Bouw nieuwe spoorbrug Hanzelijn begonnen

Zwolle – De bouw van een nieuwe spoorbrug over de IJssel tussen Zwolle en Hattem is maandag van start gegaan. De brug is onderdeel van de nieuwe Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad. De bouw van de nieuwe brug gaat twee jaar duren. De gemeente Hattem heeft lang gepleit voor de bouw van een tunnel in plaats van een brug. De Tweede Kamer koos uiteindelijk voor een brug, omdat met de bouw van een tunnel de Hanzelijn jaren later opgeleverd zou worden.

De Bouwcombinatie Welling/Züblin startte maandag met het heien van drie pijlers aan de Zwolse kant voor de nieuwe brug over de IJssel. Totaal komen er 18 pijlers. Met de start van deze bouwwerkzaamheden wordt de aanleg van de brug zichtbaar. In de eerste weken van september worden damwanden geslagen en begint het uitgraven van de bouwkuipen. De heiwerkzaamheden vinden overdag plaats van 7.00 uur ’s ochtends tot 19.00 uur ’s avonds. Tijdens de werkzaamheden kan het vaarverkeer doorgaan.

 

De bouw van de nieuwe brug over de IJssel neemt twee jaar in beslag. De oplevering is medio 2010. De huidige brug over de IJssel wordt gesloopt zodra de nieuwe brug klaar is. De brug zal medio 2011 in gebruik worden genomen. De brug is een ontwerp van architect Quist Wintermans Architekten.

De aanneemcombinatie was één van de vijf deelnemers in de aanbestedingsprocedures voor het ontwerpen en de bouw van de brug.

Om zowel het treinverkeer als de scheepvaart zo weinig mogelijk te hinderen is gekozen voor een nieuwe, verhoogde, vaste dubbelsporige brug. De nieuwe brug komt ongeveer op dezelfde hoogte als de bestaande brug ‘Katerveer II’ in Rijksweg A28. Het is een traditionele spoorbrug met een eigentijdse constructie en vormgeving. De rode kleur van de brug versterkt het ontwerp en sluit aan bij een internationale traditie van bruggen. De nieuwe brug wordt stiller vanwege het gebruik van beton en staal.

Voor fietsers komt er een apart fietspad dat aansluit op de spoorbrug.

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Bouw nieuwe spoorbrug Hanzelijn begonnen”

  1. Ben tegen “Attemers teveel in de watten leggen”. Bedoel, ze zijn al zo verwend. Wij ook nog hun fietspad betalen? Laat Gelderland dat maar bijpassen samen met Attem. Geweldig voorrecht toch om fietsend naar zo’n schitterend Provinciehoofdstad te kunnen? Als ze er maar wel veel uitgeven 😉

  2. Wilbert ik denk dat je eerder in km moet rekenen wat het scheelt

    Ik heb even nagemeten met Google Earth, en het is 3,57 km tegen 3,72 km vanaf de Geldersedijk tot de stadsgracht. Dat is dus de route over de Oude IJsselbrug en de route via Windesheim. Scheelt dus “wel” 150 meter.

  3. Ben tegen Attemers teveel in de watten leggen. De gemiddelde Attemer heeft namelijk alles al wat zijn/haar hartje begeert. Kan bovendien enorm makkelijk genieten van de vele voordelen van de geweldige stad ZWOLLE. En……ze betalen een stuk minder gemeentelijke lasten 😉

  4. Je moet ook de gevaarlijke/lastige kruizingen vergelijken, route oude IJsselbrug contra de Hanzelijn fietsroute…

    Belangrijk!

    Vooral Zwolle richting Hattem over de oude IJsselbrug heb ik niet zo’n positief beeld over. ’t Is wel weer een poosje geleden dat ik deze route gefietst heb.
    Wie heeft daar al serieus naar gekeken…

  5. Vreemd waar je dat vandaan haalt dat de gemiddelde alles heeft wat zijn/haar hartje begeert….statistisch sterk onderbouwd dick…
    maar goed zal wel een mening zijn ipv een feit. Misschien door alle voordelen van Zwolle dat dan de gemeentelijke lasten ook iets hoger liggen (geen feit voordat je reageer waar ik dat vandaan heb)

  6. Vreemd waar je dat vandaan haalt dat de gemiddelde alles heeft wat zijn/haar hartje begeert….statistisch sterk onderbouwd dick…
    maar goed zal wel een mening zijn ipv een feit.

    Die Attemers hebben wel een heel groot voordeel ten opzichte van de Zwollenaren, namelijk het uitzicht op een fantastische stad. Kunnen we daar geen belasting op heffen?

  7. Ach ’t gaat zo nog wel eventjes zijn gangetje. Hoe ze het gaan doen met hoog water vraag ik me ook af. Wat ik heb begrepen van Dura Vermeer / ProRail is, is dat er toch flink wat bouwmaterialen worden opgeslagen in de uiterwaarden straks. Moet toch niet allemaal wegspoelen 🙂

    Denk dat de “Attemers” overigens helemaal niet zó verwend zijn… Zelfs Zwollenaren zijn er niet zo blij mee hoor. Kijk eens naar de aflevering van KrisKras dat uitgezonden is op RTV Oost. http://rtvoost.nl/programma/?id=270&uitz=81682 Bovendien scheelt het fietspad behoorlijk omfietsen 😉 Kan uit ervaring spreken want om foto’s te maken van de Hanzelijn moet je wel ff flink omfietsen.

Reacties zijn gesloten.