluidsisolatieplaten die tegen het plafond geplaatst zijn werken overigens wel want op de gang is het helemaal ellendig qua akoestiek (daar hangen niet van die platen)
    – De vloer veert behoorlijk mee.
    – Het is betrekkelijk laag wat op mij in ieder geval benauwend overkomt

    Ver vooruit kijken doe je met prognoses. Maar de werkelijkheid wordt bepaald door de keuze van de ouders. Daar kunnen verschillen tussen zitten.

    Ach kom….. van de Wendakker was al 2 jaar bekend bij de gemeente.

    Let wel: ik heb goed vergelijkingsmateriaal want ik zit in het onderwijs en heb een gewoon stenen lokaal, plafond op meer dan 3m hoogte, prettige akoestiek, etc.

    Naar mij idee is het voorlopig geen zaak voor de politiek.

    Wat een gemakkelijk gel*l
    Ga er anders eens kijken.

  10. Zie het als een studie!

    ⤽studeren onder erbarmelijke omstandigheden⤝

    En als klap op de vuurpijl gaan we het relativeren met

    ⤽ kun je ervaren hoe die kindertjes in Afrika naar school moeten⤝

    Natuurlijk is dit enigszins sarcastische bedoeld en ik geloof graag dat het les geven of krijgen in een noodvoorziening nou niet optimaal is maar bij het woord staken krijg ik altijd een beetje jeuk.

    Of zou staken inmiddels ook in het lespakket zitten !!!! en hebben de kinderen nu een mooie praktijkopdracht.

  11. In de AAlanden werkte men lange tijd met noodlokalen, in het reeds 30 jaar bestaande Zuid idem dito (en nog steeds…) en nu in het alweer 10 jaar bestaande Stadshagen óók!
    Hoezo kan de gemeente Zwolle hier niks aan doen?
    Is het LEREN alleen voor leerlingen bedoeld en niet voor de gemeente zelf? :'(

    En ook van de huidige noodvoorzieningen is de kwaliteit uiterst discutabel.
    Het zijn en blijven houten hokken die het nodige brandgevaar met zich mee brengen.
    Zie ook de Schipholbrand 3 jaar geleden.

  12. Als de problemen dus al 30 jaar herhaaldelijk voorkomen, dan vind ik het toch wat vreemd dat John van Boven aan komt zetten met die opmerking dat het voorlopig niet iets voor de politiek is.
    Hebben ze hun beleid wat aangepast daar? Doorgaans wordt er door de inwoners geroepen dat er iets verkeerd zal gaan gebeuren. Als het eenmaal mis gegaan is, dan komt de politiek ineens met ‘vragen’.
    Dat het met scholen dus vaker verkeerd gaat en gegaan is, dat lijkt nu dus wel duidelijk. Wonderbaarlijk genoeg zijn ze nog niet eens met vragen gekomen. De oplossing zal dus helemáál wel lang op zich laten wachten. Zeg: nog een jaar of 30 ofzo?

  13. gemakkelijk
    Ik heb de reacties gelezen van WFvN op mijn standpunt. Hoewel de toon van en de kwalificaties in de reactie niet erg uitnodigen om er serieus op in te gaan toch een reactie.
    De gemeente heeft een zorgplicht als het gaat om de huisvesting van scholen. Dat is allemaal geregeld in de huisvestingsverordening van de gemeente. De gemeente heeft het BLOZ als gesprekspartner. In het BLOZ is het gehele basisonderwijs en het voortgezet onderwijs vertegenwoordigd. Daar worden afspraken gemaakt over de investeringen voor de huisvesting. De gemeenteraad accoordeert (of niet) de budgettaire gevolgen. Ik denk ook aan het besluit om 700.000 extra structureel budget beschikbaar te stellen.
    Met andere woorden, geen directe verantwoordelijkheid voor de politiek. En daar heb ik het over in mijn reactie.
    Bovendien, bij de Oosterenkschool gaat het om andere zaken. Het gaat er om waar je de noodbouw neerzet en welke klassen je er in huisvest. En dat is helemaal geen verantwoordelijkheid voor de politiek.
    O ja. Ik heb jarenlang mijn werk gedaan in noodbouw. Tegenwoordig is de kwaliteit van een ander niveau dan vroeger. Het Lumeijn zit in een prachtig gebouw. Het is wel systeembouw, die zo ergens anders neer te zetten is. In Stadshagen is op dit moment een school volledig in noodbouw gehuisvest.
    Ik weet echt wel waar ik het over heb.

  14. Ik heb de reacties gelezen van WFvN op mijn standpunt. Hoewel de toon van en de kwalificaties in de reactie niet erg uitnodigen om er serieus op in te gaan toch een reactie.

    Tja, wat wil je…. Als je met bagetaliserend commentaar aankomt als ‘Als je binnen bent merk je er weinig van, dat het een noodvoorziening is.’ terwijl je overduidelijk niet weet waar je over praat, dan kan je natuurlijk zulk commentaar verwachten.
    Maar terug ontopic

    Met andere woorden, geen directe verantwoordelijkheid voor de politiek. En daar heb ik het over in mijn reactie.

    Waar bemoeit de politiek zich dan wel mee? Politiek IS toch ook gemeente? Bovendien…. waarmee is de landelijke CU (daar ben je toch lid van?) ook alweer mee aan komen zetten? Als speerpunt notabene? Iets met gezin e.d. Volgens mij heeft goed onderwijs daar óók direct mee te maken.
    Maar hé, als je graag de boel op het matje van een andere ambtenaar wilt leggen……..

    Maar ‘welke klassen’ je in een noodgebouw zet is natuurlijk iets voor de school. Maar waaróm er in een noodgebouw gewerkt moet worden is níet iets van de school.
    Plaatsbepaling van de locatie, dat ligt bij de gemeente? Tja, kom ik eigenlijk weer een beetje in herhaling. Wellicht dat me wat meer duidelijk gemaakt kan worden over de taken van de politiek binnen de gemeente.

    Dat je jaren hebt gewerkt in een noodgebouw is nog niet de garantie dat je weet waar je het over hebt. Wàt voor werk heb je daar gedaan? Met hoeveel mensen? Beter: met hoeveel prátende mensen (om nog maar niet te spreken over luid pratende, zingende of gillende mensen)?

  15. @John van Boven,
    Ik ben zelf niet in de noodlokalen in Stadshagen geweest dus
    ik kan niet zeggen hoe dat er van binnen uitziet, maar na jouw
    omschrijving kan ik je wel vertellen dat de noodlokalen, waar ik een
    paar keer leerlingen heb moeten ophalen, er niet zo uitzien als
    jij beschrijft. Het zijn koude, koele, ongezellige lokalen!

    En er is al eerder gezegd dat het niet alleen om de lokalen of
    locatie gaat.
    Kun je zelf nog herinneren toen je naar de zesde klas ging??
    Dat het nu groep acht is doet niks af aan het feit dat het een mijlpaal in een kinderleven is!
    Ik denk niet dat ik uit hoef te leggen waarom…
    Wordt daar geen rekening mee gehouden??

Reacties zijn gesloten.